Gå til innhold

karikatur til besvær

Anbefalte innlegg

Tar forbehold om at jeg så over PRS sidene før jeg postet dette, om jeg har oversett det, så beklager.

Sitter og leser dagbladet om Israel som sammenlikner dagbladet med en naziavis, og jeg føler dette blir en repitisjon av muhammed tegningene.

Er dette storm i vannglass, eller har det noe for seg?

og har Norge blitt et farlig land for jøder?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les denne artikkelen fra Jerusalem Post. På forumet står det at Norge hadde de verste nazistene, at jøde-hatet øker og alt mulig annet tull.

Huff, så mye styr hver gang skandinaviske aviser skal publisere karikaturer (HUMOR). Jeg foreslår at at vi fjerner alle meninger/debatt på alle norske aviser og kun har innenriks nyheter.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar

tja, det minner jo litt om teorien at så lenge en ikke selv er utsatt er alt ok. Men jeg tror ikke karikaturen eller meningene om at Isreal går over streken er ment som hat, bare mening at metoden for å nå målet er langt på vei overdrevet.

kanskje vi skal pålegge sensur for at andre skal bli fornøyd?

Lenke til kommentar

Jeg synes oppstyret denne gangen er like latterlig som forrige gang. Og jeg mener også denne gangen at de overdrevne reaskjonene viser at karikaturen er på sin plass. Det er på tide å legge andre verdenskrig bak seg, var jo masse mas i tyskland nå om at de ike kunne sende tyske FN-soldater til Israel, det er over 50 år siden, get over it.

AtW

Lenke til kommentar
En karikatur er brudd på all folkeskikk og en trussel for menneskeheten og blabla

Men å bombe tusenvis av sivile? Nei, det er helt ok!

6574612[/snapback]

alle sin smak, men syns det er bak mål å kalle oss for jødehatere pga en tegning. Betyr det at alle nordmenn hater muslimer også?

Lenke til kommentar

Leste en artikkel på dagbladet.no nå nettopp om temaet (kanskje samma artikkelen), og der stod ordet antisemmitisme nevnt.

Fantastisk, man er jødehater om man kritiserer Israel. Forskjell på å kritisere staten Israel og å kritisere Jøder, akkurat som det er forskjell på å kritisere Palestina/Iran/ekstreme muslimer/whatever og religionen Islam.

Lenke til kommentar
Leste en artikkel på dagbladet.no nå nettopp om temaet (kanskje samma artikkelen), og der stod ordet antisemmitisme nevnt.

Fantastisk, man er jødehater om man kritiserer Israel. Forskjell på å kritisere staten Israel og å kritisere Jøder, akkurat som det er forskjell på å kritisere Palestina/Iran/ekstreme muslimer/whatever og religionen Islam.

6575029[/snapback]

Ja, men mange Israelere, og skuffende nok, mange politikere/ambassadører vanner ut begrepet med å blande det inn i kritikk av Israel (Ikke at akkurat dette er det verste eksemplet, kan vel kanskje forstå det litt mer enn vanlig). Man får ikke akkurat stor tiltro til argumentasjonen når man tar i bruk slike ufine triks.

AtW

Lenke til kommentar
det var litt pussig egentlig. Hvorfor kommer WW2 opp hele tiden, leges aldri sår, eller er det bare betimelig å bruke det som unskyldning når det passer best?

6574358[/snapback]

Hvorfor skal vi bare "get over it"? Det er en grunn til at fokuset på 2. verdenskrig er så stort, og det bør alltid være like stort. Hva nazistene gjorde skal aldri glemmes, historien må ikke gjentaes. Uheldigvis er det sterke paralleller fra midtøsten i dag til 2. verdenskrig. Ser ut som at det eneste vi lærer av historien er at ingen lærer av den.

Lenke til kommentar
det var litt pussig egentlig. Hvorfor kommer WW2 opp hele tiden, leges aldri sår, eller er det bare betimelig å bruke det som unskyldning når det passer best?

6574358[/snapback]

Hvorfor skal vi bare "get over it"? Det er en grunn til at fokuset på 2. verdenskrig er så stort, og det bør alltid være like stort. Hva nazistene gjorde skal aldri glemmes, historien må ikke gjentaes. Uheldigvis er det sterke paralleller fra midtøsten i dag til 2. verdenskrig. Ser ut som at det eneste vi lærer av historien er at ingen lærer av den.

6575092[/snapback]

Det er mange lærdommer man kan ta av andre verdenskrig (det var ganske skremmende å se holdningene som kom opp mot muslimer i amerikanske forum etter 9/11 feks, det er ganske lett å se hvordan jødehatet kunne bygge seg opp under andre verdenskrig) Når jeg sier get over it, så mener jeg det maset om holocaust, det er kvalmende hvordan enkelte bruker det som et argument mot folk som kritiserer Israels politikk, I mine øyne er det å dra hele hendelsen ned i søla. Og se på tysklands angst mot å sende soldater til et område der det er en hypotetisk sjangse for at en israelere blir drept, er det virkelig på sin plass? Tyskland har vært et fornuftig land i årtier, det er på tide å legge det bak seg.

AtW

Lenke til kommentar

6574358[/snapback]

6575092[/snapback]

er nok ikke helt det jeg tenker på, men at Tyskland skal utelukkes fra fredsbevarende styrker fordi de må stoppe isrealitter, eller at de skal bringe opp quisling og si at alle nordmenn er slike.

Jeg er fint klar over at å glemme noe så viktig av nyere historie er en dum ide, men å misbruke den og forhindre løsninger ved å gå tilbake på den er ikke til nytte for verdenssamfunnet.

Skulle USA nektes adgang til å bistå Japan fordi de var mot hverandre under WW2? Hva skal det hjelpe å holde motsetninger oppe i flere ti år?

Lenke til kommentar

6575029[/snapback]

Å sette likhetstegn mellom antisemittisme og protester mot staten Israels politikk, blir som å kalle det homofobi om noen kritiserer Per Kristian Foss' statsbudsjett

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Det er mange lærdommer man kan ta av andre verdenskrig (det var ganske skremmende å se holdningene som kom opp mot muslimer i amerikanske forum etter 9/11 feks, det er ganske lett å se hvordan jødehatet kunne bygge seg opp under andre verdenskrig) Når jeg sier get over it, så mener jeg det maset om holocaust, det er kvalmende hvordan enkelte bruker det som et argument mot folk som kritiserer Israels politikk, I mine øyne er det å dra hele hendelsen ned i søla. Og se på tysklands angst mot å sende soldater til et område der det er en hypotetisk sjangse for at en israelere blir drept, er det virkelig på sin plass? Tyskland har vært et fornuftig land i årtier, det er på tide å legge det bak seg.

AtW

6575123[/snapback]

Hvordan ellers skal vi kunne ta lærdom av det hvis vi skulle ignorere det når det er mulig å trekke paralleller fra 2. verdenskrig til hendelser i dag? Det er jo nettopp på denne måten en glemmer sin egen historie.

Klart det er dumt å nevne holocaust i hvert eneste argument og jeg er enig i at det "overbrukes". Likevel er det viktig å huske at historien gjentar seg, hvorfor skal denne tidsepoken være forskjellig?

er nok ikke helt det jeg tenker på, men at Tyskland skal utelukkes fra fredsbevarende styrker fordi de må stoppe isrealitter, eller at de skal bringe opp quisling og si at alle nordmenn er slike.

Jeg er fint klar over at å glemme noe så viktig av nyere historie er en dum ide, men å misbruke den og forhindre løsninger ved å gå tilbake på den er ikke til nytte for verdenssamfunnet.

Skulle USA nektes adgang til å bistå Japan fordi de var mot hverandre under WW2? Hva skal det hjelpe å holde motsetninger oppe i flere ti år?

6575124[/snapback]

Det er ikke misbruk å trekke paralleller fra 2. verdenskrig til dages hendinger. Det er slik vi faktisk lærer av historien. Likevel er jeg enig i at det er for dumt at Tyskerene ikke skal kunne være med i en FN styrke i midtøsten.

Lenke til kommentar

AtW

6575123[/snapback]

Hvordan ellers skal vi kunne ta lærdom av det hvis vi skulle ignorere det når det er mulig å trekke paralleller fra 2. verdenskrig til hendelser i dag?

Som jeg klarifiserte, jeg sier ikke at man ikke skal ta lærdom av andre verdenskrig, men å prøve framstille det som kritikk av israel, (eller sågar jøder) automatisk er antisemmetisme er latterlig, om man mener at det krigen viser er at man ikke skal kritisere jøder, eller begrenser lærdommen til å kun gjelde diskriminering av jøder, så har man ikke lært mye.

AtW

Lenke til kommentar

Det er skikkeleg irriterande å sjå kor "freda" jødar og Israel er. Det går for langt når ein ikkje kan publisere ein karikatur utan å få ord som nazist og Holocaust-supporter slengt etter seg.

Er fullstendig einig med ATWindsor. Reaksjonane viser at karikaturen kunne ikkje komt på eit betre tidspunkt.

Lenke til kommentar
Det er skikkeleg irriterande å sjå kor "freda" jødar og Israel er. Det går for langt når ein ikkje kan publisere ein karikatur utan å få ord som nazist og Holocaust-supporter slengt etter seg.

Er fullstendig einig med ATWindsor. Reaksjonane viser at karikaturen kunne ikkje komt på eit betre tidspunkt.

6579021[/snapback]

På samme måte som Muhammedkarikaturene.

Lenke til kommentar

6579021[/snapback]

6579648[/snapback]

Ja, jeg synes de to sakene er ganske like.

AtW

Lenke til kommentar

6579021[/snapback]

6579648[/snapback]

Ja, jeg synes de to sakene er ganske like.

AtW

6579665[/snapback]

Utenom en ting; roper jødene etter innskrenkninger av ytringsfriheten?

Lenke til kommentar
Jeg synes oppstyret denne gangen er like latterlig som forrige gang. Og jeg mener også denne gangen at de overdrevne reaskjonene viser at karikaturen er på sin plass

Er de overdrevne? Israel satt ikke pris på karrikaturen og klagde til PFU, noe de har all rett til. Sammenlignet med Muhammed-karrikaturene med nedbrente ambassader osv så har ting gått sivilisert for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...