Gå til innhold

Digital vifte kontroller

Anbefalte innlegg

Quote:

Eller laste ned winavr, så kan du bruke avr-gcc i windows (altså gratis). Denne støtter mega169 også :smile:

:smile:

Støtter som i har en haug av headerfiler som inneholder alle standardregistere til Atmel sin mikrokontrollere? Eller bare mega169?

Uansett er mikrokontrollere gøy å leke med. Synes dog at en mega169 er _litt_ overkill til bruk i en viftekontroller. Jeg tror at du vil få like mye ut av en tiny26... Men hvis du har en ting så skjønner jeg at du bruker den istedenfor skaffe noe mer :smile:

Sleng ut litt kode og bilder når du er ferdig da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-15 15:49, skrev hce:

Quote:

Eller laste ned winavr, så kan du bruke avr-gcc i windows (altså gratis). Denne støtter mega169 også :smile:

:smile:

Støtter som i har en haug av headerfiler som inneholder alle standardregistere til Atmel sin mikrokontrollere? Eller bare mega169?

Tror den støtter så godt som alle avr'ene. Den har spesifikk headerfil for mega169, om det var det du mente? Har egentlig ikke peil på kompilatorer men denne funka hvertfall fint. Kan anbefales :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Aerocker skrev (2002-12-18 23:05):

Nå har jeg lagd en side som etterhvert skal handle om prosjektet mitt:

Den er skikkelig søppel enda, og jeg liker ikke html , så designet vil bli så som så, men etterhvert vil jeg prøve å legge ut litt bilder og relevant info..

gøy gøy :smile:

Bortsett fra at min kommer til å bli MYE bedre så! :wink: Utrolig så mye rart man kan finne ut med en finger -ms på login.stud... 2. komtek? :wink:

I know who you are...

Hvis jeg noensinne blir ferdig med prosjektet mitt dukker det nok opp kildekode og kretsskjema på OV. Uansett lykke til, og det er et varmere strøk down unders knot å lodde en mega169 på et kretskort. Så mange alt for små pinner...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 01:32, skrev hce:

I know who you are...

Hvis jeg noensinne blir ferdig med prosjektet mitt dukker det nok opp kildekode og kretsskjema på OV. Uansett lykke til, og det er et varmere strøk down unders knot å lodde en mega169 på et kretskort. Så mange alt for små pinner...

Jeg veit hvem du er også.. :smile: Det med at det er så mange små pinner på mega169 har jeg tenkt på, så det blir nok noe litt mindre som vil sitte på den ferdige "dingsen" ja. Gidder ikke å lodde 64 pinner.. Går btw elektro, linja for mannfolk :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Aerocker skrev (2002-12-19 15:11):

Jeg veit hvem du er også.. :smile: Det med at det er så mange små pinner på mega169 har jeg tenkt på, så det blir nok noe litt mindre som vil sitte på den ferdige "dingsen" ja. Gidder ikke å lodde 64 pinner.. Går btw elektro, linja for mannfolk
:grin:

Det er godt å høre! Du stod oppført som SIE6 på noen fagsider :razz:

Hvis du har tenkt å benytte en annen mikrokontroller i det ferdig prosjektet ville jeg gått og kjøpt denne med en gang. OV har en ganske grei samlig mikrokontrollere nå. En del tiny og noen mega (hovedsak 128) + noen midt i mellom.

Hadde jeg fått tak i en tiny25 tror jeg den ville holdt i massevis. Har dessverre begynt å tegne på mitt nye DKS (datamaskinkontrollsystem :smile: ). Hoveddeler blit antagelig:

inni PCen:

mega128

maks 8 temp sensorer

muligens display

maks 8 variable vifteutganger

1 trådløs kommunikasjon til fjernkontroll

+ en del jalla casemodding for å bruke opp kraften i 128.

utenfor PCen:

en tiny evt. en 8515. (trenger muligens SPI)

1 trådløs kommunikasjon til PCen

og selvfølgelig krydre alt sammen med en god samling LEDs. Hvis knightrider sier deg noe :wink:

Uansett hvis du er på OV en gang koker jeg gjerne PWM delen av prosjektet ditt, hvordan du setter opp signalet og hvordan transistoren er koblet i etterkant (orker ikke lese datablader).

Lenke til kommentar

Hadde jeg fått tak i en tiny25 tror jeg den ville holdt i massevis. Har dessverre begynt å tegne på mitt nye DKS (datamaskinkontrollsystem :smile: ). Hoveddeler blit antagelig:

inni PCen:

mega128

maks 8 temp sensorer

muligens display

maks 8 variable vifteutganger

1 trådløs kommunikasjon til fjernkontroll

+ en del jalla casemodding for å bruke opp kraften i 128.

utenfor PCen:

en tiny evt. en 8515. (trenger muligens SPI)

1 trådløs kommunikasjon til PCen

og selvfølgelig krydre alt sammen med en god samling LEDs. Hvis knightrider sier deg noe :wink:

Hehe.. du får da ha lykke til :) Dette blir nok endel mer arbeid enn hva jeg trenger for mitt lille(i denne sammenheng..) prosjekt!

Har forresten fått ferdig pwm delen av prosjektet allerede. Har etsa kretskort til transistorene og viftekontaker og det funker fin fint. Men ellers takk :)

God jul!

Lenke til kommentar
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>

Hvis man ikke stiller for høye krav til nøyaktighet kan man sette opp NTC-motstanden i et RC-nett og måle hvor lang tid det tar før kondensatoren lader seg ut - da trenger man bare en digital inngang.

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

Du må ha minst to, en til rc-leddet og en til det analoge signalet, uP, må ha analog comporator, ulempene er mange, du har ikkje den rare oppløsningen, du kan ikkje måla store spenninger (pga. timeren)

Lenke til kommentar

Hehe.. du får da ha lykke til :) Dette blir nok endel mer arbeid enn hva jeg trenger for mitt lille(i denne sammenheng..) prosjekt!

Har forresten fått ferdig pwm delen av prosjektet allerede. Har etsa kretskort til transistorene og viftekontaker og det funker fin fint. Men ellers takk :)

Slenger du ut noe kretsskjema? Antar du bare kjører en av utgangene (PWM) på yK'eren til transistoren, og bruker denne som styrestrøm. Så legger du 12V på toppen av transistoren, og kan da regulere hvor mye spenning som skal ligge over transistoren, og så henter du ut spenning til vifta under transistoren.

Men hva slags komponenter har du rundt? Motstander/kondiser?

Lenke til kommentar

Slenger du ut noe kretsskjema? Antar du bare kjører en av utgangene (PWM) på yK'eren til transistoren, og bruker denne som styrestrøm. Så legger du 12V på toppen av transistoren, og kan da regulere hvor mye spenning som skal ligge over transistoren, og så henter du ut spenning til vifta under transistoren.

Men hva slags komponenter har du rundt? Motstander/kondiser?

Har gjort det veldig enkelt. har brukt en buz10 mosfet og kobla pwm-utgangen på avr'en til gate i parallell med en 1M motstand(mosfeten ville ikke fungere uten denne..). Source på mosfeten er koblet til jord, og mellom drain og spenningskilden på 12V står vifta. Har koblet en diode "feil vei" i parallell med vifta for å beskytte mosfeten for strømmer som kan oppstå når en skrur av og på vifta. Dette ser ut til å fungere fint.

Lenke til kommentar
Har gjort det veldig enkelt. har brukt en buz10 mosfet og kobla pwm-utgangen på avr'en til gate i parallell med en 1M motstand(mosfeten ville ikke fungere uten denne..). Source på mosfeten er koblet til jord, og mellom drain og spenningskilden på 12V står vifta. Har koblet en diode "feil vei" i parallell med vifta for å beskytte mosfeten for strømmer som kan oppstå når en skrur av og på vifta. Dette ser ut til å fungere fint.

Høh... nesten for lett :) Ikke en liten avlastningkondis engang? Opplever du noe ripple på viftespenningen?

Litt usikker på hvor du fikk dine mosfeter, verkstedet har i hovedsak (av billige) mosfetter av type IRF 540. Antar disse bør klare jobben like bra. Eller er buz10 overlegen med tanke på PWM -> DC?

Lenke til kommentar

buz10 mosfetene har jeg kjøpt på verkstedet. koster 18 kr eller noe sånt per stykk. En kan sikkert bruke noen som er mindre og billigere tipper jeg. Om en ikke har noen vifter som drar masse strøm da.. Jeg har ikke sett på kretsen med skop, så jeg veit ikke eksakt hvordan spennningen over viften oppfører seg, men det virker som det fungerer bra :) Du kan sikkert hive på ein kondis her og der om du vil, men jeg har ikke peiling på når og hvor de trengs..

Lenke til kommentar

Har gjort det veldig enkelt. har brukt en buz10 mosfet og kobla pwm-utgangen på avr'en til gate i parallell med en 1M motstand(mosfeten ville ikke fungere uten denne..). Source på mosfeten er koblet til jord, og mellom drain og spenningskilden på 12V står vifta. Har koblet en diode "feil vei" i parallell med vifta for å beskytte mosfeten for strømmer som kan oppstå når en skrur av og på vifta.  Dette ser ut til å fungere fint.

Jo mer jeg tenker jo rare synes jeg dette er... hvor svir du av effekten fra den spennningen du ikke ønsker? Si du vil ha 7V ut, må jo 5V bli svidd av et sted...

Har jeg forstått deg rett her:

+12V

|

|---(diode)--- Vut til vifte

|                     |

-| (Drain)              |

(PWM)-|-------Gate-                        |

1M       -| (Source)             |

|         |                     |

jord--------|---------------------|

Sikkert bare noe jeg har glemt med transistorer, er noen år siden sist jeg lekte med dem...

Jeg valgte irf540 mosfet, den var hårfint dyrer, 20kr, men er spekket til 150W, noe jeg tviler på blir aktuelt ;)

Lenke til kommentar

Jo mer jeg tenker jo rare synes jeg dette er... hvor svir du av effekten fra den spennningen du ikke ønsker? Si du vil ha 7V ut, må jo 5V bli svidd av et sted...

That's the art of pwm :)

Ved pulsbreddemodulasjon så slipper en å svi vekk energien for å senke spenninga. Gå inn på linkene i avsnittet om pwm her: http://www.virtual-hideout.net/reviews/nat...adm/index.shtml

Nyttig lesestoff..

Har jeg forstått deg rett her:

+12V

|

|---(diode)--- Vut til vifte

|                     |

-| (Drain)              |

(PWM)-|-------Gate-                        |

1M       -| (Source)             |

|         |                     |

jord--------|---------------------|

Dioden skal stå parallellkoblet med vifta. og med "pila" mot +12V. (så den blir stående "feil" vei)

Lenke til kommentar

Dioden skal stå parallellkoblet med vifta. og med "pila" mot +12V. (så den blir stående "feil" vei)

slik?:

+12V

|

|------------- Vut til vifte-------|

|                     |            |

-| (Drain)              |        (sperrer)

(PWM)-|-------Gate-                        |         (diode)

1M       -| (Source)             |         (leder)

|         |                     |            |

jord--------|---------------------|------------|

Ser jo greit nok ut. Jeg tenkte kjøre på med en kondensator i tillegg, 10 microFarad. Skal prøve å få målt litt med og uten og se om det er noe forskjell :) Uansett digg med kondiser ;) Ting begynner å ta form i hodet, og har fått tak i nok deler for å lage testversjon på pulten her. Så får man se hva det bringer videre. Du har ikke tenkt å ha en status LCD? Typisk 4*16 eller lignende? Tenkte jeg skulle bygge inn et slikt også som da viser spenning ut, temperaturer status osv osv.

Lenke til kommentar
hce:

Leste et sted at PWM regulering ofte forstyrer turtallsavlesning fra viftene.

Kan skape litt problemer.

=)

For de som har vifter med turtallsavlesning så ;) Tenkte kun skrive ut spenningen til et LCD.

PWM kan nok forstyrre litt hvis PWM signalene går ved siden av turtalls signalene (kretsbaner/ledninger). Antar det vil oppstå krysstale mellom signalene, så man ender med rar spenning og turtallsavlesning.

Lenke til kommentar

Leste et sted at PWM regulering ofte forstyrer turtallsavlesning fra viftene.

Kan skape litt problemer.

=)

Skal ikke forundre meg nei. Jeg for min del bryr meg ikke om turtallsavlesning i designet av prosjektet mitt. Men jeg burde jo hatt en mekanisme som fant ut om viftene hadde stoppet :(

tegning..

Sånn bortsett fra at tegninga ble fucka i webleseren min så så det ut som du hadde tegnet rett. :)

Jeg har også planer om å ha et statusdisplay ja. Skal prøve å få tak i et display til en Nokia 7110, slik at jeg slipper å kjøpe. På avrfreaks er det en "oppskrift" på bruken av dette.

Lenke til kommentar

Skal ikke forundre meg nei. Jeg for min del bryr meg ikke om turtallsavlesning i designet av prosjektet mitt. Men jeg burde jo hatt en mekanisme som fant ut om viftene hadde stoppet :(

Kanskje en slags form for strømmåler som overvåker hver kanal.

Jeg har også planer om å ha et statusdisplay ja. Skal prøve å få tak i et display til en Nokia 7110, slik at jeg slipper å kjøpe. På avrfreaks er det en "oppskrift" på bruken av dette.

Hvis vi finner nok folk, må nok bestille ca 20 stk. Så kan vi få det ganske rimelig fra statene. Ca 150kr for 4*16 med lys. Har tenkt å sette i et slikt på prosjektet mitt.

Displayet til Nokia telefoner blir visst styrt av atmel kontrollere så det skal nok gå bra. Synes dog de displayene er litt for små, men jeg skal antagelig ha en del mer informasjon der.

Lenke til kommentar

Hvis vi finner nok folk, må nok bestille ca 20 stk. Så kan vi få det ganske rimelig fra statene. Ca 150kr for 4*16 med lys. Har tenkt å sette i et slikt på prosjektet mitt.

Displayet til Nokia telefoner blir visst styrt av atmel kontrollere så det skal nok gå bra. Synes dog de displayene er litt for små, men jeg skal antagelig ha en del mer informasjon der.

Det går sikkert an å snakke med Nokia Norge om de har noen liggende... De får jo stadig vekk inn ødelagte telefoner med displayer som funker helt utmerket, regner jeg med!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...