kizzykazz Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Hei. Skrudde på pcen no etter fire dagar med utruleg fint veir, og alt såg ut til å fungere fint. Plutsleg, etter 10 minutt, so stoppar pcen heilt opp. NUM LOCK, Caps Lock, ingenting har utslag. Slår av pcen med knappen på strømforsyninga, og opnar lokket for å skru den på att. Har blitt ei vane å kjenne på skjermkortet etter temperatur, og no var det EKSTREMT varmt! Ikkje langt ifrå 60 grader C! Har ei aning av at Ubuntu nesten tok knekken på skjermkortet mitt, har aldri opplevd slikt før. Kan det vere xorg.conf som er orsaka? Mvh Kizz Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Bare å prøve et annet skjermkort det veit du Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Ja, Ubuntu er kjennt for å ta knekken på skjermkort. Som `wil' indirekte er inne på må man ofte kjøpe nye; så det er "bare" å ta en tur innom nærmeste webshop. Jeg pleier altid å åpne maskinen og "kjenne på skjermkortet" 1-2 ganger i løpet av 15 minutter; vel omtrent samme tid det tar å steke en grandis. Dette er blitt en vane; heldigvis vet jeg hva jeg driver med. Jeg har hørt Linux, spesiellt Ubuntu er fullt av slike bugs som får maskinvare til å ta selvmord. F.eks. var det for litt siden en bug som gjorde at CDROM'en ejectet seg så hardt at selve skuffen datt ut av hengslene sine. Omtrent som å rive av seg kukken. Alt har sine grenser, men Linus mente visst dette var en feature; altså ikke en bug - og at de som lagde CDROM'ene selv måtte passe på at de ikke gikk for fort ut. Du burde gjøre som meg; gå til innkjøp av et gjennomsiktig kabinett og neon-lys alá juletrebelysning. Videre er nye vifter og kjølesystem en god ide; en støvsuger-motor kommer til nytte, spesiellt siden du akkurat har brukt 3500kr. på et nytt lydkort til MP3-samlingen á 128kbit. *hooray* .. i'm bored Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Ikkje langt ifrå 60 grader C! 6575198[/snapback] Det er jo ikke varmt engang. Når det er over 100 C kan du begynne å bekymre deg. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 lnostdal, er det bere Ubuntu som er skjermkortdrepande? Vurdera å bytte distro, er ikkje heilt fornøgd med Ubuntu, alt er så middels. Og altfor masse jobbing med Ati! Eg har aldri hatt større problem. Byttar til windows så lenge, har ikkje planar (eller pengar) om å kjøpe nye komponenta no. Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Kan jo prøve å bytte til Fedora eller noe da? Kanskje det hjelper? Selv opplever jeg at CPU`en på laptopen min blir sinnsykt varm i Slackware, det blir den liksom ikke i Windows 2000, men ikke det at det har så mye å si for min del altså, så lenge det ikke stopper opp liksom. Endret 29. juli 2006 av wil Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 Prøvde å installere Fedora fyrst, men nei... Skal prøve igjen. Brukar Fedora samme kodar forresten? sudo apt-get osv? Har hørt at utseende skal vere ganske bra? Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Selv opplever jeg at CPU`en på laptopen min blir sinnsykt varm i Slackware, det blir den liksom ikke i Windows 2000, men ikke det at det har så mye å si for min del altså, så lenge det ikke stopper opp liksom. Sier seg selv når du kjører CPU på max, bruk ondemand eller lignende. Lenke til kommentar
joacimot Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Prøvde å installere Fedora fyrst, men nei... Skal prøve igjen. Brukar Fedora samme kodar forresten? sudo apt-get osv?Har hørt at utseende skal vere ganske bra? 6579588[/snapback] su - (da blir du root) yum install program-navn (yum er for fedora det apt-get er for ubuntu) Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 29. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2006 Ok, men: Fedora 5 dvden min fungerar ikkje. Og eg har 2 stk! Noko rart kjem då eg skal til å installere, samme som skjedde sist gong. Har hoppa over på Windows no, litt surt, men litt kjekt og. Veit ikkje kva eg skal gjere, eg vil ikkje inn på Ubuntu igjen, pga varmen (!) og Fedora dvden som sagt er noko feil med. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Hei. Skrudde på pcen no etter fire dagar med utruleg fint veir, og alt såg ut til å fungere fint. Plutsleg, etter 10 minutt, so stoppar pcen heilt opp. NUM LOCK, Caps Lock, ingenting har utslag. Slår av pcen med knappen på strømforsyninga, og opnar lokket for å skru den på att. Har blitt ei vane å kjenne på skjermkortet etter temperatur, og no var det EKSTREMT varmt! Ikkje langt ifrå 60 grader C! Har ei aning av at Ubuntu nesten tok knekken på skjermkortet mitt, har aldri opplevd slikt før. Kan det vere xorg.conf som er orsaka? Mvh Kizz 6575198[/snapback] 60° C tåler et sånnt kort finfint. Mitt ligger til vanlig rundt et par og 70, syntes det var litt varmt men nvidia sa det var helt ok så lenge det holdt seg under ca. 145°... lnostdal, er det bere Ubuntu som er skjermkortdrepande?Vurdera å bytte distro, er ikkje heilt fornøgd med Ubuntu, alt er så middels. Og altfor masse jobbing med Ati! Eg har aldri hatt større problem. Byttar til windows så lenge, har ikkje planar (eller pengar) om å kjøpe nye komponenta no. 6579502[/snapback] *hint* - det var en spøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå