Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Jeg bytta plass på rambrikkene, nå starter ikke pc

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt meg nye pc deler fra komplett: hovedkort, kabinett, prosessor, strømforsyning og skjermkort.

De gamle delene jeg brukte var 512x4 Geil rambrikker, og to Western Digital harddisker, dvd rom og brenner.

Først starta jeg pcen og det var ikke skjermbilde eller noe, men alle viftene fungerte og pcen var på, cd-rom'ene hadde heller ikke strøm. Jeg hadde satt i en ekstern harddisk via usb, usb mus, usb tastatur, lydkablene, TP, skjermkabel og strømkabel i pcen.

Etterpå skifta jeg plass på rambrikkene, for å teste om det kanskje var problemet. Jeg satte alt skikkelig i, starta pcen med strømkabel, mus,tastatur,nettverkskabel og skjermkabel tilkoblet, og da hørte jeg en gnistrelyd, og det lukta svidd. Jeg bytta plass på rambrikkene igjen (med lite tro om det skulle fungere) og prøvde igjen, og den ene pc vifta gikk en halv omdreining før den daua igjen. Vi prøvde å skifte strømkabel til den som følgte med strømforsyningen (ettersom den er en Fortron/Source Epsilon 600watt), men det var ikke noe liv.

Noen som vet HVA som er problemet? Har strømforsyningen tatt kvelden ? :(

Noen som vet hva problemet til at det ikke var skjermbilde kan være ? :dontgetit:

EDIT: Når jeg kobler til strømforsyningen så lyser et grønt lys på hovedkortet. Men ingenting skjer når jeg trykker på PÅ-knappen, Er det et dårlig eller bra tegn?

EDIT2: Har sjekka rambrikkene, en og en, forsatt ingen reaksjon når jeg trykker på PÅ-knappen. Har sjekka at PÅ-knappen er kobla til hovedkorte forsatt.

Endret av Skauren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv ei og ei ram brikke av kvar slot og test ut der (høyrest ut som kansje minne etter tidligare erfaring) sjekk at alle delen stå fast

noke skjermkort må ha ekstra strøm får og funger (mest nye kort)

kan hende og at stramuforskynninga di og hat tatt kveld og

Lenke til kommentar
...  Jeg satte alt skikkelig i, starta pcen med strømkabel, mus,tastatur,nettverkskabel og skjermkabel tilkoblet, og da hørte jeg en gnistrelyd, og det lukta svidd. .

6575388[/snapback]

Se etter svimerker/sot. Gnistrelyd og lukte svidd = kortsltning. Noe har gått føyken. Let etter synlige spor, feilkoblinger e.l.

Lenke til kommentar

du må ha spasere noe som er med kabinettet!

Ellers så kommer det statisk ellektrisitet!

Jeg og satte først hk mitt på kabinettet og så fikk jeg høre om at det trengst spasere på dette forumet og jeg satte på det

lenge etter prøvde jeg og starte maskinen forførste gang og alt gikk greit :cool:

Lenke til kommentar

Satt i spasere. PCen starter nå, men er forsatt ikke skjermbilde.

Jeg testa å ta ut alle IDE kabler og starta, ikke skjermbilde, så tok jeg ut ram'en og starta, forsatt ikke skjermbilde (det kom ikke noe pipe lyd heller :hmm: ) . Noen som vet hva det kan være ? Er et Gainward Geforce 7900GT 256mb grafikk kort, PCI-Express.

Lenke til kommentar
Satt i spasere. PCen starter nå, men er forsatt ikke skjermbilde.

Jeg testa å ta ut alle IDE kabler og starta, ikke skjermbilde, så tok jeg ut ram'en og starta, forsatt ikke skjermbilde (det kom ikke noe pipe lyd heller  :hmm: ) . Noen som vet hva det kan være ? Er et Gainward Geforce 7900GT 256mb grafikk kort, PCI-Express.

6580432[/snapback]

Vel, hvis det fortsatt ikke virker, så hjelper det nok ikke å sette i spacerne etterpå. Regner med hovedkortet er dødt nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom dette ikke er/var en spøk??.. så er jeg redd minst hk er ødelagt.

Regner med at dette var første gangen "PC-som-byggesett".. synd at første forsøk var med dyre deler (7900GT etc..).

Å montere hk "rett-i-kassa-på-metall" med påfølgende svidd lukt, betyr at dyrt hardware er ødelagt. :(

PS og edit:

At noe av komponentene på hk tilsynelatende fungerer betyr vel at disse "kretsene" ikke er "brent"..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har bygd en del pcer før da. Men, når alt lyser på hovedkortet, usb porter fungerer, pcen starter, da er det vel ikke hovedkortet ?

BTW: Første gangen jeg starta pcen FØR jeg satt på spasere så fungerte forsatt ikke skjermkortet.

EDIT: Vi tok jo ut hovedkortet og det er ingen synlige skader på det!

Endret av Skauren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har bygd en del pcer før da. Men, når alt lyser på hovedkortet, usb porter fungerer, pcen starter, da er det vel ikke hovedkortet ?

BTW: Første gangen jeg starta pcen FØR jeg satt på spasere så fungerte forsatt ikke skjermkortet.

EDIT: Vi tok jo ut hovedkortet og det er ingen synlige skader på det!

6580521[/snapback]

Som jeg skrev over her (Edit:)..

At noe lyser/virker etter en åbenbar kortslutning betyr ikke at hk'et ikke er ødelagt.

Det som verre er .. er om noen andre komponenter også har blitt skadet/ødelagt,

Da tenker jeg på RAM-brikker, skjermkort. og HD'er i første omgang.

Du er derfor nødt til å få testet ut slike komponenter i en annen PC.. med en liten risk for at f.eks. skjermkortet (hvis det er kortsluttet) skader hk'et i den andre PC'n.

Så det er jo best at du har en "søple-PC"(les:hk) å bruke til å teste komponenter.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vi har testet Ram, HDD i en annen pc og de delene FUNGERER.

Jeg fikk låne et gammelt PCI skjermkort å satt i det nye hovedkortet, men forsatt ikke noe skjermbilde. Er vel ganske sannsynlig at det er hovedkortet som har tatt kvelden da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...