Ske1eton Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 På mitt Sapphire crossfire II hovedkort får jeg stilt manuell timings på 1,1,1,1 med mine Twinmos twister pro 2x512 TCCD brikker. Ble stabilt når jeg dyttet de opp i 2,75 volt også... Noen som har hørt om noe lignende, eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Jeg kan forsikre deg om at minnet ikke kjører på 1-1-1-1-timings i virkeligheten. Det er riktignok teoretisk mulig for de to midterste timingene (tRCD og tRP), fordi antallet sykluser ikke har noen isolert betydning for dem. Under forutsetningen at hver syklus varer lenge nok (noe den svært neppe gjør, med mindre du kjører på DDR200 eller noe sånt), vil de operasjonene faktisk kunne fullføres. Når det gjelder CAS, avhenger ikke den bare av tid, men også av såkalte pipeline-steg, hvor hvert enkelt steg må være innebygget i minnets I/O-gating (disse detaljene er vel ikke så nøye?). Ingen brikker eller minnekontrollere støtter CAS 1.0 - det kan tenkes at noen ytterst få brikker støtter 1.5. Når det gjelder tRAS kan heller ikke den være så lav som 1, fordi den innstillingen er et telleverk som starter ved begynnelsen av en rad-aktivering (tRCD), og utløser dermed rad-stengningen (tRP) ved slutten av overføringen. Dermed vil tRAS i realiteten variere med andre innstillinger, i tillegg til lengden på selve dataoverføringen. Det er forsåvidt svært vanlig at enkelte umulige timings faktisk fremstår som reelle alternativer, spesielt på A64-plattformen. På en måte er det jo greit at de tilpasses automatisk, istedenfor at maskinen henger seg opp, men samtidig virker det helt meningsløst at man i det hele tatt får velge helt nedi 0 på operasjoner som opplagt ikke kan fungere på den timingen. Dette er noe hovedkortprodusentene gjør, for disse verdiene støttes ikke av minnekontrollerne. Dermed vil gale verdier i mange tilfeller korrigeres, og ikke bli innprentet i minnemodulenes registre. Endret 29. juli 2006 av Quintero Lenke til kommentar
Ske1eton Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 Noe allright program som leser av timings i xp? Cpu-z støtter ikke hovedkortet enda ser det ut som... Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Til det brikkesettet vet jeg ikke om noe program, nei. Men jeg tviler på at et tweakeprogram vil vise de reelle timingene, fordi de ser ut til å basere seg på BIOS. Slik er det ihvertfall med A64tweaker og CPU-Z på A64-plattformen. Lenke til kommentar
Ske1eton Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 Ok! Skal prøve ut dette systemet litte grann og gi tilbakemelding. Er et crossfireII kort til S775 btw... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå