oimyks Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Først trodde jeg at det var den nye cpu'en som var problemet men etter å ha sjekket den på en anne maskin fant jeg ut at det måtte være hovedkortet. Så da satte jeg meg ned for å finne ut hva det var som kunne være galt, det eneste jeg har funnet ut er følgende: Siste gang jeg hadde maskinen på var jeg inne i bios og satte på en funksjon som heter Keyboard Power On og i tilegg valgte jeg ø til å være den knappen som skulle starte maskinen fra tastaturet. Det jeg ikke fikk vite i bios var at når man hadde en spesiell knapp til å starte maskinen var at da ville knappen på kabinettet bli "disabled"! Så nå sitter jeg her og får ikke starta maskinen, verken med tastatur eller power knappen!!! Jeg har imidlertid funnet noe greier i hk manualen som kanskje kan være en løsning: Clear CMOS jumper: jbat1 "there is a CMOS RAM on board that has a power sypply from external battery to keep the data of system configuration. With the CMOS RAM, the system can automatically boot OS every time it is turned on. If you want to clear the system configuration, use the JBAT1 (clear CMOS jumper setting to clear data." Dette er da altså noen jumpere som er på hovedkortet og jeg har funnet dem og skjønner hvordan jeg eventuelt skal gå fram, men jeg lurer på om jeg burde gjøre dette? Eller finnes det andre løsninger? ------------------------ ANDRE TING JEG LURER PÅ: ------------------------ Jeg har en hardisk med OS og en cd rom og en cd brenner. Hvordan vil det da bli optimalt å plassere dem...? (master, slave etc) (bra brenne hastighet er viktig!) Cpu'en min (xp 1700) ligger på omtrent 60 grader og mer. Er dette ok? Kabinett tempraturen min er ca 34 grader. Er dette ok? Håper på bra svar. mvh Øivind Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 litt varmt, men ingen stor krise om resten av kabinettet holder denne temperaturen. Min prosessor akkurat samme på samme hvoedkort ligger rundt 50 grader med samme kabinettemperatur. Jeg ville nok forsøkt å få gradene ned litt, men om prosessoren ikke stiger opp mot 70 grader etter mye spilling og slikt og du ikke gidder å kjøpe ny cpu kjøler så kan du bare la den stå. (Bruker selv zalman cnps 5100cu). Kan justere viften som står på slik at den bråker mindre. Kunne fått en 7-8 grader mindre på min prosessor, men bråker mye mer da. Å resette cmos gjør (om jeg har forstått det riktig) ikke annet en at den nullstiller innstillingene i bios og tar bort de innstillingene du har gjort. så dette skal ikke ødelegge noe på harddisken. da har du fått svar på litt. Lenke til kommentar
oimyks Skrevet 19. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2002 Jeg får vel prøve meg på det da, men jeg lurer fortsatt på: ---------------------------- Jeg har en hardisk med OS og en cd rom og en cd brenner. Hvordan vil det da bli optimalt å plassere dem...? (master, slave etc) (bra brenne hastighet er viktig!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå