Gå til innhold

Ny prosessor til Abit KT7-RAID

inaktiv000

Anbefalte innlegg

Jeg har Abit KT7-RAID med Duron 600. Dette begynner å bli litt tregt, og ettersom jeg er nødt til å ha nytt skjermkort vurderer jeg å samtidig oppgradere prosessor.

Hva slags prosessorer støtter dette kortet? Kan noen anbefale hva slags prosessor og hvilken hastighet jeg bør kjøpe? Jeg har ikke lyst å bruke for mye penger på dette.

Her er resten av specs, hvis det er noe annet jeg heller burde oppgradert:

Hovedkort: Abit KT7-RAID

Prosessor: AMD Duron 600

Minne: 128MB + 256MB SDRAM 133 Mhz (får bare brukt 100 Mhz pga bios feil?)

Harddisker: IBM 45 GB + IBM 120 GB

Skjermkort: 3dfx voodoo 3 3000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann, jeg har samme hovedkortet og har gjort litt research.. offisiellt støtter ikke hovedkortet mer enn thunderbird 1400, men det er endel som har fått athlonxp til å funke, men problemet er da at du ikke har 266 mhz buss, bare 200 mhz. dvs at en athlonxp 1800+ (1533 mhz) blir kjørende på 1150 mhz. dvs at du må forandre multiplieren for å få utnyttet det. ps: hovedkortet ditt klarer ikke å klokke fsb høyere enn ca 105-110 mhz (210-230 ddr)...

tror nesten jeg hadde gått for ett nytt hovedkort, prosessor og ram.. hovedkortet er en jævelig flaskehals i seg selv...

et forslag er da:

kt333 hovedkort

athlonxp 1800+

pc2700 ddr

gf4ti4200

Lenke til kommentar

kjøp en athlon i 1,3-4 klassen og klokk bussen i tillegg (disse er ulåst).

dette vil øke ytelsen dramatisk hos deg og koster i overkant av 500kr.

men du trenger god kjøling. skaff en taisol med kobberbunn og kjølepasta. kjøpes på lokale sjappa eller hos microplex.no men da må du betale uforholdsmessig høy frakt.

microplex.no:

Under tilbud finner du taisol til 90kr

under kjølere/kjølepasta finner du nanotherm blue 2 til 25kr.

pass på å ha karbinettvifte.

hvis du har grei karbinettemperatur med gjennomtrekk kan du kjøpe en ZalMan FanMate for å regulere viftehastigheten ned til svært støysvakt.

jeg bruker denne løsningen på min bror sin maskin med samme hk og prosessor

edit: ¨når jeg ser nermere på meldingen din kan jeg føye til at for å få minnet på 133 i bios må du stille mem clock på hostclk+pci, den står sikkert bare på hostclk nå.

du bør kjøpe et geforce 4 ti4200 skjermkort

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-10-19 15:05 ]

Lenke til kommentar

hmm.. ser ut til at det blir mye penger å bruke :sad: jeg har ikke tenkt å kjøpe nytt hovedkort og ram hvertfall. hvis jeg kjøper en athlon, betyr det at jeg ikke får utnyttet hele prosessorkraften? eller går det fint å stille multiplier uten å få ustabilitet osv?

setter jeg på hostclk + pciclk så vil ikke systemet boote. slik var det hvertfall før, kan teste igjen om en stund :smile: dette skjedde etter en bios update.

Lenke til kommentar

kjøp den en T-bird du... Opplåsning av Athloner er litt tricky :grin: (skjønte aldri hvor små L1 bruene var før jeg fikk min i posten) Du får jo ikke brukt den fulle båndbredden likevel, og da er det unødvendig å bruke mer penger enn nødvendig. 1.4 Ghz burde vel holde for de meste??

Ellers er vel kanskje ikke en Duron et dumt valg. De kommer jo vanvittig billig boxed nå da! opp til 1.3 Ghz oxo, så kan du spare litt penger og kjøpe deg en Clawhammer når det har vært på markedet litt :smile:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tror jeg går for en Duron 1,2 Ghz fra komplett, ettersom de har denne inne nå. Ettersom jeg har forstått dere, lønner det seg ikke å kjøpe XP prosessor for meg? Her er prosessoren jeg vurderer, og her er vifta. Har forstått det slik at det er den mest stillegående fra komplett som kan brukes på min prosessor. Overklokking og slikt er ikke så viktig, vil heller ha en rolig pc. :smile:

Lenke til kommentar

Hmm.. skulle akkurat til å bestille en 1.3 Ghz Duron fra Komplett, ettersom den koster det samme som 1.2 og de har begge inne nå. Sjekket for sikkerhets skyld på Abit's hjemmeside (hovedkortet mitt) og så dette:

CPU

Supports AMD Athlon/Duron 600MHZ-1.2GHZ 200MHz FSB Socket A Processors

Betyr det at jeg ikke kan bruke/installere mer enn 1.2 Ghz? Trenger helst svar kjapt, skal bestille nå :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en Duron 1.3 Ghz, men fikk dette i mail i dag tidlig (pakken ble selvfølgelig sendt i går):

Quote:

Dear Sir,

KT7-RAID CPU just supports Athlon CPU up to 1.4G/200 CPU and Duron CPU up to 950 with the latest BIOS update.

Regards,

ABIT/FAE

Må jeg bruke angrefrist, og klare meg med min 600 en stund til? Frister å bytte hovedkort og slikt, men det blir for mye penger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...