Gå til innhold

Dual channel RAM eller ikke?

cypherbase

Anbefalte innlegg

RAM FAQ

(oppdatert: 23. juni 2006)

15. Hva er dual-channel?

Dual-channel går ut på at to parallelle minnekontrollere kjører hver sin minnebuss slik at bussbredden blir doblet (fra 64 bit til 128 bit). Dette gir teoretisk dobbel båndbredde til minnet. For å kjøre dual-channel må man som oftest kjøre parvis like brikker.

På AMD øker gjerne båndbredden med 100%, men systemytelsen blir sjeldent mer enn 2% høyere. På Intel er det en ganske stor fordel for systemytelsen at man kjører dual-channel.

5459593[/snapback]

Tusen takk for posten din. Lærte mye mer om minner jeg ikke visste fra før. :D

Ok, jeg har en gammel maskin. Kjører:

Intel P: 2.4 GHz Prescott

Minne: 768 MB ram

osv

Dual channel? Det har jeg skjønner du, så det jeg lurer på er om jeg får bedre ytelse ved å kjøre dual channel med 2x256 MB ram = 512 MB ram, eller om det er raskere å gjøre slik jeg gjør nå, og kjører 3x256 MB ram = 768 MB. Syns ikke maskinen min er så rask at det gjør noe. Vil ikke oppgradere noe før jeg får dual core, hvis ikke Quad core da. Koster så mye, så venter til jeg bestemmer meg endelig for noe, og venter da antageligvis på Quad Core.

Innleget over her sier han at systemytelsen blir bedre ved å kjøre dual channel. Vil jeg få bedre ytelse ved å kjøre dual channel eller ikke på mitt system?

Her er noen specs:

CPU.JPG

MB.JPG

RAM.JPG

Ingen som kan hjelpe?

Endret av cypherbase
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt støtter dualchannel, men ikke når mengden er ujevnt fordelt mellom kanalene. Hvis du skaffer en til brikke maken til de du har, vil systemet operere i dualchannel. Minnebåndbredden har mer å si for P4 enn andre plattformer, så ytelsen ville nok blitt endel bedre ja.

Lenke til kommentar

altså, jeg har nå 3x256 =768 MB ram, blir det bedre om jeg fjerner en brikke og får dual channel men mister 256 mb ram, eller er det bedre at jeg har mere ram, altså 768 MB og IKKE kjører dual channel?

Altså, jeg vil vite hva som er best akkurat nå, skal ikke legge inn noe mer penger i denne maskinen, liten vits når den er så gammel...

vil det bli dual channel når du har 4 brikker da? er det ikke bare det når du har to brikker på de spessifiserte portene?

Endret av cypherbase
Lenke til kommentar
altså, jeg har nå 3x256 =768 MB ram, blir det bedre om jeg fjerner en brikke og får dual channel men mister 256 mb ram, eller er det bedre at jeg har mere ram, altså 768 MB og IKKE kjører dual channel?
Tja, det kommer jo an på hvor mye minne du trenger til OS og programmene du bruker. Vanskelig å gi noen generelt svar på det, egentlig.

vil det bli dual channel når du har 4 brikker da? er det ikke bare det når du har to brikker på de spessifiserte portene?

6567249[/snapback]

Joda, fire like brikker vil kjøre i dualchannel.
Lenke til kommentar

nå har jeg fjernet det ene minnekortet. Merker ingen forskjell jeg da. Nå kjører jeg dual channel i følge cpu-z og med 512 MB ram.

Prøvde BF2 på bedre grafikk, men ble ikke SÅ mye bedre liksom... Hakken fortsatt en del. Trur neppe dual channel hjalp meg så mye da..

Lenke til kommentar

Å spille BF2 med bare 512MB hadde jeg ikke giddet å prøve engang... Rådet mitt blir å kanskje kjøpe en ekstra 256-brikke, og klare deg med 1GB til din neste oppgradering. Da vil du jo sannsynligvis måtte kjøpe DDR2 uansett, så å investere mye i ekstra DDR1 nå blir vel en ganske kortsiktig løsning.

Lenke til kommentar
Å spille BF2 med bare 512MB hadde jeg ikke giddet å prøve engang... Rådet mitt blir å kanskje kjøpe en ekstra 256-brikke, og klare deg med 1GB til din neste oppgradering. Da vil du jo sannsynligvis måtte kjøpe DDR2 uansett, så å investere mye i ekstra DDR1 nå blir vel en ganske kortsiktig løsning.

6577524[/snapback]

Det er akkurat det jeg mener også. Unødvendig å oppgradere denne dårlige her, for så å kjøpe helt ny like rundt hjørnet. Nei, nei. Men får se om det er noen som har et 256 MB RAM PC3200 liggenes til en billig penge da :p hehe

Lenke til kommentar

Hmmm i sigen din står det at du har overklokket en p4 2,4 til 3,15.. har du dratt opp fsb så mye at du måtte sette ned ram med divider til 166 mhz?

edit: hvis ikke, ta også gå i bios, og sett rammen til 200mhz (400mhz) dette vilg i deg en liten boost i ytelse.

Endret av Sweet
Lenke til kommentar

6577524[/snapback]

Det er akkurat det jeg mener også. Unødvendig å oppgradere denne dårlige her, for så å kjøpe helt ny like rundt hjørnet. Nei, nei. Men får se om det er noen som har et 256 MB RAM PC3200 liggenes til en billig penge da :p hehe

6577810[/snapback]

Jeg har en 256mb pc3200 ram liggende jeg kan sende til deg - gratis! Bare send meg en pm om du er interessert!

Lenke til kommentar
Hmmm i sigen din står det at du har overklokket en p4 2,4 til 3,15.. har du dratt opp fsb så mye at du måtte sette ned ram med divider til 166 mhz?

edit: hvis ikke, ta også gå i bios, og sett rammen til 200mhz (400mhz) dette vilg i deg en  liten boost i ytelse.

6578009[/snapback]

jeg har ikke klokket den nei, den VAR klokket før. Men ikke på flere måneder. Men, uanz. Hvis jeg setter opp rammen til 200 mHz, så vil vel ikke det være helt bra, siden RAM'en selv har satt seg til så lavt, må det vel være en grunn... eller?

Lenke til kommentar
nei da.. er bare hvis du f.eks har clearet cmos, så er ofte standard i bios 166 mhz, hvis du ikke har "by spd". og selv om du hra "by spd" så kan det være at bios driter i hva du vil :p og bruker 166 mhz...

sett den til 200 :)

6580008[/snapback]

altså, jeg skjønte ikke hva du mente med det å endre fra 133 til 200, men gikk altså inn i bios. Der fant jeg CPU External Frequency og DRAM Frequency. Regne da med at det var DRAM for det liknet mest på RAM. ;) men der fikk jeg jo bare valgene 266, 320, 400, 500 og 533 MHz. Ikke 200 MHz. Dermed satte jeg opp CPU saken fra 133 til 200. MEN da klokker jeg jo alt annet også. CPU'en ble satt fra 2.4 GHz til 3.6 GHz.

Sjekk her:

CPU2.JPG

Memory2.JPG

SPD2.JPG

Vel å merke er RAM'en riktig, men CPU'en er jo rett vest! UGH!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...