Gå til innhold

Beste HK for Core 2 Duo


Thmas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Noen som vet om det finnes HK som det kan kjøres divider på RAM? :hmm:

 

Har kjøpt allt utenom HK, men kjøpte kansje for billig RAM (667).

 

Hvis noen har et HK som har denne muligheten, kunne de da ha testet å kjøre RAM på lavere enn FSB?

 

Vil man i så fall oppnå lavere klokk enn ved å kjøre synkront? (Ser at det antydes i tidligere poster, men greit å ha bevist det ene eller det andre).

Lenke til kommentar
Ideellt sett skulle en tro at du ville ha mulighet for å øke mulighetene for overklokking ved bruk av divider, men akk - nei. Kortene (965) _hater_ dividere og fryser således omtrent ALLTID ved bruk av disse.

 

Dette var et lite strek i regninga. :(

 

Hadde tengt å bygge en lavbudsjett høytytende maskin. Ikke krav til spilling, kun høy ytelse på CPU. Følte meg griseheldig da jeg fikk 2GB OCZ fra Netshop til 795,- og gikk derfor fra den originale ideen om å bruke AM2 og enkelkjerne (for senere oppgradering).

 

Vel vel. Får vel bare sitte litt på sidelinja og vente på kort/chipset som takler dette.

 

Hadde vært taknemmelig hvis flere kunne testet dette på sine kort. :p

Lenke til kommentar

He He.

 

Billig RAM gjorde at jeg i det hele tatt var istand til å velge conroe. Slo skikkelig til og bestilte en 6400. :cry:

 

333x8 blir "bare" 2664. Hadde jo håpet på 3000++

 

Bruker maskinen til video/bilde redigering, så prosessorkraft er alltid velkommen. Hadde i tillegg håpet på å få en maskin jeg var fornøyd med, og ikke til stadighet gikk rundt og tenkte på å oppgradere fordi det eller det setter begrensninger... :thumbup:

Lenke til kommentar

Det är nog här många (inklusive mig själv) köper fel tror jag. Folk med ES cpu och pre-beta bios på HK som bara de kan få tag på ser ut till att kunna klocka hur de vill med vad som helst. En 6400 kontra 6600 blir det stor skillnad på med tanke på att divider inte fungerar så bra och att 6600 har dubbelt med cache.

Lenke til kommentar

mackanz: Helt riktig og det er der jeg mener "hypen" virkelig har slått til for Intel. Alle hamstrer jo Conroe så fort noen får de på lager og kjøper hovedkort til 2000 kroner bare fordi noen få har klokket de überlangt.

 

Kjøper du en E63/6400 og 965hk har du følgende dilemma:

- Du har ufattelig lav multiplier, noe som medfører at du MÅ kjøre høy fsb på kortet

- Så lenge dividere ikke funker skikkelig får du ett problem om du ikke bruker brikker som går 1000MHz++ lett. Og de brikkene er ikke gratis.

 

Kjøper du E63/6400 og 975Xhk har du følgende dilemma:

- De aller fleste kortene klarer ikke over 400MHz FSB uten videre, noe som betyr at du med 7/8 mplier har ett problem

 

Kjøper du E6600/E6700 med 965hk KAN dette bli bra, men det er usikkert enda. Jeg skal iallefall prøve så fort jeg har muligheten.

Kjøper du E6600/E6700 med 975Xhk kan du fort komme deg langt opp, da du er godt hjulpen av 9/10multiplier.

 

Problemene er at folk velger på måfå og kjøper RAM som om de trodde at de skulle bli verdensmestere med PC5400 :/

 

Alt må stå i samsvar, det må tenkes nøye igjennom og planlegges hvis du skal overklokke noe særlig.

Kjøper du 66/6700 og har tenkt å kjøre denne "out-of-the-box" vil du få mest igjen for ett 975X-kort, men jeg er veldig usikker på om dette også gjelder overklokking...

 

Som jeg har skrevet tidligere - vi skal teste på begge chipsettene med E6300 og E6700 med _gode_ brikker, så da kan jeg komme med en konklusjon etterhvert.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom denne tråden flere ganger nå... og må innrømme at jeg fortsatt er veeeldig utsikker hvilket kort jeg skal gå for.. Eneste som jeg bestemt så langt er at det skal være et 965 chipset. Så langt er jo det billige asus kortet et alternativ, og Gigabyte GA-965P-DS4 er også en mulighet. Hadde egentlig valgt E6400, men det er jo et poeng at multip. er mer "gunstig" på E6600.... Nei, må bare ha is i magen å vente litt til, slik at jeg gjør et valg jeg blir fornøyd med...

Lenke til kommentar

Synes dette er en flott tråd og har hatt mye hjelp i den, men jeg er også veldig usikker enda.

 

Det virker som noen mener at man "må" ha hovedkort til over 1500 lapper, PC6400-minne til bortimot 2000 kr og andre dyre komponenter hvis man skal vente å klokke noe særlig.

 

Jeg vil kun klokke litt for å få mest mulig stabil ytelse for pengene. Det som er viktig for meg at maskina blir stabil og rimelig stille.

 

Kan jeg ikke vente å klokke noe som helst med PC5300/5400-minne, en E6400 og ett Asus P5B kort?

Lenke til kommentar

stf1: Du kan sikkert forvente bortimot 2.6GHz med 8 i multiplier, men noe særlig mer enn det skal nok vanskelig gjøres da ram-hastigheten blir for høy for brikkene.

 

 

EDIT: Da har jeg omsider fått bekreftet at 2stk E6600 og 1stk 6700 går fra NetShop express på mandag.

I tillegg til de 5 E6300'ene jeg har da ;) (Samtlige med samme stepping)

Lenke til kommentar
Kjøper du E63/6400 og 975Xhk har du følgende dilemma:

- De aller fleste kortene klarer ikke over 400MHz FSB uten videre, noe som betyr at du med 7/8 mplier har ett problem

 

Betyr dette at 975 kort takler divider, men ikke høy FSB? 380-400 er jo godt nok for meg. Hadde ikke håpet på noe bedre. Maskinen skal jo kjøre 24/7 stabilt...

 

Kan det tenkes at de nye chipstene fra ATI/Nvidia vil klokke bedre med divider? Det er vel i disse dager disse er ventet?

 

Hovedargumentet mitt for å klokke er jo å oppnå høy ytelse for en billig penge. Hvis jeg må ut med masse penger ekstra for RAM, kunne jeg vel ha brukt disse på en bedre CPU i stedet eller aller helst kjøpt AM2 (som visst kan kjøres med billig RAM og divider, men bare ikke mine billigbrikker, har jeg lest :( )

 

Dette er mitt første forsøk på Inteloppsett på lenge, var ikke helt klar over at det lå slike begrensninger i det. :blush: Får gjøre bedre reserch neste gang.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Dette er sikkert litt OT, men jeg prøver meg ;)

 

Jeg har lagt merke til at det er mange som syntes at 1800-2000kr for et HK er "dyrt", men når man allikavel betaler rundt 2000 for 2GB minne, rundt 2500kr for en CPU...da er vel ikke 1800kr for et HK dyrt?

 

Jeg for min del tror jeg kommer til å sattse på det Asus P-5-et-eller-annet Delux HK, så digg ut.

 

Frankie

Lenke til kommentar

Jeg for min del mener at HK er en av de viktigste delene i compisen, så jeg bruker mer en gjerne 2000 galninger på noe slikt :!:

 

PS: Jeg skulle ønske Asus kunne brukt en bedre kjøleløsning på P5BD kortet. de kunne slengt samme kjølingen som på P5WD kortet!

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...