Quintero Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Skulle det ikke komme Nforce 5 chipset til Conroe? 7044697[/snapback] Nei, jeg tror alle planlagte kortene basert på nForce5xx Intel Edition er blitt trukket tilbake i påvente av C55-brikkesettet. Det var visst problemer med varmeutvikling og skalering, så det blir nok noen få måneder før det kommer Conroe-kort med nForce. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Har ingen planer om å lese gjennom 34 sider hvor jeg forstår pent lite, så jeg spør heller dere som har peiling. Har dere kommet fram til en foreløpig konklusjon om hvilket hovedkort som er best egnet? Skal kjøpe meg ny datamaskin i løpet av måneden og har lest mye rart om de forskjellige hovedkortene som støtter Core 2 Duo. Lenke til kommentar
Thmas Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Har ingen planer om å lese gjennom 34 sider hvor jeg forstår pent lite, så jeg spør heller dere som har peiling. Har dere kommet fram til en foreløpig konklusjon om hvilket hovedkort som er best egnet? Skal kjøpe meg ny datamaskin i løpet av måneden og har lest mye rart om de forskjellige hovedkortene som støtter Core 2 Duo. 7051053[/snapback] det kommer vell egentlig ann på hva du har planer om å gjøre med maskinen din da... Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Skulle det ikke komme Nforce 5 chipset til Conroe? 7044697[/snapback] Nei, jeg tror alle planlagte kortene basert på nForce5xx Intel Edition er blitt trukket tilbake i påvente av C55-brikkesettet. Det var visst problemer med varmeutvikling og skalering, så det blir nok noen få måneder før det kommer Conroe-kort med nForce. 7049777[/snapback] Trokke d! Asus P5N32-SLI Premium, nForce-590 SLI:http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326171 Greit nok at de ikke har det på lager hos noen ennå, men å si at de ikke kommer i det heletatt er nok ikke riktig. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Her er forøvrig en test av ASUS P5B DLX http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA== Mid-400 MHz front side bus overclocks should not be an issue for anyone that keeps their case cool. I think the new BIOS support 650MHz FSB rates, so the BIOS will not be holding you back when it comes to overclocking the P5B. Høres lovende ut! Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Du kan jo drømme om å nå 650MHz FSB, 550 skal du slite med, men 520-530 går greit umodda. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Ser at det er flere som spør om erfaringer med MSI 975X Neo Platinum PowerUp Edition. Mitt gamle S775-system til brannmuren (BSD) trynet, så jeg fikk en Core2 Duo E6300 som erstatning for den ødelagte P4 Prescott-prosessoren. Så måtte jeg finne et passende hovedkort som ikke hadde noen bedritne nettverkskontrollere fra Marvell eller ICH8 sørsiden. Valget falt på MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Inntrykket mitt av dette hovedkortet er veldig bra. Systemet har vært oppe i lengre tid, og det ser ikke ut til å være feil på noe ved hovedkortet, alt virker meget stabilt. Eneste problemet jeg hadde, var at CPU'en ikke ble detektert med de riktige verdiene, men dette løste seg ved en BIOS-flash. Konklusjonen er: Hvis du skal sette opp en Core2-maskin og ikke bruke Windows, er det dette kortet du bør satse på. MSI satser på kompabilitet ved at de f.eks. bruker en nettverkskontroller fra Intel istedet for å bruke annenrangs dritt som Marvell eller Realtek. Eneste kritikk jeg vil rette mot dette kortet, er at et hovedkort i toppklassen burde hatt 2 nettverkskontrollere. Det var det på mitt gamle S775 hk (MSI 925X Neo Platinum, med Intel 10/100 Mbps PHY + Broadcom 5751 1 Gbps PCI-E). Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 stigfjel: Marvel er på ingen måte noen drittkontrollere, Broadcom og Realtek derimot... MSI 975X råder jeg alle med Allendale (E6300/E6400) å styre unna, kjøp heller ett 965-basert kort. Har du Conroe er det greit. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) stigfjel: Marvel er på ingen måte noen drittkontrollere, Broadcom og Realtek derimot... MSI 975X råder jeg alle med Allendale (E6300/E6400) å styre unna, kjøp heller ett 965-basert kort. Har du Conroe er det greit. 7052012[/snapback] Er ikke enig med deg når det kommer til Broadcom. Har bare gode erfaringer med kontrollere fra Broadcom. Nettverkskontrolleren i min laptop er fra Broadcom, og den gjør jobben. Dessuten er kontrollerne fra Broadcom svært godt støttet i forskjellige operativsystem. GNU/Linux, FreeBSD, OpenBSD osv, null problem. Kortet blir oppdaget med en gang, og man trenger bare å sette en IP, så er kortet ferdig konfigurert. Marvell har slitt litt med kompabiliteten. Nyere kort fra Marvell har dårlig støtte i f.eks. FreeBSD og OpenBSD. De har shippet drivere for nyere kontrollere, men disse er ikke open-source drivere, noe som ikke er så positivt med tanke på støtte. Husk at Broadcom er svært store innen nettverk, og står bak nettverksteknologi mange aktører benytter seg av. Selv har jeg slitt litt med Marvell, hadde et AMD-hovedkort hvor det satt en Gbps-kontroller fra Marvell. Det var en del stress for å få denne til å virke, så jeg brukte nVIDIA-kontrolleren istedet. Den fungerte, i hvert fall. Dette var i Slackware Linux. Marvell er sikkert fint i Windows, men når man bruker et annet operativsystem, må man finne ut hva som er godt støttet. Da jeg så hvor dårlig kontrollerne fra Marvell var støttet, ble hovedkort med Marvell-kontrollere utelukket som alternativer. Hvorfor skal de med Core2 Duo E6300/E6400 styre unna MSI 975X? Har selv denne prosessoren, og alt fungerer som det skal etter BIOS-oppdateringen til 7.1 (nyeste release). Edit: har ikke testet klokkeegenskaper, men når hovedkort og prosessor blir brukt i en maskin som skal stå på døgnet rundt, og som er en ganske viktig maskin, er klokking helt uaktuelt. SMP fungerer alldeles strålende. Endret 11. oktober 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 stigfjel: Broadcom/Realtek (nyeste chipsettene) støttes ikke av HP Procurve, derfor bannlyser jeg de (egentlig HP da men)... Til den gjengse bruker er det hipp som happ, men MSI-kortet har en del bugs, det gir deg få valgmuligheter til noe som helst. Utover dette har kortet bl.a. dårligere lydkort enn Abit AW9D-MAX, dårligere layout, dårligere strømstyring o.l. Til en Allendale vil 965-chipsettet stort sett alltid være det beste valget for en vanlig bruker, dessuten er 965-chipsettet nyere. Mine erfaringer etter å ha prøvd snart 20 forskjellige hovedkort og 40 forskjellige Core2Duoer tilsier iallefall det... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Til den gjengse bruker er det hipp som happ, men MSI-kortet har en del bugs, det gir deg få valgmuligheter til noe som helst. Hva slags bugs sikter du til? Edit: jeg har i hvert fall ikke merket noen enda. Og som sagt: kjøpte kortet for bruk i en BSD-maskin. Lydkortet gir jeg blanke i. Og hvis jeg skulle ha behov for lydkort på en maskin ville jeg uansett anskaffet meg et dedikert lydkort. Endret 12. oktober 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Til den gjengse bruker er det hipp som happ, men MSI-kortet har en del bugs, det gir deg få valgmuligheter til noe som helst. Hva slags bugs sikter du til? Edit: jeg har i hvert fall ikke merket noen enda. Og som sagt: kjøpte kortet for bruk i en BSD-maskin. Lydkortet gir jeg blanke i. Og hvis jeg skulle ha behov for lydkort på en maskin ville jeg uansett anskaffet meg et dedikert lydkort. 7052134[/snapback] Mesteparten av de som kjøper Core2Duo kjører vel ikke BSD uten lyd, men er interessant det med Linux støtte og slikt, er positivt med slike erfaringer. Når det gjelder det MSI kortet er jeg totalt enig med oysfaerg her, jeg har testet en ca 10 forskjellige Core2Duo kort. Og til Conroe (e6600, e6700 og x6800) er det et av de beste kortene, men derimot til til Allendale (e6300 og e6400) er det et av de dårligste. Dette er mest pga av klokke-egenskapene, men og pga av div bugs slik som at USB 2.0 har en tendens til å ikke virke, det har en tendens til å ikke starte med "coldboot". Det har problemer med div restarts og så har det endel problemer med støtte for ymse minnebrikker. Men det finnes jo ikke C2D kort som ikke feiler ett eller annet, så her må du velge hvilke feil du vil ha. Det kortet som uansett er det aller aller dårligste er Abit AB9 pro. Dårligere kort enn det finnes ikke punktum. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Jeg har allendale e6400 på et asus p5w dh dlx (med x975)(og ich7,skal vist vær bedre enn 8) og jeg er stor fornøyd Spørsmål: min pc står ikke alltid på hele tiden men nesten, første jeg prøvde var og oc til 2.8ghz og det gikk lett, skal oc mer når jeg bytter ut stock kjøleren, men det jeg lurte litt på er gjør det no om den står på hele tiden selv om den er oc? lurer egentlig på det uansett om den er oc eller ikke jeg, hørte før at hver gang man slo på pc'en så forkortet man livet dens og at det var smartere og bare ha den på hele tiden. Og hvis den skal stå på hele tiden, hvordan blir det da med alle de dvale modus greiene og slikt(+ strøm sparing), har aldri hatt no sånt på jeg, er det fryktlig dumt hvis den står og sviver 24\7 ? og vil noe av det hindre at den jobber imens, sånn som azureus (bittorrent) Liker asus p5w veldig godt jeg, det jeg plukte meg ut nesten med en gang. Men vis noe er bedre så for all del Endret 12. oktober 2006 av AllColer Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Omtale og bilder av DFIs RD600-kort Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Skulle det ikke komme Nforce 5 chipset til Conroe? 7044697[/snapback] Nei, jeg tror alle planlagte kortene basert på nForce5xx Intel Edition er blitt trukket tilbake i påvente av C55-brikkesettet. Det var visst problemer med varmeutvikling og skalering, så det blir nok noen få måneder før det kommer Conroe-kort med nForce. 7049777[/snapback] Trokke d! Asus P5N32-SLI Premium, nForce-590 SLI:http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326171 Greit nok at de ikke har det på lager hos noen ennå, men å si at de ikke kommer i det heletatt er nok ikke riktig. 7051431[/snapback] Om du søker på Asus sin hjemmeside kommer det ikke noen info om P5N32-SLI basert på nForce 500-serien, bare nForce4. Kanskje noen av produsentene vil lansere kortene, men det virker lite sannsynlig. DFI trakk definitivt tilbake sitt, og skal jeg tippe sier jeg at nVidia har kansellert brikkesettene for å prioritere neste generasjon. Endret 12. oktober 2006 av Quintero Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvorfor kaller dere E6300 og E6400 for Allendale? Dette er da også Conroe? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvorfor kaller dere E6300 og E6400 for Allendale? Dette er da også Conroe? 7054409[/snapback] Alle er Core2Duo e6600, e6700 og x6800 er Conroe e6300 og e6400 er Allendale Er kjernene som heter Conroe og Allendale. Akuratt som de gamle intel CPUene Nortwood og Prescott. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Sitat fra nettstedet Techreport, som utførte en test på nettopp disse prosessorene: The first of our two contestants is the Core 2 Duo E6300, the humblest of Intel's new Core 2 processors. Unlike its fancier big brothers, the E6300 has only 2MB of L2 cache to share between its two execution cores. You'll find plenty of sources that will tell you the code name for these 2MB Core 2 Duo processors is "Allendale," but Intel says otherwise. These CPUs are still code-named "Conroe," which makes sense since they're the same physical chips with half of their L2 cache disabled. Intel may well be cooking up a chip code-named Allendale with 2MB of L2 cache natively, but this is not that chip. Så det at disse prosessorene går under navnet Allendale må være feil. Selv om disse bare har 2 MB cache, går de fortsatt under betegnelsen "Conroe". Her kan dere lese hele artikkelen. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Stjal Sinnadyr sin screenshot, håper det er greit. Her kan du jo se at det står Allendale. Er ikke værre enn det? Endret 12. oktober 2006 av aspstein Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Så det at disse prosessorene går under navnet Allendale må være feil. Selv om disse bare har 2 MB cache, går de fortsatt under betegnelsen "Conroe". Her kan dere lese hele artikkelen. 7054565[/snapback] Godt poeng.. Det ser ikke ut til at Allendale er noe Intel vil vedkjenne seg.. "Search" på Intel.com.. : Searched for allendale Your search - allendale - did not match any documents. No pages were found containing "allendale" Suggestions: Make sure all words are spelled correctly. Try different keywords. Try more general keywords. Men Allendale og Conroe har blitt etablerte betegnelser på to "serier"(utgaver) av COre 2 Duo innen "miljøet" ("klokkere", hardware-entusiaster). Vi sier/skriver heller ikke AMD Athlon 64 for alle utgavene av kjernene heller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå