Gå til innhold

Jeg dele ADSL! Trenger tips.

Anbefalte innlegg

Har jo vært litt diskusjon om man skal betale for "overhead'en" som adsl har, jeg mener nei, jeg betaler for en fart og skal ha det. Derfor har ngt satt opp farten for en liten stund siden, før klarte jeg aldr mere enn 69 k, men er som sagt oppe i 76 k nå. Dvs. at ngt har hørt på brukerne og gitt dem overhead'en, men telenor følger ikke etter, for dårlig. Men flytter nå på meg, og har bestilt 1024 over 2 år hos ngt, må bli sjæft.

mosher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo vært litt diskusjon om man skal betale for "overhead'en" som adsl har, jeg mener nei, jeg betaler for en fart og skal ha det. Derfor har ngt satt opp farten for en liten stund siden, før klarte jeg aldr mere enn 69 k, men er som sagt oppe i 76 k nå. Dvs. at ngt har hørt på brukerne og gitt dem overhead'en, men telenor følger ikke etter, for dårlig. Men flytter nå på meg, og har bestilt 1024 over 2 år hos ngt, må bli sjæft.

mosher

Lenke til kommentar

Jeg syns du skal slutte å brife med ngt linjen din. (mesunnelig) =) hehe... neida, men jeg er helt enig med at det er isp sin plikt å levere de hastighetene de selger. Men er dessverre lite den enkelte forbruker kan gjøre med den saken. Alternativet er å si opp adsl'en, men det er jo lite aktuellt.

Lenke til kommentar

Den Unex saken er vel strengt tatt 5 ports ja, men en er til uplink (adsl modemet ditt). Så kan du ha fire maskiner hektet på, de vil du slippe å ha noen annen maskin på enn den du sitter på.

Samt denne Unex switchen ser fordømt slick ut, særlig når du kan henge den på siden av kassa di med magneter.

mosher

Lenke til kommentar

En krysset kabel må du ha om du skal ha peer-2-peer, dvs. to maskiner rett mot hverandre. Patchede eller vanlige kabler bruker du på alt annet. Den gule som følger med nextgentel, om du har det, kan du bruke mot pc'en eller hub'en. Lurer på om denne var krysset, men ble usikker gitt.

Mao, du trenger sjelden noe annet enn vanlige kabler.

mosher

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kobla opp ADSL-linja til en kamerat i helga (nextgentel), det vi gjorde var bare å ta en TP fra rutern til hvilken som helst port på HUB-en og satte opp maskinene etter det som stod på den lappen som følger med pakka.

Alt fungerte helt fin-fint! :grin:

(en switch hadde vel vert å foretrekke da vi hadde n del kollisjoner, men det gikk jo greit da)

Lenke til kommentar

Her var det mye rot.

En: Enkelte "ADSL modem" har innebygde rutere, jeg antar NGT leverer det, og da kan man plugge den rett inn i hub/switch/magiskenhet og sette gateway til det ipen til denne ruteren er, som ofte er 10.0.0.1.

Det anbefalles da selvsagt å ha iper på maskinene som begynner med 10 (Så man slipper å definere statiske ruter osv).

To: Om "din switch" støtter NAT eller ikke må man nesten lese på pakka. Støtter switchen NAT kan den settes opp så den alene med ADSL "modemet" (er modem korrekt term. mon tro?), ellers må man fortsatt ha en ruter/gateway/nat-ting i mellom.

Tre: HUBer har aldri NAT (da har de i såfall feil navn).

Fire: Hvis du har lyst til å kjøre servere som eksterne brukere skal ha tilgang til (for eksempel en web server) vil jeg anbefalle en egen maskin med to nettverks kort. Selv har jeg en Linux firewall mellom lokalnettet og internet; da kan jeg kjøre web server på en port og ftp på en annen port, og disse viderefører jeg til forskjellige servere på lokal nettet (2 forskjellige, for å være nøyaktig).

Fem: Å diskutere hva som er best av NGT og Telenor blir som å diskutere hva som er best av vi og emacs (To UNIX baserte text editorer, de smarte vet selvsagt at vi er best :razz: )... håpløst.

Seks: Et tall ofte etterfulgt av sju.

Lenke til kommentar

Jeg har fuklet en del med et der.. Kjører Xp Pro,å det visste seg å være litt innviklet.. Trodde jeg..

Det var snakk om 2 Ethernet kort i maskinen å masse tull! Enkel å grei løsning : Jeg har en Hub (12 Ports 3Com)På den siste Tp inngangen er det en liten knapp..Denne MÅ stå på MDI(Lite lys som viser hva den står på) Putt en Tp ledning inn i Nettverks kortet ditt,sett den i Port1. Gjør det samme med den/de andre pc'n,men sett Tp ledningen i Port2. Sett deretter en Tp ledning inn i ADSL modemet ditt, å sett den i den siste porten på Hub'n(I mitt tilfelle,Port12) Husk MDI,IKKE AUI!! Så laster du ned et "lite" programm som heter : SyGate (www.sygate.com)Installer,Velg SERVER på den maskina som skal ringe opp,å velg KLIENT på den/de andre.. Å VIPS!! I løpet av 10 minutter er alt i skjønneste ORDEN =)) - AnCooL / -

Lenke til kommentar

med nextgentel trengs det en hub og to kabler. nettet rett i hub og maskinene ut derfra, da trenger ikke mer enn en maskin vere på om gangen.

billigste løsning med telenor er to kort i ene maskin og ett i andre. nettet til den med to og forbind dem med krysset kabel.

bakdelen er at servermaskina må vere på for og komme på med nummer 2.

Lenke til kommentar

TIPS!

Kjøp switch/hub/router med flere porter enn dere tror trengs.

Har selv 3 maskiner og 8 ports switch.

Men med kabler til stue, kjøkken, soverom, og snart hage (og bad?) :wink: så brukes portene fort.

Legger opp kontakt punkter for å kunne plugge i laptop der jeg er. Er også greit når kammerater kommer på besøk med maskin.

Dessuten trenger man bare 2par for å kjøre 100Mbps linje. Så på en kabel (4par) kan man kjøre to porter. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...