Gå til innhold

karikatur til besvær

Anbefalte innlegg

Er de overdrevne? Israel satt ikke pris på karrikaturen og klagde til PFU, noe de har all rett til. Sammenlignet med Muhammed-karrikaturene med nedbrente ambassader osv så har ting gått sivilisert for seg.

6579696[/snapback]

Strengt tatt litt forskjell på statsministeren i Israel og Muhammed, strengt tatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes oppstyret denne gangen er like latterlig som forrige gang. Og jeg mener også denne gangen at de overdrevne reaskjonene viser at karikaturen er på sin plass

Er de overdrevne? Israel satt ikke pris på karrikaturen og klagde til PFU, noe de har all rett til. Sammenlignet med Muhammed-karrikaturene med nedbrente ambassader osv så har ting gått sivilisert for seg.

6579696[/snapback]

joa, men sammenlikninger med nazier osv er kanskje ikke helt på sin plass?

Minnes at sist gang så var det enkelte som pisket opp stemmningen ekstra for å ødelegge. Heldigvis ingen som gjør det nå.

Lenke til kommentar

6579696[/snapback]

Strengt tatt litt forskjell på statsministeren i Israel og Muhammed, strengt tatt

6579715[/snapback]

Hva er forskjellen? Hvem som helst kan klage til PFU.

Lenke til kommentar

Er fleire enn Israel som har reagert då. Store nyheitskanalar har gått ut og snakka om at anti-semittismen lev i Noreg i høg grad. Nazistar? Joda, Noreg flyt over av dei. Er litt meir oppstyr rundt saka enn berre det at Israel har klaga til PFU.

Lenke til kommentar

Joda. Men er lei av misbruk av begrepet "anti-semitisme" nå. Å kritisere Israels framferd er ikke anti-semitisme, ei heller gjør det oss til et land bestående av nazister.

At Fox News ikke ser dette er en ting, men hvis en del folk her til lands er så til de grader Israelvenner at de ikke går god for en slik påstand en gang, er det nesten litt sjokkerende. ;)

Lenke til kommentar
Joda. Men er lei av misbruk av begrepet "anti-semitisme" nå. Å kritisere Israels framferd er ikke anti-semitisme, ei heller gjør det oss til et land bestående av nazister.

At Fox News ikke ser dette er en ting, men hvis en del folk her til lands er så til de grader Israelvenner at de ikke går god for en slik påstand en gang, er det nesten litt sjokkerende. ;)

6579897[/snapback]

det hele blir bedre når de da sammenlikner pressen vår med nazist aviser, oss med quisling og nazister, og samtidig sier at ytringsfrihet er en høyt aktet rettighet.

Lenke til kommentar
Det er skikkeleg irriterande å sjå kor "freda" jødar og Israel er. Det går for langt når ein ikkje kan publisere ein karikatur utan å få ord som nazist og Holocaust-supporter slengt etter seg.

Er fullstendig einig med ATWindsor. Reaksjonane viser at karikaturen kunne ikkje komt på eit betre tidspunkt.

6579021[/snapback]

På samme måte som Muhammedkarikaturene.

6579648[/snapback]

Ja, jeg synes de to sakene er ganske like.

AtW

6579665[/snapback]

Utenom en ting; roper jødene etter innskrenkninger av ytringsfriheten?

6579693[/snapback]

Israels ambassadør har gjort det ihvertfall. (ropt etter innskrenkinger altså)

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes oppstyret denne gangen er like latterlig som forrige gang. Og jeg mener også denne gangen at de overdrevne reaskjonene viser at karikaturen er på sin plass

Er de overdrevne? Israel satt ikke pris på karrikaturen og klagde til PFU, noe de har all rett til.

6579696[/snapback]

En reaksjon kan da fint være overdreven, selv om den ikke er ulovlig? Dessuten er det snakket om innskrenking av ytringsfrihet, og sammenlikning med nazister som er det mest kritikkverdige, ikke nødvendigvis selve klagen.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Israels ambassadør har gjort det ihvertfall. (ropt etter innskrenkinger altså)

PFU er en egensensur som pressen selv har tatt initiativ til, den har ingenting med Grunnlovens §100 å gjøre.

6581867[/snapback]

Ja, og? Israels ambassadør har fortsatt ropt etter innskrenkninger(ihvertfall slik jeg har oppfattet henne), hun har sagt at karikaturen er langt utenfor ytringsfrihetens rammer. Og da tolker jeg det som at hun mener den ikke burde vært dekt av ytringsfriheten.

AtW

Lenke til kommentar

Storm i et vannglass er det ikke. Fascistene og løgnerne på Wiesenthal-senteret bruker dette bevisst for å lage så mye bråk som mulig.

Selve tegningen er en ikke-sak. Reaksjonene er ganske viktig, fordi det viser at enkelte mennesker og organisasjoner har en agenda som de ikke er redde for å bruke alle midler for å fremme.

Lenke til kommentar
Tar forbehold om at jeg så over PRS sidene før jeg postet dette, om jeg har oversett det, så beklager.

Sitter og leser dagbladet om Israel som sammenlikner dagbladet med en naziavis, og jeg føler dette blir en repitisjon av muhammed tegningene.

Er dette storm i vannglass, eller har det noe for seg?

og har Norge blitt et farlig land for jøder?

6573791[/snapback]

Det største problemet var vel at jøder ikke ble ønsket i selskap lengre.

Vil også opplyse om at det finnes nettsider der flere hundre gamle Nasjonal Sosialister er intervjuet og grunnen til at de ble medlemmer.

Dette for at bildet av disse gamle såkalte nazister er mere nyansert enn hva som er skrevet av seierherrene.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Til opplysning:

1. I dag er antisemittismen relativt lav i Norge. Spessielt hvis man ser det i forhold til resten av Europa.

2. I dag er det ca 200 aktive nazister (eller ny-nazister om det er foretrukket)

Hvis man ser på "haterne" i samfunnet, så konsentrerer de seg ikke lenger om "ZOG", men om Muhammed og hans etterfølgere.

Lenke til kommentar
Til opplysning:

1. I dag er antisemittismen relativt lav i Norge. Spessielt hvis man ser det i forhold til resten av Europa.

2. I dag er det ca 200 aktive nazister (eller ny-nazister om det er foretrukket)

Hvis man ser på "haterne" i samfunnet, så konsentrerer de seg ikke lenger om "ZOG", men om Muhammed og hans etterfølgere.

6600819[/snapback]

"

Many Christians support us, and have written to the government to complain about how Jews are treated in Norway.

"

Kilde: The Jerusalem Post

Får den quoten der oss til å fremstå som et nazistisk land der jøder blir behandlet dårlig, eller bare virker det slik?

Lenke til kommentar
"

Many Christians support us, and have written to the government to complain about how Jews are treated in Norway.

"

Kilde: The Jerusalem Post

Får den quoten der oss til å fremstå som et nazistisk land der jøder blir behandlet dårlig, eller bare virker det slik?

6600907[/snapback]

Bare tatt ut av sin sammenheng. Hele avsnittet lyder:

Urieli noted that Norwegian society is extremely tolerant and broad-minded, and that many non-Jews had joined in protesting against manifestations of anti-Semitism. "Many Christians support us, and have written to the government to complain about how Jews are treated in Norway. Today, we are standing together, and we can bring about change with the help of our Christian friends," he said.

De kaller ikke Norge nazistisk eller jødehatende. De reagerer på strømninger som kommer til uttrykk i samfunnet, eksemplifisert gjennom Graffs karikatur, og det må de jo ha lov til...

Geir :)

Lenke til kommentar
De reagerer på strømninger som kommer til uttrykk i samfunnet, eksemplifisert gjennom Graffs karikatur, og det må de jo ha lov til...

6600968[/snapback]

Ingen har vel tatt til orde for å nekte de folka å sause sammen Israel-kritikk og antisemmetisme heller. Men tåpelig er det uansett.

AtW

Lenke til kommentar
Ingen har vel tatt til orde for å nekte de folka å sause sammen Israel-kritikk og antisemmetisme heller. Men tåpelig er det uansett.

AtW

6600983[/snapback]

Øynene som ser får vurdere akkurat det. Men ytringsfriheten er ikke forbeholdt de "intelligente" ytringer. Og ikke synes jeg Graffs tegning var fryktelig intelligent. Men det er allikvel en legitim ytring, og det samme er reaksjonene. Mitt poeng er at de som har lyst til å lese mer inn i reaksjonen enn den gir grunn til, begår samme feil som du beskylder "de folka" for. Saus er saus, uansett farge.

Lenke til kommentar
Det er ikke misbruk å trekke paralleller fra 2. verdenskrig til dages hendinger. Det er slik vi faktisk lærer av historien.

6575171[/snapback]

Bare i den grad slike paralleller er rimelige. Den eneste som har gjort det her på forumet er heldigvis ikke overbevisende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...