Gå til innhold

Jeg dele ADSL! Trenger tips.

Anbefalte innlegg

Jeg har nå endelig fått bredbånd, og har tenkt til å dele adsl-linjen mellom to maskiner. Jeg har blitt fortalt her på forumet at jeg trenger en router. Den er nå i posten.

Det jeg lurer på er hva slags kabler jeg trenger, og hvordan hele sulamitten skal kobles sammen.

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En switch funker vel på samme måte som å dele via en Hub. Da er det eneste du trenger et ekstra netverkskort som er endel billigere enn en router. Så er det ganske enkelt å sette det ekstra netverkskortet til lokalnett. Jeg kjører denne løsninga hjemme på SDSL, og det funker flott

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bruke en switch på adsl/sdsl, funker på akkurat samme måten som en hub.

Forskjeller er at du kan lukke og åpne porter som du selv vil med en switch, i tillegg har switchen en "egen" firewall som vil gjøre hjemmenettet dit sikrere!!

Du har ikke behov for en server!!

Det hele står forklart i brukerhåndboken som følger med adslen :smile:

Merathio.

Lenke til kommentar

Hmm, med siste utgave av NextGenTels adsl konfigurering er en liten enkel hub med uplink nok til å dele adsl linje, bare gi maskinene du skal bruke 10.0.0.2-3-4-5 osv, så fikser alt seg selv. Trenger ikke å sette opp dns eller noe, bare få maskina til å motta (win2k iafall). På gateway er 10.0.0.1 det du må benytte.

Lenke til kommentar

bruker du en "server" til å dele internett med de andre "klientene" da må "serveren" stå på så lenge du vil ha Internett tilgang. Siden det er denne som er tilkoblet. det er ikke noen spessiell dyr løsning, trenger 2 nettverkskort i serveren og ett i hver klientmaskin. En switch/hub (anbefaler switch) og nettverkskabler.

Lenke til kommentar

Ved bruk av enten router, hub eller switch kan hvilken som helst maskin stå på eller ikke. Så lenge du plugger adsl modemet rett i huben, routern eller switchen.

En Hub er billigst, men en 4 ports switch med litt intelligent anti-kollisjons system er vel det mest fornuftige, en Unex 4-ports switch/hub med magneter på undersiden er konge, anbefales.

Mosher

Lenke til kommentar

denne løsningen som mosher sier, den gjør at bare EN pc kan være på internett om gangen (om det er telenor adsl, noe eg ikke har fått svar på enda) Skal du ha flere pc'er på nett samtidig, kan man ikke koble modemet rett i switchen/huben

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å koble to maskiner sammen, slik at begge kan bruke internett. Har tenkt å ha to nettverkskort i den ene(et for adsl og et for nettverket) og et i den andre maskinen, for så å bruke en krysset tp-kabel. Vil det bli noen problemer med dette.

Lenke til kommentar

Tnt, det du skisserer er jo entungvint og egentlig bakvent måte å gjøre det på, hvorfor ikke plugge ADSL modemet rett i en switch eller router/hub, adsl modemet (cisco sitt iafall) fungerer som gateway. Bare sett gateway til 10.0.0.1 i nettverksoppsettet og alt er klappet og klart. Er unødvendig med en egen "server" som skal admin. trafikken din. Ved å sette opp Zone Alarm progget i tillegg er du rimelig sikker for angrep utenfra, i den grad man kan si det.

mosher

Lenke til kommentar

Stemmer det TNT om du bruker Telenor ADSL, men hvorfor skulle noen bruke det. Dyrer pr. megabyte og mye dustere oppsett om man vil f.eks ha flere maskinere ut på nett. Tar det som en selvfølge at folk har så mye peil på tall at de ser at farten og prisen til Telenor er helt bak mål i forhold til NextGenTel. Drit i Telenor, de skaper bare trøbbel.

mosher

Lenke til kommentar

mosher, nå er vi her for å hjelpe personen som spurte om hjelp. har han telenor adsl, så må vi ta hensyn til det. Grunnen til at jeg har telenor, er fordi dette var eneste eg kunne få for øyeblikket. Og eg ORKER ikke vente lengre.

Lenke til kommentar

Oki oki, han om det. Han har vel forsåvidt fått svar på at han trenger en router, så enkelt er det.

Du klarer deg sikkert fint med Telenor ADSL, men jeg mener uansett at NextGenTel er verdt å vendte på. Farten til Telenor er jo slapp oxo. På min 684 kbps klarer jeg ca 75-76 k ned konstant, men en kompis med 704 kbps hos Telenor, får aldri mere enn 72 k, litt for dårlig synes no jeg.

Men er man desp. må man jo ha :smile:

mosher

Lenke til kommentar

man skal maksimalt ha 88kb/s med telenor 704kbit/s linje, jeg er ofte oppe i over 80kb/s og det er overhodet ikke dårlig, siden man skal regne med 10-12% svinn på alle adsl linjer. MEN det skal sies at eg hadde nok valgt ngt om jeg gadd å vente lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...