Gå til innhold

Strøk på N.N. eksamen. Har skolepls. i utl., Lån?

Tony123

Anbefalte innlegg

Jeg strøk på nynorskeksamen, og har derfor ikke fått generell studiekompetanse.

Tross dette, har jeg kommet inn på et studie i utlandet (godkjent av statens lånekasse). Er det overhodet ingen mulighet for å få Lån eller stipend, selv om jeg ikke har generell studiekompetanse? Jeg er totalt avhengig av å få lån for å få betalt skolepenger, som jeg må betale så fort jeg starter.

Det er så utrolig irriterende at denne ene eksamnen på 5t, dagene før jeg er ferdig på vgs. skal bremse ned alt sammen, gjøre at jeg ikke får lån og mister skoleplassen. Enda irriterende er det at det var Nynorsk eksamen, og at jeg fikk "skrivesperre"! Så tåpelig, en liten glipp med så fatale konsekvenser! :no:

Endret av Tony123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjipt, men hva med å satse på å jobbe et år? og ta opp igjen eksamen i løpet av høsten/våren? Kan du både spare opp litt penger, å finne på noe annet før du skal studere igjen i 3-5 år (eller mer).

Edit: Glemte å svare på hva du spurte om, ring lånekassen, enkleste måten å få undersøkt det på, men har mine tvil egentlig, men du vet aldri.

Endret av conspiracy
Lenke til kommentar

Jeg velger å tro lånekassen gir lån bassert på om du har studieplass eller ikke.

Men som sagt, ring og hør. Det er det beste.

Forøvrig strøyk jeg også på nynorsk eksamen da jeg skulle bli ferdig med vidregående.

Noen katastrofe er det ikke, så bare ro ned! :)

Siden det var eksamen du strøyk på, og ikke standpunk, trenger du kun ta opp eksamen igjen. Det vil si, ingen undervisning. Du melder deg bare opp som privatist, og får en eksamensdato hvor du da møter opp og gjør ditt beste. Om du sliter litt med gramatikken skader det ikke om du pugger og leser litt på egenhånd.

Du kan ta opp eksamen 2 ganger før du må ha undervisning på nytt. Jeg strøyk faktisk på mitt andre forsøk på eksamen da jeg meldte meg som privatist førstegangen.. :whistle:

Andre gangen jeg meldte meg opp gikk det som bare det. Fikk en 3'er selv om jeg glemte overskrift på innføringa.

Om du melder deg opp snarest kan du ta eksamen før jul. Da slipper du å måtte ettersende til våren når du da evt. skal søke på norske skoler.

Bare husk å sende inn "orginalt vitnemål" og det nye kompetansebeviset du fikk etter å ha tatt opp eksamenen til din tidligere vidregåendeskole og be om å få utskrevet vitnemål.

Jeg sier "orignalt vitnemål" siden når du ikke har bestått alle fag/eksamner, er det ikke et vitnemål, men bare kompetansebevis.

Jeg vil hvertfall anbefale å melde deg opp til ny eksamen slik at du får generell studiekompentanse.

Lykke til! :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan dette er med studier i utlandet, men får man ikke ofte studiplass basert på et forebehold om bestått tidligere skolegang? Mener det er slik at man mange steder kan få studieplass før man har vitnemålet, men at det må ettersendes. Hvor lenge ahr man plassen dersom man ettersendes et underkjent vitnemål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...