Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvordan forlenge trådløst nettverk?

Anbefalte innlegg

Hei, hjemme i huset er det en trådløs router satt opp i andre etasje. Signalet er helt fint i huset, men når jeg tester å gå ut i leiligheten i garasjen, så går styrken ned på low i den ene enden og i den andre enden er det ingen ting..

Mitt spørsmål da er, hvilke muligheter har jeg for å forlenge det trådløse nettverket, så at det funker bra selv i garasjen??

Jeg har fått noen tips av folk rundt omkring, men jeg vet ikke om de duger, eller om det finns noe bedre. Verdsetter da også gjerne eksempler i alle prisklasser..

Routeren jeg bruker er en:

Linksys Wireless-G ADSL/2+ Gateway 54 Mbps 802.11g, WPA, 4P switch

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317560

Og noen av alternativene jeg har blitt forespeilt er som følger:

D-Link DWL-G710 Trådløst LAN Extender

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15140

CNet Outdoor Directional Antenna 9 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307814

CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815

Linksys WRE54G Trådløs Signalforsterker

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5469

Mitt spørsmål er da som følger. Vilken av dissa er å anbefale? eller om det er noe annet som er bedre??

Har det noe å si om routern og forlengeren/Boostern er fra samme leverandør??

takk for svar...

mvh Magmanthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ha noe å si om en "LAN Extender" (la oss kalle det en repeater) kommer fra en annen leverandør.

En slik repeater er i hovedsak bassert på WDS-teknologi. (Wireless Distribution System) Dette gjør at den har evnen til å ta imot et signal med 802.x standard og gjøre dette tilgjengelig videre.

Det kan være lurt å sjekke med D-link support da det er forskjell på hvilke trådløse rutere som kan benytte repeater.

Dette fordi produsenter av slikt utstyr sparer internminne i produktene ved å lage kvasiløsninger som kan benytte WDS. derfor er det i slike tilfeller bare den samme produsentens utstyr som vil funke og muligens ikke på alle rutere fra denne produsenten heller.

(internminne=penger, jo mindre jo billigere produkt=mere konkurransedyktig)

Men... hvis du får tak i en repeater som kjører fullverdig WDS, så skal du kunne gjøre denne repeateroperasjonen bare med repeateren uavhengig av aksesspunktet (den trådløse ruteren) som denne "henger" på.

Eksempel på en slik bok er den Telenor har valgt å kjøre for å gi folk som ikke har trådøst mulighet til å sette på ett aksesspunkt.

Den heter WAP-4033 og er tilgjengelig hos en del forhandlere med telenor-eske-desig. Sikkert mange andre også kom kan dette da....

Når det gjelder antenner så bør du passe på at disse har en SMA-kontakt og vil passe på din ruter eksempelet du har funnet har begge N-connectorer og må dermed ha en overgang til din SMA-kontakt som du har på utstyret.

Er du usikker på dette så hjelper det ofte å snakke med vedkommede som skal legge inn bestillingen slik at du får dette riktig på første forsøk.

OBS: Hvis du velger å bare kjøpe en ekstern antenne til ruteren (og ikke noe repeater) så husk at det du prøver å oppnå er en 2-veis kommunikasjon.

Altså bør du ha like mye forsterkning (antenne) i klientsiden, på PC'n i garasjen.

Heldigvis så er det gjerne sterkere signal fra klienten i PC'n enn fra ruteren i og med at det er bare ruteren som er regulert igjennom ETSI-spec. og har da redusert signalstyrke etter de lover som gjelder i Europa.

På bakgrunn av dette er det stor sjans for at du i alletilfellet kan benytte en helt vanlig laptop uten noen ekstra antenne i garasjen. (hvis du ikke skal overdrive og dele ut for hele nabolaget da... :no: )

Lenke til kommentar
...

OBS: Hvis du velger å bare kjøpe en ekstern antenne til ruteren (og ikke noe repeater) så husk at det du prøver å oppnå er en 2-veis kommunikasjon.

Altså bør du ha like mye forsterkning (antenne) i klientsiden, på PC'n i garasjen.

Heldigvis så er det gjerne sterkere signal fra klienten i PC'n enn fra ruteren i og med at det er bare ruteren som er regulert igjennom ETSI-spec. og har da redusert signalstyrke etter de lover som gjelder i Europa.

...

6572168[/snapback]

En retningsstyrt antenne forsterker *både* sending og mottak, du trenger derfor ikke følge opp med retningsstyrt antenne i andre enden også. Spørsmålet er vel heller om hva som er mest praktisk, retningstyrt antenne på routeren eller klienten.

Plassering på routeren *kan* være problematisk. På noen få routere er nemlig antenne #2 bare til pynt. På mer moderne(pre-n?) routere brukes begge (evt. alle tre) antenner på likt for å oppnå bedre hastighet/utbredelse/kvalitet osv. Å endre egenskapene til en antenne er da å be om trøbbel.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Jaha, okey.

Det var masse nyttig informasjon på en gang. Jeg takker for svarene dere har gitt.

Det gjenstår da bare å bestemme hva som skal køpes inn.

Burde ikke i så tillfelle Linksys WRE54G Trådløs Signalforsterker være en grei løsning. Den forsterer signalet og behøver tydligvis bare strøm.

Eller burde jeg køpe noe annet?

Lenke til kommentar

Eg har ein Linksys Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g SpeedBooster (WRT54GS) ruter og Linksys Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g SpeedBooster nettverkort veldig bra signal ruteren stå 2 eta unna og har veldig bra signal pluss 125 Mbps i speed takke være SpeedBooster

Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

ja det stemmer det at wre54g "forlenger" signalet men det betyr definitivt ikke at du vil få noe bedre signal, du får bare lengere rekkevidde.

Tror heller jeg ville satt opp en wap54g istedet, og latt den stått som accesspoint. den trenger heller ikke noen kabler i seg,utenom strøm da ;)

Man kunne satt den som repeater men det ville krevd en wrt54g. eller en annen wap54g.

Eller gå for de der antennene du har nevnt i din første post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...