Vetlite Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Hei Sitter å skumleser lokalaviser og så kommer jeg over dette, Tjener for lite på fotoboksene. Mye merkelig som sies fra den kanten, trodde fotoboksene var der for å gi en bedre sikkerhet på visse strekninger. – Nå intensiverer vi jakten på fartssynderne, sier fungerende politimester Reiel Heggedal i Salten politidistrikt. Det har ikke gått så bra for Salten-politiet i jakten på fartssyndere langs Rv 80 mellom Fauske og Bodø. En grunn til dette er at en av fotoboksene i Vikan ikke har vært i drift store deler av vårsesongen. – Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene. Så langt i år er det blitt bare 76, et tall vi langt fra er fornøyd med, sier fungerende politimester Reiel Heggedal, som mener å ha forklaringen på at fangsten av trafikksyndere har vært langt dårligere enn forventet. – I den perioden fotoboksene har vært i drift i Vikan er det foretatt store veiutbedringer i området, med delvis reduserte fartsgrenser. Det har ført til at svært mange bilførere holder seg til de laveste fartsgrensene, også der fotoboksene står. Dette er selvfølgelig positivt, men vi regner med at når dette arbeidet avsluttes vil farten igjen gå opp hos mange bilførere, mener Heggedal, som nå lover full drift i begge fotoboksene i tiden framover. – Det er målet, og vi intensiverer også jakten på fartssynderne i distriktet på andre måter. Vi vet også at myndighetene har planer om utplassering av flere fotobokser rundt omkring i Norge. Om noen av disse vil komme til Salten vet jeg imidlertid ikke, sier Heggedal, som også i fjor hadde beskjedne inntekter på politidistriktets automatiske trafikkontroll i Vikan. Da var fotoboksene i Vikan i virksomhet i 182 dager. De ble satt i drift i februar, men prøveperiode og andre årsaker, ikke minst at en av dem ble skutt i stykker med våpen, gjorde at de foretok fartsmålinger bare halve året i fjor. 127 forelegg ble sendt ut til fartsglade bilister, som måtte betale til sammen 268 400 kroner. Kilde: Avisa Nordland Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 De har jo budsjetter de også, men jeg synes nå at man burde ha en null-mål-setning på akkurat slike ting. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 – Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene. Så langt i år er det blitt bare 76, et tall vi langt fra er fornøyd med, sier fungerende politimester Reiel Heggedal, som mener å ha forklaringen på at fangsten av trafikksyndere har vært langt dårligere enn forventet. 6578031[/snapback] Dette er virkelig lavmål av politiet Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Hehe, så om da alle slutter å kjøre for fort sliter politiet Jaja, godt noen holder liv i politiet da.. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Dette er virkelig lavmål av politiet 6578086[/snapback] Jaha, hvorfor det? Fordi de ønsker å straffe elendige bilister? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Fordi de har et mål om å ta et vist antall sjåfører... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Et visst antall fartsovertredere, ikke sjåfører. Om politiet hadde gått ut og sagt at de hadde et mål om å fengsle 500 voldtektsforbrytere i løpet av 2006, men bare fått tak i 76, hadde dere pistret og sutret over det? Neppe. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Dette er virkelig lavmål av politiet 6578086[/snapback] Jaha, hvorfor det? Fordi de ønsker å straffe elendige bilister? 6578268[/snapback] Nå har det seg dessverre slik at de som oftest blir tatt i fotobokser, er de som ligger 10-15km for fort, og jeg hvorvidt de er elendige bilister vet jeg ikke. Om politiet hadde gjort mer for de elensige, dvs de som kjører det dobbelte, evt halvparten av grensa (ja, de finnes de også), så skulle jeg vært enig i deres utsagn. Men enhver oppegående person skjønner at folk som braser i det dobbelte av fartsgrensa som regel vet hvor fotoboksene står. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Et visst antall fartsovertredere, ikke sjåfører. Om politiet hadde gått ut og sagt at de hadde et mål om å fengsle 500 voldtektsforbrytere i løpet av 2006, men bare fått tak i 76, hadde dere pistret og sutret over det? Neppe. 6578317[/snapback] Joda, da ville man klaget over at man fikk tak i for få... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Om politiet hadde gått ut og sagt at de hadde et mål om å fengsle 500 voldtektsforbrytere i løpet av 2006, men bare fått tak i 76, hadde dere pistret og sutret over det? Neppe. 6578317[/snapback] Kanskje fordi at det å kjøre i 89 i 80-sona ikke er HELT det samma som å voldta en familiemor midt på natta..? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Nå har det seg dessverre slik at de som oftest blir tatt i fotobokser, er de som ligger 10-15km for fort, og jeg hvorvidt de er elendige bilister vet jeg ikke. 6578321[/snapback] Vel, når en av grunnreglene i veitrafikkloven blir ignorert "fordi alle andre gjør det", så sier det seg selv at personen bak rattet ikke er skikket til å ferdes på veien med andre mennesker. Om du hadde blitt bedt om å ta oppkjøringen på nytt etter å hatt lappen i et par år, ville du kjørt i "9" km/t over grensen, eller ville du holdt deg til fartsgrensene? Og hvorfor? At voldtekt og ignorering av fartsgrensene ikke kan sammenlignes, er jeg helt enig med. Begge er like fullt forbrytelser, så selv om du ikke syns at din forbrytelse er like alvorlig, så kan du jo prøve å forklare det til folk som har fått familiemedlemmer kvestet og drept i trafikken. Nå skal det også sies at tittel-setningen "Tjener for lite på fotoboksene" ikke er nevnt av politimesteren som ble intervjuet i artikkelen, så det kan jo tenkes at det er en kreativ tolkning for å tiltrekke lesere. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Nå har det seg dessverre slik at de som oftest blir tatt i fotobokser, er de som ligger 10-15km for fort, og jeg hvorvidt de er elendige bilister vet jeg ikke. 6578321[/snapback] Vel, når en av grunnreglene i veitrafikkloven blir ignorert "fordi alle andre gjør det", så sier det seg selv at personen bak rattet ikke er skikket til å ferdes på veien med andre mennesker. 6578369[/snapback] Jeg vil tør og påstå at en person som f.eks på E6 (der det finnes nok fotobokser) ligger i 90 i 80-sona og holder god flyt i trafikken, ikke er en uskikket sjåfør, og vertfall ikke en elendig sjåfør. Jeg skal også være enig i at det finnes en del uskikkede sjåfører der ute, men jeg tror ikke veien for å ta dem er gjennom fotobokser. Dessverre er det de som ligger litt over grensa som blir tatt der, og de som ligger i 160-170 unngår lett disse, og har utstyr til å informere dem om at det er fotobokser i området. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg vil tør og påstå at en person som f.eks på E6 (der det finnes nok fotobokser) ligger i 90 i 80-sona og holder god flyt i trafikken, ikke er en uskikket sjåfør, og vertfall ikke en elendig sjåfør. Vel, da har vi forskjellig oppfatning av hva som er en elendig sjåfør. Kjekt at det blir du og dine som får bøtene, da. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Det har vi nok da, ja. Det blir jeg og mine som får bøtene ja, men om det er noe målestokk på en elendig sjåfør vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Mo-BIL-Con Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Psilocybe: Nå får du skjerpe deg! Kan ikke sammenligne voltektsforbrytere og fartssyndere! Voldtektsforbrytere er syke i hodet, mens fartssyndere, kan bare ha en darlig dag, eller være litt uoppmerksom på om de kjører 10 kilometer over fartgrensa eller ikke. Ta deg selv som eksempel, er helt sikker på at du har kjørt for fort engang, dog ikke blitt tatt for det kanskje?? Men har du voldtatt noen en gang? vil du sammenligne det?? det her er også snakk om utstasjonerte fotobokser som mange vet hvor står, og derfor skal politiet bli arge for at folk ikke vil ha bøter, og kjører pent der?? Poenget med å sette opp fotobokser skal jo være nettopp det.. Å sørge for at folk kjører pent på strekninger som er særdeles farlige å kjøre fort på, ikke for å tjene penger på at folk kjører for fort alikevel!! hvis du har sett fotoboksen som står ved innsnevringen fra to til ett felt før gardemoen når du kjører sydover på E6, så er det et typisk eksempel på at politet skal tjene PENGER! Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg vil tør og påstå at en person som f.eks på E6 (der det finnes nok fotobokser) ligger i 90 i 80-sona og holder god flyt i trafikken, ikke er en uskikket sjåfør, og vertfall ikke en elendig sjåfør. Liten digresjon, noen som vet hvor mye bremselengden øker når man øker farten fra 80 til 90? Fotobokser og kontroller er greit nok, men dette med bilavgifter og bøter syntes jeg har blitt en melkeku med alt for høye avgifter og bøter. Meningen er vel å redde liv, ikke tjene penger. Men vi skal gjøre rundt i gamle biler på elendige veier... Merkelig tankegang. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Voldtektsforbryter og fartsbøller var ikke en sammenligning. Det var et forsøk på å få dere til å innse at dere bagatelliserer deres eget lovbrudd og at politiet har som mål å straffe flest folk som bryter loven. Hvis du leser artikkelen, er det ikke snakk om at politiet er misfornøyd med at et lavt antall fartsbøller er tatt fordi de får mindre penger inn. De er misfornøyd fordi omstendigheter rundt fotoboksen gjør at folk holder et lavere fartsnivå enn vanlig. Det blir som å sette en fartsdump like foran en fotoboks, ingen vil holde sin vanlige fart der. Joda, jeg har kjørt for fort jeg også. Jeg kan dog telle gangene på en hånd, og det er snakk om 2-3 km over grensen.. som raskt blir justert ned til forskriftsmessig hastighet. Man kjører ikke 10km over fartsgrensen hvis man er "uoppmerksom" eller "har en dårlig dag". Hvis noen ikke evner å titte ned på speedometeret en gang i blandt og ha en noenlunde fartsfølelse, så burde de kanskje sykle eller ta bussen istedenfor. På motorveien hører de iallefall ikke hjemme. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Joda, jeg har kjørt for fort jeg også. Jeg kan dog telle gangene på en hånd, og det er snakk om 2-3 km over grensen.. som raskt blir justert ned til forskriftsmessig hastighet. Man kjører ikke 10km over fartsgrensen hvis man er "uoppmerksom" eller "har en dårlig dag". Hvis noen ikke evner å titte ned på speedometeret en gang i blandt og ha en noenlunde fartsfølelse, så burde de kanskje sykle eller ta bussen istedenfor. På motorveien hører de iallefall ikke hjemme. 6579138[/snapback] 2-3km over grensen, på en hånd? Aow.... Har du cruisekontroll, eller en meget stabil fot og et våkent øye? Ligger ofte 5-10km/t over grensen, men det er for å følge trafikken. Lå faktisk i ca. 100km/t bak en politibil en gang, som tydligvis også fulgte trafikken på en motorvei med 90-sone. Loven er loven, men jeg tror faktisk politimenn er mennesker de også... Lenke til kommentar
Mo-BIL-Con Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 – Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene Direkte oversatt: Målet er at 500 skal kjøre fortere enn lovlig der det står fotobokser! Hva er det for noe å si? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Vanskelig å ta en sikker forbikjøring uten å overtre fartsgrensen. I slike tilfeller vil jeg påstå det øker trafikksikkerheten å tråkke litt ekstra på pedalen. Uten å generalisere for hardt så har Våre Venner gang på gang bevist at det ikke er trafikksikkerhet de fokuserer på, men penger i kassa. Det er bra at gjengangere blir tatt og at de som utgjør en risiko lukes vekk, men jeg undres om så er tilfelle. Spesielt i forbindelse med fotobokser. Og glem ikke at de fleste speedometer viser minst 10% for lite, og da er det viktig å legge vekt på å holde trafikkflyten fremfor å skråsikkert forbanne alle 'råkjørerne' som blir irriterte av å ligge fastlåst bak deg mens køen foran forsvinner og køen bak vokser. En annen ting: slipp råkjørerne fram. Sett på blinken og hjelp dem fram så slipper du å være vitne til at galningen står fast i grillen på en trailer fordi galningen ble desperat. De fleste ulykker skjer som følge av forbikjøringer, ikke høy fart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå