Gå til innhold

Nynorsk er eit godt målføre.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt for deg det. Selv syns jeg det er latterlig å ha 2 skriftspråk i et land. Er jo ingen positive sider ved det, bare problem. Enten det ene, eller det andre, om det så var nynorsk så vant (noe jeg personlig ikke håper, men...).

 

Well, that`s my 2 cents....(engelsk er igrunn bedre enn BÅDE bokmål og nynorsk :wink: )

Lenke til kommentar

Eg kan være enig i at det i grunn burde halde med å lære seg to språk i Noreg, norsk og engelsk. Engelsk er sjølvsagt særs viktig med tanke på den aukande globaliseringa, ja, det ville nærast verte ei slags katastrofe om vi la opp engelskundervisninga. Det vil me ikkje. Men sjølv om vi brukar engelsk i større og større grad er det slettes ingen grunn til å leggja vekk vårt eige språk, som er ein del av oss. Språk er noko av det som fargar denne jorda og eg er utruleg glad for at vi har det. Tenk på alle dei misforståingane og dermed morosame situasjonane som har blitt til kun ved hjelp av to forskjellige språk! :smile:

Lenke til kommentar

Tenk på alle de dårlige karakterene nynorsk har ført til :wink: Det er å sette det litt på spissen, jeg vet det...men ser ikke helt poenget med å slite med å lære et språk en absolutt ikke har behov for. Det er det samme med tysk (fransk). Burde ha vært helt frivillig. Engelsk har blitt såpass viktig at det må man lære, sånn er det bare. Men hadde jeg vær ti tyskland og lurte på hva klokka var så hadde jeg spurt på engelsk. Kunne de ikke svart på engelsk så hadde jeg gått til nestemann. Han hadde garantert kunnet!

Tilbake til nynorsken: Syns bokmål-nynorsk situasjonen er tåpelig. Hadde bare begge vært likestilt i praksis så hadde det vært håp, men når ikke en gang offentlige institusjoner kan skrive nynorsk faller hele poenget i grus.

Lenke til kommentar

uansett så synes jeg at "noreg" skal ha *ett* skriftspråk. de som vil ha nynorsk får ta det frivillig og vica versa. men det er jo idiotisk at alle må lære begge formene!!! akk...

 

jeg har en drøm...jeg har en drøm om at mine barn ikke ldier samme skjebne som meg når de vokser opp i dette frihetens land. jeg har en drøm at de skal slippe å pines op skolebenken med verb, unnatak og ar-ane piss of shit..

 

_________________

Søk og du skal finne

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: [sETE] på 2002-10-21 22:46 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: [sETE] på 2002-10-21 22:47 ]

Lenke til kommentar

Bruk bokmål eller nynorsk sånn som dere sjøl vil. Bruk gjerne dialekta deres sånn som meg :smile:

 

 

Quote:


Den 2002-10-19 17:15, skrev B|Real:

Er dere i det hele tatt klar over at man må lære 4(!!!!!!!!) språk i løpet av grundskole-videregående? 4 "!%"#&"#&"¤?"!¤& språk...

Jeg syns det er håreisende..

I usa er det bare engelsk som er obligatorisk...hvorfor kan ikke vi ha det slikt?



 

Det er delvis riktig. På ungdom skolen kan man velge språk som tilleggsfag.

Og når man kommer over på VGS så spørs det om man går allmenn eller yrkesfag. Går sjøl på yrkesfag (VK1 Elektro) og har kun norsk og engelsk.

 

[Edit: Skriveleif :roll:]

 

_________________

Forumet beste side finner du her.

 

[ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-10-21 22:59 ]

Lenke til kommentar

Det verste med nynorsken synes jeg er den grusomme måten den blir undervist på. (Min erfaring vel og merke)

Det blir bare en stor suppe av dårlig tekstutvalg og inkonsekvente gramatikkregler. Snart er det allikevel lov å skrive hva som helst jo.

Når en årevis etter en dårlig eksamenskarakter kommer til å plukke med seg en diktsamling fra biblioteket er det da litt sent å finne ut at "sidemål" har utrolige kvaliteter, til sitt bruk.

Da mener jeg sidemål benyttet som en naturlig uttrykksform og ikke den typen nynorsk som "intellektuelle" østlendinger bedriver.

 

Det handler tross alt om språk og ikke politikk. Så forferdelig viktig er det vel egentlig ikke om det ene eller andre målføret brukes. Det som er viktig er å kunne beherske "språk" på en slik måte at man klarer å få trøkka seg ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...