Gå til innhold

Oppgradere fra X2 3800, noen vits?

stout

Anbefalte innlegg

Som mange andre fristes jeg av de lave prisene på AMDs X2-prossessorer.

Har akkurat anskaffet et ASUS A8N-E hovekort (ankommet i dag), og ønsker naturligvis ikke å måtte bytte hovedkort dersom jeg bestemmer meg får å oppgradere CPU i løpet av de kommende månedene.

Samtidig som jeg er redd for å gå glipp av en sjanse - vil prisene stige igjen? Kommer AMD til å stoppe produksjonen av s939 i nær fremtid? - så har jeg også strømforbruket å tenke på.

Sitter med 1 stk. S-ATA og 3 IDE-disker, 1 DVD-RW/CD-RW, 7900GT (XFX extreme edition, ankommet i dag), Audigy 4 samt 1x120mm og 2x80mm vifter.

Dette er allerede farlig mye, men har tro på at mitt MIST 500W (gammel versjon) PSU skal klare brasene.

I verste fall må det byttes ut, og da kommer jeg nok til å oppgradere CPU uansett.

Virker det fornuftig mtp. pris og ytelse å oppgradere fra X2 3800 til X2 4800?

Kom over denne testen som viser at det totale strømforbruket med en X2 4800+ er lavere enn med X2 3800+, selv om max forbruk er oppgitt (fra AMDs side) som hhv. 110 og 89W.

Kan noen forklare dette?

EDIT: En minimal utdyping.

Endret av fretex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Økonomi:

Jeg ser det som lite sannsynlig at prisene kommer til å stige igjen; ihvertfall på allerede prisgitte modeller.

Dessuten vet du nok at alt som har med datakomponenter å gjøre synker i pris fort som fy. Så om du frykter du går glipp av en sjanse, så skal du bare putte fingern i jorden de neste seks månedene.

Hvor tror du prisene for akkurat den prosessoren ligger da?

Om seks måneder sikler vi nok på quad cpuer, uten at vi vet hva vi skal bruke de til..

Jeg ville ikke byttet ut din X 3800+.

Enda..

Strømforbruket:

du nevnter X 4800 og X 3800 og at X 4800 bruker mindre strøm.

Deretter skriver du henholdsvis 110 og 89W.

Du _er_ klar over at 110W = høyere strømforbruk enn 89W?

Eller ble de stokket om?

;)

Lenke til kommentar

Antar at du skummet _litt_ for fort gjennom posten min? Uansett, poenget med socket 939 er et av de viktigste, da jeg akkurat har investert i et nytt hovedkort av denne typen. Derfor blir verken Quad Core eller DDR2 aktuelt for min del de neste 12-18 månedene, med mindre noe uventet inntreffer.

Spørsmålet er om butikkene kommer til å gå tom for s939-CPUer, og om jeg derfor bør benytte sjansen nå.

Strømforbruket:

du nevnter X 4800 og X 3800 og at X 4800 bruker mindre strøm.

Deretter skriver du henholdsvis 110 og 89W.

Du _er_ klar over at 110W = høyere strømforbruk enn 89W?

Eller ble de stokket om?

Les en gang til og klikk på linken posten min, så skjønner du sikkert sammenhengen. :thumbup:

EDIT: LEIF

Endret av fretex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Fort i svingene?

Nei det har vi ikke sett..

Kanskje det bare er meg, men hver gang jeg bytter CPU så blir det nytt HK også.. På den andre siden ville det vært ryddigere å bedrevet gjenbruk, men man finner så mange fine ting man kan bruke "foreldede" maskiner til.

Lenke til kommentar

Før du i det hele tatt tenker på å oppgradere cpuen, så må du i hvert fall finne ut hvor mye du kan overklokke den du har :) . Er du litt heldig så kommer du fint opp i nivå med fx-60...

Personlig er jeg pissed nå, jeg betalte 3000kr for min x2 3800+ i januar, og nå koster den godt under 1500kr :mad:

Lenke til kommentar
Før du i det hele tatt tenker på å oppgradere cpuen, så må du i hvert fall finne ut hvor mye du kan overklokke den du har :) . Er du litt heldig så kommer du fint opp i nivå med fx-60...

Personlig er jeg pissed nå, jeg betalte 3000kr for min x2 3800+ i januar, og nå koster den godt under 1500kr :mad:

6585604[/snapback]

Ikke tenk slik i det hele tatt.Da kan man ikke oppgradere i redsel for at prisene skal synke de nærmeste mnd.

Men uansett er det jo bra for oss at det blir litt priskrig :)

Lenke til kommentar

6585604[/snapback]

Sånn kan man ikke tenke, din CPU var mye bedre da (i forhold til andre CPU`er) enn den er nå.

Og du har jo tross alt hatt den i 7-8 måneder da, ikke lite glede du har hatt av den sikkert :p

Lenke til kommentar

regn budsjett på alt det tullet du bruker penger på 1 uke- også se mønstered i 4 uker.

mange dual core for noen.

f.eks en tur på byen. En sitter på stolen og gnir seg for å spare noen få kroner mens en høljer ned på dyr livstil i helgene etc. 1år 100 000kr brukt på viktig/uviktig. 500-1000kr spart på dual core.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...