Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Arbeidslogg [29/7-06]

 

Heisann!

 

Har i det siste fått litt sansen for hjemmekino o.l. spesielt etter jeg kjøpte meg stereoanlegg :) Helt ny opplevelse.

 

Flytter snart for meg selv og da tenkte jeg å få en prosjektor og et lerret. Har lyst til at HTPC-en skal se ganske anonym ut og blandes inn i miløet. Derfor har jeg bestemt at kabinettet skal bygges i tre og lakkes, beises eller hva som skal til for å få den i samme fargen som høyttalerene. Optimalt sett skal være en liten klump som står ved siden av høyttaleren, et lite høyttaler barn.

 

Planen var å ha kabinettet stående, så tynt og lite som mulig, helst ikke breiere enn en CD-ROM. For å få litt stabilitet i stående posisjon hadde gjerne et par labber vært på sin plass? Materialet som skal brukes er hobbyplate(? usikker på navnet) altså tre. Jeg er mest fristet til å bruke en slimline DVD-ROM og bare ha et tynt hull i fronten til å stappe DVD-en i.

 

Fronten i seg selv skal være så ren som mulig. Det jeg hadde planlagt var bare hull til DVD og en IR-mottaker. På knappen og eventuelle LED's tar jeg på siden, mest mulig anonymt.

 

Har dessverre ikke særlig bred erfaring innen SketchUp, så det blir ikke særlig med skisser akkuratt nå. Får sette meg ned en dag og prøve det ut :)

 

 

Spørsmål:

 

- Hva må til for å få tre i den fargen på det vedlagte bildet?

- Skjuling av de fleste skruer er et must. Finnes det sparkel eller noe liknende med trefarge som ikke viser særlig igjen etter beising/lakking?

 

Som sagt se bilder for farge. Et uten blitz og et med.

 

Håper på positiv respons :)

 

Mvh Sindre.

post-19043-1154008356_thumb.jpg

post-19043-1154008362_thumb.jpg

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Du får kjøpt oljer du kan la trekke inn i treverket som gir deg f.eks kirsebærfarge. Hvilken farge som er på bildet er vrient å si, du kan da prøve deg frem eller hente fargeprøve i butikker.

 

Om du ikke bruker sparkel så kan du dekke skruehullene med treplater, alternativt vurdere lim.

 

Ellers er det alltids artig med worklogger. Du kan prøve ut Sketchup fra Google f.eks.

Lenke til kommentar

Har hørt sparkel kanskje er tingen ja. Kan noen anbefale en grei plass å kjøpe det, og er det en spesiel type sparkel jeg trenger?

 

Mener det er kirsebær farge ja, får hente hjem noen prøver.

 

Har lastet ned Google Sketchup, skal prøves senere i kveld :) Skal også ut og kjøpe hobbyplater :)

 

Takk for respons.

 

- Sindre.

 

 

Edit: Hobbyplater på plass! Har også funnet ut hvilken farge jeg er ute etter, og det er mahogny :) Coop Bygg selger en lakkbeis til 64,- som så passe OK ut. Fikk også hobbyplaten min (400x18x2100mm) til 159,- der :)

 

Edit 2:

 

Fått snekret sammen et par skisser. Litt primitivt, men dere ser vel tegninga? :)

post-19043-1154018490_thumb.jpg

post-19043-1154018495_thumb.jpg

post-19043-1154018499_thumb.jpg

post-19043-1154018503_thumb.jpg

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Har i det siste fått litt sansen for hjemmekino o.l. spesielt etter jeg kjøpte meg stereoanlegg :) Helt ny opplevelse.

 

Flytter snart for meg selv og da tenkte jeg å få en prosjektor og et lerret. Har lyst til at HTPC-en skal se ganske anonym ut og blandes inn i miløet. Derfor har jeg bestemt at kabinettet skal bygges i tre og lakkes, beises eller hva som skal til for å få den i samme fargen som høyttalerene. Optimalt sett skal være en liten klump  som står ved siden av høyttaleren, et lite høyttaler barn.

 

Planen var å ha kabinettet stående, så tynt og lite som mulig, helst ikke breiere enn en CD-ROM. For å få litt stabilitet i stående posisjon hadde gjerne et par labber vært på sin plass? Materialet som skal brukes er hobbyplate(? usikker på navnet) altså tre. Jeg er mest fristet til å bruke en slimline DVD-ROM og bare ha et tynt hull i fronten til å stappe DVD-en i.

 

Fronten i seg selv skal være så ren som mulig. Det jeg hadde planlagt var bare hull til DVD og en IR-mottaker. På knappen og eventuelle LED's tar jeg på siden, mest mulig anonymt.

 

Har dessverre ikke særlig bred erfaring innen SketchUp, så det blir ikke særlig med skisser akkuratt nå. Får sette meg ned en dag og prøve det ut :)

 

 

Spørsmål:

 

- Hva må til for å få tre i den fargen på det vedlagte bildet?

- Skjuling av de fleste skruer er et must. Finnes det sparkel eller noe liknende med trefarge som ikke viser særlig igjen etter beising/lakking?

 

Som sagt se bilder for farge. Et uten blitz og et med.

 

Håper på positiv respons :)

 

Mvh Sindre.

6567429[/snapback]

Det ser ut som om det er kirsebærfarge, litt rødlig. Du kan få tak i trevirke av en trelasthandler og kløyve, lime og høvle plater vist du er flink og har tilgang til maskiner, det er absolutt superb. Eller kjøpe bjørkekryssfiner som du beiser i kirsebærfarge, som du får kjøpt hos fargehandleren.. :thumbup: Hvorfor ikke sette DVD- stasjon og annet på høykant, da får du virkelig slank linje en ca 10 cm bredde..

Lenke til kommentar
Alu profiler kan ødelege looken litt, hva med å bruke noen lister?

 

Det var foresten smart å kappe platene med 45 graders vinkel så du sliper alle skjøtene ;)

6574858[/snapback]

 

Tenkte å ha dem inne i kabinettet :) Slik vises ingenting.

 

Det ser ut som om det er kirsebærfarge, litt rødlig. Du kan få tak i trevirke av en trelasthandler og kløyve, lime og høvle plater vist du er flink og har tilgang til maskiner, det er absolutt superb. Eller kjøpe bjørkekryssfiner som du beiser i kirsebærfarge, som du får kjøpt hos fargehandleren.. :thumbup: Hvorfor ikke sette DVD- stasjon og annet på høykant, da får du virkelig slank linje en ca 10 cm bredde..

6574953[/snapback]

 

Har som sagt fått et fargespekter på coop bygg, og fant ut at fargen var Mahogney.

Se arbeidsloggen, så ser du hva jeg har gjort :)

 

Ang. DVD-stasjonen så syntes jeg det passer best at den ligger, ser bare mest naturlig ut for meg, men det er vel smakssak? :)

 

Det gjenstår en del pussing ja :)

Lenke til kommentar

Hmm. Målet er jo i grunn å lage kabinettet veldig likt høyttaleren, i bredde, dybde, farge og former. Lister hadde kanskje blitt fint, men vil i dette tilfellet vike fra "standarden" :p

 

Men er enda tidlig i byggefasen, det kan fort oppstå endringer ;)

 

Noe mer å tenke på: måter å feste sidedøren slik man får en åpne/lukke funksjon /m lås, f.eks med skruer.

 

Noen ideér?

 

Tenkt litt på dette:

post-19043-1154122413_thumb.jpg

Endret av Azton
Lenke til kommentar

:D D så jo stilig ut, så ut som at du hadde klart å få sidene ganske fine, d er godt gjordt å få vinkler på 45 grader med en håndsirkelsag, nesten umulig, spesielt i begynnelsen og avslutningen av platene.... Ville ha prøvd å unngå noen ekstra lister på utsiden av kabinettet, det går an nederst, noe jeg tror vil bli stilig med en mørkere farge f.eks svart som du har ellers... :thumbup:

Du vil kansje få noen problemer med å få døren helt fint tilpasset til kabinettet,- det er alltid problemer med dørene....... :hmm: . Det skal iallefall bli spennende å se hvordan det vil se ut etter hvert :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk, takk :)

 

Nja, bildene lyver kanskje litt, for helt perfekt ble det ikke. Men jeg satser på at etter litt pussing, og når den tid kommer, sparkling så skal resultatet bli bra.

 

Det var ikke så veldig vanskelig med sirkelsaga. Måtte bare ta det litt med ro, få det beinest mulig. Er enig det var litt tricky i slutten ja, hadde ikke noe linje å følge ;)

 

I utgangspunktet prøver jeg å unngå lister, men om jeg ikke får til kantene, så må jeg kanskje til med noen, og de blir nok svarte ja :)

 

Får ta en tur til Biltema & Clas'ern i morgen, handle inn litt diverse.

Lenke til kommentar

Vist det ikke er helt perfekt kan du jo få tak i formtre med mahognyfarge fra f.eks Liberon som de har i malerbutikker. Siden formtre ikke påvirkes av beising så må du bruke en farge som blir lik det ferdige resultatet, da slipper du lister.

Ellers kan du jo bruke noen fine hjørnelister i tre fra bygger``n, finne de minste de har, - de kan jo beises.... ;) eller lakkeres svart akkurat som sokkelen :hmm:

Lenke til kommentar

Fromtre, er det en slags sparkel? Legg på og puss?

 

Kjøpte meg forøvrig et spann med finsparkel i dag. Så under prøvemonteringen at det ikke ble helt perfekt, så skal prøve med sparkelen jeg har kjøpt først, og hvis jeg ikke blir fornøyd tror jeg at jeg prøver formtre.

 

Hvis alt feiler blir det siste utvei, lister ;)

 

Arbeidslogg oppdatert

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...