Gå til innhold

Nordmenn - Her og i Utlandet

Anbefalte innlegg

Oki slik er situasjonen. Jeg er norsk, men utseendetmessig ser det ikke sånn ut.

Jeg var nettopp 2 uker i Hersonissos,Kreta. Til tross for at stedet var velbesøkt av mange nederlendere så var det flust av nordmenn der. Greit nok at alle jenter skrur løshetsfaktoren et par hakk opp når de drar ned til syden. Hadde det kjempe gøy der nede jeg. Mange av våre landsmenn kom bort til meg og ja, begynte å snakke. Og vi drakk sammen. Hadde det kjempegøy. Ble kjent med mange mange folk der nede. Ingen hadde noe de skulle sagt om hudfargen min. De var bare helt ville og glade fordi det var enda en nordmann de kunne snakke med.

Så kommer jeg tilbake til Oslo igjen. På vei til jobb så la jeg merke til 3 tilfeller hvor folk faktisk tok sekken de bar på ryggen og holdt den tett rundt mageregionen før de skulte stygt på meg og gikk videre. Selvfølgelig får selvtilliten min en liten knekk når jeg har møtt masse folk som bare er så åpne og utadvendte. Hørte faktisk ikke noe rasistisk i de 2 ukene jeg var der nede. Hverken av svensker eller noen som helst. Men så kommer jeg tilbake hit igjen og skjønner at folk faktisk ikke liker folk er litt brune i huden.

Jeg sier jo ikke at alle er rasistiske. Men jeg ser hele tiden klare tendenser til at de ikke vil ha meg her. Jeg ser ikke noe skummel ut eller noe, og jeg ser mer norsk ut (klesmessig) enn alle andre jeg har gått på skole med. Har faktisk blitt bedt om å dra til Bærum en gang som en spøk.

Så er det virkelig så stor forskjell på nordmenn i syden og her hjemme? Guttegjenger kom bare bort til gjengen vår og

"ER DERE NORSKE? HERLIG. Halla hva heter du? Kom, la oss kjøpe masse drikke og fikse masse jenter". Det ble altfor mange jenter der nede, så stygg er jeg vel ikke kan jeg si med litt selvtillit :p . Men når jeg har svevd litt høyt oppe der nede så er det faktisk litt kjipt å komme til den sure hverdagen hvor folk bare ser ned på meg som om jeg var den asylsøkeren som bare livnæret meg her av å stjele veskene til folk. Jeg kan forresten nevne at morra til Tor Milde ikke liker meg. Ikke at det har noe med saken å gjøre :p men hun sa det faktisk rett ut. "Utlendinger snakker jeg ikke med, tyver og tatere hele gjengen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Yoshi

Mange eldre damer har noe de skulle ha sagt om alle og en hver.

Jeg (som forøvrig er blendhvit, rosakledd og tynn og spinkel) får også skjenn og skumle blikk av gamle damer. Sitater; "Nå får du se å legge på deg litt,", "Du får gjøre som vanlige folk og sole deg litt i sommer, du,".

Så det har neppe noe med rasisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg (som forøvrig er blendhvit, rosakledd og tynn og spinkel) får også skjenn og skumle blikk av gamle damer. Sitater; "Nå får du se å legge på deg litt,", "Du får gjøre som vanlige folk og sole deg litt i sommer, du,".

Så det har neppe noe med rasisme å gjøre.

Apropos, da en kamerat av meg var i Sør-Amerika stod lokalbefolkningen og lo av han og kalte han gringo fordi han var så utrolig hvit. Han er sosialist så jeg fikk inn en innertier da jeg nevnte hvordan det hadde tatt seg ut om han skulle ledd og trakassert negre for å være svarte.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

En ting som slår meg: Det er ikke ok å bemerke at tjukke folk er tjukke, men tynne mennesker kan man gjerne mobbe alt man klarer. Det er ikke politisk korrekt å kommentere hudfargen til mennesker, med mindre de er hvite, da kan man dra den ene spøken etter den andre om hvite mennesker.

I hvert fall det med tjukke og tynne stemmer veldig godt, føler jeg.

Lenke til kommentar

Ang rasisme syntes jeg slikt er trist, har selv jobbet med enkelte som nesten ringer politiet med engang noen negre kommer inn i butikken. Så jævlig teit, er mye mer mistenksom til f.eks gamle damer, de kan stjele de.

En gang kom en afrikaner inn og spør om han kan få en stor banan-eske, for han skulle sende en pakke på posten. Jaja sier jeg og gir en til han. Når han går ut kommer en kollega bort og hvisker; "Nå skal han bort på posten og sende narkotika!". :!:

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
En gang kom en afrikaner inn og spør om han kan få en stor banan-eske, for han skulle sende en pakke på posten. Jaja sier jeg og gir en til han. Når han går ut kommer en kollega bort og hvisker; "Nå skal han bort på posten og sende narkotika!".  :!:

6572184[/snapback]

Hahaha! :!:

Lenke til kommentar

Her er desverre endel sneversynte mennesker av den eldre garde i Norge, faktisk har jeg inntrykk av at det også gjelder for endel yngre.

Meget mulig dette isåfall gjelder guttebarn der toppen av tøffhet er mishandling av dyr etc.

Men etterhvert som de blir eldre og forhåpentligvis mere sosialisert og får ansvar roer dette seg noget ned.

Lenke til kommentar
Her er desverre endel sneversynte mennesker av den eldre garde i Norge, faktisk har jeg inntrykk av at det også gjelder for endel yngre.

Meget mulig dette isåfall gjelder guttebarn der toppen av tøffhet er mishandling av dyr etc.

Men etterhvert som de blir eldre og forhåpentligvis mere sosialisert og får ansvar roer dette seg noget ned.

6573230[/snapback]

skulle jo tro det, men neida! Tror neppe det går en hel dag som jeg ikke hører/ser rasisme. Og en annen ting: hvorfor tror folk det liksom er greit å komme med rasistiske utsagn til meg bare fordi jeg er hvit i huden og har blå øyne? er jeg da liksom automatisk rasist eller?? bah, mennesker...

Lenke til kommentar

Eldre mennesker har lettere for å ha fordommer.

Søstra mi fortalte at hun var sammen med sin venninne på Norway-Cup igår. Hun selv er kurder, venninna er norsk. De møtte på en gjeng pakistanere (slike som leker wannabe afro-amerikanere) og de eldre damene som prater med søstra mi og venninna hennes, slenger et helvete med rasistisk dritt om de pakistanske gutta og innvandrere generelt, og stopper ikke før de fikk vite at søstra mi også var helt utlending. Før da hadde de trodd hu var søstra til venninna.

Etter at de fikk vite at hu var innvandrer, ville de plutselig ikke prate med henne, og beklaget ikke engang for å ha slengt dritt som hun kunne fornærme seg. Man skulle tro noen eldre med masse livserfaring var klokere enn andre, men de eier ikke skam.

Søstra mi og selve familien og jeg er veldig hvite. Er jeg en av de kule folka på hw.no nå?

Lenke til kommentar

Lanka, jeg er kriddhvit og reflekterer sola, og når jeg treffer gamle mennesker går de veldig ofte langt ut av sin vei for å unngå meg, bytter side av veien osv. hadde ikke tatt det personlig hvis jeg var deg. Mange gamle er som sagt over temmelig paranoide. Går jeg etter dem så tror de jo at jeg jager dem og begynner å gå skikkelig fort og snur seg tilbake hele tiden og ser nervøst på meg osv. merker jeg får blikk fra gamle hele tiden. Ganske ekkelt var det, og jeg skjønner at du kanskje tror det er hudfargen din og at det er ekstra surt, men jeg er som sagt kriddhvit og har nesten identisk erfaring med deg. Har rett og slett lært meg å ha det litt morro med dem. Sender de stygge blikk så bare smiler jeg til dem og løfter på øyebrynet som å spørre "Er det noe galt? Er du rar eller?" :!:

Det er forøvrig ikke bare hudfarge gamlingene ugleser. Jeg legger merke til at de også stirrer og sender stygge blikk til folk som er overvektige, jenter som går tynt kledd osv. det er bare å gi fullstendig F i dem. De har så mye komplekser av å leve i A4 samfunnet så lenge at de ikke har noe de skulle ha sagt. Og hvis du er høy og muskuløs og har en tattoering så tror jo kjerringene at du skal voldta dem å stjele alle pengene de har gjemt bort i madrassen... as if :!:

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Gamle er ting, men representerer faktisk ikke de genrelle tendense i rasismen. Mange eldre er bare generellt redde (jfr: Jokke og Valentinernes "Billig Lykke").

Rasismen vi har i dag fører ingen steder, det eneste som funker er å lære å leve sammen... Ferdig med det.. :)

Lenke til kommentar
En ting som slår meg: Det er ikke ok å bemerke at tjukke folk er tjukke, men tynne mennesker kan man gjerne mobbe alt man klarer. Det er ikke politisk korrekt å kommentere hudfargen til mennesker, med mindre de er hvite, da kan man dra den ene spøken etter den andre om hvite mennesker.

6571724[/snapback]

drar nå alle over samme kam jeg da. er vel ikke verre enn å spise litt mer/mindre?

Lenke til kommentar

6571724[/snapback]

drar nå alle over samme kam jeg da. er vel ikke verre enn å spise litt mer/mindre?

6602862[/snapback]

Jo det er det, når du kan spise så du får krampe i både fingre, munn og mage opp til 10 ganger om dagen, og du ikke veier et gram mer.

Det er ikke alle som har det like lett. :ermm:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det i teorien enkelt, men når du bruker så mye energi at det nesten blir fysisk umulig å gå med overskudd, da er det plutselig ikke så veldig enkelt.

Jeg tok en test en gang, noe elektrolysegreier(De sier det er nøyaktig, jeg stoler ikke så mye på det) - det viste i allefall at jeg hadde mye høyere forbrenning enn det som er vanelig for min vekt, over snittet på alle verdier som mineraler, muskler, H2O, osv. men underskudd på fett.

Legene klarer nesten ikke å forklare fenomenet, men det er vanskelig å stappe innpå mer enn 7-8 skiver 5-7 ganger om dagen, pluss middagsmat og mellommåltider(Ja, seriøst).

Beklager for utenomemnet prat, jeg følte jeg måtte tilføye dette siden mange er i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Så lenge du er i Kcal overskudd i forhold til hva du bruker pr dag øker vekten, er du i kcal underskudd i forhold til hva du bruker pr dag går vekten ned, er jo ikke verre enn det.

6610371[/snapback]

Jo, det er verre enn det. :)

Selv om man "er i Kcal overskudd" så vil ikke dette nødvendigvis omdannes til fett og lagres. Og selv om man er i underskudd, så går ikke nødvendigvis vekta ned. Forbrenningen varierer fra person til person, og kroppen justerer forbrenningen basert på hva man spiser. Spiser man mindre, så vil for mange forbrenningen senkes for å kompensere, og man må spise enda mindre. Resultatet er ikke vekttap, men slapphet og manglende overskudd. Og spiser man mer igjen, så følger ikke forbrenningen nødvendigvis etter i samme tempo, og man legger på seg. Så å forsøke å spise mindre kan medføre vektøkning på sikt.

Uansett, dette er kompliserte sammenhenger, og det varierer fra person til person. Det viktigste er ikke å spise mye/lite, men å spise riktig, sunt og å være i fysisk aktivitet.

Men dette ble off topic. Men ville bare modifisere litt på myten om at det bare er å spise mindre for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...