Gå til innhold

Kakekaster kan få 15 år bak murene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LarsP: Hva med å gjøre et forsøk på en seriøs debatt..?

ALTSÅ - Selvfølgelig er dette en alvorlig sak. Selv om gjerningen i seg selv kan være både humoristisk og "harmløs" så må slike ting bli slått hardt ned på. Så lenge man ikke vil tilbake til et samfunn hvor man kastet råtne tomater på upoppulære talere så er kakekasting og denslags ting man bør holde seg for god til.

Problemet for Halvorsen (og hennes sikkerhetsansvarlige..) er at dersom dette ikke får følger så kan man gjerne spørre seg hva det neste blir? Og hvor man setter grenser på fysisk angrep og politisk satire. Selv om denne paragrafen har en straffeRAMME på 15 år så slipper nok vedkommende unna med en bot og kanskje litt samfunnsstraff...

Til dere som heier på norge, så skulle jeg likte å se hvordan en slik handling hadde blitt behandlet i , la oss si.. USA? Eller, Tyskland eller Frankrike?

Lenke til kommentar
Minner litt for mye om land vi ikke liker og sammenligne oss med. Faar se hva den endelige straffen blir, neppe 15 aar imo.

6571713[/snapback]

Hvilke land ligner dette på? Hvor å kaste kake på en statsråd på åpen gate blir definert som et fysisk angrep, hvilke land ville det ikke blitt det?

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det mer alvorlig at det blir kastet kake på kristin halvorsen?

Hadde jeg holdt tale på gata, og en som ikke likte det hadde kastet kake på meg, ville han aldri fått en tiltale med strafferamme på 15 år..

Så forøvrig at han som kastet kaka mistet jobben. Hadde jeg vært arbeidsgiver tror jeg heller det hadde vanket bonus :p

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det mer alvorlig at det blir kastet kake på kristin halvorsen?

Hadde jeg holdt tale på gata, og en som ikke likte det hadde kastet kake på meg, ville han aldri fått en tiltale med strafferamme på 15 år..

Så forøvrig at han som kastet kaka mistet jobben. Hadde jeg vært arbeidsgiver tror jeg heller det hadde vanket bonus :p

6571775[/snapback]

Fordi som det sier i paragrafen, så er det en statsråd. Du kan jo mildt sagt si at hun er 1million ganger mer utsatt for slike ting enn hva "oss vanlige dødelige" er. Det er et ledd i demokratiet, at man skal kunne være politiker, stortingsmedlem eller statsråd uten å være redd for at man skal bli tynt for å si upopulære ting. For hvem er ikke mer elsket og hatet enn politikere? Hvis alle aktivt skulle få vist sin misnøye med f.eks Carl I eller Kristin så hadde de stakkarene aldri fått fred. For å sitere Are Kalvø - Det e visse ting eg aldri kjem til å skjøne, slik som korleis ein frivilleg blir leiar for politiske parti. (fritt sitert fra hukommelsen)

Lenke til kommentar

6571743[/snapback]

Tjo-bing, jeg ironiserer pga dette er i mine øyne en fillesak. Hver dag blir utrolig mange grove lovbrudd henlagt. Om de først blir lagt til en rettssal så får gjerningsmannen en minimal straff. At §99 har en strafferamme på 15 år og alminnelig voldtekt har en strafferamme på 10 år blir for meg helt latterlig.

§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Angrep på regjeringen er angrep på regjeringen. Ikke sjans at han får mer en bot/samfunnsstraff, men er vel mer for å vise at det ikke er akseptabelt.

6571678[/snapback]

Nå er det venstresiden som tradisjonelt har tydd til slike virkemidler så jeg må ærlig innrømme at jeg jublet da jeg fikk nyheten om at KH hadde fått en bløtkake i hodet, selvom jeg er prinsipielt enig i det du skriver over.

Lenke til kommentar

Selv om forbrytelsen, om jeg kan gå så langt å kalle det en, ikke er av dem mest alvorlige er jeg fortsatt prinsippielt enig med strafferamma som det er lagt ned påstand om. Det er tross alt et fysisk angrep på et statsoverhode. Gi 15 års fengsel for dette, hvorenn latterlig det kan virke, mener jeg kan sette et godt skrekk-eksempel for andre som kanskje har mer alvorlige gjerninger i bakhodet.

Lenke til kommentar

6571743[/snapback]

Tjo-bing, jeg ironiserer pga dette er i mine øyne en fillesak. Hver dag blir utrolig mange grove lovbrudd henlagt. Om de først blir lagt til en rettssal så får gjerningsmannen en minimal straff. At §99 har en strafferamme på 15 år og alminnelig voldtekt har en strafferamme på 10 år blir for meg helt latterlig.

§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år.

6571797[/snapback]

Nå sklir vel debatten litt ut i mot straffelover. Men om du leser den straffeparagrafen som kommer inn her så er den rimelig vid. Å hindre regjering og storting er en ganske alvorlig ting som slår ut mot landets sikkerhet og demokratiet. Så detså.

Lenke til kommentar
Selv om forbrytelsen, om jeg kan gå så langt å kalle det en, ikke er av dem mest alvorlige er jeg fortsatt prinsippielt enig med strafferamma som det er lagt ned påstand om. Det er tross alt et fysisk angrep på et statsoverhode. Gi 15 års fengsel for dette, hvorenn latterlig det kan virke, mener jeg kan sette et godt skrekk-eksempel for andre som kanskje har mer alvorlige gjerninger i bakhodet.

6571853[/snapback]

DET kan du umulig mene :D Nå må vi ikke falle helt henn for medias tabloidisering av verden. Dersom han får fengsel i det hele synes jeg det blir alt for drøyt.

Lenke til kommentar

6571853[/snapback]

DET kan du umulig mene :D Nå må vi ikke falle helt henn for medias tabloidisering av verden. Dersom han får fengsel i det hele synes jeg det blir alt for drøyt.

6571863[/snapback]

Jovisst mener jeg det jeg sier. Har alltid sagt at jeg er for strengere straffer i alle mulige sammenhenger. Jeg mener, hva slags signaler sendes det ut om å angripe en statsråd, midler uvesentlig, går ustraffet? Greit nok, dette var ei kake og ment som humor, så er det like fullt et angrep. Å la sånt slippe mellom fingrene mener jeg kan bli brukt mot rettsvesenet ved en senere anledning dersom andre med mindre skrupler skulle få langt verre ideer.

Lenke til kommentar
Nå sklir vel debatten litt ut i mot straffelover. Men om du leser den straffeparagrafen som kommer inn her så er den rimelig vid. Å hindre regjering og storting er en ganske alvorlig ting som slår ut mot landets sikkerhet og demokratiet. Så detså.

6571857[/snapback]

Vel, jeg synes det faller under betegnelsen "fornærmelse" og ikke noe mer enn det. At hun er en del av regjeringen bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Landet går ikke til helvete om Kristin må hjemom å dusje en gang til før hun drar på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...