zoneman Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvis alt i universet stopper opp så tror jeg tiden stopper, men da kan man ikke ha noen som observerer dette. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvis alt i universet stopper opp så tror jeg tiden stopper, men da kan man ikke ha noen som observerer dette. Nettopp, ingen ville merket noe som helst. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg antar at den fjerde og femte dimensjonen (hvis man følger teorien om ti dimensjoner) har mye å si på oppfatningen av tid. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Enkelte ting tror jeg vi aldri kommer til å få svar på, enten fordi det er menneskeskapt, eller fordi vi rett å slett ikke kan forstå det; at enkelte ting ikke er mulig for menneskerasen å forstå, på samme måten som f.eks. dyr rett å slett ikke kan forstå ting som vi forstår (pga hjernekapasitet?). I følge Steven Spielberg kan man si at hvis steinaldermennesker kunne forstå verden som 1 på en skala, så er vi nå på 5 på denne skalaen. Spielberg tror denne skalaen går til 100 millioner. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvis SpielBerg har rett, så trore jeg ikke at vi kommer oss til 100 engang Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Hvis SpielBerg har rett, så trore jeg ikke at vi kommer oss til 100 engang tja, så fort vi finner noen form for liv eller noe sånt, begynner vel gradvis den skalaen å stige relativt fort, vil jeg tro. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Men selv om menneskene ikke fantes ville ting ha i verdensrommet ha beveget seg rundt. Ingen tid, ingen bevegelse. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel ikke 100% sikkert da... oh really? Så hvsi du ikke eksisterer, beveger ikke ting seg? Kan jeg da si at Jorda ikke er (blabla) milliarder år fordi menneskene ikke fantes før (blabla) tusen år? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Tid eksisterer vel ikke (i teorien som den fjerde dimensjon da). Uansett: I den tredje dimensjonen har vi X,Y og Z. X og Y bestemmer den to dimensjonale plasseringen til objektet, mens Z bestemmer dybden til objektet. Tid er altså enten plasseringen til objektet i tiden eller flere former for objektet sett i flere "tider". Tror ikke det er mulig å få vite det sikkert. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 I den tredje dimensjonen har vi X,Y og Z. Dette er ikke den tredje dimensjonen, men de tre første. X er den første dimensjonen (lengde/avstand), Y er den andre dimensjonen (bredde/flate) og Z er den tredje dimensjonen (høyde/dybde/rom). Tid er den fjerde dimensjonen i romtiden: I fysikken er romtid definert som en matematisk modell som kombinerer vårt tredimensjonale syn på universet med tid. Romtid er vanligvis tolket som firedimensjonale objekter hvor objektet har de tre kjente romdimensjonene, i tillegg til tid som en fjerde dimensjon. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Romtid Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Men selv om menneskene ikke fantes ville ting ha i verdensrommet ha beveget seg rundt. Ingen tid, ingen bevegelse. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel ikke 100% sikkert da... oh really? Så hvsi du ikke eksisterer, beveger ikke ting seg? Kan jeg da si at Jorda ikke er (blabla) milliarder år fordi menneskene ikke fantes før (blabla) tusen år? Håper da virkelig ikke det. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Men selv om menneskene ikke fantes ville ting ha i verdensrommet ha beveget seg rundt. Ingen tid, ingen bevegelse. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel ikke 100% sikkert da... oh really? Så hvsi du ikke eksisterer, beveger ikke ting seg? Kan jeg da si at Jorda ikke er (blabla) milliarder år fordi menneskene ikke fantes før (blabla) tusen år? Håper da virkelig ikke det. Det ville jo bety at kristendommen har mer eller mindre rett :!: Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hvis det finnes et objekt / legeme så finnes også tid. Lenke til kommentar
zoneman Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Har dere lest det nyeste Illustrert vitenskap? er en artikel om romtid der dere burde lese. Jeg forstod lite av greia selv men virket interesang. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Har dere lest det nyeste Illustrert vitenskap? er en artikel om romtid der dere burde lese. Jeg forstod lite av greia selv men virket interesang. http://www.illustrertvitenskap.com/polopol...=154&a=4456 teoretisk sett skal det være mulig å reise tilbake i tid; hvis man reiser med lysets hastighet i en rett linje fra jorden kommer man tilbake på den andre siden før man har reist. står forklart her: jeg antar at hvis dette funker må universet være delt opp i flere (paralell)dimensjoner ( http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse ). (leste en artikkel hvor de hadde bevist dette, men greier ikke å finne den) i følge kvantefysikken stemmer dette; verden deles opp i millioner av dimensjoner for hvert minste mikrosekund. så når vi reiser i tid reiser vi til en tidligere/senere dimensjon? jeg tror svarene ligger i kvantefysikken sammen med mange andre av livets store gåter. poster noen interessante linker & videor: http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc - kvantefysikk, hvordan mikropartikler oppfører seg (double slit experiment) http://www.root.no/blog/2006/11/kvantefysi...-terningsspill/ http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1127802.ece http://www.youtube.com/watch?v=qU1fixMAObI - dimensjoner og hvordan de fungerer i forhold til hverandre Lenke til kommentar
cnon Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 dette har jeg ikke tid til Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 teoretisk sett skal det være mulig å reise tilbake i tid; hvis man reiser med lysets hastighet i en rett linje fra jorden De er jo noe Einstein beviste ikke var mulig. Eneste mulighet som jeg ser de, må vere ett ormehull. Selv om da går man vel helst fram i tid. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er vel snakk om teoretiske "ormehull" da sorte hull er det umulig å komme ut av igjen, ifølge det forskerne vet i dag. I midten av et sort hull er gravitasjonen nesten lik uendelig og ingenting slipper ut derifra Lenke til kommentar
Tuxe Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 tida forrandrer seg vel heletia?... den har vel ingen fast tid å følge ? alle opplever den vel forskjellig til enhvertid.? foreksempel da vi har det arti går tida fortere en når vi kjeder oss... vi merker jo ikke at tida flyr før man ser på klokka... men klokka henger sammen med andre ting.. som feks døgnet og sola og dag å natt å alt det der (klokka henger med tida?) så om man bare stoppa sola å klokka .... ( tida ) å bare levde videre... ville det vært noe tid da? tenk om man kunne had litt kontroll på tida, om du skulle rekke et møte som starta om 2 min... å du har akkurat kommet ut av dusjen. da har man liten tid på seg å rekker garantert ikke det, men tenk om du kunne dempe tida så et sek for deg var som 1 min, at man liksom bryter en tidsmur... å beveger seg raskere en tida... da ville man jo rekke møtet : P (trur ikke jeg får forklart godt nok helt hva jeg mener.) men noen ganger virker det som om hjernen klarer å få tid til å virke lenger en det den er. jeg hadde engang en drøm, en lang drøm med sammenheng. den slutta med at det kom en fyr in på rommet mitt å hadde en pistol å sikta på meg.. å i det pistolen skulle smelle... var det noe gjennomtrekk på rommet mitt som gjorde at døra smalt igjen. å pistol skuddet å døra fikk perfekt timing til at skuddet var lyden av døra. jeg har hørt flere typer historier av det. så tenkte jeg at kanskje man starter å drømme i det man hører smellet (i mitt tilfelle) å hele drømmen som virker som 2 timer bare er 1 sek eller mindre. men det virker lengere så når man hører smellet starter man å drømme en lyn kjapp drøm så døra å smellet får perfekt timing.. men det virker som lengere tid... så uansett om klokka tikker og går så er det vel en anna type tid som hjernen din lager... ? for 1 time hjemme i sofan er ikke like lang som 1 time på tusenfryd Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) det som er morsomt med tid er at vi opplever den forkjellig. når man er barn virker 1 år utrolig lang, men når man blir eldre virker det som om tiden går fortere og fortere. dette kan ha noe med at når man har blitt eldre har man mer tid bak seg, så 1 år av dine totale erfaringer er mindre enn da du var barn. og når man kjeder seg virker tiden til å snegle seg framover, men hvis man har det kjempegøy og mye skjer virker det som tiden flyr fra deg. det er også gjord eksperimenter med oppfattelse av tid f.eks. de hadde lagd en lcdskjerm som viste et tall som blinket så fort at man ikke kunne se hva det var som stod der, men da forsøkspersonen ble utsatt for et fritt fall og adrenalinet pumpet til hjernen hans så var det som om tiden gikk saktere og han kunne tyde tallet som stod på skjermen. psykoaktive stoffer er også veldig spennende med tanke på tidsoppfattning, f.eks cannabis har en "dempende" virknig på tid, mens f.eks stimulerende stoffer som amfetamin virker motsatt. psykadeliske stoffer som lsd osv.. har også en utrolig innvirkning på tidsoppfattning. og som svar til spørsmålet: hva er tid?, vel det finnes ikke noe endelig svar på det, selv ikke de beste fysikerene vil kunne svare på det. tid er noe individuelt, en linje (dimensjon) man kan plasere hendelser langs, men også noe mystisk som åpenbart har noe med universets geometri å gjøre. Endret 15. mars 2008 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Det er vel snakk om teoretiske "ormehull" da sorte hull er det umulig å komme ut av igjen, ifølge det forskerne vet i dag. I midten av et sort hull er gravitasjonen nesten lik uendelig og ingenting slipper ut derifra Det var riktignok en stund en hypotese om at sorte hull er starten på et ormehull, og at de munnet ut i såkalte hvite hull, men såvidt jeg vet er denne ormehullhypotesene nå stort sett forlatt. I følge de nyeste ormehullhypotesene så kan mikroskopiske ormehull oppstå hvor som helst i universet (altså helt uavhengige av sorte hull), men slike naturlige mikroormehull har svært kort levetid, hvis de altså eksisterer. I følge de samme hypotesene kunne det kanskje tenkes at at noen hadde teknologi til skape kunstige ormehull som både varte lang nok tid og var store nok til å frakte noe gjennom, fra et sted i universet til et annet sted. Eller at man kunne fange et naturlig ormehull og utvide det til en brukbar reisekanal. Sci-fi-litteraturen er full av slike innretninger, det samme er mytene til de som tror Jorda stadig får besøk av utenomjordiske. Men foreløpig er det ingen som har kunnet påvise at ormehull virkelig eksisterer, så for alt vi vet er de bare en spennende tanke som ikke er mulig i praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå