Plomma2 Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Hei, hei. Jeg begynner til høsten på jusstudiet i Oslo, men jeg satt og snakket med fattern her om dagen, og så kom vi inn på temaet internasjonal rett. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det før, men når jeg nå tenker på det, så er tanken egentlig ganske spennende. Hva sier loven om forhandlinger mellom landegrensene. fangutveksling etc. Dette kunne jo også være utrolig spennende å jobbe med. Derfor lurte jeg på om det er noen steder i Norge som tilbyr dette (da helst som årsstudium.) Å ta et friår for å studere akkurat dette i utlandet kunne også være aktuelt og morsomt. F.eks i England. Noen som vet? Håper på svar. - Plomma Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Så vidt jeg vet er det ingen studium i Norge som tilbyr det du spør etter, men det er en del av jusstudiet (2. avdeling om jeg husker rett). Det er dog ikke kjempefokus på det (5sp?), men om du ønsker kan du naturligvis spesialisere deg senere. Det tilbys emner i folkerett, menneskerettigheter, havrett, krigens folkerett mm. ved Universitetet i Oslo. Det fins studiesteder i utlandet innen International law, men tror uansett det er en fordel med en viss juridisk bakgrunn, nettopp for å ha den juridiske metoden på plass. Spesialisering vil du stort sett ikke komme til før Master nivå (M.A., postgraduate etc.) Skal du fordype deg innen dette er en form for juridisk utdannelse veien å gå, om du vil kombinere det med noe annet tilbys det ofte som et enkeltemne, ofte som en del av en grad innen International relations, både i Norge (UiO) og i utlandet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 (endret) Min far driver innen dette, riktignok enda mer spesialisert de siste årene. Hender han holder forelesninger i regi av NIFS - Nordisk institutt for sjørett, og lurer også på om han fungerer som mentor for enkelte av masterstudentene. Vet ikke om det er vanskelig å komme inn. http://www.uio.no/studier/program/maritime...ennomforing.xml Far selv har norsk juridisk embetseksamen og amerikansk J.D.. Vet ikke om dette faller utenom, er jo overhodet ikke noe jeg kan, men det finnes jo i hvertfall et master-program! EDIT: Mer generelle tema, http://www.jus.uio.no/eurorett/studier.html , men ikke som eget årsstudium. Endret 28. juli 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå