Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye har foreldre igrunn rett til å bestemme?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bortsett fra det med kjaereste er det foreldrene mine du beskriver, jeg er 16 da, men kommer mest sansynlig til aa bli behandlet som en 13 aaring til den dagen jeg fyller 18 :roll:

6568226[/snapback]

 

har sjelden disse problemene. Jeg er dog over 18 da, men hadde relativt frie tøyler fra 15 og ut. Penger har de aldri lagt seg opp.

Lenke til kommentar
bortsett fra det med kjaereste er det foreldrene mine du beskriver, jeg er 16 da, men kommer mest sansynlig til aa bli behandlet som en 13 aaring til den dagen jeg fyller 18 :roll:

6568226[/snapback]

 

har sjelden disse problemene. Jeg er dog over 18 da, men hadde relativt frie tøyler fra 15 og ut. Penger har de aldri lagt seg opp.

6568236[/snapback]

 

Heldig du. :dontgetit:

Foreldrene mine blander seg veldig mye i oekonomien min :nei: , faar for eksempel ikke lov til aa kjoepe klaer selv, fordi mamma skal "godkjenne" pris og at det ikke er noe hun ikke liker paa dem. playboy, hakekors etc. (har loest seg litt i det siste naa da, etter jeg ga henne en skikkelig skylleboette.)

Lenke til kommentar

Det er egentlig opp til hvor langt 17 åringen har kommet i utviklingen. F.eks. så flyttet min samboers datter hjemmefra da hun var 16 for å gå på videregående et annet sted. Det gikk veldig bra fordi hun er selvstendig. Men min samboers sønn, som nå er 16 må ha hjelp til alt. Stå opp om morran, gjøre lekser, skjære svoret av koteletten osv. Han gjør ikke noe husarbeid, fordi han ikke gidder, og fordi mora ikke orker maset. Han ønsker likevel å gjøre de morsomme voksentingene som å drikke seg full osv. osv. som foreldre i dette tilfellet bør man egentlig ta kommandoen og sette grenser så lenge han bor under foreldrenes tak. Han trenger å bli bestemt over.

Lenke til kommentar
bortsett fra det med kjaereste er det foreldrene mine du beskriver, jeg er 16 da, men kommer mest sansynlig til aa bli behandlet som en 13 aaring til den dagen jeg fyller 18 :roll:

6568226[/snapback]

 

har sjelden disse problemene. Jeg er dog over 18 da, men hadde relativt frie tøyler fra 15 og ut. Penger har de aldri lagt seg opp.

6568236[/snapback]

 

Heldig du. :dontgetit:

Foreldrene mine blander seg veldig mye i oekonomien min :nei: , faar for eksempel ikke lov til aa kjoepe klaer selv, fordi mamma skal "godkjenne" pris og at det ikke er noe hun ikke liker paa dem. playboy, hakekors etc. (har loest seg litt i det siste naa da, etter jeg ga henne en skikkelig skylleboette.)

6568268[/snapback]

 

haha. Moren min insiterte på at jeg kjøpte Dolce og gabbana briller til 1600 kr, armani klokke osv. Kjøper jeg klær så er det eneste jeg hører at hun missliker mine kjøp av hettegensre.

Lenke til kommentar
bortsett fra det med kjaereste er det foreldrene mine du beskriver, jeg er 16 da, men kommer mest sansynlig til aa bli behandlet som en 13 aaring til den dagen jeg fyller 18 :roll:

6568226[/snapback]

 

har sjelden disse problemene. Jeg er dog over 18 da, men hadde relativt frie tøyler fra 15 og ut. Penger har de aldri lagt seg opp.

6568236[/snapback]

 

Heldig du. :dontgetit:

Foreldrene mine blander seg veldig mye i oekonomien min :nei: , faar for eksempel ikke lov til aa kjoepe klaer selv, fordi mamma skal "godkjenne" pris og at det ikke er noe hun ikke liker paa dem. playboy, hakekors etc. (har loest seg litt i det siste naa da, etter jeg ga henne en skikkelig skylleboette.)

6568268[/snapback]

 

haha. Moren min insiterte på at jeg kjøpte Dolce og gabbana briller til 1600 kr, armani klokke osv. Kjøper jeg klær så er det eneste jeg hører at hun missliker mine kjøp av hettegensre.

6568767[/snapback]

 

bytte mamma?! :dribble:

Lenke til kommentar

Foreldre har igrunn rett til å bestemme alt til du er 18 og er myndig selv, men hva som er forsvarlig å bestemme over er igrunn opp til hvor utviklet barnet. Holder man barnet i tøyler til det er 18 år vil det bli rimelig hjelpesløst den dagen han for hele verden over seg og ikke vet hvordan man skal takle det...

 

Foreldre bør gjøre det som er best for at barnet skal være klar den dagen han/hun er 18 og må stå på sine egne føtter. Hvis man med vilje gjør det mest jævlig for barnet ditt som mulig (misbruk av foreldreretten) for å vise at man har "makt" er man ikke egnet som forelder, og ber om at barnet skal bli mobbet og få store problemer dagen han er myndig. Heldigvis er det vel ikke altfor mange som er sånn, men mange vet kanskje ikke alltid hva som er best. Er det bedre å la han/hun sitte inne hele kvelden å kjede seg enn å la han/hun gå ut å få venner? Er klar over at det kan skje mye rart uti verden, men så mye som mulig erfaring fra det er en kritisk del av oppveksten. Er en grunn til at enkelte ender opp som tapere i samfunnet uten venner og lever på trygd.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Foreldre har igrunn rett til å bestemme alt til du er 18 og er myndig selv, men hva som er forsvarlig å bestemme over er igrunn opp til hvor utviklet barnet. Holder man barnet i tøyler til det er 18 år vil det bli rimelig hjelpesløst den dagen han for hele verden over seg og ikke vet hvordan man skal takle det...

 

Foreldre bør gjøre det som er best for at barnet skal være klar den dagen han/hun er 18 og må stå på sine egne føtter. Hvis man med vilje gjør det mest jævlig for barnet ditt som mulig (misbruk av foreldreretten) for å vise at man har "makt" er man ikke egnet som forelder, og ber om at barnet skal bli mobbet og få store problemer dagen han er myndig. Heldigvis er det vel ikke altfor mange som er sånn, men mange vet kanskje ikke alltid hva som er best. Er det bedre å la han/hun sitte inne hele kvelden å kjede seg enn å la han/hun gå ut å få venner? Er klar over at det kan skje mye rart uti verden, men så mye som mulig erfaring fra det er en kritisk del av oppveksten. Er en grunn til at enkelte ender opp som tapere i samfunnet uten venner og lever på trygd.

6568859[/snapback]

 

har blitt utsatt at foreldre MAA vise at de har makten. utrolig kjipt. ringte til pappa og spurte om jeg kunne sove hos en kompis siden klokken allerede var halv 12, og det er ca en time med buss fra han.(og min forhatte "innetid" ligger paa 12 med halvtimes buffer.) Saa spoer han hva vi driver med og jeg sier vi ser film (som vi faktisk gjorde), men han insisterte paa at jeg maatte komme hjem, og begrunnelsen: fordi jeg sier det! DEN ER HAT!

Lenke til kommentar
Foreldre har igrunn rett til å bestemme alt til du er 18 og er myndig selv, men hva som er forsvarlig å bestemme over er igrunn opp til hvor utviklet barnet. Holder man barnet i tøyler til det er 18 år vil det bli rimelig hjelpesløst den dagen han for hele verden over seg og ikke vet hvordan man skal takle det...

 

Foreldre bør gjøre det som er best for at barnet skal være klar den dagen han/hun er 18 og må stå på sine egne føtter. Hvis man med vilje gjør det mest jævlig for barnet ditt som mulig (misbruk av foreldreretten) for å vise at man har "makt" er man ikke egnet som forelder, og ber om at barnet skal bli mobbet og få store problemer dagen han er myndig. Heldigvis er det vel ikke altfor mange som er sånn, men mange vet kanskje ikke alltid hva som er best. Er det bedre å la han/hun sitte inne hele kvelden å kjede seg enn å la han/hun gå ut å få venner? Er klar over at det kan skje mye rart uti verden, men så mye som mulig erfaring fra det er en kritisk del av oppveksten. Er en grunn til at enkelte ender opp som tapere i samfunnet uten venner og lever på trygd.

6568859[/snapback]

 

 

har blitt utsatt at foreldre MAA vise at de har makten. utrolig kjipt. ringte til pappa og spurte om jeg kunne sove hos en kompis siden klokken allerede var halv 12, og det er ca en time med buss fra han.(og min forhatte "innetid" ligger paa 12 med halvtimes buffer.) Saa spoer han hva vi driver med og jeg sier vi ser film (som vi faktisk gjorde), men han insisterte paa at jeg maatte komme hjem, og begrunnelsen: fordi jeg sier det! DEN ER HAT!

6568931[/snapback]

:dontgetit:

Skjitt når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at jeg har det ganske bra hjemme jeg.

 

Selv trenger jeg vell mer eller mindre si ifra hvis jeg overnatter hos noen. (enten så kommer jeg hjem på natten, eller så ringer jeg til de morgenen etter, å sier hvor jeg er. (kan selvfølgelig ringe også på kvelden, bare for å gjøre de minst mulig engstelige)

 

Det hender jo også at noen av vennene mine overnatter, og de har ikke noe å si på det. (sitter jo bare inne på rommet allikevell,( 45kvm med hjemmekino)) :roll:

PS: Bare så dere ikke missforstår: det er kjøpt for mine egne opptjente penger.

 

Kan forsatt ikke helt se hvilken grunn det er til å nekte barnet ditt litt frihet her i verden. Selv om de har rett til det så betyr jo ikke det at de MÅ gjøre det.

(hva får de ut av det? (jeg ville tro de bare får svært dårlig kontakt med barnet resten av livet)

Lenke til kommentar
:dontgetit:

Skjitt når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at jeg har det ganske bra hjemme jeg.

 

Selv trenger jeg vell mer eller mindre si ifra hvis jeg overnatter hos noen. (enten så kommer jeg hjem på natten, eller så ringer jeg til de morgenen etter, å sier hvor jeg er. (kan selvfølgelig ringe også på kvelden, bare for å gjøre de minst mulig engstelige)

 

Det hender jo også at noen av vennene mine overnatter, og de har ikke noe å si på det. (sitter jo bare inne på rommet allikevell,( 45kvm med hjemmekino)) :roll:

PS: Bare så dere ikke missforstår: det er kjøpt for mine egne opptjente penger.

 

Kan forsatt ikke helt se hvilken grunn det er til å nekte barnet ditt litt frihet her i verden. Selv om de har rett til det så betyr jo ikke det at de MÅ gjøre det.

(hva får de ut av det? (jeg ville tro de bare får svært dårlig kontakt med barnet resten av livet)

6569038[/snapback]

 

og naar vi er inne paa aa vaere kjip bare paa faen, saa faar jeg ikke ha tv eller pc paa rommet, for da kan de ikke kontrollere naar jeg legger meg. og jeg MAA ha lagt meg foer de kan sove i fred. Blir vel med at jeg dreper dem en dag.

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar
:dontgetit:

Skjitt når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at jeg har det ganske bra hjemme jeg.

 

Selv trenger jeg vell mer eller mindre si ifra hvis jeg overnatter hos noen. (enten så kommer jeg hjem på natten, eller så ringer jeg til de morgenen etter, å sier hvor jeg er. (kan selvfølgelig ringe også på kvelden, bare for å gjøre de minst mulig engstelige)

 

Det hender jo også at noen av vennene mine overnatter, og de har ikke noe å si på det. (sitter jo bare inne på rommet allikevell,( 45kvm med hjemmekino)) :roll:

PS: Bare så dere ikke missforstår: det er kjøpt for mine egne opptjente penger.

 

Kan forsatt ikke helt se hvilken grunn det er til å nekte barnet ditt litt frihet her i verden. Selv om de har rett til det så betyr jo ikke det at de MÅ gjøre det.

(hva får de ut av det? (jeg ville tro de bare får svært dårlig kontakt med barnet resten av livet)

6569038[/snapback]

:ohmy:

Særiøst!

 

Som sagt så har jeg min egen hjemmekino, og bare jeg ikke vekker dem ved at jeg skrur volumet for høyt opp på subben så går det fint. (Har beregnet sånn ca hvor mye jeg kan ha på før vibrasjonene når senga deres)

(De er heldigvis i en annen etasje)

 

Det har dog blitt noen lange kvelder i det siste. (ble kl 4.00 i går) :innocent:

 

Men nå skal de på ferie, så nå kan jeg spille så høyt jeg vil! :w00t:

 

Nei, nå er jeg slem...er andre som har det virklig vondt inne på denne tråden, og for mye "skryting" tar seg da heller ikke bra ut.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Tob2k, gir du dem en spesiell grunn til å være sånn? Har du vært i mye bråk og er du den som finner på mye rart dersom de slakker på tøylene?

 

Foreslår at du tar deg en skikkelig seriøst prat med de og viser de at de kan stole på deg. Bygg opp tilliten de har til deg. Prøv å få de til å gå med på ting som selvbestemt leggetid og vis at du er ansvarlig nok til å kunne stå opp om mårran selv om du bestemmer selv nå du legger deg.

Lenke til kommentar

i det siste,(litt foer sommerferien) har jeg naar jeg tenker meg kanskje gitt dem grunn til de strenge rammene. (kommet litt brisen hjem ett par ganger, men ikke noe svaere greiene. kommer altid naar de ringer osv.)

men de har alltid streng :hmm: Klarer fint aa staa opp om morgenen, og har jobbet mesteparten av somemrferien paa egent initiativ. Saa i guess de bare er litt paranoide.

 

edit: helt aerlig har jeg vurdert aa bare quite skolen, aa begynne med dop bare for aa vise dem hvor heldig de egentlig her vaert. (det var en dag de hadde tatt internetten kl 11 den gang jeg gamet ca. 2 aar siden)

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar

Man kan ikke få alt man ber om, man må gi noe tilbake.

 

Før dere gang etter gang kritiserer foreldrene deres for å være urimelig strenge, prøv å se situasjonen fra deres ståsted.

De fleste foreldre vil bare det beste for sine barn, eller det de tror er det beste for sine barn, det de gjør, gjør de ikke på faen.

 

Foreldres oppførsel ovenfor sine barn, er et resultat av barnets oppførsel ovenfor......

 

 

Løsningen er å prate, jepp prate med foreldrene, skriking og banning funker aldri, det er da svaret ofte blir 'Fordi jeg sier det'.

Tid og sted for diskusjonene er viktig.

Trikset er å diskutere sakene FØR de dukker opp. Det skader heller ikke å gi etter for foreldrenes krav i aktuelle tilfelle, (Enn hvor vanskelig det kan være) og så i ettertid fortelle at samme "situasjonen" dukker snart opp igjen, og denne gangen ønsker du virkelig å gjøre/være med på........fordi...

 

Mye kan virke urimelig NÅ men vent noen år så vil de fleste faktisk se/forstå hvorfor.

 

Men, det hører vel til alderen, alle har vært der.

 

Selvfølgelig finnes det de som har vanskelige hjem, og ikke kan gjøre så mye for sin egen situasjon. Men det er ikke de jeg snakker om her.

Lenke til kommentar

å tro du ikke har rettigheter er på tryne? du bestemmer ganske mye.

forskjell på urimelige foreldre, demente foreldre osv.

en dag så får du lov til ditt og datt 5 år på rad. plutselig etter du har fyllt sytten år så får

du ikke lov til det samme lenger, og blir utestengt fra dette. foreldre kan være merkelige, hvis det er et problem så må en bare finne en måte å takle dem på. lure dem, trixe tankegangen dems. mange foreldre er rett og slett på tur. og gir seg aldri, derfor må en bare brøle ut.

 

Jeg regner med de fleste har hatt foreldre her inne, så slutt å siter fra bøker.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
å tro du ikke har rettigheter er på tryne? du bestemmer ganske mye.

forskjell på urimelige foreldre, demente foreldre osv.

en dag så får du lov til ditt og datt 5 år på rad. plutselig etter du har fyllt sytten år så får

du ikke lov til det samme lenger, og blir utestengt fra dette. foreldre kan være merkelige, hvis det er et problem så må en bare finne en måte å takle dem på. lure dem, trixe tankegangen dems. mange foreldre er rett og slett på tur. og gir seg aldri, derfor må en bare brøle ut.

 

Jeg regner med de fleste har hatt foreldre her inne, så slutt å siter fra bøker.

6569819[/snapback]

 

det betyr også at mange av oss har modnet såpass at vi kan se forskjell på onde og gode handlinger.

Om du ikke takler at andre kan forklare andres oppførsel fra et annet perspektiv enn sin subjektive mening så er du på bærtur.

 

Og hvis du mener foreldrene dine er på tryne fordi de nekter deg ting de mener er mot dine beste interesser eller de verdier de vil formidle deg, og du så begynner å oppføre deg som en rebelsk fjortiss som mener han/hun kan alt, så er du verre enn dem.

Lenke til kommentar
:dontgetit:

Skjitt når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at jeg har det ganske bra hjemme jeg.

 

Selv trenger jeg vell mer eller mindre si ifra hvis jeg overnatter hos noen. (enten så kommer jeg hjem på natten, eller så ringer jeg til de morgenen etter, å sier hvor jeg er. (kan selvfølgelig ringe også på kvelden, bare for å gjøre de minst mulig engstelige)

 

Det hender jo også at noen av vennene mine overnatter, og de har ikke noe å si på det. (sitter jo bare inne på rommet allikevell,( 45kvm med hjemmekino)) :roll:

PS: Bare så dere ikke missforstår: det er kjøpt for mine egne opptjente penger.

 

Kan forsatt ikke helt se hvilken grunn det er til å nekte barnet ditt litt frihet her i verden. Selv om de har rett til det så betyr jo ikke det at de MÅ gjøre det.

(hva får de ut av det? (jeg ville tro de bare får svært dårlig kontakt med barnet resten av livet)

6569038[/snapback]

 

og naar vi er inne paa aa vaere kjip bare paa faen, saa faar jeg ikke ha tv eller pc paa rommet, for da kan de ikke kontrollere naar jeg legger meg. og jeg MAA ha lagt meg foer de kan sove i fred. Blir vel med at jeg dreper dem en dag.

6569072[/snapback]

 

 

 

er det mor eller far som kontrollerer det?

 

gå å bruk pcen når de sover?

biblioteket lån erling loe, ambjørnsen, lars saabye christensen.

ta deg en tur ut når dem har lagt seg, så slipper du dems nærver.

jevlige foreldre, kontrolerende som nekter for at dem er kontrolerende.

hater sånnt.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne skrevet en lenger topic, men det gikk ikke.

I alle fall skulle det se ut slik: Hvor mye har foreldre igrunn rett til å bestemme over en 17 åring?

 

En 17-åring er riktig nok ikke myndig, men allikevel er han/hun ikke lenger et barn. Derfor vil dette blir veldig vanskelig å bestemme hvilken rett foreldre har til å faktisk styre ungdommens liv. Det har seg selvsagt slik at foreldre bestemmer over barn/ungdommer under 18 år, slik som det står i loven. Men denne kan bli veldig missbrukt.

 

Ofte synes jeg denne "makten" blir missbrukt. Kan for eksempel foreldrene nekte en 17-åring å dra til kjæresten (vi går da ut ifra at kjæresten bor i et område som personen kan komme seg til og fra på egen hånd), fordi vedkommende mener at de har vært for mye sammen? Kan foreldre bestemme om kjæresten skal få lov til å overnatte eller ikke? Skal de få retten til å bestemme om personen skal få lov til å ha sex eller ikke, selv om vedkommende er over den seksuelle lavalder? Kan foreldre rett å slett nekte han/hun i å ha en kjæreste i det hele tatt?

 

Kan foreldre tvinge en 17-åring til å være med på en lang biltur (5-700 mil, for å ha et utgangspunkt), mot hans/hennes vilje? Kan foreldre bestemme når han/hun skal legge seg?

 

Det ble veldig mange spørsmål her, men jeg håper dere forstår hva jeg mener. Hovedspørsmålet er vel om foreldre skal ha retten til å bestemme alt om vedkommenes privatliv?

 

Heldigvis har jeg selv ikke slike foreldre, men jeg kjenner flere som har slike. Det er helt tydelig at enkelte ikke klarer å innse at deres en gang så små babyer, vokser fra dem og blir mer selvstendig.

6564340[/snapback]

 

 

ALT. De eier deg med hud og hår, har ALLE rettigheter, sniking på data, smuglesing av brev og dagbøker inkludert. :)

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...