Gå til innhold

Nokia vs. Sony Ericsson?

Anbefalte innlegg

Skal ha ny telefon.

Har sett på K800i og Nokia N73, og må velge mellom disse. Håper noen kan hjelpe meg.

Forslag på andre mobiler tas også imot.

Kriterier:

Funksjoner:

-Kalender: Ja. Jeg syns den på SE K500i var en smule dårlig, så noe litt bedre enn den.

-GPRS: Bruker ikke nettet mye, men ja, vil vel ha det.

-EDGE: Enten dette eller 3G. Har vel skjønt at EDGE er best i norge da. Eller?

-Email klient: Sender ikke mye mail fra mobilen, men kanskje greit å ha?

Form:

-"vanlig": Liker ikke klapp.

-Vekt: Uvesentlig. Men vil ikke ha en laptop, though..

-"Støt/sprut/støv-sikker": Bør tåle litt, jeg er vel ikke den mest forsiktige personen i verden. Men noen skuddsikker vest er ikke nødvendig..

Skjerm:

fargeskjerm.

-Størrelse på skjerm: Viktig at den er stor..

-Touchscreen: Egentlig ikke.. Syns det bare er upraktisk. Så; nei!

Pris:

Jeg har mellom 0,- og 5000 kroner til rådighet. Har ikke tenkt å bruke mer enn 4000 max uansett.

Med abonnementsbinding: Ja, telenor Djuice Magnum helst.

Diverse:

-Merke: Åpen for forslag, men liker Sony Ericsson meget godt. Også forelsket meg litt i Nseries til Nokia. Qtek/i-mate er også spennende.

-Kamera: Ja

-Videokamera: Ja, og behøver litt kvalitet

-Symbian: Hva gjør Symbian egentlig?

-Infrarød port: Uviktig med Bluetooth, men greit å ha!

-Blåtann (Bluetooth): Jess

-Internminne: Samme det. Går jo an å kjøpe minnekort også..

-Minnekort?: Om nødvendig.

-MP3: Ja

-Radio:Ja

-UMTS: Som er?

-Triband: -- " --

-wLAN: ¨-- " --

- Mulighet for GPS: Huh?

-Batterilevetid: Jeg er flexibel for lading, ikke no problem.

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? Jeg bruker den mye til å sende SMS. Ringer ca. 5 samtaler i uken, omtrent. Greit å ha noen spill hvis jeg kjeder meg, bruker også (video)kamera mye, så dette bør være i orden. Bør være grei og enkel å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UMTS er vel 3g om jeg ikke tar feil her.

Triband er vel slik at du kan bruke mobiltelefonen i flere land en dualband.

wLAN ertrådløst nettverk. Alà slik du finner på blant annet laptoper.

Siden det virker som om du er konsentrert på bra video-oppløsning ville jeg valgt Nokia'en. Hvis det ikke er et must ville jeg valgt SE'en.

:)

Lenke til kommentar
Skal ha ny telefon.

Har sett på K800i og Nokia N73, og må velge mellom disse. Håper noen kan hjelpe meg.

Forslag på andre mobiler tas også imot.

Kriterier:

Funksjoner:

-Kalender: Ja. Jeg syns den på SE K500i var en smule dårlig, så noe litt bedre enn den.

-GPRS: Bruker ikke nettet mye, men ja, vil vel ha det.

-EDGE: Enten dette eller 3G. Har vel skjønt at EDGE er best i norge da. Eller?

-Email klient: Sender ikke mye mail fra mobilen, men kanskje greit å ha?

Form:

-"vanlig": Liker ikke klapp.

-Vekt: Uvesentlig. Men vil ikke ha en laptop, though..

-"Støt/sprut/støv-sikker": Bør tåle litt, jeg er vel ikke den mest forsiktige personen i verden. Men noen skuddsikker vest er ikke nødvendig..

Skjerm:

fargeskjerm.

-Størrelse på skjerm: Viktig at den er stor..

-Touchscreen: Egentlig ikke.. Syns det bare er upraktisk. Så; nei!

Pris:

Jeg har mellom 0,- og 5000 kroner til rådighet. Har ikke tenkt å bruke mer enn 4000 max uansett.

Med abonnementsbinding: Ja, telenor Djuice Magnum helst.

Diverse:

-Merke: Åpen for forslag, men liker Sony Ericsson meget godt. Også forelsket meg litt i Nseries til Nokia. Qtek/i-mate er også spennende.

-Kamera: Ja

-Videokamera: Ja, og behøver litt kvalitet

-Symbian: Hva gjør Symbian egentlig?

-Infrarød port: Uviktig med Bluetooth, men greit å ha!

-Blåtann (Bluetooth): Jess

-Internminne: Samme det. Går jo an å kjøpe minnekort også..

-Minnekort?: Om nødvendig.

-MP3: Ja

-Radio:Ja

- Mulighet for GPS: Huh?

-Batterilevetid: Jeg er flexibel for lading, ikke no problem.

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? Jeg bruker den mye til å sende SMS. Ringer ca. 5 samtaler i uken, omtrent. Greit å ha noen spill hvis jeg kjeder meg, bruker også (video)kamera mye, så dette bør være i orden. Bør være grei og enkel å bruke.

6575316[/snapback]

Symbian er et mer avansert operativsystem enn det som pleier å være på f.eks K500 osv.

Nokia 6280 er bra og billig

Lenke til kommentar

Det er en annen tråd med samme emne som du kan ta en titt på.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=597152

Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg ventet til N73 også hadde blitt testet av forskjellige nettsteder og det er ikke lenge til fordi mobilen er allerede klar for salg.

Amobil sin test av SonyEricsson K800 kan du finner her, Link: http://www.amobil.no/tester/mobiltester/so...son_k800i/27547

Test Mobile-review (engelsk)

http://www.mobile-review.com/review/sonyer...-wilma-en.shtml

Test GSMarena (engelsk)

http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_k800-review-93.php

Symbian er bra hvis man trenger det men jeg personlig trenger det ikke. Det eneste programmet som jeg kommer på som kan muligens være fornuftig er Word, XL leser men jeg tror jeg sjelden kommer til å trenge det fordi det er slitsomt å lese en XL eller en Word dokument på en 2 tommers skjerm. For det andre så har jeg Gmail og dermed kan lese word og XL dokumenter som html i web leseren. En annen ting som er negativ med Symbian er at den er tregere enn ”vanlige” telefoner. Men det her er som sagt mitt syn jeg anbefaler deg å kikke på denne siden og se om det kan være noen programmer som du kunne tenke deg www.allaboutsymbian.com/software/

Etter min mening så har K800 de programmene en trenger, html leser, mp3 spiller, video spiller, java, diktafon, epost program osv.

Begge to telefonen er bra telefoner men det er en ting ved K800 som bekymrer meg og det er den forbannede joysticken, ikke at den er vond men tidligere erfaringer har vist at de går lett i stykker (slutter å virke etter en stund) og det problemet har SonyEricsson slitt med lenge så det er ikke noe nytt (og det er nettopp det bekymrer meg). SonyEricsson påstår at de har fikset problemet men jeg er ikke overbevisst før det har gått en stund.

Lykke til… :)

Lenke til kommentar

Siden video er viktig for trådstarter, så er nok ikke SE K800i det beste alternativet. Videoene denne tar har en oppløsning på 176x144, som ikke egner seg til noe mer enn å sendest som MMS. Men ellers så er jo virker jo dette som en veldig bra telefon, som mangler EDGE, men har 3G.

N73 har det meste som K800i, men har en mye bedre videokvalitet, pluss EDGE. Men også 500 kroner dyrere ca. Den har også Symbian, et mer åpent grensesnitt, men kanskje tregere også? N73 skal visstnok ha en raskere prosessor enn f.eks N80, men dette gjenstår jo å se.

En annen telefon er jo Nokia 6280, som nå har vert på markedet en stund. Som du kanskje har fått med deg, så har det vert en del problemer med denne telefonen med tanke på slingring i slideren, og en del software problemer. Men etter det jeg har lest rundt på forumet, er denne telefonen blitt mye bedre nå, og kanskje de verste feilene er luket bort?

Ellers så kommer jo f.eks Nokia N93 snart, som kommer antagelig til å ha det råeste kameraet på markedet når den kommer, med 1x optisk zoom f.eks. Dette er også rå på video, med VGA kvalitet, og 30 fps.

Alle disse telefonene har 3G, men kun Nokiane har EDGE. Så har det jo litt med pris og gjøre også da. Det ser nok omtrent slik ut:

6280: Ca 3000,-

K800i: Ca. 3500,-

N73: Ca. 4000,-

N93: Ca. 5000,-?

Endret av Dubster
Lenke til kommentar

Takk for fine svar..

Videoen er ikke så innmari viktig, jeg skal bare kunne se på mobilen, og med bedre kvalitet enn eldre SE mobiler, tror jeg jeg overlever!

Bruker ikke mobilen mye til internett, så det er ikke så viktig heller. Bor også i byen, EDGE er ikke et must!

Tror jeg heller mot k800i, egentlig. Får se litt på pris, og hvilken som passer fingrene mine best egentlig!

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Takk for fine svar..

Videoen er ikke så innmari viktig, jeg skal bare kunne se på mobilen, og med bedre kvalitet enn eldre SE mobiler, tror jeg jeg overlever!

Bruker ikke mobilen mye til internett, så det er ikke så viktig heller. Bor også i byen, EDGE er ikke et must!

Tror jeg heller mot k800i, egentlig. Får se litt på pris, og hvilken som passer fingrene mine best egentlig!

Takk for hjelpen! :)

6580228[/snapback]

Hvis kalender er viktig så kan du ikke velge SE :nei: Jeg har vært SE fan til nå, men er dritlei den elendige kalenderen og nå har jeg kjøpt N73 slik at jeg får en kalender som faktisk kan fungere som et hjelpemiddel i stedet for et irritasjonsmoment pga sine store mangler. På N73 kan du med enkelthet legge inn regelmessige avtaler, bursdager etc, mens på SE så må du legge inn de på nytt, evt kopiere dem, hvilket tar like lang tid. Du har også mulighet til å legge inn ulike typer påminnelser SE sine kalendre har bare blitt dårligere for hver nye telefon jeg har kjøpt :thumbdown:

Har prøvd demoen av Symbian og den ser radikalt mye bedre ut en SE sine menyer og muligheter. Nå går minSE S700i til min datter :jupp:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...