Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Allmennfag - gørr kjedlig?

Anbefalte innlegg

Takker for alle svar.

Jeg har hørt om folk som gjør hele VGS på ett år eller to. Tenk deg... du sparer ett år av livet ditt... et helt år på noe du kan gjøre på et år! Det er jo en gave fra himmelen hvis du gidder å gjøre noe. Hvordan gjør man dette? Noen som har vært borti dette? Jeg leser gjerne som enn okse for å spare år! Må du være geni?

6581368[/snapback]

Mamma tok vgs på to år. Riktignok som voksen og med tre unger, så det skal nok la seg gjøre ;) Da må du nok ta det på privatskole, men syns å huske at mamma bare trengte betale for bøkene allikevel.

Evt; du kan gå opp i alle fag som privatist? Men det krever enorm disiplin, kan jeg innbille meg. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Kan dessverre ikke hjelpe så meget med detaljer omkring det å være privatist (men det går vel så vidt jeg vet ut på at man studerer faget på egen hånd, og så tar eksamen i det etter et halvår eller år), men jeg kan jo prøve å oppmuntre litt mer ang. allmennfag.

Mange sier at allmennfag ligner veldig på U-skolen, noe som for så vidt stemmer i og med at det kun er teorifag hele uken lang, men forskjellene er likevel enorme. På VGS har man, som mange har påpekt, større personlig frihet. Man går ikke i barnehagen i like stor grad som på grunnskolen lenger.

Jeg synes innholdet i fagene har blitt mer og mer interessant, og utover i andre klasse blir det enda bedre, i og med at man velger flere og flere av de fagene man har interesse (eller i det minste behov) for. Dette gjør at det ikke blir kjedeligere etter hvert som man holder på (iallfall har det ikke blitt kjedeligere for meg etter to år).

Må likevel advare om en liten nedtur i norskfaget, særlig siden du liker det så dårlig fra før. Norsk var for meg den største nedturen i forbindelse med overgangen fra U-skole til allmennfag på VGS. Tror dette er og blir og vil alltid være et kjedelig fag (selv om det også her finnes perioder som ikke er så ille - norrønt språk i andre klasse, for eksempel).

Alt i alt anbefaler jeg allmennfag veldig. Jeg havnet i en veldig trivelig klasse og ble kjent med mange nye folk (faktisk bare nye folk). Du vil merke at du går bedre overens med flere av dine klassefeller, siden alle har valgt allmennfag frivillig og dermed har (eller burde ha) interesse av å være på skolen. Alle er der i samme ærend, for å si det slik.

Arbeidsmengden er ikke helt ubetydelig, men som regel får du noen dagers varsel på leksene, slik at du kan fordele dem utover uken. Planlegging av uken er nødvendig - kjøp en notatblokk der du kan skrive opp lekser og når de skal gjøres. Planlegg også lesing til prøver på denne måten. Personlig liker jeg frihetsfølelsen denne planleggingen gir.

Du kan (og må) også bruke helger til lekser og prøvelesing, noe som kan høres trist ut til å begynne med, men som faktisk fungerer veldig OK når man kommer inn i systemet. Tiden du bruker på lekser er litt opp til deg selv - det kommer an på hvor mye du vil gjøre ut av dem, men selv de som bruker mye tid på lekser får da tid til andre ting.

Ønsker deg lykke til og håper du får det fint.

Lenke til kommentar
Uansett, det om alle tre årene telles er litt spesielt. Det er noen fag du har alle tre årene og noen du bare har et år. Naturfag og IT/økonomi har du bare på GK, så de karakterene blir stående fra GK og til du går ut.

6578175[/snapback]

Vil bare nevne at med den nye reformen blir økonomi fjernet. Det blir da mer matte og geografi blir flyttet til GK (kan hende det er mer og).

Dermed blir de avsluttende fagene i GK (så vidt jeg vet) matte, naturfag, engelsk og geografi.

Lenke til kommentar

Næ, salg og service er bare kos det :)

I min klasse kunne man gjøre omtrent akkurat det man ville, og alle de andre på skolen missundte oss. Vi hadde dessuten det beste klasserommet og skikkelige datastoler. Men det er jo ikke sikkert at det er sånn på andre skoler da.

Edit: Om du var interresert kunne du faktisk lære ting også. :p

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Dermed blir de avsluttende fagene i GK (så vidt jeg vet) matte, naturfag, engelsk og geografi.

Skal ikke si det med sikkerhet,men jeg mener at du må ha matte i VGI også da. Det var noe læren sa når han oppdaterte oss på den nye systemet

Endret av XanderX
Lenke til kommentar

Skal ikke si det med sikkerhet,men jeg mener at du må ha matte i VKI også da. Det var noe læren sa når han oppdaterte oss på den nye systemet

6623937[/snapback]

Tviler jeg sterkt på. Du kan derimot ha matte i VKI og VKII (VG2 og VG3?) også.

Lenke til kommentar

Skal ikke si det med sikkerhet,men jeg mener at du må ha matte i VKI også da. Det var noe læren sa når han oppdaterte oss på den nye systemet

6623937[/snapback]

6624482[/snapback]

Det vet jeg. Skal ha det nå jeg.

Lenke til kommentar

6623937[/snapback]

6624482[/snapback]

I den nye reformen må man ha matte i både VG1 (1. klasse) og VG2 (2. klasse), men man kan velge mellom teoretisk eller praktisk matematikk.

http://odin.dep.no/filarkiv/255552/Lplan_260805.pdf (side 24)

Jeg synes i grunn at det er temmelig meningsløst. Greit nok at norske elever kanskje er dårligere enn resten av Europa i matte, men å tvinge på dem et ekstra år vil ikke hjelpe særlig på motivasjonen for de som ikke liker matte. Jeg kjenner mange som var drittlei matte da de begynte på VGS og som var sjeleglad for å være ferdig med matte etter det første året. Hvis man fortsetter å ha slike elever i matteklassene vil ikke disse bidra med annet enn å trekke undervisningen ned. Hvis noen har sett forskjellen på en MX- og MY-klasse (ikke MZ), så forstår dere hva jeg mener.

Selv med oppdeling etter nivå (teoretisk og praktisk blir sikkert det samme som MX og MY/MZ) vil det ikke være noe særlig vits for de som ikke liker matte, da disse bare kommer til å ha et fag som mest sannsynlig trekker ned snittet. I mange tilfeller så har MY-gruppene blitt plassert hos de dårligste lærerne slik at karakteren faktisk har gått ned fra 1M til 1MY.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
I den nye reformen må man ha matte i både VG1 (1. klasse) og VG2 (2. klasse), men man kan velge mellom teoretisk eller praktisk matematikk.

http://odin.dep.no/filarkiv/255552/Lplan_260805.pdf (side 24)

Jeg synes i grunn at det er temmelig meningsløst. Greit nok at norske elever kanskje er dårligere enn resten av Europa i matte, men å tvinge på dem et ekstra år vil ikke hjelpe særlig på motivasjonen for de som ikke liker matte. Jeg kjenner mange som var drittlei matte da de begynte på VGS og som var sjeleglad for å være ferdig med matte etter det første året. Hvis man fortsetter å ha slike elever i matteklassene vil ikke disse bidra med annet enn å trekke undervisningen ned. Hvis noen har sett forskjellen på en MX- og MY-klasse (ikke MZ), så forstår dere hva jeg mener.

Selv med oppdeling etter nivå (teoretisk og praktisk blir sikkert det samme som MX og MY/MZ) vil det ikke være noe særlig vits for de som ikke liker matte, da disse bare kommer til å ha et fag som mest sannsynlig trekker ned snittet. I mange tilfeller så har MY-gruppene blitt plassert hos de dårligste lærerne slik at karakteren faktisk har gått ned fra 1M til 1MY.

6637365[/snapback]

Dette er jeg veldig enig i. Om noe skal gjøres med matematikkens stilling i norsk skole (og det kan jo trengs), så må det nok røskes opp lenger nede i systemet. Barneskolen, altså. Det er for sent å rette opp flere år med dårlig matematikkundervisning de siste årene på videregående.

Har faktisk ikke selv opplevd at MY har blitt plassert hos dårlige lærere. På min skole fikk jeg inntrykk av at MY-gruppen ble tildelt en veldig flink og motiverende lærer. Men det er liten tvil om at forskjellen på mattegruppene er stor. Ikke bare var det stor forskjell på 1MX og 1MY i fjor, men jeg har også inntrykk av at vi har hatt det veldig mye travlere i 2MX enn i 2MZ i år.

Edit: Forenklet quotingen litt, da hele greia bare ble surr. Av en eller annen grunn.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Det er vel slik at 2mz+3mz=2mx

6638337[/snapback]

Jo da, man sier så. Iallfall er det ofte slik når kravene til forskjellige studier listes opp. Men jeg kan ikke se for meg at stoffet som behandles, er helt det samme. På 2MZ lærer man for eksempel om rekker, noe som på MX-kursene ikke behandles før på VKII-nivå (3MX).

Lenke til kommentar
Uansett, det om alle tre årene telles er litt spesielt. Det er noen fag du har alle tre årene og noen du bare har et år. Naturfag og IT/økonomi har du bare på GK, så de karakterene blir stående fra GK og til du går ut.

6578175[/snapback]

Vil bare nevne at med den nye reformen blir økonomi fjernet. Det blir da mer matte og geografi blir flyttet til GK (kan hende det er mer og).

6610351[/snapback]

Nå ble jeg litt lei meg, jeg hadde faktisk gledet meg litt til økonomi på vgs.

Lenke til kommentar
Nå ble jeg litt lei meg, jeg hadde faktisk gledet meg litt til økonomi på vgs.

6643024[/snapback]

Var ikke noe å glede seg til. 5 timer 'snork' i uka.

Bra de ble kvitt det ubrukelige faget.

6643362[/snapback]

Er ikke enig i at økonomi er ubrukelig, men det er nå så. Syntes det var et OK fag, og jeg har hatt glede av kunnskapene derfra ved flere anledninger siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...