Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av router og trådløst nettverkskort

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne hører hjemme her, men jeg prøver meg.

Jeg er nå lut lei alle problemene med det tråløse nettverket hjemme og ønsker å oppgradere hele sullamitten. Det jeg har nå er:

- D-Link 614+ router

- D-Link AirPlus DWL 520+ tråløst nettverkskort

Problemene jeg har hatt har gått i perioder, men det er generelt ganske så ustabilt. Nettverket faller ut en eller to ganger i uka i de gode periodene og sikkert ti ganger om dagene når det er som verst. De gode periodene er ikke akkurat overrepresentert, for å si den sånn. Jeg har prøvd å oppdatere drivere og firmware, og det har hjulpet noe men det er fortsatt ustabilt. Jeg har sett rundt om på nettet at jeg ikke er den eneste som har hatt problemer med dette oppsettet.

Derfor ønsker jeg å bytte det ut.

I første omgang prøver jeg å bytte ut nettverkskortet for å se om det hjelper, men jeg aner ikke hva som er brukbart i jungelen av kort som finnes der ute. Derfor hadde det vært flott om noen kunne anbefale et trådløst nettverkskort til meg. Noen forslag?

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netgear koster en del penger, men tror aldri jeg her innstallert bedre utsyr til "hjemmebruk". Anbefales på det sterkeste! Det finnes selvsagt billigere modeller enn den jeg linker til, men denne har jeg nettopp satt opp selv sammen med et par Rangemax nettsverk kort. Absolutt overlegent etter min mening :thumbup:
Lenke til kommentar

Den prisen var litt i drøyeste laget. Jeg overfører sjelden ting over nettverket her hjemme og da er det vel litt overkill med en slik router. Det jeg er opptatt av er stabilitet og rekkevidde. Men takk for forslaget! :)

Men i førsteomgang er jeg ute etter et godt trådløst nettverkskort, og her kan jeg godt bruke litt penger (500-600 kr). Noen forslag?

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Vil uansett anbefale deg å gå for samme merke router og kort. Har også svært gode erfaringer med Linksys løsninger, men ta en titt under pakkeløsninger på komplett. Netgear har som sagt også billigere utstyr... http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10556

Kan det tenkes at problemene dine er relatert til støy på spesielle frekvenser? Har du forsøkt andre kanaler enn "default" for den løsningen du har?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg i første omgang har lyst til å bytte ut det trådløse nettverkskortet er fordi andre som har vært her med bærbare pcer ikke har problemer med at nettverket hopper ut i ny og ned. Men begge de stasjonære pcene her i huset som begge har nettverkskortet som nevnt over, har problemer.

Lenke til kommentar

Det at maskinen fryser kan jo tyde på at problemet ligger et annet sted, nemlig driver og/eller FW som du er inne på i første post.

Jeg har dessverre ingen erfaring med akkurat de kortene du linker til og tør ikke anbefale noen av dem som et løsning på problemet ditt, da jeg som nevnt mistenker at problemet ligger et annet sted...

Har du siste drivere til HK'et innstallert?

Lenke til kommentar
Er på jakt etter noe liknende, men har et spesielt krav:

Routeren blir stående i en kjeller, mens jeg er i 2. Etasje.. (kjeller. 1. 2.)

Trenger altså en med god og stabil rekkevidde. Anbefalinger?

6641321[/snapback]

Ta en titt på RangeMax løsningen til Netgear her. Blir mye gnål om Netgear fra min side, men det er seriøst noe av det beste jeg har vært borte i, kanskje med unntak av langt dyrere løsninger fra Cisco.

Lenke til kommentar
Ta en titt på RangeMax løsningen til Netgear her. Blir mye gnål om Netgear fra min side, men det er seriøst noe av det beste jeg har vært borte i, kanskje med unntak av langt dyrere løsninger fra Cisco.

6649062[/snapback]

Jeg endte opp med å kjøpe kortet du linker til, og det virker som om det har løst problemet mitt.

Jeg har prøvd det meste for å løse problemet jeg hadde. Oppgradert firmware inkludert, men ingenting løste problemet. Den eneste andre pcen her i huset som har samme problem som meg, er den pcen som har det samme trådløse nettverkskortet fra d-link som jeg hadde i min pc.

Alt fungerer iallefall flott nå, så det virker som om det var d-link kortet som var problemet.

Det eneste jeg har å utsette på netgear, er at hver gang jeg starter maskinen lager programvaren fra netgear en lyd for å indikere at alt fungerer. Jeg finner heller ingen mulighet for å skru den av. Noen som vet hvor jeg kan skru av denne oppstartslyden?

Lenke til kommentar

Hmmm.... Hadde Microsoft hatt en knapp som sa "Fjern alt du sannsynligvis ikke kommer til å få bruk for" hadde XP fått plass på en diskett ;)

OT: Har dessverre ikke funnet hverken problemet du beskriver eller en løsning på det. Har du forsøkt å avinnstallere medfølgende SW og kun innstallere driverene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...