Gå til innhold

Kakekaster kan få 15 år bak murene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det går ikke an å sammenligne det med andre kriminalsaker slik som NOKAS, en tilfeldig voldtekt eller det siste drapet du leste om i avisa under frokosten i gårmorrest. Et angrep på en statsråd, er et angrep på Norge.

6577440[/snapback]

Det er lov å sette ting i perspektiv. Hvis strafferammen for å kaste en kake på en statsråd er 15 år, hvorfor er det da bare 10 på å voldta noen? Hvis en som kaster en kake på finansministeren her i landet er 15 år, er det da rett at noen risikerer å få mindre straff ved å begå Norges største ran som inkluderer dødsfall?

Lenke til kommentar
Hvem veit hva som kunne vært inne i kaka? Bombe? Kjemiske våpen? Hvis jeg hadde vert Kristin Halvorsen hadde jeg bakt meg en ny kake, og kasta den på han! Øye for Øye.

6577772[/snapback]

Jada alle går rundt med kjemiske våpen i Norge. Jeg har haugevis :ermm: Og vis det på en eller annen mystisk måte hadde vært noe sånt i den så kunne vi snakka om 15 års fensgsel. Men nå var det nå en gang ikke sånn. 100kr i bot hadde holdt lenge. Kanskje politikerne nå skjønner at de må gjøre noe ed måten de styrer landet på.
Lenke til kommentar
Det går ikke an å sammenligne det med andre kriminalsaker slik som NOKAS, en tilfeldig voldtekt eller det siste drapet du leste om i avisa under frokosten i gårmorrest. Et angrep på en statsråd, er et angrep på Norge.

6577440[/snapback]

Angrep på Norge? Hvordan får du det til å gå opp. Det er ikke verre for norge om en statsråd dør en om en vilken som helst annen fyr dør. Mennesker generelt er uerstattelige. Men vi kan alltids fylle ut plassen som blir igjen.
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting. Hvor mye "straff" fikk de venstrevridde knottene som bombaderte FRP politikerene Hagen inkludert med råtne egg og tomater gjennom et helt tiår? Jeg så ALDRI en eneste artikkel som omhandlet straff for disse personene da dette pågikk.

Jeg er selvfølgelig prinsipielt enig i at ting som dette burde slåes ned på, men det må da være mulig å lage en tilleggs paragraf til den paragrafen som sier 15års fengselsstraff for det er helt urimelig spør du meg.

Og forøvrig den sammenligningen med voldtekts paragrafen er ikke å dra det for langt i mine øyne. Alle vet at voldtekt og lignende alvorlige lovbrudd har ALTFOR lave strafferammer sammenlignet med kriminalitet som går "utover" staten, tenker da på økonomisk kriminalitet spesielt.

Det er jo absurd at en person som voldtar for eksempel et barn går fri etter kun kort tid mens en som svindler staten for noen usle kroner mest sannsynlig vil sitte 4 ganger tiden til førstnevnte.

Det er mengder av eksempler på sånn sprø lovgivning i dette landet, og nå skal vi altså risikere å måtte sitte lenger eller like lenge som drapsmenn for å kaste kake på politikere som overhodet ikke gjør jobben sin.

Må bare spør, ble det ikke kastet en kake i trynet på bush eller noen en eller annen gang? syns å huske noe sånt, isåfall hvor lang straff fikk denne personen?

Edit: Ser mange peker på poenget at han ikke kommer til å få 15år fengsel, ja det skjønner helt sikkert alle oppegående mennesker at han ikke får. Men det må da være mulig å lage en tilleggs paragraf for slike tilfeller sånn at det ikke kommer under en helt syk strafferamme paragraf og dermed blir dratt igjennom rettsystemet som igjen koster skattebetalere haugevis med kroner. Han kasta ei jævla kake i trynet på det kvalmeste mennesket i Norsk politikk, han fortjener medalje for det spør du meg, men prinsipielt så burde han fått en straff som sier at han må offentlig be om unnskyldning og rense klærne hennes, muligens en liten sum som oppreisning. Dette burde kunne komme frem av en tilleggsparagraf, og så får livvaktene sørge for at folk ikke holder på sånn. Det er IKKE angrep på Norge om noen kaster en kake på en politiker, jeg ville ikke sagt det var angrep på Norge om noen skjøt henne med pistol engang, det er angrep på en person på lik linje med alle andre som blir angrepet. Om noen hadde skutt halvorsen eller andre politikere mener jeg at det har ingenting med straffelovgivningen å gjøre, en politiker er IKKE verdt 5 sekunder mer i straff enn hvilket som helst annet menneske i dette landet.

Politikerene velger selv å jobbe som det, dem vet at det ikke er populært og de vet å ta seg betalt for "jobben" de gjør samtidig som de pøser på med alle slags fordeler etter noen patetiske år i jobben (12år = superpensjon!!). Så i mitt syn er de ikke viktigere enn noen som helst andre, om jeg kaster en kake på naboen så risikerer jeg ikke 15års fengsel, hvorfor ikke? kunne ikke kaken jeg kastet på naboen inneholdt potensielt dødelige stoffer?

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

6577440[/snapback]

Angrep på Norge? Hvordan får du det til å gå opp. Det er ikke verre for norge om en statsråd dør en om en vilken som helst annen fyr dør. Mennesker generelt er uerstattelige. Men vi kan alltids fylle ut plassen som blir igjen.

6579725[/snapback]

Helt enig, er på tide vi slutter å tro at våre statsråde er så utrolig spesiell og mer verdt enn oss andre. Og det er på tide at de selv også tror det.

Lenke til kommentar

Trodde frp var for strengere straffer eg.. Men det gjelder plutselig ikke når en sv-minister blir angrepet. Neivel..

Personlig syns eg ikke han fyren her skal få noe streng straff i det hele tatt. Absolutt max må være ett år.

Men så skal det sies at eg er imot strenge straffer. Syns strafferammen for voldtekt bør settes ned, men det er en annen debatt.

Lenke til kommentar
Trodde frp var for strengere straffer eg.. Men det gjelder plutselig ikke når en sv-minister blir angrepet. Neivel..

Personlig syns eg ikke han fyren her skal få noe streng straff i det hele tatt. Absolutt max må være ett år.

Men så skal det sies at eg er imot strenge straffer. Syns strafferammen for voldtekt bør settes ned, men det er en annen debatt.

6585082[/snapback]

ett år for å kaste ei kake?

For meg, så er det en slik liten fillesak, fengselstraff er for mye for det.

Politikerne har valgt denne jobben selv, og de får ta konsekvensene av det...

Lenke til kommentar
Hvem veit hva som kunne vært inne i kaka? Bombe? Kjemiske våpen? Hvis jeg hadde vert Kristin Halvorsen hadde jeg bakt meg en ny kake, og kasta den på han! Øye for Øye.

6577772[/snapback]

Ja fyfaen. Derfor har det fra i morgen av blitt ulovlig å sende brev. Hvem vet hva som er inni det, man skal ikke spøke med anthrax.

Lenke til kommentar

Fyren får ikke 15 år! Er det så utrolig vanskelig å forstå at det er strafferammen som er på 15 år. Fyren får kanskje en bot og muligens et par ti talls timer med samfunnstjeneste eller noe slikt. Hadde derimot fyren prøvd å skyte Halvorsen med et våpen som en rifle eller noe i de baner, da hadde han nok risikert noe mellom 10 og 15 år.

Og det er faktisk ganske viktig dette her. Dersom statsråder ikke kan bevege seg fritt og tale fritt, ja da står demokratiet i fare. Dere høyre-mennesker er jo som regel så glad i demokratiet og ytringsfriheten. Så hvorfor mener dere at kakekastingen bare var bra?

Snorre :)

Lenke til kommentar

Regner med de fleste her vet at det bare er strafferammen her som er 15 år, men jeg ser allikevel dette som unødvendig. Hadde han drept henne, ville det allikevel blitt tatt ut tiltale for drap, og strafferammen på 15 år for statsattentat ville ikke blitt brukt. Samme med andre mer alvorlige saker. Denne strafferammen vil kun bli brukt i mindre alvorlige saker, som å kaste kake på kristin halvorsen.

Det som er problemet i denne saken, er at hvis "per" kaster kake på "pål" vil det garantert ikke skje noen verdens ting, men når noen kaster på Kristin Halvorsen, skal dette opp til retten, og med tiltale med strafferamme på 15 år, som om kristin halvorsen var mer verdt enn en annen person...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke :hmm: , har folk som har kastet kake og annen mat på politikere blitt straffet før? Jeg synes jeg husker at mange politikere fra høyresiden har blitt kastet diverse på uten at noen ble straffet :hrm: . btw: kakekasting i fjeset på dårlige politikere burde blitt belønnet synes jeg :!:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Ja, så var det dette med at om man synes politkere er dårlige går mye på egen politisk retning. For da vil jo gjerne du som høyreorientert synes at kakekasting på sosialistiske partier være ok, mens venstreorienterte kanskje synes det å kaste kake på FRP-politkere ville være greit. Så dårlig tenkning.

De som kaster kake burde straffes med å bli stillt opp mitt i sentrum i den aktuelle by og få avfyrt en akke eller ti midt i fleisen. Foran en stor folkemengde såklart. Ingenting er som offentlig avstraffelse :innocent: Eller ikke.

En bot på noen tusenlapper og en ukes fengsel elns for kasting av diverse matvarer på politikere hadde vært en fin straff.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Synes det er helt idiotisk å få 15 år for å kaste kake mot en person, som etter min mening ikke har no vondt av det.

Det er folk i Norge som har gjort ting hundre ganger værre, og de får kun 3 år i fengsel. Kan ikke skjønne at det går ann, om han får 15 år så burde voldtektsmenn få livsstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...