Gå til innhold

hva er ohm...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vell ikke noe ohm i forsterkeren som har noe og si for deg.

Men effekten Forsterkeren gir er målt ved en viss ohm. Denne effekten er forskellig fra hvor mye motstand som er koblet på forsterkeren.. Noen høytelere har mer ohm enn andre. Defor er det gjerne oppgitt i forskjelige ohm hvor mye motstand det er... Skjønte du noe av dette??

Lenke til kommentar

Omh er en betegnelse for motstand, ja! en sammenkobling av både resistans (vekselstrøm i spole) og kapasistans (motstand i condesator ved likestrøm). Til høytalere kommer det alltid lyd svingninger, og vil si at det er en resistans. For å få minst mulig effekt tap har ikke størelsen på ohm'en noe å si, men at systemet bruker den samme ohmsek verdien. 8omh høyttaler mot 8omh forsterker, 4ohm mot 4ohm. Vi har det samme i tve kabelen som er felles 75ohm.

Lenke til kommentar

Ohm er motstanden som ligger i høyttalerelerne og spesifikasjonenen oppgitt på forsterkeren er som oftes oppgitt med forskjellige motstandsverdier, som oftest 4 ohm, 6 ohm eller 8 ohm.

Høy motstand gir mindre effekt, men mer kontroll.

Lav motstand gir høyere effekt men mindre kontroll.

Jo dyrere en forsterker er jo bedre klarer den å styre en høyttaler med lav motstand. Forstod du ikke dette helt kan jeg forklare med å sammenligne med en bil.

La oss være enige i ett par ting først. Man starter som oftest opp bilen i første gir fordi det gir større kraft til julene og man kveler ikke bilen så lett.

Deretter girer man oppover fordi man trenger mindre kraft men mer fart.

Vi tenker oss ett forsøk i vitenskapens navn....

Hvis du starter bilen i førstegir kjøre fremover uten å gire om og plutselig gir full gass, hva skjer? Jo bilen hopper ukontrolert fremover med stor fart men hva skjer når du slipper gassen helt igjen (fortsatt i 1. gir). Jo motorbremsen slå umiddelbart inn og nesten bråbremser bilen.

Dette er ett eksempel på mye kraft og lite kontroll.

Kjører du bilen i ca 80 km/t derimot og trør gassen i bånn vil bilen gi en fin og "jevn" akselrasjon og slipper du gassen helt vil den bremse fint.

Dette er ett eksempel på god kontroll men ikke mye kraft.

Det beste er en balanse mellom nettopp dette, passe med kraft og passe med kontroll....

Håper det hjalp :thumbup:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Omh er en betegnelse for motstand, ja! en sammenkobling av både resistans (vekselstrøm i spole) og kapasistans (motstand i condesator ved likestrøm). Til høytalere kommer det alltid lyd svingninger, og vil si at det er en resistans. For å få minst mulig effekt tap har ikke størelsen på ohm'en noe å si, men at systemet bruker den samme ohmsek verdien. 8omh høyttaler mot 8omh forsterker, 4ohm mot 4ohm. Vi har det samme i tve kabelen som er felles 75ohm.

6570049[/snapback]

Resistiv motstand er vel det vi forbinder med "vanlig" motstand, altså resistans. Motstand i spoler er ikke resistiv motstand men kalles induktiv, ser uansett ingen vits i å komme med slike forklaringen til en som ikke vet hva ohm er.

Prøv med lette forklaringer du.... :yes:

Lenke til kommentar

6570049[/snapback]

Resistiv motstand er vel det vi forbinder med "vanlig" motstand, altså resistans. Motstand i spoler er ikke resistiv motstand men kalles induktiv, ser uansett ingen vits i å komme med slike forklaringen til en som ikke vet hva ohm er.

6570240[/snapback]

Ja det var induktiv jeg ville frem til, men jeg mener fortsatt at i teorien så er det minst effekttap når systemet bruker de samme ohmske verdiene.

Lenke til kommentar

6570049[/snapback]

6570240[/snapback]

Ja det var induktiv jeg ville frem til, men jeg mener fortsatt at i teorien så er det minst effekttap når systemet bruker de samme ohmske verdiene.

6570269[/snapback]

Skjønner ikke helt hva du vil frem til men vil si en ting. En forsterker er ikke beregnet for en viss størrelse på motstanden men kjører de høyttalerne du kobler på. Så klart vil en forsterker ha ett optimalt arbeidsområde der den arbeider best men det vil ikke si at du ikke kan koble til noe annet.

Kort om motstand:

Samlebegrep for den totale motstanden er Impedans, den består av en reell del som er den resistive og en reaktiv del som er enten kapasitiv eller induktiv. Den reelle delen av impedansen er den eneste som forbruker energi.

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Hva er ohm ?

Er det bra med lav eller høy ohm ?

Bør jeg tenke på det nør jeg velger forsterker ?

Er det stor forskjeld på 6 og 8 ohm ?

Takker for svar  :)

6569860[/snapback]

Går ut ifra at du skal ha eller har en forsterker i billigsegmentet. Da anbefaler jeg en høyttaler med høy motstand (6 eller 8 ohm) og høy følsomhet.

Følsomheten i en høyttaler er oppgitt i dB (decibel) og forteller hvor mange decibel høyttaleren spiller når den får tilført 1 watt.

Høy motstand = god kontroll

Høy følsomhet = spille høyt

At en høyttaler har lav følsomhet forklares ofte med at den er tungdreven...

:thumbup:

Lenke til kommentar

Spenning : strøm = ohm

Spenning * strøm = effekt.

Dvs at jo lavere ohm jo mere strøm, og mer effekt. Det er her forsterkeren kommer inn i bilde. Greier ikke den å levere nok strøm, vil signalet forvrenges og det oppstår fare for å brenne av spolen i høyttaleren.

Resistanse er likestrømsmotstand. Likestrømsmotstand i en høyttaler er mindre enn oppgitt ohm da den er oppgitt som impedanse. 2-3ohm lavere. Ca!

Kapasitanse er vekselstrømsmotstand i en kondensator. Jo høyere frekvens jo lavere motstand. En kondensator leder ikke likestrøm.

Induktanse er vekselstrømsmotstand i en spole. Jo høyere frekvens jo høyere motstand. Dvs at den leder best med likestrøm.

Impedanse, som det er snakk om både på høyttalere og i forsterkere, er den totale vekselstrømsmotstand i en krets.

En høyttaler er både resitiv, induktiv og kapasitiv.

Impedansen i en høyttaler varierer med frekvensen. Fra ca 20Hz stiger impedansen fra ca 8ohm og opp til rundt 20ohm ved 70-80Hz, før den igjen ved ca 150Hz er nede på ca 8ohm igjen. Dette varierer også fra element til element.

Fra ca 150Hz stiger imp. littegrann oppover til 10-15 ohm ved 5-6kHz for et typisk 6.5" element.

Når man oppgir effekt på forsterkere er ofte med bare en kanal i drift og ved ca 1000Hz. Se på målinger målt fra 20-20 000Hz med begge kanaler i drift.

Hvor lav ohm forsterkeren tåler kommer an på hvor kraftig og stabil den er.

Har du høyttalere med 8ohm vil den nok trives bedre enn med med høyttalere på 2ohm.

Jo lavere ohm jo nærmere kortslutning.

Ble du klokere nå? :)

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett vis jeg sier at det er bra med høy ohm fordi da får jeg bedre kontroll ?

6575686[/snapback]

Forsterkeren får bedre kontroll ihvertfall :)

Du vil da enkelt og greit oppfatte lyden som mye bedre, siden dette går utover effekten kan dette kompenseres en del ved å velge følsommme høyttalere....

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei

Vet at det ligger en del tråder om dette temaet, men føler ikke at noe gir skikkelig klarhet i det.

Jeg har en forsterker der det står på høyttaler-utgangene bak at den takler

4-16 ohm per utgang.

Jeg har 4 høyttalere som jeg har tenkt og parallellkoble.

To av høyttalerne takler 4 ohm og de to andre tåler 6 ohm.

Om jeg parallellkobler disse i nevnte utganger, vil det gå bra?

Og er det bra med høy ohm om man vil spille høyt?

Kan forøvrig nevne at forsterkeren er av typen Technics sa-ex140

Takker for svar!

Endret av Eirikolini
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...