Gå til innhold

Hva er feil med Lidl?


Anbefalte innlegg

Det er relativt få butikker som ligger ganske snodig i geografien. Ofte rett ved siden av andre lavprisbutikker som Rema og Kiwi. Dei selger mye møkk, og da tenker jeg ikke bare på maten men alt som ikke er dagligvarerelatert som klær, sko, tørkestativ og gudane vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ze germans!!1" :p

 

Personlig blir jeg ikke overrasket om Lidl til slutt trekker seg ut av det norske markedet pga lite suksess.

 

At de er utenlandske kan nok bare forklare deler av salgssvikten, for det fins jo mange andre populære utenlandske butikker i Norge, som IKEA og H&M.

 

Jeg tror rett og slett etableringen kom på et dårlig tidspunkt, hvor alle trendene i dagligvaremarkedet tydet på at Ola Nordmann i større grad ønsket å handle i butikker med større utvalg og kvalitet, fremfor typiske lavpriskonsept. Vi har sett at mange etablerte kjedebutikker har blitt bygd om for å reflektere dette, f.eks fra Rimi til ICA. Kanskje vi rett og slett har for god råd til å gidde å handle på Lidl? Og i tillegg kommer alt styret med at man må lære mange nye produkter/merkenavn som vi ikke kjenner fra før her på berget, og det blir fort gjort å kjøpe katta i sekken. Plutselig blir ikke handelen så billig likevel hvis halvparten av maten smaker dritt.

 

På toppen av alt dette, er jo firmaet litt spesielt, i hvertfall etter norsk standard. De er beryktet for dårlige arbeidsforhold fra andre land (men tror de er vesentlig bedre her i Norge). De er også veldig anonyme, og har en policy med at sjefene aldri skal uttale seg i media. Dette tror jeg er negativt for dem, fordi det bidrar til ytterligere fremmedgjøring av seg selv. Jeg kan heller ikke huske å ha sett noen reklamer for Lidl, og det fins få butikker (foreløpig). De fikk såklart en del gratisreklame i pressen, og det i god tid før etablering. Men slikt dabber jo av, og mange har vel nå rett og slett glemt hele Lidl.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
jeg syntes at lidl har drita god iste..noen som er enig?? de har også sykt masse dritt og jalla produkter...

Eller synes jeg det er for mange utlendinger der inne...

Føler meg som en utlending når jeg er der inne....dette viser jo også at norge holder på å bli innvadert av "DE"

6575591[/snapback]

 

 

Og hvem kaller du utlendinger? Altså mennesker som har kommet fra andre land, og har norsk statsborgerskap, så er man norsk ikke utlending - bare så du vet det.

 

Og det høres neimen meg ikke noe hyggelig ut når du sier at landet vårt blir innvadert av "de". Ser nesten ut som om de du kaller "de" ikke er noe menneskelig.

 

Hadde du likt det hvis du hadde fått slike tilbakemeldinger, hvis du hadde bodd i et annet land.

 

Bare få det inni hue ditt - "utlendinger" er mennesker, som bør bli behandles som en også.

6575915[/snapback]

 

Det er ikke noe rasistisk ment å kalle de utlendinger...

De kommer jo trossalt fra et annet land :)

Jeg er ikke rasist, men kan heller ikke si at jeg liker alle like godt :)

Og med "de" mener jeg utlendingene som da ikke er rasistisk ment.

Og at jeg skrive "de" er for at teksten blir kjedeligere hvis jeg bare skriver "utlendinger"...

Lenke til kommentar

Muttern er nå innom lidl en gang i blant å handler billige duppeditter. De selger forresten veldig gode web cams for 125 kr ;)

Nydelig yoghurt har de også, har nok gått ned en del liter der på meg ja.

Men det er nok det meste.

 

Grunnene til eg ikke gidder å handle der må vel være at:

-Farge kodene deres ser ut som et eller annet en 3 åring har mekka sammen. Det skriker i øynene!

 

-Så har de en del varer som er dritt, sjokoladen smaker plastikk!

Tror grønnsaksdisken er ganske creepy også :/

- Hele greie er Harry.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

For min del har det litt og si at pengene som brukes der havner i lommen på tyske folk.

 

Misforstå meg rett, jeg liker tyskere, har til og med bodd i tyskland i 3 år, men når det kommer til handling av matvarer i norge liker jeg å handle på norske butikker ettersom det hjelper norske bedrifter og selskaper, som igjen hjelper staten/samfunnet.

 

Og ja, vaner er en fin ting. Men lidl har rett og slett gjevnt over dårlig kvalitet på alle varene. De er "kjent" for dette i tyskland og. Lidl har sine egne fabrikker/bondegårder/leverandører som leverer ca alt de selger. De er nesten 100% selvforsynt.

 

Er bare å lese på pakningen på noe derfra. Alt som er "tysk" er egentlig bare "lidlsk" :p

 

Er ingenting på norske lidl butikker som jeg kan huske å ha sett i andre tyske daglivare forretninger.

Lenke til kommentar

Mye bra her! =)

 

Mora mi prøve å kjøpe noe greier her for ikke så lenge siden. Kommer hjem med fire bæreposer.

Tror kun iste og grapefrukt gikk ned for min del. Kasta sinnsykt mye mat.

 

Eneste som virkelig er positivt med Lidl er at det har skaffet folk arbeidsplasser.

Ellers... :thumbdown:

Lenke til kommentar
De er også veldig anonyme, og har en policy med at sjefene aldri skal uttale seg i media. Dette tror jeg er negativt for dem, fordi det bidrar til ytterligere fremmedgjøring av seg selv

Ja det ble jo lagt et ganske negativt syn etter at VG eller Dagbladet (?) skulle prøve å interviewe noen folk fra Lidl men fikk lite svar. Det ble liksom sakt "oi Lidl er slemme" osv. Rimi og Rema ler seg skakk på alt det de tjener.

Norske dagligvarebutikker har heller ikke god kvalitet på grønnsaker og kjøtt. Svenskehandle anyone..?

Lenke til kommentar

Kvaliteten på grønnsaksdisken varierer fra butikk til butikk. Noen butikker kan ha fantastiske grønnsaksdisker med god kvalitet og stort utvalg mens andre har disker med dårlig utvalg, for høy varme, lite eller ingen vanning etc. Og forskjellene er store mellom butikkene i samme kjede.

 

Onkelen min handler endel på Lidl, og det er ikke fordi han har dårlig råd, langt derifra, det er vistnok fordi det er veldig bra frukt og grønt på Lidl. Om det stemmer aner jeg ikke. Er jo selvsagt mulig han er en smule gnien.

Lenke til kommentar

LIDL var allerede dårlig stilt i Norge før de i det hele tatt hadde åpnet en eneste butikk her til lands. Media kastet seg jo over skrekkhistorier om LIDL kjeden så snart det ble kjent at de skulle komme til Norge, og plutselig skulle alle verne om Rema, Rimi, Ica og resten av de gode gamle "norske" kjedene.

Foruten dårlig PR fra dag 1 i norske medier, så ble det også gjort omtaler av LIDL buitikkene, terningkast om du vil, og her var det en del forskjeller som gjorde at nordmenn ikke fant seg til rette sånn uten videre.

 

Ukjente produkter - I begynnelsen hadde LIDL nesten bare importerte ukjente matvarer. Nordmenn er skeptiske av natur, og det eneste som folk tør å prøve er utenlandsk godteri, om enn så latterlig det hele høres ut som. Dette ser vi tegn på i dag at det er på vei til å endres, da LIDL nå innfører flere og flere norske matvarer i butikkene sine. Om det er for sent er en annen sak, men det viser i hvert fall at de nå har forstått hvor viktig det er.

 

Kassasystemet - Kassasystemet er helt idiotisk! Hvordan de kunne ukritisk innføre dette systemet i de norske butikkene er for meg helt utrolig. Man har et langt samlebånd hvor man kan legge matvarene i kø, så har man kassen og til slutt har man en halvmeter av plass hvor alle matvarene som har blitt slått inn blir liggende! Meningen er at folk skal legge varene sine oppi handlevognen igjen med en gang de er blitt registrert i kassa. Dette er jo helt bak mål.

Folk må skynde seg med å dumpe varene oppi handlevognen igjen, uten at man har tid til å organisere det litt en gang. Dersom man ikke gjør dette hoper varene seg opp og de i kassen kan ikke registrere flere varer da de ikke har plass hvor de kan sette dem etterpå. Altså, hele systemet faller sammen og hele poenget med det lange samlebåndet forsvinner!

Folk liker ikke denne metoden. Hvorfor skal folk tvinges til å bruke unødvendig lang tid på å romstrere matvarene oppi poser igjen etter å ha lagt dem oppi handlevognen ikke bare èn gang, men to ganger!? Dette er jo så ineffektivt og kundefiendtlig man kan få det.

 

En annen ting jeg personlig ikke liker er de enormt lange radene med varer. Man må gå rundt halve butikken for å kommer rundt på andre siden og hele butikken ser så forferdelig kjedelig og upersonlig ut.

 

Personalet er også av veldig varierende kvalitet, men nå skal jeg være forsiktig slik at jeg ikke feier alle under samme kam. Det er bare det at flesteparten av de som jobber der hvor jeg er innom av og til er så utrolig inkompetente. Spør man om noe, så vet de det ikke, og de bryr seg heller ikke om det. Kjedelige roboter i kassen som ikke smiler en gang. Har de ikke hatt kurs i kundebehandlig? Et smil er noe som er så lett å få til samtidig som folk husker og blir glad for. Basic 101 kundebehandlig.

 

Nå ble det litt mye negativt her, så jeg får nesten trekke fram de positive tingene også da, og det er spesielt frukten og utvalg av øl. Kunne sikkert ha trukket fram utvalget av godteriet også, men det er noe jeg selv ikke kjøper, så jeg vet fint lite om det egentlig ;)

Lenke til kommentar

Jeg har selv ikke handlet i en norsk LIdl butikk... men har derimot handlet i en tysk.. nå var ikke maten der så verst..

 

Lidl har som mange sier fått mye pepper... men det kan vel også sammenlignes med banker. Altså.. folk har et kundeforhold til en bank så vil de ikke skifte bank sånn uten videre, tror det gjelder det samme i dette tilfellet. De som handler på rema eller rimi handler der, de har et godt kundeforhold til butikken, og dermed er det liten grunn til å bytte.

Lenke til kommentar

Her var det mange og gode svar. Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan mine handleturer på Lidl har fortont seg. Og hvis Lidl-sjefene er smarte nå, tar de kritikken til seg.

 

Lidl serieproduserer byggene sine. Dersom en bygger alle bygg etter samme tegning, kutters kostnader. Ulempen med serieproduksjon desverre er at hvis originalen i utgangspunktet er feil, har alle kopiene og feil også. Og det er disse "feilene" er det som irriterer meg, kunden, når jeg skal handle hos Lidl.

 

Slusen: Inngangspartiet på en Lidl forretning er det første stedet du møter Lidls antikundeholdning. Det er alt for gjennomskuelig at du ledes gjennom en enveissluse spesialkonstruert for å hindre deg i å forlate butikken uten å gå omveien via kassene. Denne slusen skaper en del problemer for meg, kunden:

 

Kurven som ikke er der: Først innenfor enveisslusesystemet begynner du å se deg om etter handlekurven du skal ha 4 varer i. Da kan du lete deg grønn. For den finnes ikke. Og forklaringen er såre enkel. Du handler ikke nok på Lidl hvis du handler i kurv. For da stopper du nemlig å handle når den lille kurven er full. Og det liker ikke Lidl sjefene. Du er tvunget til åhente en trillevogn. Men enveis-slusesystemet hindrer deg i å gå tilbake dit du kom fra. Du må pent gå via kasseområdet for å komme over på ut-siden av slusen.

 

Handlekorgen: Vel ute venter en gigantisk trillekurv på deg. Spesialdesignet for å se tommest mulig ut. Slik at du underbevisst pøser på for å fylle opp med en halv kubikk varer (som du sikkert ikke trenger allikevel...). Men desverre er den låst med tikronerssystemet dagligvaresjapper har i dag - og du har ingen tier...så du må nok inn gjennom slusen nok en gang for å vekse til deg en tier til å løse ut vogna.

 

Kassepunktet: Så endelig er du i gang med å handle. De fire varene du skulle ha er erstattet med mengder av varer du ikke tenkte du skulle ha, der de fleste varene er helt ukjente merker som du mest sannsynlig bare kommer til å kjøpe den ene gangen. Vel borte med kassen møter du et varehådteringssystem klekket ut av den minst gløgge designeren Lidl-sjefene kunne finne (sikkert den billigste også.). Prinsippet er at du hiver alle varene dine på et langt samlebånd. Skynder deg over på enden, lemper i hu og hast varene upakket i korgen før de raser over kanten på mikroplassen ved kassen, løper tilbake, tenker så det knaker på hvor mange små eller store poser du skal kjøpe for å kunne pakke ned varene. Du tar selvfølgelig en for lite eller tre for mange. I mellomtiden har kanskje neste kunde begynt å laste sine varer på samlebåndet, og du må pent flytte deg over på pakkedisken. Ta varene opp av korgen, pakke dem i poser, sette posene i korgen og endelig, litt småstresset forlate butikken.

 

Du kjører så varene til bilen. Later inn, returner til oppsamlingsområdet for korgene for å få tilbake tieren din. Du kan nå forlate området.

 

Epilog: La oss håpe du ikke har glemt noe og at du ikke kaster halvparten av maten du ikke likte. Så hvis det er noen Lidl-sjefer som noen gang leser dette: Skjerp dere. Hvorfor tror dere at jeg som kunde skal gidde å returnere til butikken etter en såpass svart serie med negative inntrykk?

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Slusen: Inngangspartiet på en Lidl forretning er det første stedet du møter Lidls antikundeholdning. Det er alt for gjennomskuelig at du ledes gjennom en enveissluse spesialkonstruert for å hindre deg i å forlate butikken uten å gå omveien via kassene. Denne slusen skaper en del problemer for meg, kunden:

Det finnes mange butikker som har denne slusen, og at du må gå rundt halve butikken for å komme ut igjen. Dette er for å skape litt mer orden, slik at ikke alle presser inn og ut.

Men desverre er den låst med tikronerssystemet dagligvaresjapper har i dag - og du har ingen tier...så du må nok inn gjennom slusen nok en gang for å vekse til deg en tier til å løse ut vogna.

Man har vanligvis alltid penger med seg når man går i butikk. Det systemet med tiern er at folk ikke skal ødelegge og ta med seg kurven hjem. Mange norske butikker har også det.

Du handler ikke nok på Lidl hvis du handler i kurv. For da stopper du nemlig å handle når den lille kurven er full. Og det liker ikke Lidl sjefene. Du er tvunget til åhente en kurv. Men enveis-slusesystemet hindrer deg i å gå tilbake dit du kom fra. Du må pent gå via kasseområdet for å komme over på ut-siden av slusen.

De fleste norske dagligvarbutikkene har disse dørene som går opp og at du ikke kan gå tilbake der du kom fra. Si meg en ting, hvilken sjef er det som ikke vil tjene penger. Og hvis man er dum nok ikke til å ha med kurv er det ikke butikkens feil.

helt ukjente merker som du mest sannsynlig bare kommer til å kjøpe den ene gangen.

Så ukjent var = søppel for deg ?

 

Du har utrolig mange fordommer og sier ting og tang er negative fordi Lidl er utenlandsk. Hvis dette hadde vært Rimi hadde du ikke sakt noe om det.

Det er ikke noe annerledes eller galt med Lidl, det er bare skrevet stygt om det i media slik at Rimi og Rema tjener enda mer på dårlige varer.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Her var det mange og gode svar. Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan mine handleturer på Lidl har fortont seg. Og hvis Lidl-sjefene er smarte nå, tar de kritikken til seg.

 

Lidl serieproduserer byggene sine. Dersom en bygger alle bygg etter samme tegning, kutters kostnader. Ulempen med serieproduksjon desverre er at hvis originalen i utgangspunktet er feil, har alle kopiene og feil også. Og det er disse "feilene" er det som irriterer meg, kunden, når jeg skal handle hos Lidl.

 

Slusen: Inngangspartiet på en Lidl forretning er det første stedet du møter Lidls antikundeholdning. Det er alt for gjennomskuelig at du ledes gjennom en enveissluse spesialkonstruert for å hindre deg i å forlate butikken uten å gå omveien via kassene. Denne slusen skaper en del problemer for meg, kunden:

 

Kurven som ikke er der: Først innenfor enveisslusesystemet begynner du å se deg om etter handlekurven du skal ha 4 varer i. Da kan du lete deg grønn. For den finnes ikke. Og forklaringen er såre enkel. Du handler ikke nok på Lidl hvis du handler i kurv. For da stopper du nemlig å handle når den lille kurven er full. Og det liker ikke Lidl sjefene. Du er tvunget til åhente en kurv. Men enveis-slusesystemet hindrer deg i å gå tilbake dit du kom fra. Du må pent gå via kasseområdet for å komme over på ut-siden av slusen.

 

Handlekorgen: Vel ute venter en gigantisk trillekurv på deg. Spesialdesignet for å se tommest mulig ut. Slik at du underbevisst pøser på for å fylle opp med en halv kubikk varer (som du sikkert ikke trenger allikevel...). Men desverre er den låst med tikronerssystemet dagligvaresjapper har i dag - og du har ingen tier...så du må nok inn gjennom slusen nok en gang for å vekse til deg en tier til å løse ut vogna.

 

Kassepunktet: Så endelig er du i gang med å handle. De fire varene du skulle ha er erstattet med mengder av varer du ikke tenkte du skulle ha, der de fleste varene er helt ukjente merker som du mest sannsynlig bare kommer til å kjøpe den ene gangen. Vel borte med kassen møter du et varehådteringssystem klekket ut av den minst gløgge designeren Lidl-sjefene kunne finne (sikkert den billigste også.). Prinsippet er at du hiver alle varene dine på et langt samlebånd. Skynder deg over på enden, lemper i hu og hast varene upakket i korgen før de raser over kanten på mikroplassen ved kassen, løper tilbake, tenker så det knaker på hvor mange små eller store poser du skal kjøpe for å kunne pakke ned varene. Du tar selvfølgelig en for lite eller tre for mange. I mellomtiden har kanskje neste kunde begynt å laste sine varer på samlebåndet, og du må pent flytte deg over på pakkedisken. Ta varene opp av korgen, pakke dem i poser, sette posene i korgen og endelig,  litt småstresset forlate butikken.

 

Du kjører så varene til bilen.  Later inn, returner til oppsamlingsområdet for korgene for å få tilbake tieren din. Du kan nå forlate området.

 

Epilog: La oss håpe du ikke har glemt noe og at du ikke kaster halvparten av maten du ikke likte. Så hvis det er noen Lidl-sjefer som noen gang leser dette: Skjerp dere. Hvorfor tror dere at jeg som kunde skal gidde å returnere til butikken etter en såpass svart serie med negative inntrykk?

6579197[/snapback]

Siden lidl sjefene er tyske forsto de nok ikke en dritt av dette og kan derfor ikke ta det til seg. :p
Lenke til kommentar

"Du har utrolig mange fordommer og sier ting og tang er negative fordi Lidl er utenlandsk."

 

-Jeg sier ikke ting og tang. Jeg fremlegger fakta. Det høres ut som om du forveksler dette med en innvandringsdebatt.

 

"Hvis dette hadde vært Rimi hadde du ikke sakt noe om det."

 

-Nei, for Rimi behandler sine kunder langt bedre. Dette handler fremdeles bare om Lidl. Ikke noen andre.

 

"Det er ikke noe annerledes eller galt med Lidl, det er bare skrevet stygt om det i media slik at Rimi og Rema tjener enda mer på dårlige varer."

Så vidt jeg ser refererer ikke jeg til noe annet enn mine egenerfaringer. Dette har ingenting med Rema, Rimi eller media å gjøre. Hvor får du det fra? Les første post. Denne tråden handler om hva det er som er galt med....

 

tada!

 

Lidl

 

:yes:

Lenke til kommentar

Ser at fleire har kommentert kassasystemet på LIDL, og bra er det. Det systemet med at ein må kome seg fortast mogeleg vekk frå kassa etter at ein har betalt, får meg til å føle meg ubetydeleg og lite verdsatt som kunde på LIDL.

 

Er fleire grunnar til at eg ikkje vel å handle på LIDL, men det er definitivt den største grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...