Gå til innhold

Problemer med xbox live! (ruter problem?)

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

ISP = Bredbåndsleverandøren

Kan begynne først med problemet mitt.

Jeg klarer å koble meg til xbox live. Kjører jeg "Test Xbox Live Connection" så kommer det frem "Strict" på "NAT" Når denne er på strict vil man ofte få problemer med å joine andres spill på live. Er denne open så vil man ikke oppleve problemer, man kan også få moderat, da vil det bli noe midt i mellom open og strict.

*I dag tidlig gikk jeg til min lokale bredbåndsleverandør og fikk åpnet portene som trengs (88 UPD og 3074 UPD/TCP), dette skal ofte ordne problemet med strict slik at det blir open, noe som desverre ikke hjalp i det hele tatt. Jeg nevnte dog ikke noe om dette til support for å høre hva de sa først.

*Ringte deretter til svensk kundesupport, han jeg møtte skjønnte såvidt hva NAT var for noe så han måtte slå opp i systemet sitt. Han skjønnte ikke hvorfor dette skulle skje og mente at jeg skulle trykke på open som et valg i stedet for strict (noe som ikke er mulig da man har enten valget : Status code og back). Han fortsatte å mumle om at han ikke skjønnte dette og hva som kunne være feil. Til slutt sa jeg at jeg kanskje måtte åpne noen porter i ruteren, noe jeg sa jeg at ISP har gjort. Etter å ha lest litt svarte han med at jeg måtte åpne disse portene på alle ip adresser (noe som også ISP har gjort). Jeg skjønte at det ikke var noe mere å hente ut ifra han så jeg så at jeg skulle gjøre dette for å være høfflig mot han og fordi jeg ikke kom noe videre med å snakke med han. Han anbefalte meg å ringe til ISP.

*Ringte support på engelsk. Forklarte problemet mitt på samme måte. Fortalte det med å åpne portene i ruteren. De kom frem til at problemet måtte være på ruteren eller på selve pc'en min. (jeg kobler xbox'en min til pc'en som igjen går trådløst videre til ruteren). Han anbefalte meg å ringe til windows support.

*Ringte svensk kundesupport igjen og håpte på at jeg slapp å møte samme fyr som sist :ermm: Var såpass heldig at jeg møtte en som det virket at hadde litt greie på dette. Han svarte med en gang at jeg måtte ringe til ISP for å gjøre et DNZ. (aner ikke hva dette er, noen som kan forklare?).

Er det noen her på forumet som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre? Eller som har det samme problemet selv?

Og hvorfor kan ikke xbox finne noen som kan gjøre jobben på en slik måte at man faktisk får hjelp til å løse problemet sitt? Eller er dette et for komplisert spm til at supprort på xbox kan svare på det? :hmm:

Jeg er iallefall ikke så mye klokere på dette, får ikke svar på ISP når jeg prøvde nå (med tanke på å gjøre et DNZ)

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Ringte svensk kundesupport igjen og håpte på at jeg slapp å møte samme fyr som sist :ermm: Var såpass heldig at jeg møtte en som det virket at hadde litt greie på dette. Han svarte med en gang at jeg måtte ringe til ISP for å gjøre et DNZ. (aner ikke hva dette er, noen som kan forklare?).

6567467[/snapback]

DMZ - de-militarized zone som trykkertor skriver. Skal du bruke det, må du sette PC-en din sin IP-adresse til å være DMZ-adresse. Det kan være nyttig siden du kobler X360 gjennom PC-en og X360 da ikke kan instruere routeren via UPnP om hvilke porter som skal åpnes gjennom routeren. Ulempen er at PC-en din vil være helt åpen utad, ingen stengte porter i routerens brannmur for PC-en din, etc. Fordelen er at du slipper å åpne portene manuelt.

Er det noen her på forumet som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre? Eller som har det samme problemet selv?

Og hvorfor kan ikke xbox finne noen som kan gjøre jobben på en slik måte at man faktisk får hjelp til å løse problemet sitt? Eller er dette et for komplisert spm til at supprort på xbox kan svare på det?  :hmm:

Jeg er iallefall ikke så mye klokere på dette, får ikke svar på ISP når jeg prøvde nå (med tanke på å gjøre et DNZ)

6567467[/snapback]

Er ikke noe nytt at oppringt support ikke har peiling, uansett firma. ;)

Ok, hvordan løse problemet ditt. Det aller aller enkleste er at du tar deg en tur i din lokale spillbutikk og kjøper et trådløst adapter til xboxen din. Da slipper du unna masse tull. Hvis det ikke er noen opsjon, tipper jeg det er oppsettet ditt som lager krøll. Oppsettet ditt nå er så vidt jeg forstår noe sånt som:

ISP <-> Trådløs router <-> PC <-> xbox

Din trådløse router oppretter et lokalt nettverk som PC-en din er del av. Dette er typisk 192.168.0.0/255.255.255.0 (mao alle adresser i 192.168.0-subnettet). Siden du nå bruker PC-en din som "bro" mellom router og xbox, tipper jeg du har satt opp Internet Connection Sharing (ICS) på PC-en din, det ville i alle fall vært vanlig hvis du har en Windows-boks. ICS oppretter også et lokalt nettverk som xboxen din er medlem av. Og dette lokale nettverket er også per default 192.168.0.0/255.255.255.0, og det vil skape routing-trøbbel. PC-en din fungerer som router og vil ikke vite riktig hvor den skal sende pakkene videre fordi både eksternt og lokalt nettverk har samme subnett, 192.168.0.0.

Så det første jeg ville gjort er å sjekke routerens oppsett og se hvilket subnett routerens LAN er satt opp til å være. Er det 192.168.0.0 ville jeg endret det til 192.168.2.0. Det medfører forøvrig at PC-ens IP-adresse vil endres til en adresse i det nye subnettet, og du vil måtte endre dine manuelle brannmurinstillinger på routeren.

Hvis dette ikke er tilfelle ville jeg ha skrudd av brannmuren på PC-en din. Har du Windows XP SP2 har du en integrert brannmur i Windows som fint kan sperre for trafikk fra din xbox. Prøv å skru av brannmuren, funker det da kan du prøve å skru brannmuren på igjen, men åpne portene du trenger til xboxen. Pass på at du på routeren port-forwarder til PC-ens IP-adresse, mens du på PC-en port-forwarder til xboxens IP-adresse.

Men sjekk dette med routerens og PC-ens LAN-adresser først. Er de like, må du løse det problemet før du går videre og prøver andre ting.

Og som sagt, du slipper unna alt sånt trøbbel om du skaffer deg et trådløst adapter. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
..

Ulempen er at PC-en din vil være helt åpen utad, ingen stengte porter i routerens brannmur for PC-en din, etc. Fordelen er at du slipper å åpne portene manuelt.

6570885[/snapback]

Selv om jeg velger å bruke DMZ på den bærbare så vil jo jeg ha en firewall på selve pc'en. Er ikke dette tilstrekkelig nok?

Oppsettet er korrekt slik du skrev det.

IP adressen på den bærbare er satt til automatisk og er 192.168.0.xx

IP adressen på xboxen er 192.168.0.100. Ip adressen på lankortet som går til xboxen er : 192.168.0.1.

Portene er allerede åpnet for den bærbare. Begynte å tenke på dette i ettertid om dette blir rett? Det virket iallefall rett :roll:

Internetten er delt ja (hvis ikke klarer jeg jo ikke å koble meg opp til xb live) og jeg har en "bro". Denne broen er dog ikke mellom det trådløse nettet og lankortet til xboxen. Broen er ikke knyttet mot en annen kobling med andre ord.

..

Pass på at du på routeren port-forwarder til PC-ens IP-adresse, mens du på PC-en port-forwarder til xboxens IP-adresse.

6570885[/snapback]

Vet ikke helt om jeg forstod deg helt, men mente du at jeg skulle åpne noen porter i selve pc'en? Jeg har jo allerede åpnet portene som skal åpnes for pc'en min. Jeg har ikke åpnet noen porter for ip adressen til xboxen (192.168.0.100) som går fra pc'en til xboxen på et vanlig lan kort.

Dette ble kanskje et litt rotete inlegg da jeg la inn litt etterhvert og fordi jeg er på jobb nå.

Hvis det ikke er noen stor risiko å bruke DMZ på den bærbare (bruker zone alarm firewall på pc'en) så er vel dette lettest slik jeg kan forstå det?

DMZ åpner vel alle porter hvis jeg ikke tar helt feil? Mulig det ikke hjelper så mye siden jeg allerede er 99,9% sikker på at de rette portene er åpnet.

Lenke til kommentar
Selv om jeg velger å bruke DMZ på den bærbare så vil jo jeg ha en firewall på selve pc'en. Er ikke dette tilstrekkelig nok?

Oppsettet er korrekt slik du skrev det.

IP adressen på den bærbare er satt til automatisk og er 192.168.0.xx

IP adressen på xboxen er 192.168.0.100. Ip adressen på lankortet som går til xboxen er : 192.168.0.1.

Portene er allerede åpnet for den bærbare. Begynte å tenke på dette i ettertid om dette blir rett? Det virket iallefall rett :roll:

Internetten er delt ja (hvis ikke klarer jeg jo ikke å koble meg opp til xb live) og jeg har en "bro".

6571696[/snapback]

Vel, du har et problem når IP adressen både på den bærbare og på xboxen er i samme subdomene, for det er egentlig to forskjellige LAN du opererer med. Hadde xboxen vært koblet direkte til routeren ville du ikke hatt noe problem, for da er de fysisk på samme subnett. Når du går gjennom PC-en er xboxen på PC-ens lokalnett og PC-en er på routerens lokalnett. Disse to lokalnettene bør ikke ha samme subdomene, da blir det fort routingtrøbbel. Så først må du endre oppsettet på routeren til å bruke et annet subdomene for LAN, f.eks. 192.168.1.0. Kan hende det løser alle dine problemer.

Du må gjerne sette PC-en din i DMZ (pass på å gjøre dette etter at du har endret LAN-adresse på routeren ;) ), da slipper du en del krøll i forhold til brannmur og port-forwarding på routeren, og xboxen din burde være i stand til å instruere brannmuren på PC-en din automatisk om hvilke porter som skal åpnes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Vel, du har et problem når IP adressen både på den bærbare og på xboxen er i samme subdomene, for det er egentlig to forskjellige LAN du opererer med. Hadde xboxen vært koblet direkte til routeren ville du ikke hatt noe problem, for da er de fysisk på samme subnett. Når du går gjennom PC-en er xboxen på PC-ens lokalnett og PC-en er på routerens lokalnett. Disse to lokalnettene bør ikke ha samme subdomene, da blir det fort routingtrøbbel. Så først må du endre oppsettet på routeren til å bruke et annet subdomene for LAN, f.eks. 192.168.1.0. Kan hende det løser alle dine problemer.

6571728[/snapback]

Jeg skal prøve dette. Jeg må vel få ISP til å fikse dette for meg regner jeg med?

Hvilken forskjell har det forresten å si om det nest siste er 1 eller 2? Alt annet vil jo være akkurat det samme..

Når du sier at de ikke skal ha samme subdomene, mener du da at jeg bør skifte til f.eks: 192.168.1.2 på lan (pc) til xbox og til f.eks: 192.168.0.1 på xbox?

Du må gjerne sette PC-en din i DMZ (pass på å gjøre dette etter at du har endret LAN-adresse på routeren ;) ), da slipper du en del krøll i forhold til brannmur og port-forwarding på routeren, og xboxen din burde være i stand til å instruere brannmuren på PC-en din automatisk om hvilke porter som skal åpnes.

6571728[/snapback]

Hva har den firewallen (zone alarm) med porter å gjøre? Den kan vel ikke åpne portene?

Det jeg skal gjøre i dag er å si at ISP skal skifte IP adressen min til 192.168.2.xx i stedet for den gamle som var 192.168.1.xx eller 192.168.0.xx (husker ikke helt) og at DMZ skal åpnes på den bærbare pc'en. Men har det noe å si om jeg bruker DMZ på den når jeg har ZoneAlarm?

Håper det ikke blir for mye mas på deg nå :innocent: Men virker som du kan en del om dette og det er ikke mye hjelp å få hos xb support (vurdert å skifte jobb? ;) )

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg forstod deg helt, men mente du at jeg skulle åpne noen porter i selve pc'en? Jeg har jo allerede åpnet portene som skal åpnes for pc'en min. Jeg har ikke åpnet noen porter for ip adressen til xboxen (192.168.0.100) som går fra pc'en til xboxen på et vanlig lan kort.

6571696[/snapback]

Ok, først og fremst, rydd opp i IP-adressene dine når du kommer hjem fra jobb. :) Nå kjenner jeg ikke så veldig godt til Zone Alarm, men hvis den støtter UPnP så skulle det ikke være nødvendig å gjøre noe manuelt i brannmuroppsettet på PC-en din, xboxen forsøker selv å fortelle hvilke porter den bruker. Hvis den ikke støtter dette du manuelt sette opp port-forwarding på brannmuren på PC-en din også. Hvis Zone Alarm ikke støtter port-forwarding heller, er jeg redd du må bruke Windows sin integrerte brannmur istedenfor, den som følger med SP2.

Hvis det ikke er noen stor risiko å bruke DMZ på den bærbare (bruker zone alarm firewall på pc'en) så er vel dette lettest slik jeg kan forstå det?

DMZ åpner vel alle porter hvis jeg ikke tar helt feil? Mulig det ikke hjelper så mye siden jeg allerede er 99,9% sikker på at de rette portene er åpnet.

6571696[/snapback]

DMZ åpner alle porter, ja. Hvis du stoler på Zone Alarm, så er det ikke noe problem. Bare vær obs på at Zone Alarm da er din eneste beskyttelse mot inntreningsforsøk. Men du har nok rett i at alle de rette portene er åpne, og har du fått til det er det ikke noe poeng å sette opp DMZ. Men du må som sagt sette opp port-forwarding videre til xboxen din på din PC. På den måte vil nettverkstrafikk på xboxens porter gå fra routeren til PC-en din som videresender de til xboxen din.

Bare husk på å endre LAN-adresse på routeren til 192.168.1.0, ok? :)

Lenke til kommentar
Jeg skal prøve dette. Jeg må vel få ISP til å fikse dette for meg regner jeg med?

Hvilken forskjell har det forresten å si om det nest siste er 1 eller 2? Alt annet vil jo være akkurat det samme..

Når du sier at de ikke skal ha samme subdomene, mener du da at jeg bør skifte til f.eks: 192.168.1.2 på lan (pc) til xbox og til f.eks: 192.168.0.1 på xbox?

6571774[/snapback]

Hmm, du har en trådløs router i huset ditt, som du styrer selv? Har du det, er det på denne du gjør endringene, og du må også sette opp port forwarding på denne til PC-en din. Du skulle ikke behøve å involvere ISP.

Når det gjelder subdomenene, så er det ikke det jeg mener. :) Ok, routeren din opererer med to nettverk, WAN og LAN. WAN kan du tenke på som internett, LAN er det private nettverket den oppretter, og er det som PC-en din kobler seg til. På PC-en din deler du internett. Der blir da routerens LAN til PC-ens WAN, og PC-ens LAN er det som xboxen din er koblet til. Trafikken går omtrent slik:

Internett <-> Router WAN <-> Router LAN <-> PC WAN <-> PC LAN <-> Xbox

Problemet ditt er at PC WAN og PC LAN har samme subdomene, 192.168.0.0. Det skal den ikke ha. Nå går det ikke an å endre på hva PC-en bruker som LAN-adresse (så vidt jeg vet), så du må endre det på routeren din. Der endrer du tredje siffer til noe annet mellom 1 og 255. Likegyldig hva, så lenge det ikke er 0. ;) Og når du gjør det, husk å oppdater port-forwardingene dine, for PC WAN får da en ny adresse, og det må port-forwardes til denne nye adressen.

På PC-en setter du opp brannmuren din til å port-forwarde de samme portene til xboxen din, for PC-en din må jo vite hvor den skal sende alle pakkene den får på port 89 fra routeren.

Hva har den firewallen (zone alarm) med porter å gjøre? Den kan vel ikke åpne portene?

6571774[/snapback]

Det er akkurat det brannmurer gjør. ;) De stenger i utgangspunktet alle porter, og så må du fortelle brannmuren hvilke porter du allikevel vil ha åpnet. De fleste støtter også port-forwarding, slik at pakker som kommer til porter du åpner kan videresendes til maskiner i lokalnettverket.

Det jeg skal gjøre i dag er å si at ISP skal skifte IP adressen min til 192.168.2.xx i stedet for den gamle som var 192.168.1.xx eller 192.168.0.xx (husker ikke helt) og at DMZ skal åpnes på den bærbare pc'en. Men har det noe å si om jeg bruker DMZ på den når jeg har ZoneAlarm?

6571774[/snapback]

Vel, som sagt, jeg tror ikke du behøver å involvere ISP i dette, hvis jeg har skjønt det rett at du har en trådløs router i ditt eget hus. Det er på denne du må endre oppsettet.

Håper det ikke blir for mye mas på deg nå :innocent: Men virker som du kan en del om dette og det er ikke mye hjelp å få hos xb support (vurdert å skifte jobb? ;) )

6571774[/snapback]

Trives godt med jobben jeg har, jeg. ;) Kan litt om dette fordi jeg har en gang hatt et lignende oppsett selv.

Lenke til kommentar

Litt offtopic angående dette med support også, 1.linje skal ikke ha peil på hva de snakker om.

For førstelinje sin del er viktige egenskaper en hyggelig stemme og kunne lese ut av kb'n.

Hvis det er et problem som ikke står i kb'n skal du bli satt over til 2.linje, og de skal ha mere kunnskaper om produktet og kunne gå gjennom feilsøking som ikke står dokumentert.

Ontopic her nok det meste blitt sagt her, og hvis du følger de råd som er gitt skal nok dette fungere helt fint.

Hvis du fortsatt har problemer prøv oig lag en tegning av hvordan nettet ditt ser ut og post den her, mye lettere og forstå hvordan ting er koblet sammen hvis man ser det visuellt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Nå har jeg avsluttet zone alarm og slått av firewallen på ruteren, likevel kommer strict frem :( Skjønner virkelig ikke hvordan dette går ann når alle firewalls er skrudd av.

Ruteren min støtter ikke DMZ. (zyxel 660H)

Jeg kan ikke skifte IP, den er den samme hele tiden. Fikk passord til å komme meg inn på ruteren, men jeg skulle ikke forandre noe på f.eks lan fikk jeg beskjed om (der man kan forandre ip adressen)

Lenke til kommentar
Nå har jeg avsluttet zone alarm og slått av firewallen på ruteren, likevel kommer strict frem :( Skjønner virkelig ikke hvordan dette går ann når alle firewalls er skrudd av.

Ruteren min støtter ikke DMZ. (zyxel 660H)

6573195[/snapback]

Har du fikset IP-adressene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg er ikke sikker på om jeg bør prøve på det da det er mulig at internetten ikke virker mere. Jeg fikk beskjed om å ikke forandre på noe av dette (screenshot) da det kan skje noe som ikke bør skje. Det er vel her man forandrer ip-adresse vel?

Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor mine ip adresser gjør at NAT er strict, NAT har jo noe med firewallen å gjøre, og den er jo skrudd helt av nå..

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på om jeg bør prøve på det da det er mulig at internetten ikke virker mere. Jeg fikk beskjed om å ikke forandre på noe av dette (screenshot) da det kan skje noe som ikke bør skje. Det er vel her man forandrer ip-adresse vel?

6573298[/snapback]

Jepp, men det trenger du ikke å gjøre da den er satt opp helt greit i forhold til PC-en din, altså den er satt opp med subnett 192.168.1.0.

Men Zyxel 660H er jo ingen trådløs router, det er jo bare en vanlig ADSL-router? Har du en trådløs router i tillegg som er koblet til ADSL-routeren din?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Ja, jeg glemte å nevne det. Jeg har en trådløs boks som er koblet til ruteren min. Den heter for Zyxel wireless acess point.

Lenke til kommentar
Ja, jeg glemte å nevne det. Jeg har en trådløs boks som er koblet til ruteren min. Den heter for Zyxel wireless acess point.

6573343[/snapback]

Modellnummer?

Btw, NAT har alt med IP-adresser å gjøre. Selv om du skulle koble til 20 forskjellige maskiner som hver trengte sin egen IP-adresse, vil du på internett bare operere med én adresse. Det er NAT som gjør det mulig. Og NAT-problemene du har kan skyldes feil i ditt lokale oppsett.

Kunne du forøvrig åpnet Start-menyen, klikket på Run... og skrive cmd og trykke enter. I vinduet som kommer opp skriver du:

ipconfig /all

Trykk enter igjen og send outputen tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Brukte forresten disse opplsyningen på xboxen (bruker manuell ip og dns, har fyllt inn dette på selve xb også)

La nettopp inn et screensh. på første posten om hvordan oppsettet mitt er!

Lenke til kommentar
Brukte forresten disse opplsyningen på xboxen (bruker manuell ip og dns, har fyllt inn dette på selve xb også)

La nettopp inn et screensh. på første posten om hvordan oppsettet mitt er!

6573401[/snapback]

Ok, takk, det var informativt. :) IP-oppsettet ditt ser riktig ut.

Da er vi tilbake på at du må sette opp port-forwardingen din riktig. ;) Har du vurdert å bruke Microsoft sin brannmur istedenfor Zone Alarm? Jeg vet at den i alle fall er i stand til å få til port-forwardingen, aner ikke hvordan ZA er. Som sagt tidligere, du må forwarde både fra routeren til PC-en og fra PC-en til xboxen, ellers vil det ikke funke. Og port-forwardingen setter du typisk opp i brannmuren din.

Ellers er aksesspunktet ditt et lite usikkerhetsmoment for min del, men jeg antar da at den bare skyfler trafikk fra trådløst nett til ADSL-routeren din uten noen translering eller routing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Vi hadde et combi trådløst ruter før, men ip tlf ble så ustabil sammen med nettet så vi fikk 2 bokser i stedet og alt ble mye mer stabilt enn før. Vet ikke hvordan den virker. Tror nok det er bare at den dytter alt til ruteren.

Lenke til kommentar
Vi hadde et combi trådløst ruter før, men ip tlf ble så ustabil sammen med nettet så vi fikk 2 bokser i stedet og alt ble mye mer stabilt enn før. Vet ikke hvordan den virker. Tror nok det er bare at den dytter alt til ruteren

6573478[/snapback]

Ok ;) Men prøv å få satt opp port-forwardingen riktig, det skal hjelpe...

Og igjen, har du vurdert å kjøpe et trådløst adapter til xboxen din? Du skulle unngå alle problemene da... Eventuelt legge opp en kabel fra xboxen din til adsl-routeren? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Er det den innebygde windwos firewallen du mener? Eller har de en annen? Den innebygde tror jeg ikke man kan forwarde porter på..?

Er det WAN to LAN og WAN to WAN / ROUTER jeg skal forwarde portene? (ruteren)

Valgene er som følger:

WAN TO LAN

WAN TO WAN / ROUTER

LAN TO WAN

LAN TO LAN /ROUTER

Jeg har et adapter fra før av. Bruker bare pc'en samtidig ofte så da kobler jeg opp via pc.

Prøvde nettopp det offesielle adatperet til xb. Bruker alt til automatisk ip da (192.168.1.36) Valgte å åpne alle porter for dette, men alikevel fikk jeg strict =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...