Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lan fungerer,men får ikke se listen over maskiner

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger noen tips her nå. Har 4-5 maskiner koblet sammen med en 3Com Office connect adsl modem/ruter (3CRWE 754G72). 3 med ledning, 1-2 med trådløs. Dette har fungert over lang tid, og jeg har delt filer og skriver over MSHOME uten problemer. Alle maskiner har samme brukernavn og passord.

Har fått meg en ny laptop, og etter det har jeg fått problemer. Den nye laptopen finner bare seg selv i mshome, og jeg får ikke tilgang fra de andre maskinene til laptop. (Laptop kjører XP Home, de andre XP Pro.)

Det som skjer nå skjønner jeg lite av, bortsett fra laptop, fungerer fildeling mellom de andre maskinene, men når jeg trykker på den "vis alle maskiner" knappen (på hvilken som helst maskin) får jeg feilmeldingen at "listen over servere ikke er tilgjengelig nå osv" Men går jeg så på en av de delte mappene som ligger der, kommer jeg rett inn.

Og fra laptop kan jeg både skru av og på de andre maskinene, wake on lan, og shutdown -s -m, så det er forbindelse på et vis...

Kan noen hjelpe meg å tipse om hva jeg kan gjøre for å fikse dette, har restartet ruter div ganger, kjørt ny nettverksveiviser, skrudd av og på alle maskiner, brannmurer, og ingenting ser ut til å hjelpe. Har en mistanke om at det kunne være ruteren, siden samme problemet plutselig kom på alle maskiner, ingen får tilgang over serverlisten, men alle kommuniserer :dontgetit:

post-56388-1154004225_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Ruteren har en innebygd brannmur, jeg tipper denne er aktiv.

Se gjerne i manualen og redefiner regler ;)

Lenke til kommentar

Ja alle maskinene har SP2 og automatisk oppdatering på.

Men har nå satt opp nettverk på nytt, disablet lunefulle greier som Norton Internettsecurity, og fått i gang skriverdeling/fildeling mellom alle maskinene igjen, bortsett fra laptopen...

Det som er anderledes på Laptop er at den har XP home, og går trådløst, men har samme brukernavn og passord som de andre. Det som skjer nå, er at laptop finner kun seg selv, og fra de andre maskinene kommer laptop nå frem, men får beskjed om "ikke tilgang" hvis jeg prøver å åpne.

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den feilmeldingen, det antydes jo at jeg ikke har tillatelse, men så står det nederst at nettverksbanen ikke ble funnet...?

Trådløs nettverk kjører forresten åpent, men med mac filtrering, om det kan ha noe å si.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig løst problemet, det med at jeg ikke fikk tilgang til listen over klienter i mshome, tror jeg skyltes NIS (Norton) på den ene av maskinene. Norton får det plutselig for seg at lokalnett skal blokkeres, selv om det var tillatt igår...

Løsningen på at ikke laptop fikk bli med i nettverket ble å bytte ut drivere fra Acer, med driver rett fra Intel.

Takk for bidragene noadmin :thumbup:

Lenke til kommentar
noadmin Postet i går, 20:14

Bidrag?

Du løste problemet selv :thumbsup:

Jo, løste det forsjåvidt selv, men setter alltid pris på innspill når jeg står litt fast. Og ditt innspill ang brannmur på klienter fikk meg til og dobbeltsjekke den maskinen med Norton internettsecurity. Har for lang tid tilbake lagt til brannmur-regeler som skal tillate hele lokalnettrange (ip adresser). Men Norton velger tydeligvis av og til å finne på sine egne regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...