ChrML Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Pi er vel det mest populære tallet mange har øvd seg på å kunne tusenvis av desimaler til. Akira Haraguchi har for eksempel lært seg 83 431 desimaler av pi. Han har nødt til å bruke et system som holder orden på alle sekvensene med tall, og ikke minst rekkefølgen dems. Jeg lærte meg 32 desimaler av pi på 10 minutter for noen måneder sia sånn for "morroskyld". Kan de enda, da brukte jeg ikke noe spesiellt system. Husker de som "Tre komma fjorten, femten, nittito, sekstifem, trettifem, åttini, syttini, trettito, trettiåtte, førtiseks, tyveseks, førtitre, trettiåtte, trettito, syttini, femti". Jeg tror ikke det er mulig å lære seg flere tusen desimaler på den måten... Har også lest om en som var født med en hjerneskade og hadde et minne som husker alt han kom over. Han kunne lese en bok og huske det tredje ordet som står på side 193 om du spurte han etterpå. Han kunne også lese boka fra sin hukommelse ordrett bare etter å ha lest den en gang. Han kunne over 10 000 bøker, og han hadde ikkeno problem med å huske alt han kom over. Dessverre var han veldig lite intelligent da. Han begynte ikke såvidt å snakke før han var 4 år og han har vanskeligheter for å skjønne ting og putte ting han har lært før i nye sammenhenger. Med andre ord, han er nesten som en datamaskin. Fant ikke artikkelen nå i slengen, men hvis noen finner den, post linken. Noen her som har gode systemer for å huske ting, tall eller hva som helst? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg har prøvd å assosiere tallrekker med forskjellige ting, men det har så o gsi aldri fungert. Den beste måten for min del (som jeg har oppdaget) er å skrive ned det jeg skal huske en gang. Da husker jeg det som regel lengre (jeg buker ikke huske lapper, bare det skriver det ned for så å kaste lappen, eventuelt). Desverre så glemmer jeg det hvis jeg ikke en gang iblandt "bruker" det jeg skal huske. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Vi har diskutert det litt i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=397007 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå