7r Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Maskina mi er ikke stillegående, men den skal bli det. Hadde tenkt å skifte ut boxed-kjøleren min på P4 2,8GHz, 478-socket til denne fra Noctua. Vil det fungere greit på mitt hovedkort (Abit ic7 max3) med litt begrenset plass rundt festerammen for kjøleren (2-3 cm høy kjølekanal for kondensatorer på HK, se forøvrig bilde)? Er det nødvendig å bruke vifte på denne kjøleren (jeg driver overhode ikke med noe overklokking)? Evt. hvis det er anbefalt kunne jeg tenkt meg å montere temp.styrt vifte, enten denne 80mm, eller denne 92mm. Hvordan festes i såfall disse viftene til den nevnte kjøleribben fra Noctua? Endret 5. august 2006 av 7r Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Om ingen har personlig erfaring med akkuratt det oppsettet må du nesten ta frem målebandet og sjekke selv. Målene på kjøleblokka er: 9.5 cm x 7 cm x 12.8 cm Mao. så vil den stikke 12.8 cm opp fra CPU'en så du må passe på at kabinettet er bredt nok til det. I tillegg så må du måle ut fra sentru av CPU siden den stikker 4,75 cm x 3,5 cm ut fra den (husk at det gjelder helt opp til 12.8 cm i "høyden"). Jeg tror kjøleblokka vil klare å kjøle CPU nok ned alene om du ikke driver med overklokking og har en ok luft-gjennomstrøm i kabinettet, men skal ikke garantere dette. Det finnes uansett massevis av stillegående vifter i den størrelsen som lett vil gjøre susen. (bare husk på om du har plass til vifta i tillegg til blokka ) En ting som bør sjekkes også er festeordning til blokka. Den er jo litt tung så er ikke nødvendigvis idêelt at den henger på bare clips. Tipper det er et par hull rundt CPU-sokkelen til å feste en kjøleblokk til med skruer, noe som jeg ville annbefalt. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Hvis du enda ikke har bestemt deg, så ville jeg sett på denne kjøleren. Det som gjør denne bedre enn den du har sett på, er at den kan bruke 120mm vifter. Dvs hvis du trenger vifte, kan du få en mer stillegående med samme effekt. Jeg har denne selv med en SilenX vifte. Med vifte holder CPU'n min ca 30 grader. Uten vifte stiger CPU til 35. Det er det en grunn til, med en "ekstra effekt". Viften på kjøleren er den eneste jeg har. Og den står for hele luftsirkulasjonene min. Når jeg skrur av viften får ikke GPU'n min (som er vifteløst kjølt) noe luft, som gjør at denne stiger fra 50 til nesten 90 grader og dermed varmer opp CPU'n min. Harddiskene er 10 grader lavere med viften på. HK er jeg usikker, men tror det er 5 grader kjøligere. Lenke til kommentar
7r Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Takk for gode råd. Ninja-kjøleren er sikkert råbra, men jeg synes den er litt for tung, litt for høy (usikker på om det går i kabinettet mitt , PC60 fra Lian-Li). Dessuten er den antakeligvis for bred ved foten, der jeg har den fordømte kjølekanalen min på HK. Noctua virker litt smidigere, i den grad man kan si det om disse kladdene, og siden jeg ikke har tenkt å bruke vifte, holder nok den bra. Men, bevares, jeg likte at det var klips for 478-socket på den! Endret 5. august 2006 av 7r Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Har du vurdert vannkjøling? Lenke til kommentar
bzerk Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Kjøp heller Silverstone Nitrogon NT06 21-46dB den har jeg den er utrolig stille på ca 800 -1000Rpm og kjøler utrolig bra, men er svær og kan bli bråkete når du kommer opp i 1800-2400rpm men kjøler MVH bZerk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå