Gå til innhold

Lynet i Oslo i natt

Anbefalte innlegg

Flere som var opp og forsøkte å "fange lynet" i natt?

Her er mitt resultat etter vel 100 eksponeringer, der lynet slår ned på Tryvann.

Ikke lett å få bra bilder, men ganske moro å forsøke seg! :-)

Noen som har gode tips ang best kombinasjon av lukkertid, blender etc?

(Dette bildet er tatt med Olympus E-1, f 8.0, 13 sek, 37 mm brennvidde. Litt croppet og levelsjustering i PS.)

post-8179-1154002658_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyn-poster ett bilde til ;-)

Da dette ble tatt begynte jeg dessverre å gå tom for plass på minnekortet og svitsjet til jpeg, noe som ga forferdelig stygge fargekorn på bildet. (Antar at jpeg-komprimering er årsaken? Hvis noen har gode tips på å fjerne slike korn hører jeg gjerne disse? :-)

post-8179-1154002918_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kule bilder.

Tror ikke de røde og blå fargeklattene kom på grunn av jpg.

Tipper det er hotpixels (enkeltpiksler på sensoren som blir varme under lange lukkertider).

6566950[/snapback]

Ok, det kan forklare saken.. Tok som sagt veeeldig mange eksponeringer etter hverandre. Mange med lange lukkertider. (Kameraet stod vel og tok bilder mer eller mindre non-stop en times tid :-) Det rare er at det er mye færre slike på de jeg tok i raw.

Uansett - Tusen takk for tilbakemelding! Hører også gjerne gode tips om "rensing" av bilder for å fjerne hot pixels. :-)

Lenke til kommentar
Ok, det kan forklare saken.. Tok som sagt veeeldig mange eksponeringer etter hverandre. Mange med lange lukkertider. (Kameraet stod vel og tok bilder mer eller mindre non-stop en times tid :-) Det rare er at det er mye færre slike på de jeg tok i raw.

Uansett - Tusen takk for tilbakemelding! Hører også gjerne gode tips om "rensing" av bilder for å fjerne hot pixels. :-)

6567064[/snapback]

Har ikke en del Olympus-kamera en funksjon for å finne og interpolere hot pixels i kamera? Eller husker jeg feil?

Edit: Ser ut som at E-300 har det, i hvert fall (link). Men teknikken virker å være litt uegnet for lyn-fotografering, da halvparten av tiden pluss noe av lagringskapasiteten "går bort". Men du kan kanskje ta et sort bilde og gjøre jobben selv i PS eller noe?

Endret av Flex
Lenke til kommentar
Har ikke en del Olympus-kamera en funksjon for å finne og interpolere hot pixels i kamera? Eller husker jeg feil?

Edit: Ser ut som at E-300 har det, i hvert fall (link). Men teknikken virker å være litt uegnet for lyn-fotografering, da halvparten av tiden pluss noe av lagringskapasiteten "går bort". Men du kan kanskje ta et sort bilde og gjøre jobben selv i PS eller noe?

6567131[/snapback]

Aha! Tusen takk for innspill og inofmativ lenke. Mener å ha sett noe om hot-pixels i manual eller menyene på kameraet, så skal definitivt sjekke ut dette. Blir jo selvsagt en vanskelig avvening om man skal aktivere funksjonen neste gang tordenværet kommer; dette blir jo litt kvitt eller dobbelt - best mulig bilde, eller ikke noe bilde i det hele tatt fordi kameraet står å jobber...

Hmmm. Den som visste akkurat når og hvor lynet slår ned ;-)

Lenke til kommentar

6567131[/snapback]

Aha! Tusen takk for innspill og inofmativ lenke. Mener å ha sett noe om hot-pixels i manual eller menyene på kameraet, så skal definitivt sjekke ut dette. Blir jo selvsagt en vanskelig avvening om man skal aktivere funksjonen neste gang tordenværet kommer; dette blir jo litt kvitt eller dobbelt - best mulig bilde, eller ikke noe bilde i det hele tatt fordi kameraet står å jobber...

Hmmm. Den som visste akkurat når og hvor lynet slår ned ;-)

6567200[/snapback]

Det som står beskrevet her virker å være en bedre løsning, hvor en slipper å ta et ekstra bilde for hvert bilde.

Lenke til kommentar

Kanskje en tanke å la kamera få hvile litt mellom eksponeringene. 10 sek eksponering -> 10 sek hvile...

Men selvfølgelig... da er det jo en 50% mulighet for at kveldens beste bilde ikke blir tatt :hm:

Løsningen da.... TO kamerar.... hvis man har råd med slikt da :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...