Boralis Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Nisse_Killer: Har du i det hele tatt noen som helst erfaring med P5W DH Dlx? Hvis ikke, foreslår jeg at du tester ett før du sier noe... 7125409[/snapback] @ oysfarg: Jeg lurer på hvor mange stk P5W DH Dlx du har testet? Hvis du bare har testet ett av slagsen (og hatt uflaks), da burde du jo - med den 'enorme' erfaring du har - ha testet minst ett eller 2 til av slagsen - før du kalder kortet for et "møkka kort man bare kan hive i søppelen"! Denne karen pluss tusinnvis av andre seriøse overklokkere (worldwide) deler ikke helt dine uttalelser/erfaring omkring dette hovedlort: P5W DH Dlx (Karen kjører 7 timer stabilt med Orthos ved 413Mhz FSB ([email protected]) - uten de helt store 'moddinger') For sikkerhets skyld, regner med at det er dette kortet det er snakk om her. P5W DH DELUXE http://www.psdata.no/pic/L129000.jpg Jeg har dette selv og har montert maskine for andre med dette kortet uten noen problemer og da snakker jeg om bruk sammen med Core 2 Kimmer 7125910[/snapback] Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Snekker'n: hva var den posten ett forsøk på? Kimmer: Jeg kan finne dusinvis av klokkere som hater P5W DH Deluxe som bare har ventet på ett kort som er bedre, rett og slett pga alle feilene med det kortet. Mr.SS: Som ett "hjemmebruker"-kort er MSI-kortet helt greit, men innstillingsmuligheter o.l. er få, noe jeg ikke liker. Jeg liker å kunne stille på alt jeg føler for å stille på, slik at det er hardware'n som sådan som er limit, ikke hovedkortet. Det er jo derfor vi modder hovedkorta Det er ikke ett kort jeg ville kjøpt, du får utrolig lite for pengene. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Godt å høre Betroz, nok ett irritasjonsmoment ved P5W DH Dlx fjernet, heldigvis. 7134851[/snapback] Ja jeg vurderte faktisk å bytte ut mitt P5W DH kort med ett annet, men nå skal jeg beholde det. 400 FSB er alt jeg trenger, og hos meg er det fjell stabilt. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Snekker'n: hva var den posten ett forsøk på? Kimmer: Jeg kan finne dusinvis av klokkere som hater P5W DH Deluxe som bare har ventet på ett kort som er bedre, rett og slett pga alle feilene med det kortet. 7135020[/snapback] Gikk vist galt med quotingen for snekker'n Hmm....! Jeg kan ikke minnes jeg nogen gang har "hatet" noget hardware (eller andre 'døde' ting) - kanske fordi jeg først startet med PC-bygging i en sein alder (30 år) engang der tilbake på midten av 80-tallet. De gange jeg er blitt forbannet på noget hardware, har i 99,9% av tifellene skyldes mine egne feil og mangler. @ Snekker'n Har du opplevet Vcore-drop på opp til 0,08v på de Asus P5W DH Deluxe kort du har jobbet med? Kimmer Endret 23. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Kimmer: Bare for å ha mitt på det rene, til _mitt_ bruk er ikke P5W-kortet noe å ha på, jeg sverger heller til P5B Deluxe eller Abit's 975-kort, AW9D-MAX. For den gjengse bruker er kortet helt sikkert plenty godt nok, men jeg er ingen standardbruker. Likevel kvier jeg meg for å anbefale kortet, da det er mye bugs, noen av de er rettet i BIOS, men det faktum at kortet bl.a. ikke engang bruker 8-pins-kontakt, men faktisk bare en vanlig 4-pins P4-plugg sier sitt. Lenke til kommentar
nosto Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) test ett nytt kort.korte er go for mer. rett ut av boksen Endret 23. oktober 2006 av nosto Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Bård: Halla Lång taim no see Jeg får 2 stk P5W64 WS Pro i morgen og gleder meg som en unge til å få testa det! E6600 B-steppingen min skal passere 4,5 på det kortet, og det blir gøy å teste X6800 ES'n (Jada, jeg er evig optimist ) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Mr.SS: Som ett "hjemmebruker"-kort er MSI-kortet helt greit, men innstillingsmuligheter o.l. er få, noe jeg ikke liker. Jeg liker å kunne stille på alt jeg føler for å stille på, slik at det er hardware'n som sådan som er limit, ikke hovedkortet. Det er jo derfor vi modder hovedkorta smile.gif Det er ikke ett kort jeg ville kjøpt, du får utrolig lite for pengene. Igjen, smakssak. Noen kort er gode klokkekort, andre kort er bedre på f.eks. kompabilitet. MSI-kortet hører med til kort som er gode på kompabilitet. Så for de som setter kompabilitet med forskjellige OS høyt, vil MSI-kortet være et bedre valg enn f.eks. et kort fra Asus. Edit: Asus har imidlertid noen svært interessante workstation/server hovedkort, f.eks. P5M2. Her er det lagt til et par interessante komponenter, som f.eks. 2 stk. Broadcom 5721 PCI-E nettverkskontrollere. Hva mener du om dette hovedkortet, oysfaerg? Det fins også en versjon av dette kortet med en integrert SAS-kontroller med plass for 8 SAS/SATA-enheter. Men SAS-versjonen støtter bare Xeon "Woodcrest" (Xeon-motstykket til Core2 Duo), mens den vanlige versjonen også støtter Core2 Duo. Endret 23. oktober 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
kvase Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Intel bytter sokkel i 2008 Intel vil fase ut prosessorsokkelen 775 om to år. Socket B og socket H tar over. http://www.idg.no/pcworld/article18931.ece Lenke til kommentar
nosto Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Bård: Halla Lång taim no see Jeg får 2 stk P5W64 WS Pro i morgen og gleder meg som en unge til å få testa det! E6600 B-steppingen min skal passere 4,5 på det kortet, og det blir gøy å teste X6800 ES'n (Jada, jeg er evig optimist ) 7136079[/snapback] hallo takk for sist. ser fram til noen heftige screenshots fra den kanten av norge. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Finnes det m-atx kort med 975 brikkesett? Og er det noen forskjell (ytelse) på 965 mot 975 brikkesettene? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Finnes det m-atx kort med 975 brikkesett? Og er det noen forskjell (ytelse) på 965 mot 975 brikkesettene? 7152948[/snapback] Brikkesett type Intel 975X Express / Intel ICH7R http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324425&view=detailed Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Finnes det m-atx kort med 975 brikkesett? Og er det noen forskjell (ytelse) på 965 mot 975 brikkesettene? 7152948[/snapback] Brikkesett type Intel 975X Express / Intel ICH7R http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324425&view=detailed 7152959[/snapback] Sist jeg sjekket så er ikke m-atx og atx samme format.. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Litt relevant til deres diskusjon på P5B kontra P5W(beklager hvis dette har blitt tat opp tidligere) Test Setup As a high-end motherboard, we will be testing the ASUS P5B Deluxe with Gigabyte's GA-965P-DQ6. ASUS' own P5W DH Deluxe will also be brought into the picture to see how the P5B Deluxe fares in direct competition with the Intel 975X Express. The test bed configuration used for all three boards are identical for scoring consistency. The test setup can be viewed below: Intel Pentium Extreme Edition 955 processor (3.46GHz, dual-core, 1066MHz FSB) 2 x 1GB Kingston HyperX DDR2-800 @ 12-4-4 CAS 4.0 Seagate Barracuda 7200.7 80GB SATA hard disk drive (one single NTFS partition) MSI GeForce 7900 GT 256MB - with NVIDIA ForceWare 91.31 Intel INF 8.0.1.1022 and ICH7R AHCI 6.0.0.1022 driver set Microsoft Windows XP Professional with Service Pack 1 (and DirectX 9.0c) BResults - BAPco SYSmark 2004 The P5B Deluxe narrowly bested both the P5W DH Deluxe and Gigabyte's GA-965P-DQ6 in the overall SYSmark 2004 with a high Internet Content Creation score, though it slacked slightly in the Office Productivity test suite. Results - Futuremark PCMark05 Under PCMark05's full System benchmark, the P5B Deluxe performed below par of the other two boards. However, when we look at the individual subsystem performance, the P5B Deluxe actually held up very well, posting respectable CPU and Memory scores and even tops the HDD performance chart. Results - SPECviewperf 8.01 SPECviewperf is an OpenGL benchmark stressing both graphics and memory subsystems. Far from being a poor performer, the P5B Deluxe showed that it has a robust graphics subsystem as well as strong memory performance as it came out on top in nearly all the workloads. Results - Futuremark 3DMark05 While the P5B Deluxe has shown strong performance in the past few application benchmarks, the board lost out to the P5W DH Deluxe in gaming and only caught up at the highest resolutions. However, there is no doubt that the P5B Deluxe has a better tweaked CPU/Memory subsystem as reflected by Futremark's CPU score. Results - AquaMark3 Under AquaMark3, all three boards performed almost on par with each other without much variation. The P5W DH Deluxe still leads by a small margin in GPU subsystem performance with the P5B Deluxe second and Gigabyte GA-965P-DQ6 coming in third. This of course, is most likely due to ASUS' PEG Link mode that is enabled by default on the two boards. Conclusion Unlike some of its competitors, ASUS seems to be firmly grounded on the fact that the Intel 975X Express will still be used as the enthusiast-class Core 2 chipset. The testament to this is in their P5W DH Deluxe motherboard, a typical ASUS flagship motherboard built to the brim with features and their only high-end Core 2 Duo motherboard now to have CrossFire support for the gaming community. However, continuing a long line of high-performance motherboards, ASUS adds the P5B Deluxe into their lineup. Unlike the P5W DH Deluxe that tries to be the best at everything, the P5B Deluxe is a more streamlined motherboard. While not the flagship in ASUS' series, the P5B Deluxe is no slouch in the features department either. It sports a fully fleshed out ICH8R Southbridge, maximizing the use of its PCI Express resources with an additional SATA controller, LAN controller and providing the option to use a second graphics card for a multi-monitor setup. Dual Gigabit LAN ports are no longer a premium feature for today's high-end boards, but if you grab the P5B Deluxe Wi-Fi AP Edition, you've got yourself an innovative USB powered IEEE 802.11a/b/g Wireless LAN controller as well. Performance-wise, our benchmarks basically showed us what we've come to expect from an Intel P965 motherboard. Between the Gigabyte GA-965P-DQ6 and the ASUS P5B Deluxe, there were little performance differences that won't greatly impact real world performance, but we have to admit that the P5B Deluxe was a step faster overall. The board also kept up well with the P5W DH Deluxe, proving that the P965 is just as good a chipset for single GPU performance. Overclocking again becomes the major highlight of a new Core 2 Duo motherboard and the P5B Deluxe doesn't get to be exempted from being put to the test. If 1200MHz PSB (400MHz FSB) was the milestone for the pre-Core 2 days, we're looking at breaking new ground by overclocking up to 1960MHz PSB (490MHz FSB) with a Core 2 Duo on the ASUS P5B Deluxe. Of course, this extreme overclocking bandwidth is only capable with the right memory as well since you'll be pushing DDR2-1000 speeds easily even on the lowest memory divider. Another fine offering from ASUS. If you've got the money to spend on a high-end system, this board comes highly recommended. While we're not the kind to be easily impressed by the gamut of manufacturer technologies re-hashed, re-named and re-used in so many products in the market, one of the best features that we've noted while testing the P5B Deluxe was how cool the chipset was running. In our past review of the lower mid-class Gigabyte GA-965P-DS3 motherboard, the heatsink over the MCH was too hot to keep our finger on for more than a few seconds, but lucky for the high-end DQ6 model's massive heat pipe cooling, that wasn't an issue. Similarly the ASUS P5B Deluxe heat-pipe only felt warm, even during overclocking. Whether this is due to the heat-pipe, ASUS Stack Cool 2 or better voltage regulation, bottom line is that the P5B Deluxe is able to operate at desirable temperatures. Sakset fra HardwareZone Sist jeg sjekket, holdt P5B OC-WR på E6400 Endret 26. oktober 2006 av Zande Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hovedforskjellen på disse to kortene er vel nesten bare brikkesettet, stemmer ikke det? Skulle jo tro at 975X brikkesettet er litt bedre enn P965, i hvert fall uten overklokking...? Det er jo både dyrere og nyere, er det ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hovedforskjellen på disse to kortene er vel nesten bare brikkesettet, stemmer ikke det? Skulle jo tro at 975X brikkesettet er litt bedre enn P965, i hvert fall uten overklokking...? Det er jo både dyrere og nyere, er det ikke? 7155096[/snapback] Nei. Brikkesettene "per se" er nok omtrent like dyre å lage. Prisen for *hovedkortet* er ett resultat av prispolitikk/markedsføring og andre "features" på kortet. i975x er ett "eldre" brikkesett enn P965. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Nei. Brikkesettene "per se" er nok omtrent like dyre å lage. Prisen for *hovedkortet* er ett resultat av prispolitikk/markedsføring og andre "features" på kortet. i975x er ett "eldre" brikkesett enn P965. 7155188[/snapback] Så egentlig vil jeg få mer for pengene med dette kortet enn med dette? Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har bestemt meg for å kjøpe P5B DLX på bakgrunn av denne testen: http://legionhardware.com/document.php?id=580 Den sammenligner P5W DH Deluxe og P5B Deluxe. Kort fortalt er konklusjonen at de er like gode, men små forskjeller i "features" gjør at de er best egnet til hvert sitt bruk. Les nøye gjennom spesifikasjonene og velg det som passer best. Tror ikke det kan gå galt da. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har bestemt meg for å kjøpe P5B DLX på bakgrunn av denne testen: http://legionhardware.com/document.php?id=580 Den sammenligner P5W DH Deluxe og P5B Deluxe. Kort fortalt er konklusjonen at de er like gode, men små forskjeller i "features" gjør at de er best egnet til hvert sitt bruk. Les nøye gjennom spesifikasjonene og velg det som passer best. Tror ikke det kan gå galt da. 7155307[/snapback] Etter det jeg har sett, har ikke P5B Deluxe noe som P5W DH Deluxe ikke har. Det betyr vel at sistnevnte er litt bedre, i alle fall hvis man ikke har noen planer om ekstrem overklokking. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Veldig rough: P5B egner seg mer til OC grunnet chipset P5W egner seg mer til allround bruk og gaming ..er dette en grei konklusjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå