Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tjener for lite på fotoboksene sier Politiet


Anbefalte innlegg

– Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene

 

Direkte oversatt: Målet er at 500 skal kjøre fortere enn lovlig der det står fotobokser!

 

Hva er det for noe å si?

6579327[/snapback]

Unnskyld meg, men er du totalt idiot? Eller kan du kanskje ikke lese? Noe som burde være et krav hvis man skal skrive innlegg på diskusjonsforum.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
– Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene

 

Direkte oversatt: Målet er at 500 skal kjøre fortere enn lovlig der det står fotobokser!

 

Hva er det for noe å si?

6579327[/snapback]

Unnskyld meg, men er du totalt idiot? Eller kan du kanskje ikke lese? Noe som burde være et krav hvis man skal skrive innlegg på diskusjonsforum.

6579382[/snapback]

 

så hva vil du si det betyr?

 

hvorfor er ikke min tolkning riktig?? begrunnelse?

Lenke til kommentar
– Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene

 

Direkte oversatt: Målet er at 500 skal kjøre fortere enn lovlig der det står fotobokser!

 

Hva er det for noe å si?

6579327[/snapback]

Unnskyld meg, men er du totalt idiot? Eller kan du kanskje ikke lese? Noe som burde være et krav hvis man skal skrive innlegg på diskusjonsforum.

6579382[/snapback]

 

så hva vil du si det betyr?

 

hvorfor er ikke min tolkning riktig?? begrunnelse?

6579390[/snapback]

Da var fotoboksene i Vikan i virksomhet i 182 dager. De ble satt i drift i februar, men prøveperiode og andre årsaker, ikke minst at en av dem ble skutt i stykker med våpen, gjorde at de foretok fartsmålinger bare halve året i fjor. 127 forelegg ble sendt ut til fartsglade bilister, som måtte betale til sammen 268 400 kroner.
Endret av Elyas Machera
Lenke til kommentar

Hvordan du klarer få setning 2 av setning 1, klarer jeg virkelig ikke å forstå.

 

Målet er at 500 fartsbøller (eller forbrytere, skurker, banditter, råkjørere, farlige bilister, kall det hva du vil) skal fotograferes i ugjerningen, og deretter få sin velfortjente bot.

 

I løpet av et år er det nok betraktelig mer enn 500 personer som kjører for fort forbi en fotoboks. Det er dermed ikke ønskelig at så mange som 500 kjører for fort (helst skulle det vært 0), men derimot at 500 av dem blir bøtelagt. Det er en forskjell.

Lenke til kommentar
Og glem ikke at de fleste speedometer viser minst 10% for lite, og da er det viktig å legge vekt på å holde trafikkflyten fremfor å skråsikkert forbanne alle 'råkjørerne' som blir irriterte av å ligge fastlåst bak deg mens køen foran forsvinner og køen bak vokser.

6579381[/snapback]

 

Jada, det klassiske "10% for lite"-argumentet. Du vet at det går an å kalibrere speedometeret for noen skarve hundrelapper? Med tanke på hva man betaler for bensin og veiavgift, burde dette være for lommerusk å regne.

Lenke til kommentar
Hvordan du klarer få setning 2 av setning 1, klarer jeg virkelig ikke å forstå.

 

Målet er at 500 fartsbøller (eller forbrytere, skurker, banditter, råkjørere, farlige bilister, kall det hva du vil) skal fotograferes i ugjerningen, og deretter få sin velfortjente bot.

 

I løpet av et år er det nok betraktelig mer enn 500 personer som kjører for fort forbi en fotoboks. Det er dermed ikke ønskelig at så mange som 500 kjører for fort (helt skulle det vært 0), men derimot at 500 av dem blir bøtelagt. Det er en forskjell.

6579402[/snapback]

 

 

det er din tolkning!

 

min tolkning er at politiet ønsker at 500 skal kjøre for fort der det er fotobokser, og farlig å kjøre, så dem skal tjene penger!

Lenke til kommentar
Og glem ikke at de fleste speedometer viser minst 10% for lite, og da er det viktig å legge vekt på å holde trafikkflyten fremfor å skråsikkert forbanne alle 'råkjørerne' som blir irriterte av å ligge fastlåst bak deg mens køen foran forsvinner og køen bak vokser.

6579381[/snapback]

 

Jada, det klassiske "10% for lite"-argumentet. Du vet at det går an å kalibrere speedometeret for noen skarve hundrelapper? Med tanke på hva man betaler for bensin og veiavgift, burde dette være for lommerusk å regne.

6579422[/snapback]

Eh?

Jeg vet mitt avvik, men det er liten trøst når de andre ikke vet sitt.

Lenke til kommentar
Eh, jeg tror de fleste noenlunde oppegående mennesker vil tolke den setningen på samme måte som meg, uansett hva de måtte mene om fartsgrenser og fotobokser.

6579457[/snapback]

 

eller som ikke er naive og overbeviste om at politiet er "snille" og aldri gjør noe galt!

Lenke til kommentar

EDIT: Her tolkes altså setningen skrevet av tyldum, postet 17:54

 

Tolker setningen i retning av at det ikke hjelper stort å kalibrere sitt eget speedometer når andre fremdeles holder 70-75 km/t med ukalibrerte speedometre.

 

Personlig ligger jeg gjerne 10 km/t over på meteret, men har ikke blitt tatt pga det. Skal selvsagt aldri si aldri da, kan bli tatt i kveld for alt jeg vet. :/

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Eh, jeg tror de fleste noenlunde oppegående mennesker vil tolke den setningen på samme måte som meg, uansett hva de måtte mene om fartsgrenser og fotobokser.

6579457[/snapback]

 

eller som ikke er naive og overbeviste om at politiet er "snille" og aldri gjør noe galt!

6579489[/snapback]

Pengene går jo ikke tilbake til politiet igjen, de går jo i statskassa. Er ikke sånn at politimennene får mer i lønn jo flere de stopper. :ermm:
Lenke til kommentar
min tolkning er at politiet ønsker at 500 skal kjøre for fort der det er fotobokser, og farlig å kjøre, så dem skal tjene penger!

6579435[/snapback]

Altså, Politiet ønsker ikke at bilister skal kjøre for fort.

 

Likevel, er absolutt grunn til å kritisere lokaliseringen av fotobokser her til lands. Å sette opp en fotoboks på en lang, rett strekke er idiotisk. Greit, man kan godt ta dem som holder 160 i 80-sonen, men dem som gjerne holder 90-100 km/t på disse oversiktelige strekkene, bør etter min mening få være i fred. En radarkontroll med en radar innstilit på f.eks. 100 km/t på en strekning som dette, er en mye bedre løsning enn en fotoboks. Da vil man ta verstingene, mens de som bare kjører litt mer aktivt enn den gjennomsnittelige mann med hatt vil kunne passere uten problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Joda, jeg har kjørt for fort jeg også. Jeg kan dog telle gangene på en hånd, og det er snakk om 2-3 km over grensen.. som raskt blir justert ned til forskriftsmessig hastighet. Man kjører ikke 10km over fartsgrensen hvis man er "uoppmerksom" eller "har en dårlig dag". Hvis noen ikke evner å titte ned på speedometeret en gang i blandt og ha en noenlunde fartsfølelse, så burde de kanskje sykle eller ta bussen istedenfor. På motorveien hører de iallefall ikke hjemme.

6579138[/snapback]

 

Du høres litt ut som "lovlydigheten" selv, men ok.

Jeg vurderer forholdene etterhvert, hvis det er oversiktlig, så avpasser jeg farten etter egen helhetsvurdering, ikke etter "reglene". Hva ville du gjort midt på natten, mutters alene ved et lyskryss hvor signalet er rødt, vente eller kjørt?

Lenke til kommentar
...

En annen ting: slipp råkjørerne fram. Sett på blinken og hjelp dem fram så slipper du å være vitne til at galningen står fast i grillen på en trailer fordi galningen ble desperat. De fleste ulykker skjer som følge av forbikjøringer, ikke høy fart.

6579381[/snapback]

Helt enig! Hvis du noensinne skulle nærme deg oslo nordfra på E6, og en tulling ligger demonstrativt bak i hekken din selv om du ligger i dine kalibrerte korrekt km/t, slakk av farten litt. (5km eller så skulle holde). Hold deg pent og rolig i venstre fil i fartsgrensen helt til du nærmer deg slutten av høyresvingen nede i vårerengatunellen. Så kan du høflig slippe han forbi rett før den korte rettstrekken og glise bredt av resultatet... :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva ville du gjort midt på natten, mutters alene ved et lyskryss hvor signalet er rødt, vente eller kjørt?

6579569[/snapback]

Ventet. Uten tvil.

6579602[/snapback]

 

Har du en logisk forklaring på den vurderingen?

Lenke til kommentar
Hva ville du gjort midt på natten, mutters alene ved et lyskryss hvor signalet er rødt, vente eller kjørt?

6579569[/snapback]

Ventet. Uten tvil.

6579602[/snapback]

 

Har du en logisk forklaring på den vurderingen?

6579787[/snapback]

 

min uflaks. jeg gidder aldri kjøre på rødt. den ene gangen jeg gjør det blir jeg garantert tatt :p

Lenke til kommentar

Burde ikke målsettingen til politiet vært at 0 personer ble tatt i fotoboks i året da?

 

Det ville jo selvfølgelig, med dagens bilister, vært en umulig målsetting, men det hadde i hvertfall vært et mål å jobbe mot.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

At politiet klager over at de tjener for lite på fotobokser ville være

like tullete som om en gravferdsagent skulle si at det dauer for lite

folk, fotoboksene er der for *sikkerheten*, den dagen en fotoboks blir

satt opp med inntjening som motivasjon og ikke sikkerhet, da er hele også hele hensikten med fotoboksen borte. Logisk sett skulle dem vært glad (uforbeholdent glad faktisk) for at det er lite folk som kjører for fort. Men når fotoboksene er blitt en av pengekildene for budsjettet til politiet så er jeg ikke overrasket over slike uttalelser, men bare tanken på at politiet indirkete ønsker flere forbrytelser pga penger gjør meg dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...