Gå til innhold

ødelagte hardisker ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nei jeg finner dem ikke i bios,men det som er problemet at de ikke vil starte opp i det hele tatt liks.. som at de ikke får strøm, jeg vet at alt er rett.. men jeg lurer bare på om det går ann og fikse dette på et vis.. det er der man setter inn strømkabelen som er problemet vil jeg tro...

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
jeg har åpnet hd og cd spinner ikke, den får ikke strøm !

6580397[/snapback]

Hvis ikke dette er en spøk så har du ødelagt de harddiskene du har åpnet. Harddisker er ekstremt sensitive for støv. Ett støvkorn på platene og den er døende. Det er derfor de er fullstendig forseglet og produseres i superrene rom der de ansatte går med "romdrakter".

 

ds-cleanroom.jpg

 

Hvis du er heldig får du kopiert ut mesteparten av innholdet før de dør helt. Deretter er bokstøtte er ett forslag, her er et annet.

Lenke til kommentar

2 sekunder kan være nok til at den er døende. Ellers så hører man lett om de spinner rundt ved å legge øret inntil. ;)

 

Se om du ser noen fysiske skader som f.eks en brukket pinne i strømpluggen eller løsnet lodding på kretskortet. Fiks om du ser noe. Men prøv den gjerne i en annen PC for å se om det kan være strømledningen fra strømforsyninga (PSU) som gir for lav spenning til at diskene vil starte. Hvis det ikke er noe liv i den der heller har du tre valg:

 

1. Send den til www.ibas.no og få et prisoverslag på redning av innholdet for 3000kr per disk. Selve redningen kommer i tillegg med ofte 10-20.000kr

2. Få tak i en helt identisk disk, med identisk produksjonsnummer og batch og bruke kretskortet fra den til å gjøre et forsøk på å redde innholdet fra diskene dine over på en fungerende disk.

3. Bruke den som bokstøtte, kjøleskapmagnet, brevvekt etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...