Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tjener for lite på fotoboksene sier Politiet

Anbefalte innlegg

Er enig i det du sier Trosterud, bere skrevet enn hva jeg ville ha klart.

En ting, står 2/3 i boka jeg leste til teorien, men det er stadig noe som forandre, og mye i boka er bare tull! Spesielt førstehjelp er det for lite av, skulle heller ha vært mer om dette en hvor farlig det er å kjøre i beruset tilstand ogl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet er det en mindre seanse med førstehjelp i det trafikale grunnkurset som nå kreves.

I gamle dager var både teorikurs og eget førstehjelpskurs obligatorisk.

Jeg håper det trafikale grunnkurset legger vekt på hvor stort ansvar du har som sjåfør og hvor små marginene er. Det er kort vei til å bli dømt for uaksomt drap...

Men nå drifter vi vel avgårde fra emnet :)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det en mindre seanse med førstehjelp i det trafikale grunnkurset som nå kreves.

I gamle dager var både teorikurs og eget førstehjelpskurs obligatorisk.

Jeg håper det trafikale grunnkurset legger vekt på hvor stort ansvar du har som sjåfør og hvor små marginene er. Det er kort vei til å bli dømt for uaksomt drap...

Men nå drifter vi vel avgårde fra emnet :)

6593942[/snapback]

Kan si at det tafikale grunnkurset lærer man ikke så mye av, eneste er litt vikeplikt og rundkjøring, samt å sitte inne i en bil på mørkekjøring for de som tar det også. Så her lærer man ikke mye, og uansett som billist så er man pliktig til å kunne yte førstehjelp om det skulle være nødvendig, har man tatt lappen så er man ikke enda ferdig med å lære å kjøre bil, man må oppdatere seg selv.

Så det lille jeg hadde av førstehjelp var ikke nok i mine øyne + at jeg måtte rette på den personen som skulle "lære" oss førstehjelp.

Hvor stort ansvar man har som billist tok de heller ikke så mye opp, som sagt litt om vikeplikt, rundkjøring og litt kjøring om vinteren om det skulle komme en trailer opp en svak bakke, og selv om den hadde vikeplikt så må vi hjelpe den opp.

Var det noen som sovnet så fikk de sove, så det er ikke mye seriøsitet i dette kurset.

Når vi først er inne på fotobokser, så skulle man på trafikalt grunnkurs hatt noen timer hvor man lærer om fotoboksene, nesten like mye som de har om lyskryss. Er mange som har svidd seg i fotobokser som står i enden av en lang nedoverbakke, gjærne litt gjemt unna av litt trær.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om noen tolker det jeg skrev slik som fanden tolker bibelen?

Jeg bryter reglene nesten daglig. Hvis jeg eks. nærmer meg en rundkjøring, hvor jeg skal vente på annen bilist som er nærmere "terskelen" for å kjøre inn i den men nøler. Da lar jeg han nøle, og kommer han i forkjøpet slik at trafikkaviklingen blir smidigere. Samme ved kjøring etter høyreregelen som altfor mange er usikker på. Jeg blir ikke sittende passiv, og vente på at andre bilister skal gjøre seg ferdig med "nervesammenbruddet", jeg kjører på. Mulig at det kan oppfattes som pågående stil, men mere effektiv er den ihvertfall. Kjøring er bare en liten del av livet, og de fleste regler må tilpasses situasjonen der og da. Å være helt "firkantet" kan være mye farligere mener nå jeg.

6587616[/snapback]

En vakker dag smeller det for deg, la oss håpe det ikke blir for ille. Om det ikke allerede har smelt, da...

Virker som om du er frekkheten selv i trafikken. Hadde du oppført deg slik mot meg, hadde jeg fulgt etter deg kun for å oppleve gleden ved å gi deg en skikkelig verbal lekse. Det har skjedd tidligere. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En vakker dag smeller det for deg, la oss håpe det ikke blir for ille. Om det ikke allerede har smelt, da...

Virker som om du er frekkheten selv i trafikken. Hadde du oppført deg slik mot meg, hadde jeg fulgt etter deg kun for å oppleve gleden ved å gi deg en skikkelig verbal lekse. Det har skjedd tidligere. ;)

6596636[/snapback]

Temper temper! :)

Joda det har vært litt knall, men da såklart ikke min feil. :thumbup:

Stick and stones can hurt my bones, but words can never hurt me. :D

Fremdelse synes jeg det er høl i hue, og være så regelstyrt at man stopper på rødt lys mutters alene midt på natten. :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Fremdelse synes jeg det er høl i hue, og være så regelstyrt at man stopper på rødt lys mutters alene midt på natten.  :cool:

6596671[/snapback]

:roll:

Så kul du er.

6596691[/snapback]

Så humoristisk du er. :thumbup:

BTW: Bryter du forøvrig ingen regler?

Lenke til kommentar
Så humoristisk du er.  :thumbup:

6596707[/snapback]

Ler ikke, er heller oppgitt.

Jo, jeg bryter også regler. Det gjør alle som kjører bil. Fart er vel det mest vanlige, der synder jeg også titt og ofte. Er ikke snakk om mer en ~10 km/t, men her snakker vi prinsipper, gjør vi ikke? Poenget er at jeg ikke bryter regler som fort kan skape farlige situasjoner, som f.eks. å kjøre på rødt lys. Du er ikke alltid så alene som du tror du er. Vikeplikt er en annen, du hevder jo selv at du ser bort fra høyreregelen i visse situasjoner der en annen bilfører viser usikkerhet. Vit at om noe skulle skje i en slik situasjon, vil du få all skyld UANSETT. Motparten kan kjøre inn i deg med vilje, men det betyr ingenting. Du sitter igjen med Svarte-Petter. Hva med å vise den andre bilføreren at han/hun har forkjørsrett med en håndbevegelse i stedet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så humoristisk du er.  :thumbup:

6596707[/snapback]

Ler ikke, er heller oppgitt.

Jo, jeg bryter også regler. Det gjør alle som kjører bil. Fart er vel det mest vanlige, der synder jeg også titt og ofte. Er ikke snakk om mer en ~10 km/t, men her snakker vi prinsipper, gjør vi ikke? Poenget er at jeg ikke bryter regler som fort kan skape farlige situasjoner, som f.eks. å kjøre på rødt lys. Du er ikke alltid så alene som du tror du er. Vikeplikt er en annen, du hevder jo selv at du ser bort fra høyreregelen i visse situasjoner der en annen bilfører viser usikkerhet. Vit at om noe skulle skje i en slik situasjon, vil du få all skyld UANSETT. Motparten kan kjøre inn i deg med vilje, men det betyr ingenting. Du sitter igjen med Svarte-Petter. Hva med å vise den andre bilføreren at han/hun har forkjørsrett med en håndbevegelse i stedet?

6596758[/snapback]

Når det gjelder høyreregelen så har jeg lært meg å tolke adferden til andre bilister, og etter å ha hatt lappen i 22 år har jeg ikke bæsja på leggen. Noen ganger har jeg viftet den med retten frem, for å bli viftet frem av motparten. Det virker på meg at mange er lykkelig uvitende om tolking av regelen, Såklart kan jeg ta generalfeil en vakker dag, men men sånn er jeg.

Hyggelig at du også bryter noen regler, det varmer mitt hjerte. Tenk å gå i graven uten å ha utfordret noe som helst. ;)

Lenke til kommentar

La nå ikke tråden bli til "holder du trafikkreglene" tråd. :)

(Det kan noen andre få gleden til å opprette)

Tråden var ment for å belyse litt om metoden/tankegangen og utaelse til politiet når det gjelder fotobokser.

Mener det er feil å må ta et hvis antall for å oppretholde evt. budsjett, dette burde gått på andre ting.

Fartssyndere burde taes hånd om, men da mener jeg folk som er gal bak rattet og ikke de som kjører 10/15 over for at veien tilsier det og for å holde flyt.

Endret av Vetlite
Lenke til kommentar
La nå ikke tråden bli til "holder du trafikkreglene" tråd. :)

(Det kan noen andre få gleden til å opprette)

Tråden var ment for å belyse litt om metoden/tankegangen og utaelse til politiet når det gjelder fotobokser.

Mener det er feil å må ta et hvis antall for å oppretholde evt. budsjett, dette burde gått på andre ting.

Fartssyndere burde taes hånd om, men da mener jeg folk som er gal bak rattet og ikke de som kjører 10/15 over for at veien tilsier det og for å holde flyt.

6596915[/snapback]

Riktig!

Men det er ikke dem purken prioriterer, fordi det naturlig nok krever mer arbeid. Det er lettere å la fotobokser gjøre jobben på mer eller mindre velvalgte steder, eller stå med den jævla radaren og vente på byttet.

Et forslag er økt bruk av sivile politibiler og økt patruljering, blant annet på typiske ulykkesstrekninger, eller i visse deler av uka (f.eks helger) eller sesonger (f.eks ferieutfart). Det samme på strekninger der man skal nå ferjer etc. Normalt har purken såpass lokalkjennskap at de vet hvor de kan patruljere.

På denne måten kunne man kanskje tatt enda mer av de som virkelig grisekjører.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...