Gå til innhold

Bilder med overlay

Anbefalte innlegg

Hei, ein kompis av meg tok eit bilde av meg på sykkel. Bildet er tatt med EOS 350D... Grunnen til at bilde er litt uskarpt nokre plassar er pga at eg har måttet stille ned kvaliteten for å få lastet det opp på serveren, og JA! eg er på jakt etter server! Anyways, kritiser bildet mitt:

pbpic943428.jpg

Link til bildet

Takker for kommentarer!

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo legge ut bildene som vedlegg også. 2-300kb burde ikke være for lite til å få godt resultat. Bildet ser litt mykt ut, men jeg får ta ditt ord på at det er skarpere i stor versjon. Motiv og komp er ganske bra, og bakgrunnen er egnentlig litt overraskende, men svært passende.

Det eneste som er litt dumt er at himmelen er utbrent. Det er jo en typisk Canon-svakhet, og noe som bør overbevise deg om å gå over til å utnytte fordelene med rawfiler. For å unngå slik, må du eksponere slik at tegningene kommer frem i de lyse partiene. Da blir kanskje forgrunnen litt mørk, slik at du må kompensere med fill-light i konverteringen. Du kunne naturligvis brukt reflektorer under opptak, men dette er ikke den typen bilder.

Uansett er dette en erfaring som du må bruke til å bli flinkere med kamera. Jeg kompenserer typisk mellom 2/3 steg til 1 steg med eksponeringskompensasjonen. Jeg tror Canon har valgt denne eksponeringsfilosofien for å gi uerfarne det de kaller "lyse fine bilder". Vi opplever ofte her på kritikken at nye brukere ikke har tenkt på at kamera overeksponerer før vi påpeker at de har en utbrent himmel. Du er med andre ord ikke den første, og blir garantert ikke den siste.

Kom med flere bilder. Du har i alle fall vist at du kan komponere. Motivet er også bra fanget.

Lenke til kommentar
Du kan jo legge ut bildene som vedlegg også. 2-300kb burde ikke være for lite til å få godt resultat. Bildet ser litt mykt ut, men jeg får ta ditt ord på at det er skarpere i stor versjon. Motiv og komp er ganske bra, og bakgrunnen er egnentlig litt overraskende, men svært passende.

"Det eneste som er litt dumt er at himmelen er utbrent." Det er jo en typisk Canon-svakhet, og noe som bør overbevise deg om å gå over til å utnytte fordelene med rawfiler. For å unngå slik, må du eksponere slik at tegningene kommer frem i de lyse partiene. Da blir kanskje forgrunnen litt mørk, slik at du må kompensere med fill-light i konverteringen. Du kunne naturligvis brukt reflektorer under opptak, men dette er ikke den typen bilder.

Uansett er dette en erfaring som du må bruke til å bli flinkere med kamera. Jeg kompenserer typisk mellom 2/3 steg til 1 steg med eksponeringskompensasjonen. Jeg tror Canon har valgt denne eksponeringsfilosofien for å gi uerfarne det de kaller "lyse fine bilder". Vi opplever ofte her på kritikken at nye brukere ikke har tenkt på at kamera overeksponerer før vi påpeker at de har en utbrent himmel. Du er med andre ord ikke den første, og blir garantert ikke den siste.

Kom med flere bilder. Du har i alle fall vist at du kan komponere. Motivet er også bra fanget.

6576760[/snapback]

Himmelen var ganske kvit/overskya men lyse skyer den dagen. Har ingenting å klage på når det gjelder Canon. Himmelen lyser jo ganske opp på bildet, og skulle kanskje vert eksponert ned pittelitt.

Takker for kommentarer so langt! ;)

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med Canon, men de eksponerer lysere enn de fleste andre, og det gir ofte utslag i utbrente partier. Det ser vi ofte her på kritikken, og det ser jeg daglig på min Canon. Lær deg å kompensere for det, i steden for å godta det som det riktige. Skyene dine kunne nok hatt mer tegning, og forgrunnen kunne trengt mer lys. Dette bildet burde altså vært tatt i raw, for å bli perfekt. Det er mitt råd, hvis du skal fortsette å ta bilder med like stor kontrast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...