Gå til innhold

Fred Miranda's Velvia Vision plugin

Anbefalte innlegg

Hei jeg kjøpte en photoshop-action på fredmiranda.com i sommer. Den heter Velvia vision (link). Er det noen som vet hva som egentlig skjer med fotografiet når Velvia/Provia "effekt" legges på? Hva menes med setningen : "It provides a 200% range of error-free color intensity" ? Hva er spesielt med egenskapene til Velvia filmen?

Har også hørt at det er vanskelig å etterlikne velvia på pc. Noen som vet om noen alternative "velvia" plugins?

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Den plugin skal jeg ta en kikk på. En ting er at bildene blir varmere og metningen øker, men stemmer det at også intensiteten i visse farger øker slik at f.eks gule blader på trær står mere ut?

Lenke til kommentar

Velvia var jo den filmen som flest undervanns- og landsskapsfotografer foretrakk p.g.a. fargene. Er nok ikke lett å etterligne dette på PC selv om jeg har null erfaring med noen av disse plugin. Jeg klarer ikke å beskrive forskjellen på denne og andre filmer, men metningen var ekstremt bra. De aller fleste ser lett forskjell på et bilde tatt med Velvia/Provia kontra andre filmer.

Problemet var at denne var på 50 ASA men jeg tror de i det siste har kommet med en ny i 100 ASA som på sikt skal være en erstatter for de som fortsatt bruker film. Velvia er også en av grunnene til at enkelte fotografer fortsatt bruker film sammen med en god scanner.

Jeg brukte Provia mest da denne var noe raskere men fargene var nesten like bra. Under vann skal du ha med mye lys for å bruke en Velvia 50. Mye lys = dyrt.......... :(

Lenke til kommentar
Problemet var at denne var på 50 ASA men jeg tror de i det siste har kommet med en ny i 100 ASA som på sikt skal være en erstatter for de som fortsatt bruker film. Velvia er også en av grunnene til at enkelte fotografer fortsatt bruker film sammen med en god scanner.

Det kan jeg skrive under på, da jeg har tatt både digitalt, film og provia i sommer. Veldig fine korn og høy skarphet på provia/velvia filmene. Rett og slett enkelt å scanne, og gir som bonus flotte lysbilder på lærrett.. Det stemmer, Velvia 50 gikk over i "100F". Det ble sakt (hvem nå enn det var) at 100F beholdt de fine kornene til velvia50, men med høyere hastighet. Etter 100F filmen kom "Velvia 100". Denne gir penere hudfarger enn 50 og 100F filmene. Med plug-in fra FM får jeg ganske bra resultat, men det gir ikke helt "provia/velvia" look'en. Så derfor er jeg litt nysgjerrig på hva er egentlig denne "velvia look'en"?

Her er et eksempel på bruk av pluginen. Kanskje ikke så dramatisk men legg merke til forrandringene på blåskjellene. Hudfargen har jeg beholdt fra originalen mens resten har fått velvia-pluginen på seg.

raw konvertert, normal. Forsøkt å få riktig temperatur og metning

rawnormal.jpg

velvia plugin på annet enn hud, har også fjernet oppskarping på bakgrunnen, derfor er bakgrunnen renere her:

rawvelvia.jpg

Lenke til kommentar

Dette er kanskje et bedre eksempel. Bilde til høyre har fått provia-effekten på seg. (FredMiranda plugin), men proviaeffekten er visket ut fra hud og klær (unntatt briller og sko). Liker fargekontrasten i vegetasjonen. (beklager antrekket)

sister.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei !

Tar opp denne gamle tråden for å høre om det er flere med erfaringer :dontgetit: ? Hadde først tenkt å starte tråd for å spørre om nettopp Velvia plugins, eller måter å oppnå samme "feeling" med DSL som med den gode gamle Fuji Velvia 50 analoge. Etter å ga søkt fant jeg denne gamle tråden.

Noen som har gode erfaringer med dette? Skal ikke unnslå at jeg tidligere hadde stor sans for Velvia 50.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...