Gå til innhold

Spørsmål angående Militæret

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette blir avsporing fra debatten men er det noen som vet hva som skal til for å få tjenestegjøre i utlandet (noe ala Telemark Bataljon)?

6845930[/snapback]

Jeg tror Telemark Bataljon er for de som har gjennomgått førstegangstjenesten? Dette vet vel Dotten bedre enn meg...

Jegerbataljonen sender vel folk til afghanistan. Kommer du deg på MTB er det også sjangs for å bli sendt nedover til det varme midtøsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om dette blir avsporing fra debatten men er det noen som vet hva som skal til for å få tjenestegjøre i utlandet (noe ala Telemark Bataljon)?

6845930[/snapback]

Jeg tror Telemark Bataljon er for de som har gjennomgått førstegangstjenesten? Dette vet vel Dotten bedre enn meg...

Jegerbataljonen sender vel folk til afghanistan. Kommer du deg på MTB er det også sjangs for å bli sendt nedover til det varme midtøsten.

6873826[/snapback]

må verve deg osv videre får å komme inn Telemarks Bataljonen, hvordan du verver deg vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
masse rart

6869734[/snapback]

Maten vert dårlig sida rekruttane kom? :D

Eg har (stort sett iallefall) vore fornøyd med maten, då - kanskje det berre er meg. Maten i dag f eks var jo deilig :)

Og sjølvsagt bur eg på Trandum, fordi vaffelkompaniet fortener det.

Er du ingeniør du kanskje? Høyrest ut som om du har vore her ei lita stund iallefall.

6870437[/snapback]

Det er mulig jeg er sær, men jeg synes at kyllinglårene alltid er feite og senete, sausen tynn og risen smaksløs.

Ja, jeg er nok i ingeniørbataljonen, eller ABC. Vi er mestere i å sove i felt

Var vel ikke snakk om at man dro i militæret for maten, heller at noen brukte maten som en grunn til å dra. Noe det virkelig ikke er :)

I min tjeneste på Setermoen, hadde vi en del døgn på Skjold (særlig i forbindelse med bytreningen). Må vel si det at maten der var betraktelig bedre enn på Setermoen! Og ikke minst var det mulig å smøre seg kveldsmat under middagen, mens vi lengre sør måtte spise gamle brødskiver smurt ved frokost. Juicen er også av en annen klasse på Skjold :)

6870848[/snapback]

Det dukker jo opp noen høydepunkter. Maten var vel over gjennomsnitt når panser var på besøk for å øve til ISAF.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvorfor befalskolen eller førstegangstjenesten skal telle positivt på en CV. Det er klart at forsvaret ser etter mange kvaliteter; intelligens er helt klart ikke en av dem. Å jobbe eller gå på skole, er like mye bevis på "ståpåvilje" - med den vesentlige forskjellen at ingen kan fortelle deg at du skal jobbe i det sivile livet.

6831698[/snapback]

Sier du det? Er det den manglende intelligensen som gjør at befal headhuntes av det sivile og lar forsvaret sitter igjen med alt for få folk?

Og selvfølgelig skal befalsskolen og førstegangstjeneste telle positivt på en cv, som all annen arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvorfor befalskolen eller førstegangstjenesten skal telle positivt på en CV. Det er klart at forsvaret ser etter mange kvaliteter; intelligens er helt klart ikke en av dem. Å jobbe eller gå på skole, er like mye bevis på "ståpåvilje" - med den vesentlige forskjellen at ingen kan fortelle deg at du skal jobbe i det sivile livet.

6831698[/snapback]

Sier du det? Er det den manglende intelligensen som gjør at befal headhuntes av det sivile og lar forsvaret sitter igjen med alt for få folk?

6879222[/snapback]

Èn ting er hva folk tror, noe annet er de faktiske forhold. Hvorfor ikke snu på spørsmålet: Hvorfor tror du befalet rømmer fra forsvaret etter endt pliktår?

Og selvfølgelig skal befalsskolen og førstegangstjeneste telle positivt på en cv, som all annen arbeidserfaring.

Og på lik linje med noe annet.

Lenke til kommentar

6831698[/snapback]

6879222[/snapback]

Èn ting er hva folk tror, noe annet er de faktiske forhold. Hvorfor ikke snu på spørsmålet: Hvorfor tror du befalet rømmer fra forsvaret etter endt pliktår?

Det kalles nå ikke å rømme når det sivile kommer med et bedre tilbud. Altså, det er ikke befalet som søker andre jobber det er befalet som blir oppsøkt av sivile virksomheter med tilbud om jobb. Når man får tilbud om bedre lønn og bedre arbeidstid så er det ikke unormalt at man takker ja til tilbudet. Det er en kjent faktor at for å headhunte så må man finne en som man ønsker å ansette og komme med et tilbud som er bedre enn det forsvaret kan tilby.

Du påstår at forsvaret ikke er ute etter intelligens som en kvalitet for ansatte, jeg spurte deg da hvorfor det da er så populært for det sivile å headhunte folk som vistnok ikke er ansatt grunnet sin intelligens. Jeg får bare ta til etteretning at du ikke svarer men påstår at befal rømmer fra forsvaret. Noe som heller ikke medfører riktighet (eller det kan godt være noen befal søker seg vekk, men jeg snakker om den store andel befal som blir headhuntet.)

Lenke til kommentar

Er ikke ståpåvilje å dimme militæret (av rævva grunner, selvsagt), ta et friår, og deretter gå på skole. Er heller ikke mer ståpåvilje å gå på skole og "utsette" militæret.

Svært få som digger militæret i førstegangstjenesten de første ukene, men det viser unormal lite guts om man klager seg ut med en gang.

Lenke til kommentar

6879222[/snapback]

Hvor mange prosent headhuntes sa du? Ikke serjsant snusleppe i hvert fall... Bortsett fra offiserene som har fått opplæring for å tjenestegjøre på de nye fregattene våre, er det vel ikke noe merkbart antall?

At befalsskolen teller på en cv er greit nok, det er tross alt en slags (leder)utdanning det er snakk om, Å kalle førstegangstjeneste for arbeidserfaring er kanskje å gå litt langt. En mindre reell arbeidssituasjon skal du lete lenge etter.

Hvis jeg skulle ansatt noen en gang, ville jeg heller hatt noen som har jobbet på tusenfryd eller bak kassen på spar. Der lærer du vennlighet, kundebehandling, organisering osv. Det er selvfølgelig flott å ha ligget ett år ute i gjørma og lært å pusse skoene og geværet til man kan spise av dem, men hvor har du bruk for det? Bilpoleringsjobb er jo kanskje aktuelt....

Og ja, jeg er klar over alle utdanningsmulighetene som ingen benytter seg av, men tenkte ikke på dem her.

Lenke til kommentar

6879222[/snapback]

Hvor mange prosent headhuntes sa du? Ikke serjsant snusleppe i hvert fall... Bortsett fra offiserene som har fått opplæring for å tjenestegjøre på de nye fregattene våre, er det vel ikke noe merkbart antall?

At befalsskolen teller på en cv er greit nok, det er tross alt en slags (leder)utdanning det er snakk om, Å kalle førstegangstjeneste for arbeidserfaring er kanskje å gå litt langt. En mindre reell arbeidssituasjon skal du lete lenge etter.

Javel? Er det ikke reell arbeidssituasjon å jobbe 12-16 timer i døgnet, delta i redningsoperasjoner og overvåking av miljøet i nord? Det er helt klart menige som har heller meningsløse oppgaver, dessverre(har inntrykk av at man finner de fleste i hæren). Men det finnes haugevis med menige som har mer arbeid enn folk flest. Og også viktig arbeid som er mer verdifull arbeidserfaring enn det de fleste 18-19 åringer kan finne i det sivile.

Selv var jeg klasseforstander og instruktør for både menige, befal og sivile under min førstegangstjeneste. Og enhver som hevder at de menige jeg har i radio ikke har en reell arbeidssituasjon vet fint lite om akkurat det. Å avtjene førstegangstjeneste kan være så mangt, å feie alle under en kam og hevde at førstegangstjeneste ikke bør kalles for arbeidserfaring er så malplassert og uriktig som det er mulig å bli. Ja, det finnes menige som har lite konstruktivt å gjøre, men det finnes haugevis med menige som har viktige oppgaver og får en arbeidserfaring man sjeldent kan finne makan til som 18-19 åring.

Hvis jeg skulle ansatt noen en gang, ville jeg heller hatt noen som har jobbet på tusenfryd eller bak kassen på spar. Der lærer du vennlighet, kundebehandling, organisering osv.

Så en menig som jobber i kassen på Posten er ikke aktuell? Eller en menig som har brukt frivakten sin (når man jobber 12 timer døgnet) til å speide etter savnede er ikke aktuell? Eller en som har vært instruktør og som har verdifull erfaring med kommunikasjon? For ikke å nevne alle de menige som jobber med å yte service til både andre menige og forsvarsansatte, men også sivile er ikke aktuelle? Eller de som jobber på Brannstasjonen?

Unnskyld meg, men hva er det du tror menige flest gjør i førstegangstjenesten. Du beskriver en generell fremstilling som ikke har rot i virkeligheten. Å hevde at det kanskje er å gå for langt å kalle det arbeidserfaring er det reneste sprøyt.

Det er selvfølgelig flott å ha ligget ett år ute i gjørma og lært å pusse skoene og geværet til man kan spise av dem, men hvor har du bruk for det? Bilpoleringsjobb er jo kanskje aktuelt....

Og du tror dette er representativt for de fleste menige? Jeg vil be deg revurdere akkurat det.

Lenke til kommentar
kva er grunnen din da?

6888268[/snapback]

Nja si det, vet ikke helt, er ikke så alt for glad i fysisk aktivitet kansje.

Er også ganske kresen på mat, noe som jeg kan se at kan bli et problem i militæret.

Har ingen spesiell grunn egentlig, har bare altid tenkt at jeg skal aldri inn i militæret.

Lenke til kommentar
kva er grunnen din da?

6888268[/snapback]

Er også ganske kresen på mat, noe som jeg kan se at kan bli et problem i militæret.

Har ingen spesiell grunn egentlig, har bare altid tenkt at jeg skal aldri inn i militæret.

6888379[/snapback]

Militæret passer for noen, og ikke så godt for andre. :)

Lenke til kommentar

6879222[/snapback]

Det kalles nå ikke å rømme når det sivile kommer med et bedre tilbud. Altså, det er ikke befalet som søker andre jobber det er befalet som blir oppsøkt av sivile virksomheter med tilbud om jobb. Når man får tilbud om bedre lønn og bedre arbeidstid så er det ikke unormalt at man takker ja til tilbudet. Det er en kjent faktor at for å headhunte så må man finne en som man ønsker å ansette og komme med et tilbud som er bedre enn det forsvaret kan tilby.

6882320[/snapback]

Da er vi nede på et definisjonsspørsmål. Jeg vil definitivt kalle det å rømme når man stikker ved første anledning.

Du påstår at forsvaret ikke er ute etter intelligens som en kvalitet for ansatte, jeg spurte deg da hvorfor det da er så populært for det sivile å headhunte folk som vistnok ikke er ansatt grunnet sin intelligens. Jeg får bare ta til etteretning at du ikke svarer men påstår at befal rømmer fra forsvaret. Noe som heller ikke medfører riktighet (eller det kan godt være noen befal søker seg vekk, men jeg snakker om den store andel befal som blir headhuntet.)

At befal er ettertraktet vil jeg snarere kalle et resultat av en generell oppfatning av at befalskolen gjør deg til en god leder, hvilken den ikke på noen måte gjør. Hvilket grunnlag du har for å hevde at jeg har omgått spørsmålet har jeg gått glipp av, men for å unngå misforståelser; Jeg snakker på grunnlag av egne erfaringer. Med andre ord kan jeg ikke snakke for noen andre enn soldater og befal i leiren.

Jeg vurderer å gå befalskolen, men må jeg begynne på det med en gang etter vgs? eller kan jeg ha et friår før jeg "joiner"? Og er det harde opptak til befalskole? trenger man veldig god fysikk og psyke?

6887484[/snapback]

Såvidt jeg har forstått kan du enten søke deg inn ved opptak, eller så kan du søke deg til befalskolen mens du avtjener førstegangstjenesten. Den eneste forskjellen er vel at de som kommer inn som befalselever har gått 3 uker på rekruttskole.

Jeg vil foreslå at du søker deg til befalskolen på et senere tidspunkt. Ingenting er som sersjanter som halvveis gjennom "utdannelsen" finner ut at de har gjort en jævlig dårlig deal. Det er ikke hyggelig for noen.

Lenke til kommentar
kva er grunnen din da?

6888268[/snapback]

6888379[/snapback]

Ingen av delene er noe hinder. Den dårlige maten i messa får maten hjemme til å smake mye bedre.

Lenke til kommentar

At befal er ettertraktet vil jeg snarere kalle et resultat av en generell oppfatning av at befalskolen gjør deg til en god leder, hvilken den ikke på noen måte gjør.

6888519[/snapback]

Nei det er ikke derfor. Det er grunnet omfattende kursing og erfaring som gir vedkommende som det er snakk om (de som blir headhuntet) en kompetanse få andre kan matche og spesielt ikke til samme pris. Derfor blir man også ettertraktet.

Hva befalsskolen angår så har det lite med saken å gjøre. Personlig ser jeg ikke på som befalsskolen som det aspektet av forsvarets tilbud som gir vesentlig kompetanseheving, selv om forsvaret nok mener annerledes.

Men når man har offiserer på under 30 år som har seilt i flere år, erfart å være leder og hatt en hel bøttebalett med relevante kurs så er det ikke rart sivile headhunter mennesker som er stort sett er ferdig utlært og som sitter på en enorm kompetanse.

Presiserer at jeg snakke om Sjøforsvaret her, de andre grenene har jeg liten erfaring med.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan det kan komme en slik påstand, uten å vise til en kilde av noe som helst kaliber. Har du et bevis på at befal blir headhuntet?

Kan på lik linje med deg ikke bevise det motsatte, men tar det så absolutt ikke for god fisk selv om det er "din erfaring". Min erfaring er noe helt annet, og jeg finner det vanskelig å forstå at dagens bedrifter i det kollektivistiske Norge skal headhunte ledere fra et så bastant hierarkisk system. Har aldri hørt om det, og her må du nok vise til en kilde.

Er faktisk slik at folk som har vært MP ikke har noe spesielt fremskritt for å entre politiet fordi det brukes en helt annen type makt i militæret enn hva som er ønskelig i det sivile. Om det kan draes likheter mot det sivile jobbmarkedet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Javel? Er det ikke reell arbeidssituasjon å jobbe 12-16 timer i døgnet, delta i redningsoperasjoner og overvåking av miljøet i nord? Det er helt klart menige som har heller meningsløse oppgaver, dessverre(har inntrykk av at man finner de fleste i hæren). Men det finnes haugevis med menige som har mer arbeid enn folk flest. Og også viktig arbeid som er mer verdifull arbeidserfaring enn det de fleste 18-19 åringer kan finne i det sivile.

6886923[/snapback]

De aller fleste jeg kjenner som er/har vært inne i militæret har gjort svært lite fornuftige/arbeidsrelevante ting.
Selv var jeg klasseforstander og instruktør for både menige, befal og sivile under min førstegangstjeneste. Og enhver som hevder at de menige jeg har i radio ikke har en reell arbeidssituasjon vet fint lite om akkurat det. Å avtjene førstegangstjeneste kan være så mangt, å feie alle under en kam og hevde at førstegangstjeneste ikke bør kalles for arbeidserfaring er så malplassert og uriktig som det er mulig å bli. Ja, det finnes menige som har lite konstruktivt å gjøre, men det finnes haugevis med menige som har viktige oppgaver og får en arbeidserfaring man sjeldent kan finne makan til som 18-19 åring.

Greit nok at jeg generaliserer, men du nevner ikke akkurat mer enn en side av saken du heller. (Før i dette svaret). Jeg er selvfølgelig klar over at det finnes de som gjør veldig mye matnyttige ting i førstegangstjenesten, men tror dette er et mindretall.

Hvis jeg skulle ansatt noen en gang, ville jeg heller hatt noen som har jobbet på tusenfryd eller bak kassen på spar. Der lærer du vennlighet, kundebehandling, organisering osv.

Så en menig som jobber i kassen på Posten er ikke aktuell? Eller en menig som har brukt frivakten sin (når man jobber 12 timer døgnet) til å speide etter savnede er ikke aktuell? Eller en som har vært instruktør og som har verdifull erfaring med kommunikasjon? For ikke å nevne alle de menige som jobber med å yte service til både andre menige og forsvarsansatte, men også sivile er ikke aktuelle? Eller de som jobber på Brannstasjonen?

Nei, Posten teller ikke (har aldri fått god service på et postkontor :( ), men kan godt telle med Kiwi, Ica osv hvis du har lyst + klesbutikker og div andre butikker selvfølgelig. All ære til de som hjelper til å søke etter savnede, frivakt eller ikke, og skulle jeg ansatt noen i redningsselsskapet hadde slike selvfølgelig fått forang foran butikkarbeidere. Men egner de seg bedre i f.eks. en IT-bedrift av den grunn?
Unnskyld meg, men hva er det du tror menige flest gjør i førstegangstjenesten. Du beskriver en generell fremstilling som ikke har rot i virkeligheten. Å hevde at det kanskje er å gå for langt å kalle det arbeidserfaring er det reneste sprøyt.

Det er selvfølgelig flott å ha ligget ett år ute i gjørma og lært å pusse skoene og geværet til man kan spise av dem, men hvor har du bruk for det? Bilpoleringsjobb er jo kanskje aktuelt....

Og du tror dette er representativt for de fleste menige? Jeg vil be deg revurdere akkurat det.

6886923[/snapback]

Jeg kjenner som sagt til flere menige som er skuffet etter å ha vært i militæret eller som er der nå, og nytten i det mange av dem har gjort kan ikke sies å være stor. Småronking til aktuell rapport og en teltur nå og da gjør deg neppe skikket til arbeidslivet. OBS: Ja, jeg vet at jeg generaliserer (i likhet med flere andre her), men mange som har gjennomført førstegangstjeneste har overhodet ingen reell arbeidserfaring. Å si noe annet er direkte tåpelig, og blir det samme som å si "jeg benekter fakta".

BTW: Mulig det er mest unyttig tjeneste i Hæren, men nå er jo det den største avdelingen også da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...