Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Allmennfag - gørr kjedlig?

Anbefalte innlegg

Jeg slenger inn et lite tips fra en som har 18 år med skolegang bak seg:

Det er veldig mye som er kjedelig - både på skolen og andre steder. Dersom man syns noe er kjedelig er det selvfølgelig vanskelig å motivere seg. Da blir ofte resultatene deretter.

Men en metode som faktisk fungerer for å gjøre noe interessant er å bli god i dette "noe". Merkelig nok så er vi mennesker vanligvis programmert slik at det vi er gode til, det liker vi også. Dersom man misliker ett fag er det lureste man kan gjøre å jobbe intensivt med dette faget noen dager. (Det er utrolig hvor mye kan kan lære på et par dager bare man bestemmer seg for det. Det kan vel alle som har kommet opp i muntlig eksamen skrive under på.) Etter en slik intensiv periode vil man ofte merke at faget blir morsomt - eller i alle fall helt ok.

Jeg har med hell benyttet meg av dette i både skole- og jobbsammenheng. Bare synd jeg ikke visste om denne metoden før etter flere år på universitet. Uansett, det er en grunn til at man har valgt å gå på skole. Da er det dumt å kaste bort denne tiden med dårlige resultater som kunne vært unngått med litt disiplin over en kort periode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint tips. Har selv bare 11 år skole bak meg så langt, men har likevel de siste årene oppdaget at forståelse og interesse er en nøkkel. Å tvinge seg til å bli interessert i noe. Det kan være vanskelig, men lønner seg som du sier.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg litt lei meg, jeg hadde faktisk gledet meg litt til økonomi på vgs.

6643024[/snapback]

Var ikke noe å glede seg til. 5 timer 'snork' i uka.

Bra de ble kvitt det ubrukelige faget.

6643362[/snapback]

Det vi hadde av personlig økonomi er relativt nyttig, men samtidig det hadde strengt tatt holdt å lese gjennom boken et par ganger. ;)

Mesteparten av tiden i timene gikk med til å lære folk exel.

Lenke til kommentar
Viss du er interessert i data, så kan du jo bare gå et hvilket som helst første år på vgs og så ta IKT etter på, slik som meg :cool:

Du må nemlig gå et grunnkurs før du kan gå IKT

6577340[/snapback]

Er det ikke slik nå, at bare elever fra media&kommunikasjon kan søke IKT?

Vet at alle kunne søke det før, men tror det har blitt endret.

Lenke til kommentar
Er det mye prosjekt og fremføring på allmenn?

6666509[/snapback]

Varierer med hvilke fag det er, selvsagt. Og med lærerne. Enkelte lærere er tydeligvis glad i prosjektarbeid, andre gjennomfører kun de de må ha i henhold til læreplanen. Jeg liker ikke prosjekter så godt selv, og synes ikke det har vært så alt for mye av det på VGS. Mulig det er rom for mer eller mindre prosjektarbeid etter Kunnskapsløftet?

Lenke til kommentar

6666509[/snapback]

Det kommer helt an på læreren. I norsk og engelsk har vi hatt mye prosjektarbeid. I resten av fagene har vi nesten ikke hatt noe.

6674549[/snapback]

Norsk og engelsk er jo fag det er "lettvint" å ha prosjekt i også, da. Matematikk er litt verre, vil jeg si. Der må man bruke tiden på å gå gjennom læreplanmål, og slenger kanskje på et slags prosjekt på slutten av året hvis man har tid. Og dere har sikkert ikke samme lærer i alle disse fagene heller.

Lenke til kommentar

6666509[/snapback]

kommer som sagt an på læreren..

Personlig synes jeg at VGS GK AA var slappere en på ungd.skolen.. Var kanskje litt heldige med lærerne men.. Fikk bedre karakterer på VGS enn 10. klasse,

Lenke til kommentar

Gikk første året på allmenn selv i år, og skjønner ikke at det er så ille. Riktig nok enkelte som får haugevis med lekser og sånn. I klassen min derimot gjør vi omtrent ikke lekser. Kommer selvfølgelig an på hvilke lærere du får, men er ikke så stress og kjedelig. Husk nå at du har blitt enda mer moden (forhåpentligvis) og er klar for litt nye utfordringer i livet. Satser du på en bra utdanning etter vgs. f.eks. så er allmenn i de fleste tilfeller veien å gå. Dette var det som var avgjørende for at jeg valgte det i hvert fall. Skal du chille deg gjennom tre år, så kan du jo velge medier og kommunikasjon eller salg og service.

Lenke til kommentar

Allmenn er ganske slapt, skjønner ikke hva folk maser om egentlig. At allmenn skal være døden er vel bare en myte som de som ikke liker skole har spredt rundt seg.

Hvis du f.eks. velger en annen linje, er sjansen større for at du hopper av den enn allmenn. Mange som også var så smarte som valgte yrkesfag har nå innsett at de må ta allmenn om igjen.

Lenke til kommentar
Mange som også var så smarte som valgte yrkesfag har nå innsett at de må ta allmenn om igjen.

6705346[/snapback]

Da var de ikke smarte likevel da. :!:

Vel, uansett... det handler som sagt kanskje om denne posetive innstillingen. Å! Se så heldig jeg er, skal jammen få mer kunnskap om en eller annen utdødd forfatter, lære matematikk fra mer bokstaver en tall, og mer gresk.

Takk :).

Alt handler om posetiv innstilling.

Lenke til kommentar
Viss du er lei av ungdomskole stilen, kan du jo Salg og service. Det var ganske gøy og lærerikt om du gidder å følge med ;)

Om du ikke gidder kan du bare sitte på diskusjon.no i timene. Som jeg spesielt likte å gjøre når vi hadde økonomi :p Litt små tørr lærer.

6577301[/snapback]

Hehe, økonomitimene på allmen er sløøøøvt!

Alle var pålogget msn under de timene :!:

6577309[/snapback]

haha, samme hos oss! bare at vi satt på blink og slikt (msn var blokkert)

Lenke til kommentar

6666509[/snapback]

Det kommer helt an på læreren. I norsk og engelsk har vi hatt mye prosjektarbeid. I resten av fagene har vi nesten ikke hatt noe.

6674549[/snapback]

Norsk og engelsk er jo fag det er "lettvint" å ha prosjekt i også, da. Matematikk er litt verre, vil jeg si. Der må man bruke tiden på å gå gjennom læreplanmål, og slenger kanskje på et slags prosjekt på slutten av året hvis man har tid. Og dere har sikkert ikke samme lærer i alle disse fagene heller.

6676271[/snapback]

men det er lagt opp til at det ikke skal være så mange prosjekter. husker ikke hvorfor, men det var noe en lærer fortalte en gang. at det skulle bli mindre satsing på prosjekter enn det ble gjort før i en periode..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gikk første året på allmenn selv i år, og skjønner ikke at det er så ille. Riktig nok enkelte som får haugevis med lekser og sånn. I klassen min derimot gjør vi omtrent ikke lekser. Kommer selvfølgelig an på hvilke lærere du får, men er ikke så stress og kjedelig. Husk nå at du har blitt enda mer moden (forhåpentligvis) og er klar for litt nye utfordringer i livet. Satser du på en bra utdanning etter vgs. f.eks. så er allmenn i de fleste tilfeller veien å gå. Dette var det som var avgjørende for at jeg valgte det i hvert fall. Skal du chille deg gjennom tre år, så kan du jo velge medier og kommunikasjon eller salg og service.

6695838[/snapback]

går vk1 salg og service, er en skikkelig slapp linje ja

bare sitte på msn og internett og surre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...