Gå til innhold

PlayStation 2 outselling Xbox 360 in US

Knebel

Anbefalte innlegg

Hehe jeg vurderer faktisk kjøpe meg en PS2 bare for God of war jeg :) Har fra før en Xbox og en X360, men God of war ser så ufattelig bra ut ;)

6569236[/snapback]

Jeg kjøpte ps2 pga Guitar Hero og God of War. Anbefales. Men Ninja Gaiden Black er hakket skarpere enn GoW synes nå jeg... :)

6569251[/snapback]

Har (selvfølgelig) Ninja Gaiden, og syns det er enormt fengende, men så er det at jeg har bestandig hatt en lidenskap for gamle hellas og guder og slikt :) Regnet på det og fant ut det ville koste meg ca 1200 kr for å få en PS2 slim og GoW inn i huset :p

6569260[/snapback]

Ta deg en tur på EbGames e.l og grafse til deg masse gode titler brukt til lavpris også. Vips er høsten reddet, uavhengig av hva som skjer på "nextgen" platformene. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke overraskende overhodet. Playstation er ett ufattelig stort varemerke og det har blitt like vanlig som en kaffetrakter i norske hus.

Hvorfor Playstation er så stort ? Tja da Playstation 1 ble lansert ble vi introdusert til spillrevolusjon. Jeg husker det så godt siden det var så enorm til overgang fra Nintendo til Playstation, rettere sagt fra Super Mario Bros til Tekken. :)

Dessuten er konsollen en japansk ingeniørkunst av en maskin. Selv 5 år etter lansering er Playstation 2 en umulig konkurrent for Xbox360. Det er rimelig sterkt !

6568745[/snapback]

Veldig sannt!!

Husker da PS1 kom, da hadde eg sitti å putre på min Sega i mange mange mange år. Heilt utrolig å få ein PS1 i hus. Var jo heilt fantastisk med 3D-grafikk fra ein annen verden. Har hatt mange mange herlige timer med den gamle traveren :love: At PS2 selger som fy enda skyldes lav pris og eit fantastisk flott spill bibliotek. Eg skal ha meg ein PS2 sjøl etter sommeren, eg føler det er altfro mange gode titlet eg har gått glipp av. Så det blir mye gaming for meg det neste året :)

EDIT: Eg føler ein rolig og koselig stemning i tråden, skal vi prøve å holde tonen for ein gangs skyld? :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Høh, husker jeg var liten å grønn, og skjønte ikke hvorfor iallverden at en kamerat ville selge sega'n sin for å kjøpe PS1.. "Sega var jo så mye kuuuulere!" Så fikk jeg PS1 selv, og det var gjort.. FFVII dro meg inn i himmelen og engler sang osv..

Forløpig er tonen god. Men jeg tipper den blir ødelagt om ca max 15poster ^^

Lenke til kommentar

For å følge opp god-tonen.. :) Etter å ha kjøpt ps2 for ikke altfor lenge siden har jeg spilt gjennom og kost meg STORT med følgende titler: Ico, Rez, Resident Evil 4, Shadow of the Colossus (ikke ferdig da), God of War, X-Men Legends (heller ikke ferdig), Guitar Hero (blir nok aldri "ferdig" med GH). Spiderman 2, X-Men Legends II, Soul Calibur, Gladius ligger i i hylla og venter på meg når jeg evt får tid... og snart kommer Okami, God of War 2, Guitar Hero 2 mfl også!

Creme de la creme av spill med andre ord! 360'en har samlet støv siden jeg ble lei av Oblivion, men regner med at situasjonen endrer seg til vinteren når titler som Gears of War, Too Human, Splinter Cell DA etc dukker opp... men i mellomtiden kommer jo Wii! Ahhh! TOO MANY GAMES! :D

For å si det sånn; det var en tråd om "høstens spilltørke" på et av underforumene her nylig. Akkurat det merker ikke jeg...

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Spilltørke? Det blir jo flom jo! Og eg er redd for at ingen kan greie å berge de herlige lappene mine heller :cry:

Herre jemini..åssen skal dette ende?

6569878[/snapback]

Mulig jeg kommer til å kjøpe spill lenge etter at de har kommet ut i lang tid fremover, har så stor backlog å spille nå. :)

Lenke til kommentar
Angående design som du nevner så er jeg grafisk designer selv blant annet og jeg syns ikke Xbox360 er fin i det hele tatt. PS3 er ikke et mesterverk det heller men jeg liker den bedre enn Xboxen sin avlange kurveform.

6569057[/snapback]

Det er omtrent like bra som om jeg skulle skrevet at jeg er systemutvikler selv, og jeg synes Windows Vista ikke blir bra i det hele tatt; gå for Mac OSX. Eller omvendt. Det koker ned til smak og behag, uansett bakgrunn. Du kan i alle fall være trygg på at bak både PS3 og X360 sin design står det et kobbel av meget dyktige produktdesignere. Personlig liker jeg looken på begge to, men er egentlig mest usikker på hvordan jeg skal få plass til alt hjemme i stua hvis jeg velger å kjøpe PS3.

Det eneste PS3 har som trekker ned ved denne lanseringen er selve prisen, men igjen sett fra ett annet standpunkt så er det egentlig et genistrek. Blueray vil bli den nye standarden (Vet en del av dere har lest om HDDVD men Blueray er bedre egnet for film og spill. Raskere og sikrere kort fortalt).

6569057[/snapback]

En del av oss har prøvd å fortelle deg at du umulig kan vite hva som blir den nye standarden. Skulle man anvendt dine argumenter for tyve år siden, burde det vært BetaMax som ble standarden, ikke VHS. For den saks skyld er det ikke sikkert det blir noen vinner i det hele tatt, for det er ikke sikkert at mange nok bryr seg egentlig. Noen som husker SACD og DVD-Audio-"krigen"? Tror ikke det er så mange blant den gemene hop. Jeg er redd det samme kan skje med HDDVD og Blu-Ray. Jeg tror mange vil synes at DVD-spilleren funker veldig bra som den er og har ikke behov for HD-kvalitet på filmene sine. Og når det i tillegg er to formater man må velge imellom, gjør det ikke saken noe bedre, det vil bare skape forvirring.

Og hva bedre er det enn å slippe konsollen blant norske stuer når de trenger blueray på det meste ? :)

Er mange gamle og nyere filmer som kommer snart på Blueray og da mener jeg faktisk veldig snart. Mission Impossible 3 vil bli sluppet på blueray blant annet.

6569057[/snapback]

Vel og bra, men min norske stue er ikke interessert, og trenger overhodet ikke Blu-Ray. Sorry. ;) DVD-filmene mine har bra nok kvalitet for mitt behov. Eneste tiltalende med Blu-Ray er den angivelig ripesikre platen... :)

Så jeg har faktisk tro på at PS3 ikke bare vil selge like mye som PS2, men faktisk selge ekstremt mye mer da de har ikke bare spillere som kunder denne gangen, men filmelskere også.

6569057[/snapback]

Jeg tror ikke filmelskere vil kjøpe PS3 for å kunne spille av Blu-Ray-filmer. Tradisjonelt er det ikke toppkvalitetsspillere som blir satt inn i spillkonsoller. Det så vi veldig tydelig med de første PS2-generasjonene. Har foreløpig ingen grunn til å tro at Sony har satt inn sitt beste Blu-Ray-drev i PS3 heller. Men skulle det vise seg at Blu-Ray-spilleren i PS3 er fantastisk bra, så kan det kanskje hende at filmelskere går for PS3 for å ha en Blu-Ray-spiller. Men hvordan er det positivt annet enn for salget av selve konsollen? Filmelskere er ikke nødvendigvis de som bruker mest penger på spill. Og når det kommer til stykket er det mengden spill som blir solgt som avgjør suksessen til en konsoll. Om GTA4 skulle selge 3 millioner kopier til X360 og 1 million til PS3, vil jeg mene X360 er den som trakk det lengste strået i denne runden. Og omvendt. Men det vil jo vise seg. ;)

Ellers synes jeg ikke det er så rart at PS2 fortsatt selger bra. Mange gode grunner er pekt på av andre i denne tråden allerede. Et annet eksempel er Singstar her til lands. Et vennepar av meg skal gå til innkjøp av både PS2 og X360. Kameraten min skal ha X360 for å kunne spille nextgen-spill, samboeren hans skal ha PS2 for å kunne "spille" singstar og buzz sammen med venninnene... ;) Interessant nok vurderte de å vente på PS3 og bare kjøpe den, helt til de oppdaget hva den kom til å koste...

Håper ikke jeg ødela god-tonen nå da. :)

Lenke til kommentar
Angående design som du nevner så er jeg grafisk designer selv blant annet og jeg syns ikke Xbox360 er fin i det hele tatt. PS3 er ikke et mesterverk det heller men jeg liker den bedre enn Xboxen sin avlange kurveform.

6569057[/snapback]

Det er omtrent like bra som om jeg skulle skrevet at jeg er systemutvikler selv, og jeg synes Windows Vista ikke blir bra i det hele tatt; gå for Mac OSX. Eller omvendt. Det koker ned til smak og behag, uansett bakgrunn. Du kan i alle fall være trygg på at bak både PS3 og X360 sin design står det et kobbel av meget dyktige produktdesignere. Personlig liker jeg looken på begge to, men er egentlig mest usikker på hvordan jeg skal få plass til alt hjemme i stua hvis jeg velger å kjøpe PS3.

Håper ikke jeg ødela god-tonen nå da. :)

6570426[/snapback]

Nå skal det først sies at jeg ikke forsvarer Avean her, men bare utrykker en liten mening.

Selvfølgelig har dette med personlig smak å gjøre. Noen liker rødt, andre liker gult. Og folk kan være uenig og enig om fasong og farge.

MEN folk som er designere, har som regel en liten peak av forståelse for form+farge+kontraster osv som majoriteten av folk også deler. Ga det mening tro? :D

Jaja, jeg synes også ps3'n ser bedre ut enn 360'n.. Men det er jo som sagt en personlig mening. Jeg synes ps2'n er grei også jeg. :p

Vi får se på svarene som kommer etter innlegget ditt, så får vi se om du ødela god-tonen eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har dette med personlig smak å gjøre. Noen liker rødt, andre liker gult. Og folk kan være uenig og enig om fasong og farge.

MEN folk som er designere, har som regel en liten peak av forståelse for form+farge+kontraster osv som majoriteten av folk også deler. Ga det mening tro? :D

6571223[/snapback]

Jepp, men når man først drar inn profesjonen sin for å legge vekt bak argumentet sitt, bør man også begrunne hvorfor man mener det man gjør med faglig informasjon. Ellers blir det bare "jeg er mer 133t enn deg, phear my p0w3r". Som sagt, jeg er systemutvikler (sivilingeniør i datateknikk, diplomoppgave om programmering mot GPU), men jeg bruker ikke det som argument når jeg uttrykker en mening angående X360 pg PS3 sin arkitektur og hvor lett det kan være å programmere mot dem, for eksempel.

Avean uttrykker en mening og det er at han liker PS3 sin design bedre enn X360 sin. Det er selvfølgelig lov. Og for den saks skyld, jeg tror du lett kan finne grafiske designere som synes X360 sin design er finere enn PS3 sin. ;) Vi må ikke glemme at Avean antagelig er den største Sony- og PS3-fanboyen her på forumet, og det er selvfølgelig med på å farge hans argumenter.

Vi får se på svarene som kommer etter innlegget ditt, så får vi se om du ødela god-tonen eller ikke ;)

6571223[/snapback]

Jeg venter i spenning. ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Det er greit at det for en gangs skyld har gått for seg i ordnede former her for en gangs skyld, og jeg bare bemerker uskyldig at det er få av x360 'klanen' som har involvert seg. Jeg trodde at de skulle komme ramlende inn med stikkflammer etter Aveans ensidede innlegg :ermm: ..

Men man må da få si hva man mener.

Når det gjeder design aspektet, tror jeg personlig ikke det er avgjørende at det ser så veldig bra ut. Jeg mener, PS2'en så jo ut som en legoklosse den også. Men det er et eller annet spesielt med den som gjør at den fremstår som stilren og at det 'oser' kvalitet av den. Om det med kvalitet er det sikkert mange som hopper i taket av, men jeg sier ikke at det nødvendigvis er gjennomført kvalitet, men at produktet fremstår som et solid kvalitetsprodukt.

Jeg er kanskje litt primitiv av meg, men jeg må bare løfte og riste på saker før jeg kjøper de. (utenom bil da; de kjører jeg filla av) :hmm: Og jeg er mer tiltrukket av de produktene som har 'mer mat' i seg.

Men jeg heller som mer mot 'content counts' når det gjelder den kontinuerte suksessen til PS2 i USA. Jeg synes at det er litt artig (og kanskje en liten fallitterklæring) at det finnes de som kjøper seg en PS2 i tillegg til 360'en.

Argumentet for at prisen kommer til å bli avgjørende for PS3 faller litt på seg selv da i og med at dersom man skal ha tilsvarende tilgjengelighet på spill og filmer, må man med en 360/PS2/HD løsning lange ut med:

1. Xbox360

2. PS2

3. HDDVD spiller

Jeg forsøker å være sakelig og objektiv her. Er det noen andre som har noen mening om dette? Jeg rekner med at jeg får Wii/360 gjengen på trappene nå :D

Lenke til kommentar
Men jeg heller som mer mot 'content counts' når det gjelder den kontinuerte suksessen til PS2 i USA. Jeg synes at det er litt artig (og kanskje en liten fallitterklæring) at det finnes de som kjøper seg en PS2 i tillegg til 360'en.

6571628[/snapback]

Fallitterklæring? Neppe. X360 har eksistert i et halvt år, PS2 i fem år. PS2 har et lass med spill mange er interessert i, X360 har ikke så mange gode spill enda, men for de som ønsker en nextgen-opplevelse på konsoll i dag er det den som gjelder. Så om man ikke har en konsoll fra før og ønsker både et bra spillbibliotek og ønsker å være med på nextgen-bølgen, så er det helt naturlig å kjøpe både PS2 og X360. Jeg for min del er lykkelig eier av begge konsoller.

Argumentet for at prisen kommer til å bli avgjørende for PS3 faller litt på seg selv da i og med at dersom man skal ha tilsvarende tilgjengelighet på spill og filmer, må man med en 360/PS2/HD løsning lange ut med:

1. Xbox360

2. PS2

3. HDDVD spiller

6571628[/snapback]

Som jeg har sagt før, prisen er avgjørende for meg. Hadde tenkt å legge til PS3 i konsollsamlingen min, men synes prisen er for drøy og velger heller å vente til den har gått ned i pris. Hva andre mener om den saken får være opp til den enkelte.

Når det gjelder tilsvarende tilgjengelighet, gjelder ikke det for min del. Jeg har PS2 fra før av og er fullstendig uinteressert i en HD-løsning for film. Så for å få en nextgen spillkonsoll kjøpte jeg X360. Enkelt. Sånn sett har jeg ikke "bruk" for PS3 hvor jeg må betale ekstra for ting jeg ikke er spesielt interessert i, i alle fall ikke enda.

Jeg forsøker å være sakelig og objektiv her. Er det noen andre som har noen mening om dette? Jeg rekner med at jeg får Wii/360 gjengen på trappene nå  :D

6571628[/snapback]

Meninger tror jeg det er flust av her på forumet. ;)

Lenke til kommentar

Kommer ikke som en bombe at PS2 selger bedre enn Xbox 360 fremdeles. Hadde den ikke gjort det så hadde det vært på grensen til et mirakel for MS sin del. Sony har et stort spillbibliotek med mange utrolig bra titler, som lett kan forsvare et kjøp av en PS2 til en rimelig penge.

Det at PS2 også blir så billig som den gjør nå, gjør at den blir den nye tyrkerkonsollen (unnskyld uttrykket der). Altså konsollen som folk flest som ikke har råd til en nextgenkonsoll kjøper. I land med litt mer forskjell på levestandarden enn hva vi har her i Norge får du det uttrykket som jeg kaller Tyrkerkonsoll (tyskland, nederland, frankrike, belgia) hvor mange av utenlandskopprinnelse fortsatt spiller på PSone. Nå når prisen på PStwo er såpass lav så bytter disse personene.

Når det er snakk om Playstation, så vil jeg påstå at den og N64 var de to som revolusjonerte hele spillmarkedet når det kommer til 3d, og måten spill spilles på. I forhold til Sega Saturn så hadde Playstation et suverent spillutvalg med fantastiske titler som tekken, Toh shi den, Wipeout og Destruction derby i 3d, mot Saturns mer 2 dimensjonale titler (selv om Panzer Dragoon var overraskendes lekkert når det kom).

N64 med Mario 64 var også herlig. Bruke analogstikken for første gang og springe rundt i ring og kræsje rett inn i veggen. Det var ganske så artig.

Selv elsket jeg Playstation, og jeg og to kamerater satt oppe en hel natt for å gå igjennom Metal gear solid. Siden vi ikke hadde minnekort så ble det til at vi spilte i strekk. Det var også et Jurrasic Park spill som var et plattformspill i 2d som var ganske bra, og et spill med en gutt som hadde en hund og så skjedde noe med noen romvesen som kom. Det var 2d plattformspill med noen utrolige filmsekvenser, og sinnsykt fett.

Playstation var en herlig maskin.

Lenke til kommentar

1. Xbox360

2. PS2

3. HDDVD spiller

Jeg forsøker å være sakelig og objektiv her. Er det noen andre som har noen mening om dette?

Jeg kjøpte både 360 og ps2 i år. Grunnen til at jeg kjøpte 360 var at jeg ville ha nextgen-innhold allerede rundt nyttår. Grunnen til at jeg kjøpte ps2 var alle de gode spillene som allerede er ute på den. (Jeg er tilbake på konsoll in a big way etter en del år på pc.. :))

Du har som en forutsetning at man "må ha" HD-funksjonalitet.

Grunnen til at jeg ikke ventet på ps3 er at jeg ikke har bruk for Bluray - jeg oppfatter det slik at det er den store faktoren som gjør at prisen blir så høy på den ved launch. HD-DVD har jeg heller ikke bruk for.

Dvs.. jeg venter forsåvidt på PS3. Kommer til å kjøpe den om X antall år, når prisen er halvert og det er en del spill ute. Hvor lang tid det nå tar. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

PS2 appelerer til familien generelt. Dette vinner dei på.

BUZZ, Singstar, Eye-toy, Dance stage etc er Familie spill.

Dvs mor og far syns det er kjekkt å være med.

Xbox / xbox360 : ikkje familie maskin

PS3: blir for dyr uansett. (ivertfall første 1-2 år eller noe.)

dessuten, vorspiel med singstar :w00t:

Lenke til kommentar

Helt enig. PS2 vinner stort på Eye toy, singstar, guitar hero, eye toy og buzz. Det finnes noe for alle i familien, og sånn sett er PS2 både den beste party og familiemaskinen på markedet. PS3 kan ta over, men Nintendo har også sjansen denne gangen, hvis de bare går litt lengre enn å inkludere Mario i alt. Få det til å mer bli en fin ting å finne på, heller for å ha spillfigurer som blander seg for mye inn. Det er her Sony har gjort det rette.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke ventet på ps3 er at jeg ikke har bruk for Bluray - jeg oppfatter det slik at det er den store faktoren som gjør at prisen blir så høy på den ved launch. HD-DVD har jeg heller ikke bruk for.

6571960[/snapback]

Jeg personlig venter på PS3 pga spillene igjen. 360 har til dags dato bare Oblivion å skilte med, som kunne interresere meg.. Men det klarer fremdeles ikke å hive meg rundt å kjøpe det. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, og jeg venter jaggu på noe godt!

Lenke til kommentar
Hehe jeg vurderer faktisk kjøpe meg en PS2 bare for God of war jeg :) Har fra før en Xbox og en X360, men God of war ser så ufattelig bra ut ;)

6569236[/snapback]

Jeg kjøpte ps2 pga Guitar Hero og God of War. Anbefales. Men Ninja Gaiden Black er hakket skarpere enn GoW synes nå jeg... :)

6569251[/snapback]

Har (selvfølgelig) Ninja Gaiden, og syns det er enormt fengende, men så er det at jeg har bestandig hatt en lidenskap for gamle hellas og guder og slikt :) Regnet på det og fant ut det ville koste meg ca 1200 kr for å få en PS2 slim og GoW inn i huset :p

6569260[/snapback]

Du bør prøve Tomb Raider: Legend:) + At det forhåpentligvis ikke er så lenge til TR:AE kommer ut

:D

Lenke til kommentar

Når det er snakk om hvordan Sony revolusjonerte spillemarkedet, så må jeg påpeke hvordan de revolusjonerte det sosiale spillmarkedet på 90 tallet (er jo sosiolog, så jeg kan ikke styre meg).

Før Sony lanserte PS, så var dataspill ansett i stor grad som noe barn drev med, pluss noen nerder. Dette stemte jo ikke helt, men det var det synet de fleste som ikke spilte data hadde. Ved lanseringen ble PS marekdsført i mye større grad mot voksne spillere. Og PS hadde langt flere spill rettet mot et voksent publikum enn det Nintendo hadde. Samtidig fikk Sony utplassert PS'er på puber og klubber der de kule folka var (det var ikke uvanlig å finne en rave-klubb/party der de hadde utplassert PS'er f.eks).

Sony lyktes med markedsføringen og skapte et nesten helt nytt marked for konsoller i den voksne befolkningen. Det ble "stuerent" å spille data og Sony casha inn. Nintendo var mye mer rettet mot barn og klarte ikke å cashe inn på denne bølgen og ble solid passert av nykomeren Sony.

En nyere sosial spillinnovasjon er jo Singstar, Eye toy Buzz etc, som har gjort dataspilling til stueren familieunderholdning og samtidig fått spillingen inn på vorspielene/festene til folk som normalt ikke spiller. Vi kan vel kalle denne gruppen for casual gamers i mangel av et bedre navn.

Så hvilken konsoll som vil lykkes er ikke bare avhengig av spill/maskin/design/pris, men også av markedsføring og til hvilke grupper denne er rettet mot. Image er også viktig.

Dette gjør det vanskeligere å si hvem som kommer til å vinne "konsollkrigen". Jeg tror at PS3 vil stikke av med seieren, men prisen vil jo avskrekke mange familie og casualgamers. Hvis de kan få nogenlunde samme spill på andre konsoller til en lavere pris, så går de for det billigste alternativet. Jeg tror også at denne gruppen ikke er like trofast som de som er mer "hardcore" gamers. MS og Nintendo er nok klar over dette og vil prøve å ta etter Sony her, så de vil nok ta igjen noe av forspranget til Sony.

Men det er jo mulig at f.eks Nintendo klarer å avdekke nye markeder med sin utradisjonelle kontroll. Eldre/pensjonister har jo i større grad begynt å spille spill (Dr Kawashima) kanskje Nintendo eller X360 kaprer dette merkedet (lite sannsynlig da).

Ble langt dette her.

Ellers en meget sivilisert tråd. Mange forskjellige meninger, men folk klarer å argumentere saklig (stort sett) og lite drittkasting. Mere av dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...