Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skolen har sperret web, trenger gratis proxy

Anbefalte innlegg

Heisann, Rogaland fylke har sperret web tilgangen for skolene .. :sad: . Fylket har investert i metaframe og vil at alle skal bruke dette, derfor sperrer de web.

Er det noen som har en adresse til en proxy sevrer som vi kan bruke for å få web via skolenes lokalnett (fylkes nett) ?

Dumbo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-19 17:47, skrev allyse:

Vet selv av erfaring RFK's metaframe nett er ubrukelig, men skolens maskiner skal brukes til "fornuftige" ting og IKKE surfing. Skjerp deg mann. Det er en grunn til at maskinene er sperret for inett.

Mvh

A. Lyse

:roll:Google da!

Skjerp deg selv hvis du ikke har noe saklig å bidra med. Slenge leppa kan alle, til og med jeg.

edit:

Mitt saklige bidrag

freepublicproxies

proxy4free

NB! Den siste linken tar deg til page1.html på den server'n

linux_win_mac_bsd.jpg

Velg det som passer DEG!

[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-10-19 18:04 ]

Lenke til kommentar

kan proxy'r gå på hvilken som helst port egentlig?

skolen min har sperre mange porter, port 21 (som mye FTP går på bl.a) er ikke sperre.

eneste grunnen til at jeg trenger internett er egentlig å mail VB oppgavene vi lager på skolen hjem til meg selv, men det er behov nok for min del!

Magnus

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-19 17:47, skrev allyse:

Vet selv av erfaring RFK's metaframe nett er ubrukelig, men skolens maskiner skal brukes til "fornuftige" ting og IKKE surfing. Skjerp deg mann. Det er en grunn til at maskinene er sperret for inett.

Mvh

A. Lyse

Hvem sier vi ikke skal bruke det til noe fornuftig. Om vi for eksempel har et prosjekt, så må vi bruke metaframe, som er helt j*vlig, unskyld uttrykket, å bruke. Man kan trykke en tast, vente 10 sekunder, så er den oppe på skjermen..

Da er det bedre å kunne bruke en proxy server slik at man skal få gjort det man skal isteden for å knuse PC'en av sinne fordi metaframe er så dårlig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-19 18:12, skrev RaZoR_:

kan proxy'r gå på hvilken som helst port egentlig?

skolen min har sperre mange porter, port 21 (som mye FTP går på bl.a) er ikke sperre.

eneste grunnen til at jeg trenger internett er egentlig å mail VB oppgavene vi lager på skolen hjem til meg selv, men det er behov nok for min del!

Magnus

Strengt tatt kunne du brukt proxy mot port 21, hvis det var oenskelig (wtf amr. tastaur staar paa???). Hvis du gaar til en startside som gir deg gratis hjemmeside, kan du jo ftp;e over til den, vanligvis har du jo 5mb hos dem.

Kanskje hos dfin inet levevrand;r?

Lenke til kommentar

Quote:

Heisann, Rogaland fylke har sperret web tilgangen for skolene .. :sad: . Fylket har investert i metaframe og vil at alle skal bruke dette, derfor sperrer de web.

Går på samme skole som Dumbo. Det som er idiotisk med at kommunen tvinger oss over til metaframe, er at skolen vår har kjøpt inn endel rimelig kjappe pc'er (1.4ghz?) Å kjøre metaframe som går utrolig tregt blir veldig bakvendt da. Jeg vil påstå at man ikke merker stor forskjell på 66 mhz og 1.4 ghz når vi bruker metaframe :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 14:42, skrev cecolon:

Går på samme skole som Dumbo. Det som er idiotisk med at kommunen tvinger oss over til metaframe, er at skolen vår har kjøpt inn endel rimelig kjappe pc'er (1.4ghz?) Å kjøre metaframe som går utrolig tregt blir veldig bakvendt da. Jeg vil påstå at man ikke merker stor forskjell på 66 mhz og 1.4 ghz når vi bruker metaframe :sad:

Da jeg gikk på vgs. Var det første året med metaframe. Vi bruke excel igjennom 386'er JA 386'er!!! se for deg excel hakker som Max Payne på en 486.

Det øverse innlegget var ment som ironi bare for å si det :razz:

Det er måter å komme på det vanlige inetet (igjennom det lokale nettverket) på skolene og fylkeskommunen men det kan jeg ikke si :razz:

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Det som i hvertfall Nøtterøy Kommune har gjort var å ikke spesifisere DNS-servere på klient-maskinene.... har du sjekket om det er det som er gjort? for i såfall er det bare å spesifisere IP-adressen til ett-eller-annet-sted som tilbyr gratis pop-sjekker eller.no....

Lenke til kommentar

Berre ein kommentar....

metaframe fungerer faktisk <b>meget bra<b>, viss serveren(e) det køyrer på er raske nok...

har skrevet oppgave om tynne klienter/metaframe og P75 gjekk som olja lyn :wink:

tippar dei ansette har samme problemet, prøv å ta det opp med dei/RFK....

Lenke til kommentar

for å si det slik: vi på dalane vgs. (almenn) har mac. og metaframen kjører på en windows 2k emu., interneten er siinsyyk rask, men windows greier ikke å henge med. det hakker noe inn i gran-skauen.

hadde det vært forbedret, hadde jeg ikke sagt noe særlig imot det...

Lenke til kommentar

metaframe er eit program for "serverbasert databehandling", dvs. at du jobbar mot/på ein server (slik som stormaskinene i gamle dager)

det som skjer er at du starter opp eit program(metaframe), får opp "ny windows" og køyrer på denne.... i bakgrunn blir tastetrykk og mus sendt til serveren og skjermbildet sendt tilbake til deg.... (all prosessering skjer på serveren)

som tidligere nevnt: dette fungerer glimrande viss serverene er dimensjonert for antallet brukarar

vert brukt på UIO for å køyre windows på linuxmaskinene der, fungerar fint :smile:

som ein kommentar: virkar som RFK har planlagt bruken dårlig viss de køyrer metaframe på 1,4ghz maskiner... burde heller utvida serverparken sin!!!

Lenke til kommentar

DErsom man kjører Citrix metaframe/Andre terminalklienter, spiller det inger rolle om det er en 66MHz eller en 6.6GHz Alt maskinen gjør er å motta skjermbilde og sende tastetrykk, og mus.

Terminalserveren derimot blir belastet med alt sammen.

Derfor er det lurt å ha mye ram (over 1 GB) og 2 eller fler raske prosessorer, gjerne også RAID på SCSI diskene dersom det skal gå i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Når folk nevner metaframe, så virker det kanskje litt kryptisk for noen. Kanskje bedre å si f.eks Citrix Metaframe? :smile:

Citrix skal i hvertfall ha at deres ICA klient er mye bedre enn RDP klienten til MS Terminal Service.

Hvorfor i svarte kjører dem sååå gode maskiner mot en terminalserver? (kjører ALT mot server, eller bare spesielle programmer?)

å kjøre HTTP over ICA er bare tull da.. huff.. blir ofte mye "lagg" av det (spesielt med mye bilder)

Hvis det lagger så forbanna mye tror jeg skolen har får dårlig spekka servere.. (selv med godt spekka servere, så kan man ikke trøkke inn veldig mange brukere..30stk per server er vanlig..)

Lenke til kommentar

*urk* Typisk det, har raske maskiner på kontorene.. og sugeserver i kjelleren!

Men når serverene er kraftige nok, så fungerer det bra.. vel, så lenge de veit hva de gjør når de konfigurerer serveren. Bruker Citrix løsninger mye på jobben, mot servere over hele landet.. har sjeldent noe problemer med det!

De bør nok revurdere serverparken sin litt ja! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...