Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner bare den ene maskinen i trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har et trådløst nettverk, og forsøker å koble 2 maskiner sammen. Kjører XPSP2 på begge maskinene.

Har kjørt veiviseren for trådløst nettverk. Påsett at maskinene har unike navn, og den samme arbeidsgruppen. Begge maskinene får nettilgang til internett.

Windows Firewall er av på begge maskinene.

Har gjort innstillinger i "Delte dokumenter" og innstilt denne filen til å kunne deles på nettverket. Hooket av for "Del denne mappen på nettverket"

I innstillingene for kryptering (WEP) og kanal, har jeg satt inn disse manuelt, og påsett at de er likt for begge maskinene.

Før jeg kjørte den trådløse veiviseren, kjørte jeg "nettverksveiviser" på den stasjonære PCen (som også er trådløs). Her har jeg vert inne og rotet flere ganger, etter at jeg ikke fikk nettverket til å fungere. Har kjørt nettverksveiviseren flere ganger og forandret innstillinger. Sist har jeg valgt "Denne datamaskinen kobler til internet gjennom en gateway, eller gjennom en annen datamaskn på nettverket."

Kjørte deretter den trådløse veiviseren og brukte et flash-minne til å lagre konfigurasjonene på. Jeg fikk ikke til å lagre/innstallere konfigurasjonene ved hjelp av flash minnet på klientmaskinen. Derfor gikk jeg inn og registrerte et sett like WEP nøkler på begge maskinene som også er registrert på den trådløse enheten. Har valgt samme kanal for begge maskinene.

Når jeg høyre-klikker "mine nettverkssteder" på den bærbare (klientmaskinen?) - deretter trykker jeg "Søk etter datamaskiner", så får jeg opp 2 iconer - et for hver maskin. Jeg får ikke tilgang til den andre maskinen. Det kommer opp en feilmelding som sier: "<Maskinnavn> ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Nettverksbanen ble ikke funnet. "

Når jeg gjorde det samme søket på den stasjonære maskinen, kommer det ikke opp noen resultat (Blankt).

Hva gjør jeg feil? Hvor begynner jeg å feilsøke?

Noen som kan gi meg noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper dere har meg unnskyldt for min rotete forklaring (er ikke så dreven på data), men jeg prøver med litt utfyllende info:

På den bærbare PCen under "Microsoft Windows-nettverk" vises arbeidsgruppen. Når jeg klikker på arbeidsgruppen får jeg opp 2 icon. Ett for hver maskin. Når jeg trykker på iconet fo den bærbare kan jeg bla i underkategorier. Men om jeg trykker på iconet for den stasjonære får jeg feilmelding. "...Du har kanskje ikke tillatelse.. : Nettverksbanen ble ikke funnet."

Det virker jo som den bærbare har kontakt med den stasjonære PCen, men får ikke tilgang til filene på maskinen.

På den stasjonære PCen; - Når jeg søker etter datamaskiner i nettverket får jeg nå opp "Microsoft Windows-nettverk" iconet. Når jeg trykker på det, får jeg opp arbeidsgruppens navn (som er det samme på begge maskinene)

Når jeg trykker på arbeidsgruppen får jeg følgende feilmelding: "<arbeidsgruppen> er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangspukter. Liste over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig nå."

Hva er feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...