Gå til innhold

Digital vifte kontroller

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bygge en digital viftekontroller med lcd display og hele pakka. Altså fler vifter som regulerer seg automatisk etter hva temperaturen på forsjkjellige målere i kabinettet er. Alt dette skal kunne stilles inn via lcd-display og trykkkanpper.

Er det noen her som har sett lignende på nettet? Tror jeg skal klare å bygge det, men det er litt værre å konstruere det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har vert inne på samme ideen, her å, begynte med planlegginga,

Seriell-tilkobling (styre fra pc]

LCD-display

pulsregulering

temperaturavlesing

trykknapper på panel

allt dette håper jeg på at går å styre vha en pic-prosessor, visst noen har kjennskap til pic'er så kunne jeg ha tenkt meg en bekreftelse om dette (bruker bs2 visst ikke)

Lenke til kommentar

Quote:

Alekoy skrev (2002-10-19 16:11):

har vert inne på samme ideen, her å, begynte med planlegginga,

Seriell-tilkobling (styre fra pc]

LCD-display

pulsregulering

temperaturavlesing

trykknapper på panel

allt dette håper jeg på at går å styre vha en pic-prosessor, visst noen har kjennskap til pic'er så kunne jeg ha tenkt meg en bekreftelse om dette (bruker bs2 visst ikke)

Tenkte på samme greia, men det er litt dritt å få til. Trenger sinnsykt mange dac-er, og det finnes få mikrokontrollere med flere enn en eller to... Dessuten trengs det adc-er for å lese av temperatur. En ting som er litt dumt. Dette systemet bør være autonomt, slik at man ikke trenger å være avhengig av et program på maskinen som går hele tiden...

Lenke til kommentar

Quote:

Tenkte på samme greia, men det er litt dritt å få til. Trenger sinnsykt mange dac-er, og det finnes få mikrokontrollere med flere enn en eller to...

Hvis du bruker PWM trenger du ingen DAC'er (bare en digital utgang)...

Quote:

Dessuten trengs det adc-er for å lese av temperatur. En ting som er litt dumt.

Hvis man ikke stiller for høye krav til nøyaktighet kan man sette opp NTC-motstanden i et RC-nett og måle hvor lang tid det tar før kondensatoren lader seg ut - da trenger man bare en digital inngang.

Quote:

Dette systemet bør være autonomt, slik at man ikke trenger å være avhengig av et program på maskinen som går hele tiden...

Kanskje litt av vitsen det ja...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 18:03, skrev umy:

du kan jo spørre om tegningene til digital doc :razz:

Digital Doc er jo bare ræva i forhold da :razz: Hvis jeg ikke husker helt feil kan den bare slå viftene av/på, ikke regulere hastigheten. Tenkte nemlig på å bygge noe slikt selv en gang også, men jeg frykter det blir for mye jobb...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå begynnt å pusle litt mer med prosjektet.. Det kommer til å ta TID tror jeg. Må jo først lære meg å programmere microkontroller :smile: Har pusla litt med viftestyring via PWM på en avr nå, så den delen skulle gå greit. Er litt usikker på om jeg skal bruke digitale eller analoge temp. målere. Akkurat nå har jeg ikke noen avr med a/d innganger så jeg tror jeg skal kjøpe en DS18S20 digial temp sensor for å forske litt mer. men de koster 60 kr stykk på elfa :sad:

Skal smekke opp en enkel webside om prosjektet når jeg kommer litt bedre igang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Over jul så tenker jeg ast prosjektet er i boks. Har ått tak i både analoge og digitale temp sensorer nå og et STK502 kit for avr, med lcd-display :smile: Sikter meg inn på 2 uavhengige vifte kanaler med 1 eller 2 vifter på hver. Skal mekke litt på det i jula, så får vi se hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Quote:

Aerocker skrev (2002-12-13 16:13):

Over jul så tenker jeg ast prosjektet er i boks. Har ått tak i både analoge og digitale temp sensorer nå og et STK502 kit for avr, med lcd-display :smile: Sikter meg inn på 2 uavhengige vifte kanaler med 1 eller 2 vifter på hver. Skal mekke litt på det i jula, så får vi se hvordan det blir.

Du vet at STK502 er for atmel-brikker for styring av lcd-displayer (lcd-kontrollere) du vil heller ikke ha store nytten av stk502 uten stk500

Har tenkt på å gjøre det samme som deg, og har da sett på en Atmel AtTiny av noe slag (husker ikke helt i farten). Dessuten blir det litt stress med transistorer og sånn. Men dersom jeg får penger, kommer jeg til å kjøpe STK500 og en JTAG-ICE og så er vi igang;-)

Lenke til kommentar

baronKanon skrev (2002-12-13 22:03):

Aerocker skrev (2002-12-13 16:13):

Over jul så tenker jeg ast prosjektet er i boks. Har ått tak i både analoge og digitale temp sensorer nå og et STK502 kit for avr, med lcd-display :smile: Sikter meg inn på 2 uavhengige  vifte kanaler med 1 eller 2 vifter på hver. Skal mekke litt på det i jula, så får vi se hvordan det blir.  

Du vet at STK502 er for atmel-brikker for styring av lcd-displayer (lcd-kontrollere) du vil heller ikke ha store nytten av stk502 uten stk500

Har tenkt på å gjøre det samme som deg, og har da sett på en Atmel AtTiny av noe slag (husker ikke helt i farten). Dessuten blir det litt stress med transistorer og sånn. Men dersom jeg får penger, kommer jeg til å kjøpe STK500 og en JTAG-ICE og så er vi igang;-)

Da får jeg rydde litt... :smile:

BaronKanon har knakende rett :smile: Atmel STK502 støtter kun mega169, i tillegg har den et FASTMONTERT LCD display. Poenget med LCD displayet er vel å få montert det på PCen, det funker dårlig med STK502, med mindre du vil montere hele STK502 settet i PCen.

For å i det hele tatt få 502 til å virke må du ha et STK500 utviklingssett i tillegg. STK500 er en grunnpakke, mens 501/502 er moduler til STK500. Jeg ville heller gått for en kombinasjon av STK500 og STK501 (ligger forøvrig på pulten min her). Og hvis du har sære ønsker om å debugge så bør du ha en JTAG ICE også.

Se her for en komplett oversikt over utviklingskitt fra Atmel. Her finner du en oversikt over alle mikrokontrollerene fra Atmel. Jeg vil påstå mega128/169 og kanskje tiny26 er mest interessante.

Hvis man titter litt på specs på Atmel sine 8bits mikrokontrollere finner man bl.a. en mega128 som har 8 -åtte- analoge innganger (skulle være nok tempsensorer) og i tillegg har den 8 PWM utganger (skulle være nok utganger). Så må du sette opp litt elektronikk på hver PWM utgang du bruker så spenningen holder seg gjevnt.

Tiny26 og mega169 har 4 PWM kanaler og 8 analoge innganger.

I tillegg vil du trenge et LCD display av en eller annen type, driver til displayet er ikke _så_ vanskelig å skrive :razz:

Så kommer man til utvikling... hvis du ikke er en mester i assembler programmering ville jeg nok gått for C, men da må du ut med en del penger for en saklig kompilator til windows, evt. bruke gratiskompilator som følger med Linux :smile: Også kalt gcc.

Mer informasjon kan man lese om på http://www.avrfreaks.com

Sånn... hvis det er mer fyr løs.

[ endret av hce den 2002-12-13 22:22 ]

Lenke til kommentar

hce skrev (2002-12-13 22:19):

Quote:

BaronKanon har knakende rett :smile: Atmel STK502 støtter kun mega169, i tillegg har den et FASTMONTERT LCD display. Poenget med LCD displayet er vel å få montert det på PCen, det funker dårlig med STK502, med mindre du vil montere hele STK502 settet i PCen.

Som sagt! ( :razz: )

Quote:

For å i det hele tatt få 502 til å virke må du ha et STK500 utviklingssett i tillegg. STK500 er en grunnpakke, mens 501/502 er moduler til STK500. Jeg ville heller gått for en kombinasjon av STK500 og STK501 (ligger forøvrig på pulten min her). Og hvis du har sære ønsker om å debugge så bør du ha en JTAG ICE også.

Debugging og stepping av kode er også kjekt å kunne gjøre for å finne ut hva du har programmert galt, eller hva, hc? Men det er ikke akkurat billig for en JTAG-ICE (4k). Det går jo an å kjøpe en tiny-ice (ICE-200) for debugging og utvikling. Denne funker med ATTiny-brikker, men ikke med ATMega:-/

Quote:

Jeg vil påstå mega128/169 og kanskje tiny26 er mest interessante.

Du trenger ikke en ATMega til styring av vifte! Hvis du ikke skal implementere en Web-tjener og skrive store, hårete programmer. Bortkastede penger med ATMega. Har blitt anbefalt av vår gode venn hos Atmel at en tiny26 holder i massevis!

Quote:

I tillegg vil du trenge et LCD display av en eller annen type, driver til displayet er ikke _så_ vanskelig å skrive :razz:

Ved empiri har man funnet ut at det er litt kinkig å få til LCD-display, spesielt når man har programmert riktig...:razz:

Quote:

Så kommer man til utvikling... hvis du ikke er en mester i assembler programmering ville jeg nok gått for C, men da må du ut med en del penger for en saklig kompilator til windows, evt. bruke gratiskompilator som følger med Linux :smile: Også kalt gcc.

Du kan ikke bruke vanlig gcc... Du må ha en spesiell linker og så kan det være litt kjekt med ferdige headere, så man slipper å skrive alle selv... Det ligger et utviklingsverktøy, GNU-lisensiert, på http://www.avrfreaks.net, som er ganske hendig. Windowsporten av denne er ikke helt stø, så en installasjon av Linux kan være kjekt. En kompis har i hvert fall fått snakket med STK500 fra linux:-P

Quote:

Sånn... hvis det er mer fyr løs.

Salve avfyrt! (F... for en lang post, og jeg som har eksamen i morgen og burde lest masse mer!)

Lenke til kommentar

Quote:

baronKanon skrev (2002-12-13 22:40):

Du trenger ikke en ATMega til styring av vifte! Hvis du ikke skal implementere en Web-tjener og skrive store, hårete programmer. Bortkastede penger med ATMega. Har blitt anbefalt av vår gode venn hos Atmel at en tiny26 holder i massevis!

Hvorfor ikke en webserver? Evt. en epostserver som monterer opp nfs drev til å lagre eposten på... Litt søtt med en epostserver som "booter" på ca. 1 sek...

Hmmm, har vist eksamen imorgen jeg :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

hce skrev (2002-12-13 23:02):

Hvorfor ikke en webserver? Evt. en epostserver som monterer opp nfs drev til å lagre eposten på... Litt søtt med en epostserver som "booter" på ca. 1 sek...

Hmmm, har vist eksamen imorgen jeg
:roll:

Men dersom du skal bruke Java for Embedded trenger du en ATMega.... :razz: Spøk tilside, så hadde det vært litt fett med en liten vevtjener med admingrensesnitt for setting av makshastighet og kalibering i forhold til temp.

Tror du det går an å få qnx på en avr?

Lenke til kommentar

Quote:

Gabriel_X skrev (2002-12-13 23:35):

Nå aner jeg jo at dette prosjektet hverken har økonomi eller praktiske hensyn i høysetet for da ville dere heller brukt 1500 på vannkjøling...

:razz:

Jeg har brukt 2500kr på vannkjøling :razz:

PCen min er helt stille, men det er jo gøy å mekke på små elektriske duppedingser selv. Leker med tanken på fjernkontroll til PCen vha. trådløst chipper. Er ikke så mye ekstra elektronikk og plutselig kan jeg boote PCen min LANGT unna og styre viftehastigheter med et lite tastetrykk...

slapp som jeg er så sier jeg bare: "Klart jeg kan!"

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt tett så JA jeg har faktisk et stk500 med et stk502 montert på.

Poenget med å bruke stk502 er for å slippe å investere i lcd-display og greier før jeg i hele tatt vet om jeg klarer å gjennomfører prosjektet. Og ja jeg vet at stk500 + 502 fort koster fletta( skulle en kjøpt det hadde det nesten vært like billig med vannkjøling..) Men siden jeg allerede har det så er det greit å bruke det til dette. Planen er at når jeg har fått det til å funke tilfredstillende på testkortet så mekker jeg en selvstendig krets med eget display og det som trengs og putter denne i maskina.

Som noen påpeker så er kanskje en mega169 overkill for dette, men det er jo denne som står på stk502 kortet.. Og det vil jo ikke bli verdens største problem å skifte til en mindre mikrokontroller om jeg vil det etterhvert.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 22:19, skrev hce:

Så kommer man til utvikling... hvis du ikke er en mester i assembler programmering ville jeg nok gått for C, men da må du ut med en del penger for en saklig kompilator til windows, evt. bruke gratiskompilator som følger med Linux

Eller laste ned winavr, så kan du bruke avr-gcc i windows (altså gratis). Denne støtter mega169 også :smile: http://sourceforge.net/projects/winavr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...