Gå til innhold

Intervju med Mark Rein (Epic Games)

MistaPi

Anbefalte innlegg

http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=66314

Som jeg har vært inne på tidligere:

Developers were just getting final PS3 hardware [around E3], which is a long time before ship," Rein told Eurogamer TV in an exclusive interview now showing. "Developers did not have finished Xbox 360 hardware last year at E3. So Sony's actually maybe in a better place vis-a-vis Microsoft in relation to launch.

Selv på forige års E3 hadde Sony bedre devkits som var nærmere faktisk PS3 hardware enn hva som var tilfelle for Xbox360 devkits og faktisk Xb360 hardware.

Også noen gode nyheter om Gears of War:

[The E3 demo] was using our single-threaded rendered. We have our new Gemini multi-threaded rendered working in the engine right now," Rein explained. "The final game's built on it, it gives us better frame rates and more fluidity - UT 2007 will also benefit from it. It only gets better from here. So if you were impressed with Gears of War at E3, the finished game's going to be much better, it's going to be spectacular.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=66314

Som jeg har vært inne på tidligere:

Developers were just getting final PS3 hardware [around E3], which is a long time before ship," Rein told Eurogamer TV in an exclusive interview now showing. "Developers did not have finished Xbox 360 hardware last year at E3. So Sony's actually maybe in a better place vis-a-vis Microsoft in relation to launch.

Selv på forige års E3 hadde Sony bedre devkits som var nærmere faktisk PS3 hardware enn hva som var tilfelle for Xbox360 devkits og faktisk Xb360 hardware.

Takk for linken. Interssant. Du konkluderer litt feil. De sammenligner forrige års E3 m/Xbox360 mot siste E3m/PS3. Utvikerne fikk siste devkits til PS3 rundt dette års E3. Og det er bedre enn for Xbox360 for i fjor var ikke devkitsene til 360 klare ved E3.

Artig å lese at GoW er i bra form, ja.

Dr. Peedee

Lenke til kommentar
Takk for linken. Interssant. Du konkluderer litt feil. De sammenligner forrige års E3 m/Xbox360 mot siste E3m/PS3. Utvikerne fikk siste devkits til PS3 rundt dette års E3. Og det er bedre enn for Xbox360 for i fjor var ikke devkitsene til 360 klare ved E3.

Ja jeg fikk med meg det, det jeg sier at det lå bedre til for PS3 devkits forrige års E3. Sony har gitt utviklere dev kits før MS samt som var mye nærmere final hardware. Det at Xenos er en såpass utradisjonel design hjelper heller ikke. Dette sammen med at PS3 kommer nær et år etter (med et halvt års forsinkelse?) burde gi all mulighet til lansering med både flere og bedre spill enn hva som var tilfelle for Xbox360.

Lenke til kommentar

Ja jeg fikk med meg det, det jeg sier at det lå bedre til for PS3 devkits forrige års E3. Sony har gitt utviklere dev kits før MS samt som var mye nærmere final hardware. Det at Xenos er en såpass utradisjonel design hjelper heller ikke. Dette sammen med at PS3 kommer nær et år etter (med et halvt års forsinkelse?) burde gi all mulighet til lansering med både flere og bedre spill enn hva som var tilfelle for Xbox360.

6572655[/snapback]

Tror du tar litt feil her.

Begge de respektive beta og alpha-kit'ene i fjord på E3 var basert på spesifikasjoner som var offentliggjort og driversimulering i fjord, og ATI C1 (Xenos) var tidligere ute med sine specs iforhold til RSX, som det gikk uendelige spekulasjoner om.

Det Mark Rein snakker om i denne artikkelen er at utviklerene (sansynligvis Epic i hans tilfelle) har fått årets PS3 final devkits (første revisjon med all PS3-hardware i selve SDK'en), mens de måtte nøye seg med MS sin beta-versjon (Hvor noe av 360 hardwaren ble simulert) i fjord, og det gikk en måned eller to før final devkit kom til utviklerene.

Men jeg tror også at PS3-spillene vil bære mindre hastverks-arbeid preg enn 360 sin launch-rekke. Spesielt fra tredje-party utviklerene. :)

Lenke til kommentar

6572655[/snapback]

Begge de respektive beta og alpha-kit'ene i fjord på E3 var basert på spesifikasjoner som var offentliggjort og driversimulering i fjord, og ATI C1 (Xenos) var tidligere ute med sine specs iforhold til RSX, som det gikk uendelige spekulasjoner om.

Det Mark Rein snakker om i denne artikkelen er at utviklerene (sansynligvis Epic i hans tilfelle) har fått årets PS3 final devkits (første revisjon med all PS3-hardware i selve SDK'en), mens de måtte nøye seg med MS sin beta-versjon (Hvor noe av 360 hardwaren ble simulert) i fjord, og det gikk en måned eller to før final devkit kom til utviklerene.

Men jeg tror også at PS3-spillene vil bære mindre hastverks-arbeid preg enn 360 sin launch-rekke. Spesielt fra tredje-party utviklerene. :)

6577298[/snapback]

øhm, jeg prøvde å si det du sier. :) Du sier det litt klarere enn jeg fikk til med søvn i øya i går. Åkke som, da forstår vi det likt. Jeg mente (mener) Mista Pi misforsto.

Ellers er det verdt å klikke og se hele videointervjuet som det er linket til på Eurogamer artikkelen om Mark. Jeg la ikke merke til linken der selv med en gang.

Dr Peedee

Lenke til kommentar

RSX er stort sett en G71 (GeForce 7900), så med ytelse og spesielt funksjonalitet så hadde utviklerene noe veldig nærme med GeForce 6800 SLI i devkitene sine, dem hadde også Cell på den tiden mens Xbox360 devkitene betsto av en dual-core G5 med X800 gfx kort.

Lenke til kommentar
Sjølv om PS3 sin Devkit er i bra form så er enda Cell prossesoren utroleg vanskeleg å programmere for. Microsoft er mykje meir moderne enn Sony når det kjem til programmeringsmiljø.

6577800[/snapback]

Ja det er jo et poeng. En ting en hardwaren, en annen ting er software verktøyene.

Lenke til kommentar
Sjølv om PS3 sin Devkit er i bra form så er enda Cell prossesoren utroleg vanskeleg å programmere for. Microsoft er mykje meir moderne enn Sony når det kjem til programmeringsmiljø.

6577800[/snapback]

Ja det er jo et poeng. En ting en hardwaren, en annen ting er software verktøyene.

6577944[/snapback]

Det jeg husker å ha lest fra spillutivklerintervjuer er nettopp hvor proffe og hjelpsomme Microsoft har vært overfor 3parts utviklerne under arbeidet med spilltitler. Det som har gått igjen er at de merker at Microsoft i første omgang har vært(er) er et software selskap og at det merkes i støtten fra de.

Ja, ja. Nå går ferien mot slutten her for meg, og jeg merker hvordan nysjerrigheten for PS3 vokser ettersom lansering nærmer seg. Men jeg har fortsatt ikke tenkt å kjøpe før en stund etter lansering. Vil heller bruke penger i høst på trådløst headset, trådløst ratt og kamera til Xbox 360 + de "viktige" titlene. Spennende fremtid både for PS3 kjøpere og oss 360 eiere som vil hamstre utstyr.

Dr Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

6577800[/snapback]

Jeg tror vanskeligheten å programmere for Cell-ryktene stammer som regel i at de har 9 tilgjengelige hyperthreads å programmere i, en dual PPE og 7 SPU's, i forhold til Microsoft sin 'mykje meira moderne' 6 hyperthreads.

Har egentlig veldig liten tro på at software-developerene som skal lage spill er så voldsomt avhengig av de C-librariene som Xbox/360 støtter, som ikke PS2 sin emotion ikke støttet overhodet, eller Cell bare støtter i en liten grad opprinnelig.

Blir nok middleware-developers som kan maskinkode, og vil fylle opp ett slikt eventuelt tomrom.

Forskjellen på vanskelighetsgrad å programmere for de respektive konsollene blir mye mindre denne generasjonen.

Som en utvikler i Sega sa da han ble spurt om vanskligheten å programmere på PS3; - Anyone who have developed for PS2, are jumping with joy when developing on PS3.

Har egentlig ikkje sett så mange spill blitt pumpet ut på markedet til 360, slik som det nesten burde blitt, dersom det var så fantastisk enkelt å kode på iforhold til alle andre maskiner. :-/

Lenke til kommentar

Det har noko med at det koster utroleg mykje penger og tid for å lage neste generasjonsspel. Fordi Xbox360 kom så utroleg tidleg så har ikkje alle fått tiden dei trenger for å planleggja eit nytt spel.

C/C++ bibloteka har ingenting å gjere med Xbox360. Det er M$ som leggjer til bibloteka. M$ har ein mykje betre optimalisert kompilator og betre bibloteker(DirectX baserte) for utvikling av spel. Å dra 100% nytte av 6 tråder er umogleg for spel idag.

Forskjellen på vanskelegheitsgrad å programmera for de respektive konsollane blir mykje meir i denna generasjonen.

Utan tvil så vil Xbox360 vera den lettaste, spel på Xbox360 vil kreve i snitt mindre kode enn både Wii og PS3.

Å programmere eit program for fleire tråder går meir på design enn antall linjer kode, og M$ har ferdige biblotek som drar nytte av fleire tråder som gjer at programmeraren trenger bare å kalle på ein funksjon. Men optimalisere 6 tråder heilt 100% er som sagt heilt umogleg for spel. Det er fordi idag så deler ein funksjoner på forskjellige tråder.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hypen for dette spillet. Det ser jo bare drit kjedelig utifra videoene som er vist.

6582818[/snapback]

men viss det hadde kommet til en annen konsoll (uten å nevne navn) så hadde du nok rost det opp i skyene tenker jeg. Next gen grafikk og gameplay ville nok vert ord du flittig hadde brukt.

Les her

Lenke til kommentar

C/C++ bibloteka har ingenting å gjere med Xbox360. Det er M$ som leggjer til bibloteka. M$ har ein mykje betre optimalisert kompilator og betre bibloteker(DirectX baserte) for utvikling av spel. Å dra 100% nytte av 6 tråder er umogleg for spel idag.

6582767[/snapback]

At 360 kom overaskende på utviklerene og at det er derfor ikke spill blir pumpet ut, tror jeg heller ikke så mye på, XBox 1 støttet jo også direct X 8.0, og Sony sine utviklere holdt godt følge med MS sine utviklere synes jeg. :-/

Uttdrag fra 'http://www.gamedev.no/xbox360_hardware.jsp':

Xenon Development Kit

The Xenon development environment follows the same model as for Xbox. Game development occurs on the PC. The resulting executable image is loaded by the Xenon development kit and remotely debugged on the PC. MS® Visual Studio® version 7.1 continues as the development environment for Xenon.

The Xenon compiler is based on a custom PowerPC back end and the latest MS® Visual C++® front end. The back end uses technology developed at MS for Windows NT on PowerPC. The Xenon software group includes a dedicated team of compiler engineers updating the compiler to support Xenon-specific CPU extensions. This team is also heavily focused on optimization work. The Xenon development kit will include accurate DVD emulation technology to allow developers to very precisely gauge the effects of the retail console disc drive.

--

Ser nå egentlig ut som det har noe å gjøre med C/C++, men jeg har ikke direkte kjennskap til Xenon-compileren selv.

Noe som jeg tror vil også kunne kutte utviklingstempo (på alle next-gen prosjekt) og sannsynligvis kostnader endel, er å portet Maya o.l. over på en Cell workstation, special effects rendering kostnader vil da gå ned, hvem vet, kanskje film-industrien sannsynligvis kunne også benytte seg av det. :)

Blir artig å følge med hva som skjer ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...