Gå til innhold

Beste HK for Core 2 Duo

Thmas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan jo drømme om å nå 650MHz FSB, 550 skal du slite med, men 520-530 går greit umodda.

7051959[/snapback]

Hva er foresten rekorden med en conroe, og hvilket kort er brukt til det?

Noen som vet? :hmm:

7054926[/snapback]

Kommer ann på hvilken av de du tenker på, noen har brukt Gigabyte DS3 og noen har brukt Asus P5B Deluxe eller vanilla. Er litt usikker på 6800 og 6700, men på de mindre modellene er det vel de nevnte kortene som har blitt brukt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder det MSI kortet er jeg totalt enig med oysfaerg her, jeg har testet en ca 10 forskjellige Core2Duo kort. Og til Conroe (e6600, e6700 og x6800) er det et av de beste kortene, men derimot til til Allendale (e6300 og e6400) er det et av de dårligste. Dette er mest pga av klokke-egenskapene, men og pga av div bugs slik som at USB 2.0 har en tendens til å ikke virke, det har en tendens til å ikke starte med "coldboot". Det har problemer med div restarts og så har det endel problemer med støtte for ymse minnebrikker.

Jeg har ikke merket noe tegn til ustabiliteter. Og når det gjelder klokking: skal man bygge en server som krever stabilitet, er klokking det siste man tenker på. Da skal maskinen være stabil. Og jeg bruker standard PC2-4300 minne fra Geil på dette hovedkortet, og det ser ut til å fungere bra. Dessuten er det en ny BIOS-fiks på vei, så denne kan rette opp en del rare feil. Har selv erfaringer med at BIOS-oppdateringer betyr veldig mye. Min aldrende P4 3.0 GHz "Northwood" baserte maskin med et Asus P4C800-E Deluxe hadde noe problemer med SATA-kontrolleren. Det oppsto hvis begge IDE-kanalene var i bruk, og man i tillegg koblet til SATA-disker til SATA-portene tilkoblet sørsiden. Dette viste seg å være et kjent problem med det hovedkortet. Men så kom det en BIOS-fiks som var myntet på akkurat dette. Flashet BIOS, og vips, så forsvant alle problemene som dugg for solen. Konklusjon: for de som skal bygge opp en Linux/UNIX-maskin hvor klokking ikke er et tema, så mener jeg at dette hovedkortet absolutt er verdt en titt. Og en Core2 Duo E6300/E6400 "Conroe" vil gå fint, bare pass på at BIOS er flashet til versjon 7.1.

Lenke til kommentar
Du kan jo drømme om å nå 650MHz FSB, 550 skal du slite med, men 520-530 går greit umodda.

7051959[/snapback]

Hva er foresten rekorden med en conroe, og hvilket kort er brukt til det?

Noen som vet? :hmm:

7054926[/snapback]

Kommer ann på hvilken av de du tenker på, noen har brukt Gigabyte DS3 og noen har brukt Asus P5B Deluxe eller vanilla. Er litt usikker på 6800 og 6700, men på de mindre modellene er det vel de nevnte kortene som har blitt brukt.

7054952[/snapback]

Ok. Etter mye grubling så gikk jeg for et ASUS P5B Deluxe og E6600 samt røverkjøpet MSI 7900GTO for kr. 2095,-. Har funnet mange tester av P5B Deluxe som virket lovende. Eneste jeg ennå er litt usikker på er om jeg ikke skulle gått for vanilla istede. Trenger egentlig ikke alt Deluxe stashet, men har ikke lest om like gode resultater med det, som deluxe versjonen.

Gikk også for en Noctua NH-12 nå til å begynne med. Vann får komme litt senere. Litt usikker også her i forhold til å gå for Ninja kjøleren i stede.

Håper å havne på FSB 400+ med dette....

Lenke til kommentar
Masterboy: Oppsettet ditt som sådan vil nok gå 400+ uten problemer, spørsmålet er bare hva slags RAM du har kjøpt.

7073449[/snapback]

Corsair value 667 2x512MB.

Var et pengesluk dette!

Får se hva de duger til. Kjøper eventuelt RAM med bedre specs. når jeg får skrapt sammen litt mer penger...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Nå har nForce 680i SLI brikkesettet kommet, så vi kan nok se frem til en del spennende hovedkort i tiden som kommer.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Er det noen her som har klart å boote fra SCSI kort eller et annet kontrollerkort på et Asus p5b deluxe kort?

Finner ikkje "boot from SCSI" i biosen min :cry:

Har et Adaptec 29160LP med en Seagate 15k3 36 gig disk.

stigfjel! Du bør jo vite dette, da du er jo SCSI kongen på forumet :thumbup:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Selv har jeg gode erfaringer med SCSI på hovedkort i toppklassen. P965 er mid-range chipsett, mens 975X skal være high-end-alternativet på Intel-fronten. Skulle jeg satt opp et SCSI-system med Core2 Duo, ville jeg valgt et 975X-basert hovedkort. Men jeg skal se hva jeg kan finne for ditt hovedkort. Og Asus sin BIOS har jeg selv opplevd som svært bra med tanke på SCSI-kontrollere (tenker på BIOS i P4C800-E Deluxe).

Edit: det skal da være mulig å boote fra SCSI på det hovedkortet. BIOS'en på P5B Deluxe minner om min. Hvis BIOS'en fungerer på samme måte som mitt hovedkort, skal BIOS'en samle inn info fra SCSI-kortet før man går inn i BIOS. Hvis du har terminert riktig, vil SCSI-disken komme opp i "Boot Device Priority". Da setter du SCSI-disken på øverste plassen. Den vil vel hete 29160- et eller annet. Det står ikke "Boot from SCSI" i BIOS fra ASUS.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Har et p5wdg2 ws pro og en e6600 til på mitt andre system. Har ikkje testa scsikortet mitt på den maskinen, da jeg bruker den kun som server foreløpig. Tenkte å bruke scsi kortet fra min gamle amd 64 rig på den nye spillemaskinen min :)

Hvis det ikkje finnes noe bios som støtter "boot on SCSI" til mitt p5b dlx, så får ejg vel brukre p5b dlx som server istedet.

Takk for hjelpa så langt iallefall Stigfjel :D

Lenke til kommentar

I boot-seksjonen i BIOS'en har jeg et punkt som heter "Hard disk drives". Hvis du har tilnærmet samme BIOS, går du inn der og setter 29160... til 1st drive. Da skal du kunne sette samme disk i 1st boot device i "boot device priority".

Edit: du må da trykke delete med en gang du får opp boot-logoen.

Edit edit: det her her nøkkelen ligger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...