Gå til innhold

Generell Studiekompetanse ?

Veigar

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har ett lite problem.

Har gått 3 år på Videregående Skole. De 2 første årene gikk jeg elektro (GK & VK 1)

Tredje året gikk jeg Almennfaglig Påbygging.

Tingen er det at jeg greide av alle ting å stryke i biologi, som var mitt valfag.

Så i stedet for å få utlevert vitnemål, fikk jeg ett kompetansebevis.

Må jeg ta opp igjen dette faget for å få generell studiekompetanse?

Jeg har jo alle andre fagene som trengs, norsk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og matte.

En annen ting er at jeg er en 83-modell. Da er det jo en regel som sier at jeg får generell studiekompetanse ved 5 års yrkespraksis/utdannelse + overnevnte fag samt korrekt antall timer, og godkjent 3 årig utdannelse.

Men jeg har vel ikke godkjent 3 årig utdannelse når jeg strøk i biologi?

Mange lure spørsmål her sikkert. Kommer til å ringe rådgiver mandags morning.

Men kanskje det er noen her som vet. På forhånd takk!

Mvh

Veigar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange veier til Rom, som det heter ;)

Kravet til at en person skal ha GSK er todelt:

1) Du MÅ ha disse fagene:

- norsk (hovedmål, sidemål, muntlig) - 14 uketimer

- engelsk (5 uketimer)

- naturfag (5 uketimer)

- samfunnslære (2 uketimer)

- nyere historie (4 uketimer)

- matematikk (5 uketimer)

2) Så må *ett* av de følgende kravene være oppfylt:

a) Fullført og bestått et treårige videregående løp. med GK, VKI og VKII

b) Gjennomført fagutdanning (GK + VKI), fullført læretid OG ha bestått fag-/svenneprøve

c) Fylle 23 år i opptaksåret og ha minimum 5 års fulltids yrkeserfaring og utdanning (23/5-regelen)

Jeg går ut fra at du har dekket fagene i punkt nr. 1?

Da er vi over på punkt nr. 2. Da du tok allmennfaglig påbygging så var du egentlig i gang med et løp der du skulle dekke 2a) over - du hadde GK og VKI, og tok VKII allmennfaglig påbygging. Det kurset er der av en enkelt grunn, og det er at personer med yrkesfaglig bakgrunn i løpet av ett år skal klare å få med seg de av fagene de mangler i krav nr. 1 OG oppfylle kravet om å ta et treårige løp. Dette var det du strøk i.

Mulighet nr. 2: I og med at du er født i 83, så oppfyller du alderskravet for å kunne vurderes etter 23/5-regelen. I tillegg har du fagene fra krav nr. 1(?). Da må du i tillegg til dette dokumentere at du har til sammen fem års fulltidserfaring og utdanning. Dersom du har bestått GK og VKI så teller dette som to av disse årene. VKII allmennfaglig påbygging har du ikke bestått (pga. stryk i biologi), så dette gir ingen uttelling i det hele tatt. Det du trenger da er 3 år med yrkeserfaring/utdanning (merk at utd. må være bestått). Som yrkeserfaring teller også omsorgsarbeid og fullført militær-/siviltjeneste. Deltidsarbeid blir regnet om til heltid med utgangspunkt i 37,5 timers arbeidsuke, men 90% eller mer blir regnet som fulltid.

OK, det var det formelle. Så er det et par ting du bør vite, som kan ha betydning for deg.

1) 23/5-søkere får alderspoeng fra og med det året de fyller 24, ikke fra og med det året de fyller 20 - slik som de med vitnemål får.

2) Karakterpoengene for 23/5-søkere blir regnet ut på bakgrunn av fagene i krav nr. 1, karakterene i de andre fagene du har på GK og VKI betyr altså ingenting i denne sammenhengen. Unntaket er at fag som utløser fordypnings- og/eller realfagspoeng kan tas med i regnestykket - dersom det lønner seg for søkeren.

3) Husk at du uansett må oppfylle evt. andre, spesielle opptakskrav som finnes for et studium (f.eks. 2MX, 3KJ, etc.)

I og med at du er såpass ung, så ville jeg tatt opp det faget som mangler for å bestå VKII allmennfaglig påbygging. Dersom du sliter med biologi, så kan du helt sikkert bytte det ut med noe annet som går greiere å ta.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Genialt forklart. Var akkurat sånn type svar jeg leita etter!

Så siden jeg har fullført GK og VK1 elektro, militæret, og jobba sammenhengende nå i snart 3 år, så går jeg under denne såkalte 23/5 ordningen, og har dermed generell studiekompetanse?

Fagene som du nevner i 1. punktet ditt har jeg alle.

Mvh Veigar

Endret av Veigar
Lenke til kommentar
Genialt forklart. Var akkurat sånn type svar jeg leita etter!

Så siden jeg har fullført GK og VK1 elektro, militæret, og jobba sammenhengende nå i snart 3 år, så går jeg under denne såkalte 23/5 ordningen, og har dermed generell studiekompetanse?

Fagene som du nevner i 1. punktet ditt har jeg alle.

Mvh Veigar

6578237[/snapback]

Så lenge de tre årene i jobb var lønnet og fulltid, så høres det lovende ut dette ;)

Lenke til kommentar
Tingen er det at jeg greide av alle ting å stryke i biologi, som var mitt valfag.

Så i stedet for å få utlevert vitnemål, fikk jeg ett kompetansebevis.

Må jeg ta opp igjen dette faget for å få generell studiekompetanse?

6577160[/snapback]

Dette kommer litt ann på om du strøyk på eksamen eller standpunkt.

Dersom du kun strøyk på eksamen trenger du kun melde deg opp som privatist og bestå denne eksamenen. du kan tilsammen stryke 2 ganger på denne eksamenen som privatist før du må ha undervisning i faget på nytt.

Strøyk du på standpunk må du ta opp både undevisning og eksamen som privatist.

Du vil ikke ha generell studiekompetanse om du strøyk i standpunk eller eksamen i et fag. Når du har tatt opp faget/eksamenen vil du få et nytt kompetansebevis for faget/eksamenen dette gjelder. Denne, sammen med kompetansebeviset du fikk fra vidregående, sender du til din tidligere vidregående skole og ber om å få skrevet ut et vitnemål istedet.

Du vil uansett få automatisk generell studiekompetanse når du har bestått samtlige fag/eksamener som måtte stå på kompetansebevist du fikk fra din vidregående skole, men må ha vitnemål for å kunne søke på høyere utdanning.

Lenke til kommentar

6580093[/snapback]

Hæh? Her vil jeg gjerne se deg dokumentere dette.

Du vil ikke ha generell studiekompetanse om du strøyk i standpunk eller eksamen i et fag.

6580093[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Dersom eksamen er bestått, så er faget bestått. Dvs. at en 1-er på på standpunkt ikke får mer å si enn at den trekker snittet ned.

Lenke til kommentar

6580093[/snapback]

Hæh? Her vil jeg gjerne se deg dokumentere dette.

Slik var det da jeg tok opp nynorskeksamen som privatist i fjor vår.

Du vil ikke ha generell studiekompetanse om du strøyk i standpunk eller eksamen i et fag.

6580093[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Dersom eksamen er bestått, så er faget bestått. Dvs. at en 1-er på på standpunkt ikke får mer å si enn at den trekker snittet ned.

6580387[/snapback]

Dette tilfellet nevnte jeg ikke, men om man stryker i standpunkt, men står på eksamen, står man i faget ja. Hadde flere venner som hadde flaks på matteeksamen hvor de strøyk på standpunkt.

Men jeg synes det er litt merkelig man får gå opp til eksamen når man har strøket i faget. Men men, kjekt for de som står på eksamen hvertfall.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Med bakgrunn i yrket mitt, så kan jeg i alle fall si såpass at det ikke er et problem å avlegge teoretiske fag som norsk, 3BI, etc. som privatist - uten undervisning.

Men ikke sett meg i gang på de dustereglene som eksisterer for elever som skal ta opp igjen en eksamen... De kunne nok ha laget reglene mer kompliserte, men det ville tatt en tid... :!:

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Skal jobbe ett år til nå, før jeg går videre på skole. Da er jeg vertfall sikker på at jeg har nok praksis til å gå under 23/5 ordningen, samtidig som jeg har litt ekstra peng å rutle med. Er kanskje ikke så dumt å ta opp igjen biologi samtidig som jeg jobber heller. Det står vel heller på lysten.

Vi får se. Men takk igjen for alle svar! :)

Mvh

Veigar

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Skal jobbe ett år til nå, før jeg går videre på skole. Da er jeg vertfall sikker på at jeg har nok praksis til å gå under 23/5 ordningen, samtidig som jeg har litt ekstra peng å rutle med. Er kanskje ikke så dumt å ta opp igjen biologi samtidig som jeg jobber heller. Det står vel heller på lysten.

Vi får se. Men takk igjen for alle svar! :)

Mvh

Veigar

6582373[/snapback]

Jeg anbefaler deg sterkt å ta de timene med studieretningsfag, slik at du får med deg litt mer alderspoeng. Som sagt: Dersom biologi blir vanskelig, så kan du jo bytte til noe som fenger mer!

Lenke til kommentar

Bra tråd, så jeg spør like greit her :)

Jeg har fagbrev som ikt-driftsoperatør og har søkt meg inn på allmenn påbygging, noen som vet hvor mange timer jeg trenger pr. fag i uka for å få studiekompetanse (har fått med meg at jeg må ha 10 t norsk:().

Og swanky, hva med gym, er ikke det et "must"?

Lenke til kommentar
Bra tråd, så jeg spør like greit her :)

Jeg har fagbrev som ikt-driftsoperatør og har søkt meg inn på allmenn påbygging, noen som vet hvor mange timer jeg trenger pr. fag i uka for å få studiekompetanse  (har fått med meg at jeg må ha 10 t norsk:().

Og swanky, hva med gym, er ikke det et "must"?

6585229[/snapback]

Det finnes to former for allmennfaglig påbygging:

- et fullt VKII Allmennfaglig påbygging (35 uketimer)

- et amputert "årskurs" (20 uketimer...?)

Poenget er i alle fall at ulike søkere har ulike behov. Dersom du har tatt GK og VKI i et yrkesfag, gjennomført læretiden og avsluttet med et fagbrev, så skal det holde for deg at du tar de fagene du mangler av de seks fagene i punkt nr. 1.

Dersom du ikke hadde hatt et fagbrev, men kun hadde GK og VKI så måtte du ha oppfylt kravet til et fullført løp: Du måtte med andre ord ha tatt hele VKII Allmennfaglig påbygging.

Forskjellen på disse to pakkene er at fullstendig VKII inneholder bl.a. gym og 6 timer studieretningsfag fra allmennfaglig studieretning. Vanligvis vil det også være slik at de som tar hele årskurset, får et fullstendig vitnemål på slutten (med GK, VKI og VKII). Med fullført fagopplæring og fagbrev vil du til slutt ende opp med to kompetansebevis/årskursbevis (fra GK og VKI) og et kompetansebevis (fra påbyggingen). I tillegg har du vel allerede fått et steike fint fagbevis? :)

Så gym skal ikke være et fag du trenger å ta.

Lenke til kommentar

Det skal og nevnes at du _ikke_ har rett til å ta 30-timers faget når du har fagbrev, for du har allerede en utdanning. 20 timers faget er for de som ikke har rett, dvs har fagbrev (o.).

det er vanligvis 20 timer, avhengig av hvilke fag du har hatt før, jeg hadde ikke engelsk nå på 20-timers faget men har generell studiekompetanse nå da jeg tok det på GK.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okay, takker for svar, nytt spørsmål:

Jeg har søkt meg inn på allmennfaglig påbygging med spesiell studiekompetanse, og der står det noe rart:

"Kurset som gir spesiell studiekompetanse har 10 timer matematikk (1X+2MX+3MX) og 5t fysikk (2FY)"

Skal man liksom innom alle X'ene på 1 år, 3mx også liksom?

Skjønte ikke helt.. =/

http://www.greaker.vgs.no/studieretning_aofagtbk.htm

(Se nederst)

Hvis dette stemmer blir dette året HARDT!

Jeg trenger da bare 2mx iom. at jeg skal søke på informatikk til neste år, tror dere det går å bare droppe fysikk og 3mx da?

... for det hadde vært schempe fint :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...